Haen koko ajan muita töitä ja nyt pitäisi sitoutua isoihin projekteihin.
Mitä ihmettä teen? Kuolen tähän työhön, etsin jatkuvasti toista työpaikkaa. Tämä nykyinen ajaa minut kuolemaan. En voi irtisanoutua, ellen saa toista työtä, koska työmarkkinat ovat nyt tällaiset. Mieluummin siis hirveä elämä ja palkka kuin työttömyys.
Meillä tehdään suunnitelmia pitkän ajan päähän ja nyt pitäisi sitoutua tekemään projektia keväälle 2017 asti. Alkaisi vasta ensi syksynä. Siitä on aika paha lähteä kesken pois ja olisi kaikille reilua sanoa NYT, jos en siihen projektiin lähde. Mutta en voi, kun ei ole toista työtä. Projektin työntekijät valitaan tämän vuoden loppuun mennessä, eli kuukausi aikaa.
Voi lottovoitto, mikset tule!?!
Kommentit (18)
Älä hätäile. Nyt on marraskuu ja kaikki on ankeaa.
Et tietenkään puhu työpaikan vaihtosuunnitelmista kellekään. Työnantajasi ei omista sinua.
Onko mahdollista että uudet projektit olisi mielenkiintoisimpia kuin nykyiset hommasi?
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:37"]
Älä hätäile. Nyt on marraskuu ja kaikki on ankeaa. Et tietenkään puhu työpaikan vaihtosuunnitelmista kellekään. Työnantajasi ei omista sinua. Onko mahdollista että uudet projektit olisi mielenkiintoisimpia kuin nykyiset hommasi?
[/quote]
Ei ole mahdollista. Kärjistäen voin sanoa, että lapioin työkseni tällä hetkellä kakkaa ja tuo toinen projekti olisi vain isomman kakkaläjän lapioimista paljain käsin. Mielenkiintoista.. hmm.. Sangen epämiellyttävää joka tapauksessa. En vain jaksa tätä.
ap
En minä ainakaan tee urasuunnitelmia nykyisen työnantajan ehdoilla. Ennenkin on projektipäällikköä tms. vaihdettu kesken projektia, se on elämää. Totta kai otat projektin vastaan ja jatkat uuden homman etsimistä.
Saako kysyä minkä alan projekteista on kyse? Itse olen It-alalla ja aivan kypsä koko touhuun.
Normaalisti tässä tilanteessa toimitaan niin, että sä sitoudut alkavaan projektiin ja edistät sitä parhaasi mukaan siihen nimenomaiseen päivään asti, jollloin allekirjoitat työsopimuksen toiseen työpaikkaan. Sitten sä lähdet ja joku toinen tulee sun tilallesi. Parhaassa tapauksessa käytät pari päivää perehdyttääksesi tätä tulokasta hommaan.
TOki voit ratkaista tilanteen sanomalla, että et halua sitoutua parin vuoden projektiin ja voit olla melko varma, että et tosiaan ole firmassa töissä enää edes projektin alkaessa. Toki työttömänäkin voi olla hyvä olla jos et kerran tätä työtä jaksa etkä halua.
Samaa mieltä kuin edelliset, eli jatkat toisen työpaikan etsimistä ja siihen asti teet niitä hommia mitä nykyinen työnantajasi käskee. Ei mikään projekti voi olla niin kiveen kirjoitettu, että siinä työskentelevät ovat täysin korvaamattomia ja joutuvat kärvistelemään sen loppuun asti. Työnantajasi ei omista sinua, eli ihan hyvin voit lähteä kävelemään vaikka kesken projektin, ellet sitten erikseen sovi (kirjallisesti tai suullisesti) että hoidat ko. projektin alusta loppuun. Tsemppiä työnhakuun!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:40"][quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 08:37"]
Älä hätäile. Nyt on marraskuu ja kaikki on ankeaa. Et tietenkään puhu työpaikan vaihtosuunnitelmista kellekään. Työnantajasi ei omista sinua. Onko mahdollista että uudet projektit olisi mielenkiintoisimpia kuin nykyiset hommasi?
[/quote]
Ei ole mahdollista. Kärjistäen voin sanoa, että lapioin työkseni tällä hetkellä kakkaa ja tuo toinen projekti olisi vain isomman kakkaläjän lapioimista paljain käsin. Mielenkiintoista.. hmm.. Sangen epämiellyttävää joka tapauksessa. En vain jaksa tätä.
ap
[/quote]
Ok, otan osaa.
Sitten vaan keskityt odottamaan taas seuraavaa palkkapäivää. Kuukausipalkka on tosi kiva.
En koskaan ole nähnyt semmoista projektin työntekijää jota ei olisi voinut korvata toisella. Moni toki luulee olevansa täysin korvaamaton.
Teoriassa moinen voisi olla esim. joku poikkeuslahjakkuus, esim. taiteilija, jonka korvaaminen projektin loppuvaiheessa toisella voi olla hankalaa, mutta normaali duunari ei kyllä semmoinen ole. Projektin vetäjä joka johtaa projektiaan siten että avainhenkilöitä, tai vaikka vetäjää, ei voi korvata esim. sairastumisen sattuessa, on hemmetin huono projektin vetäjä.
Kiitos vastauksista. Ehkä olen vain liian kiltti luonteeltani ja syyllistän itseäni tästä. Tiedän, että jos lähden kesken projektin, en saa todellakaan mitään positiivista sanottavaa keneltäkään. Pelkään jo etukäteen, että kaikki pettyvät minuun, puhuvat minusta sen jälkeen pelkkää pahaa loppuelämäni ja jätän taakseni vihaisen ihmislauman.
En ole korvaamaton, mutta oma tietotaitoni on juuri se syy, miksi minun pitäisi se projekti hoitaa alusta loppuun. En voi tarkemmin sanoa mitä työtä teen. Jos projektissa tarvitaan hindinkielinen sinisilmäinen keltaisia Legoja syövä aivokirurgi ja minä olen sellainen, toisen samanlaisen löytäminen ei ole ihan helppoa. Tai sitten haetaan ihmisiä tilalle, joilla on jokaisella yksi noista asioista.
Äh.
ap
No jos kerta olet noin poikkeuksellinen avainhenkilö, niin toki sinulla on vipua parantaa omia olosuhteitasi:työaikaa, palkkaa jne.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:12"]
No jos kerta olet noin poikkeuksellinen avainhenkilö, niin toki sinulla on vipua parantaa omia olosuhteitasi:työaikaa, palkkaa jne.
[/quote]
En ole. En voi muuttaa työaikaa, enkä palkkaa. Jos kertoisin, mitä oikeasti teen, ihmiset ymmärtäisivät. Mutta koska en voi kertoa, pitää kirjoittaa näin kryptisesti.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:08"]Kiitos vastauksista. Ehkä olen vain liian kiltti luonteeltani ja syyllistän itseäni tästä. Tiedän, että jos lähden kesken projektin, en saa todellakaan mitään positiivista sanottavaa keneltäkään. Pelkään jo etukäteen, että kaikki pettyvät minuun, puhuvat minusta sen jälkeen pelkkää pahaa loppuelämäni ja jätän taakseni vihaisen ihmislauman.
En ole korvaamaton, mutta oma tietotaitoni on juuri se syy, miksi minun pitäisi se projekti hoitaa alusta loppuun. En voi tarkemmin sanoa mitä työtä teen. Jos projektissa tarvitaan hindinkielinen sinisilmäinen keltaisia Legoja syövä aivokirurgi ja minä olen sellainen, toisen samanlaisen löytäminen ei ole ihan helppoa. Tai sitten haetaan ihmisiä tilalle, joilla on jokaisella yksi noista asioista.
Äh.
ap
[/quote]
Kuulostaa siltä että teillä on tosi paska työilmapiiri.
Työnantajallasi on aika iso ongelma koska veikkaan että moni muukin on lähtökuopissa?
Noin vaikeasti korvattavat työntekijät kannattaisi sitouttaa ensinnäkin rahalla ja jos se ei riitä niin sillä että töissä on myös kivaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:12"]
[/quote]
En ole. En voi muuttaa työaikaa, enkä palkkaa. Jos kertoisin, mitä oikeasti teen, ihmiset ymmärtäisivät. Mutta koska en voi kertoa, pitää kirjoittaa näin kryptisesti.
ap
[/quote]
Eli olet suorittavalla tasolla.
Tällöin et ole korvaamaton, joten lakkaa hermoilemasta :)
Mä en yhtään tykkää, että työssä olevat nillittävät työstänsä kun olisi sankoin joukoin ihmisiä jotka tulisi riemumielin tilalle!
Mitä jos sanoisit pomolle että etsit uutta työpaikkaa, koska nykyiset työolot ja palkka eivät mielestäsi vastaa työn vaativuutta ja työpanostasi.
Tulee mieleen että tämä on hyvin naisvaltainen ja huonosti palkattu ala, jossa kaikki kyttää ja kyräilee toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:30"]
Mitä jos sanoisit pomolle että etsit uutta työpaikkaa, koska nykyiset työolot ja palkka eivät mielestäsi vastaa työn vaativuutta ja työpanostasi. Tulee mieleen että tämä on hyvin naisvaltainen ja huonosti palkattu ala, jossa kaikki kyttää ja kyräilee toisiaan.
[/quote]
Työt loppuisivat välittömästi, jos kertoisin etsiväni jotain muuta työtä. Äh, kun en voi sanoa, mitä teen. Luottamus menisi heti, jos edes vihjaisin lähteväni joskus pois. Niin sanottu kutsumustyö, jossa pitäisi olla eläkeikään asti.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:08"]
Kiitos vastauksista. Ehkä olen vain liian kiltti luonteeltani ja syyllistän itseäni tästä. Tiedän, että jos lähden kesken projektin, en saa todellakaan mitään positiivista sanottavaa keneltäkään. Pelkään jo etukäteen, että kaikki pettyvät minuun, puhuvat minusta sen jälkeen pelkkää pahaa loppuelämäni ja jätän taakseni vihaisen ihmislauman.
Äh.
ap
[/quote]
Ole huoleti, viikko lähtösi jälkeen kukaan ei enää puhu sinusta mitään. Sitoutuuko työnantajasi pitämään sinut palkkalistoilla koko porjektin ajan... ei sitoudu, yhdet yt:t ja olen pihalla ja projektia vetää loppuun joku muu.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2014 klo 09:30"]
Mitä jos sanoisit pomolle että etsit uutta työpaikkaa, koska nykyiset työolot ja palkka eivät mielestäsi vastaa työn vaativuutta ja työpanostasi. Tulee mieleen että tämä on hyvin naisvaltainen ja huonosti palkattu ala, jossa kaikki kyttää ja kyräilee toisiaan.
[/quote]
Työt loppuisivat välittömästi, jos kertoisin etsiväni jotain muuta työtä. Äh, kun en voi sanoa, mitä teen. Luottamus menisi heti, jos edes vihjaisin lähteväni joskus pois. Niin sanottu kutsumustyö, jossa pitäisi olla eläkeikään asti.
ap
[/quote]
Yhdyn tuon yllä olevan kirjoittajan näkemykseen. Sinun on pakko olla alalla, jolla ei osata hallita ristiriitatilanteita työympäristössä. Ja yleensähän nämä ovat valitettavasti naisvaltaisia työpaikkoja, koska naisen rooliin ei ole perinteisesti kuulunut avoin konfrontaatio. Nykyajan työelämässä kuitenkin ristiriitatilanteiden hallinta ja ratkaiseminen rakentavasti on eräs tärkeimmistä taidoista!
Koska taloustilanne on, mikä on, ja työpaikkoja tullaan tarjoamaan hyvin harvoille ja valituille, miettisinkin nyt ihan ensiksi, mitä voit itse tehdä tilanteen parantamiseksi. Viestiesi perusteella olet oma suhtautumisesi ristiriitatilanteisiin on välttelevää. Ilmeisesti olet tämän oppinut jo kotoa (ehkä vanhemmilta, ja erityisesti äidiltä, jolle on tullut "paha mieli", kun olet ilmaissut oman tahtoasi), ja työympäristö ei ole ainakaan auttanut tämän toimintamallin kitkemisessä.
Ajattele tarkkaan, mihin pelkosi esim. pelkosi siitä, ettei sinusta puhutaan pahaa nykyisellä työpaikallasi, jos lähdet, perustuvat. Onko tällaista tapahtunut? Olisiko tämä maailmanloppu oman elämäsi kannalta, jos toisen työpaikan saat? Ainakin kuvauksesi perusteellahan näyttäisi siltä, ettei teiltä kukaan ole koskaan minnekkään vapaaehtoisesti lähtenyt. Onko kukaan koskaan pyytänyt erikoisjärjestelyjä, joihin heillä on lakisääteinenkin oikeus, työajan suhteen? Jos on, ja tämä pyyntö on evätty, niin millä perusteella se on tehty? Yleisesti mieti, on täällä esittämillesi oletuksille siitä, mitä tulisi tapahtumaan, jos toimisitkin hiukan toisin kuin sinulla on ollut tapana, pohjaa.
Vaikka saisitkin nyt toisen työpaikan, olisi hyvä, että pohtisit näitä asioita. Olen itsekin ns. "kiltti tyttö", mutta miesvaltaisella alalla joutunut toden teolla miettimään omia käyttäytymismallejani. Tämä on johtanut esim. siihen, että tälläkin hetkellä naputtelen tätä viestiä vapaa-ajallani. Vaadin itselleni lyhennetyt työajat, joihin minulla on lain mukaan oikeus. Lähiesimieheni oli aluksi todella nihkeä asiassa, koska olen käsittääkseni ensimmäinen koko yrityksessä näissä tehtävissä, joka on lyhennettyä työaikaa edes pyytänyt. Mutta kun sen esittäminen, ettei työajan lyhennys ole mahdollista tuotantollis-teknisistä syistä on työnantajan vastuulla, hän taipui asiassa. Yksikään työkaverini - sen paremmin mies kuin nainen - ei ole eleelläkään antanut ymmärtää, että pitäisi lyhennettyä työaikaani lorvimisena. Päin vastoin, minulle on tultu jopa sanomaan, että työpanostani arvostetaan. Tässä tilanteessa voisin kuitenkin olla myös täysin pois työelämästä.