Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tansania myy Dubain kuningasperheelle yksityisen safarin - 40 000 kodittomiksi

Vierailija
19.11.2014 |

Yksi Suomenkin kehitysyhteistyömaista, Tansania (31 milj. euroa vuonna 2014), myy Dubain kuninkaallisille 1500 neliökilometriä maata yksityiseksi villieläinten metsästysmaaksi. 40 000 ihmistä joutuu lähtemään alueelta vuoden loppuun mennessä.

Kenen muun mielestä tämä on järkyttävää? Maahan on pumpattu rahaa vuosikymmenet ja nyt korruptoitunut hallitus myy kansalaistensa elintilan, aiheuttaen taatusti kurjistumista koska kyseiset ihmiset eivät voi enää elättää itseään maallaan! Summaa jonka Dubai alueesta maksaa, tuskin käytetään tansanialaisten hyväksi, vaan rahaa menee virkamiesten taskuihin.

HS:

Brittilehti The Guardianin mukaan Tansanian hallitus pyrkii myymään Serengetin kansallispuistoa sivuavan alueen Arabiemiraateissa toimivalle safari-yhtiölle, joka järjestää muun muassa suurten villieläinten metsästyksiä.

Noin 1 500 neliökilometrin kokoisen alueen myynti tarkoittaisi samalla sitä, että 40 000 Masai-heimon jäsentä joutuisi hylkäämään kotinsa.

Safariyhtiö Ortelo Business Corporation on lähellä Dubain kuninkaallista perhettä. Sen nimeätekeviin asiakkaisiin lukeutuu Guardianin mukaan ilmeisesti myös Englannin kuningattaren Elisabet II:sen poika Prinssi Andrew.

Tansanian hallitus lupasi viime vuonna, että Masai-heimon aluetta ei myydä. Nyt suunta on kääntynyt, ja heimon jäseniä käsketään jättämään perinteiset maansa vuoden loppuun mennessä.

Toisin kuin viime vuonna, hallitus lupaa maksaa miljardin tansanian shillingin (noin 460 000 euron) edestä korvauksia. Rahaa ei makseta suoraan heimon jäsenille, vaan se kanavoidaan kehitysprojekteihin.

Masai-heimon jäsenet eivät pidä korvausta minään.

"Tunnen oloni petetyksi. Miljardi shillingiä on hyvin pieni summa, ja sitä ei voi verrata maahan", sanoo paikallista kansalaisjärjestöä johtava Samwel Nangiria.

"Se on perittyä. Masai-heimolaisten äidit ja isoäidit on haudattu tähän maahan. Ei sen arvoa voi verrata mihinkään."

Koko juttu: http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305898539767

Linkki kehitysavun summan lähteeseen: http://formin.finland.fi/public/default.aspx?contentid=66925

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua järkyttää. Mutta vähintään yhtä vihainen kuin olen Tansanian hallitukselle, olen myös tuolle arabipoppoolle, joka kuvittelee (ilmeisesti ihan syystä) että kaikki on myytävissä, kun vain hinta on kohdallaan. 

Vierailija
22/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

460 000e? Tollahan saa Helsingistä nippanappa omakotitalon. Halvalla lähtee

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu noita läpeensä lahjottuja banaanitasavaltoja sekä kansansa öljyrahat varastaneita pellekuninkaallisia.

Koko porukka pitäisi heittää vankilaan. Kusipäät!

Vierailija
24/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA ARVATKAA MIKÄ MAA TUKEE TANSAANIAA MILJOONILLA!

KEHITYSAPU EI OLE KOSKAAN MENNYT PERILLE EIKÄ MENE.

KEHITYSAVUSTA HYÖTYVÄT VAIN NE VIHREÄT JOTKA SAAVAT JOKATALVISET AURINKOLOMANSA TANSANIASSA

Vierailija
25/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karu on Afrikan kohtalo. Eurooppalaiset lähtivät ja uudet "siirtomaaisännät" tulevat arabimaista ja Kiinasta. Afrikan maiden omat johtajat vähät välittävät omista kansalaisistaan kunhan vaan rahaa kertyy omalle tilille.

Vierailija
26/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 18:06"]

460 000e? Tollahan saa Helsingistä nippanappa omakotitalon. Halvalla lähtee

[/quote]

Luetun ymmärtämisessä vikaa? Ei tuo ollut maan hinta.

Vierailija
27/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämä uutinen olla totta? Järkyttävää !  Kehitysyhteistyön suuret summat ovat virranneet maahan, joka kohtelee masai-heimoa näin. Entäs niiden alueella vaeltavien villieläinten oikeudet ? Siis voiko maailma olla vielä vuonna 2014  näin epäoikeudenmukainen ? Toivottavasti Suomi ja muut maksajamaat reagoivat tähän !

Vierailija
28/28 |
19.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään apu mitä sinne on lähetetty ei ole auttanut oikeasti apua tarvitsevia, vaan menee rikkaiden taskuun. Sitten täällä ajatellaan että lähetetäänkin vaatteita ja tavaraa eikä varsinaista rahaa että apu pääsis perille. Vitut, siellä ne rikkaan kauppas muut hyväntekeväisyysrättejä rahasta mullekin. Jos sattuu oleen suomalaista tai muuten eurooppalaista merkkiä niin niillä rikastuu ihan kivasti. Ja samaan aikaan ne oikeasti alastomat, oikeasti köyhät ja nälkäiset pysyvät entisellään ja katsovat kylän ohi ajavaa hyväntekeväisyysjohtajaa mersussaan ja hienossa puvussaan ja toivovat ettei kukaan länsimaalainen lähettäisi niitä "apuja" sinne. Koko Afrikka on niin korruptoitunut ja rikkaat ihmiset niin itsekkäitä ettei sitä oikeasti pelasta mikään. Yhtään ei yllätä että joku isokiho myy muiden maat ja uhanalsisetkin eläimet ammuttaviksi kun itse siitä rikastuu. Masait ei tuota niille rikkaille ihmisille mitään, elävät omissa oloissaan ja kasvattavat itse ruokansa jne. Mutta maa tuottaa kun se myydään, ja samalla saadaan se masait sieltä savannilta Dar Es Salamiin tai muihin isoihin kaupunkeihin ruokapalkalla ohjaamaan liikennettä ja portsareiksi baareihin, niinkuin niitä nykyään jo pakotettuina on.
.
Vaikka Tansaniassa olen asunut vuosia ja edelleen matkustan sinne 1-3krt vuodessa, ja omalla tavallani rakastan sitä maata, olen sitä mieltä että se maa on (niinkuin koko Afrikka) niin peruuttamattomasti perseellään, että mikään ei yllätä mua enää, ja ihan kaikessa hyvässäkin mitä siellä tapahtuu on taka-ajatuksena jonkun rikkaan rikastuminen eikä oikeasti hyvän tekeminen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän