Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saako toisten lapsia kieltää?

Vierailija
03.09.2006 |

Tuli vain tuosta alla lainaamastani tekstistä mieleen, että miten on, jos kotiinne tulee " terroristeja" kylään, saako niitä kieltää?

Meillä on eräs tuttavaperhe, jossa kuriton lapsi ja minä/mieheni joudumme häntä komentamaan kun he tulevat meille. Vanhemmat eivät yhtään tykkää ja on tosi noloa, kun he eivät itse katso lapsensa perään.

Meillä omaa poikaa komennetaan kovastikin, joten emme salli apinointia vierailtakaan. Mutta mikä on oikein ja mikä väärin?

" Meillä on sellainen kumma tapa, että me komennamme lapsia jatkuvasti.

Juuh, kumma tapa se tuntuu olevan, kun omassa lähi-piirissämme tuntuu ettei kukaan " komenna" lapsiaan. Annetaan elää kuin pellossa, eikä rajoiteta näiden tulevaisuuden taiteilijoiden villittelyä. On kiva kun tällainen perhe tulee meille kylään, missä lapset eivät saa:

-hyppiä sängyissä (niinkuin tuolla joku sanoi)

-ränklätä liukuovia, suihkukaapin ovia tms.

-sylkeä/pöristää peiliin/ikkunaan

-Kävellä kengät jalassa pitkin huushollia"

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritän kiletää nätisti ja selittää miksi kiellän.

Joskus kahden perheen säännöt eroaa niin paljon toisitaan että lapsi vaan ei tiedä mikä missäkin on sallittua.

Mä olen ehdoton siinä että leluja ei saa heitellä ja rikkoa tai ylensäkään mitään kohdella kovakouraisesti.

Siitä kielllän koksa en halua että lelut ovat hajalla kun vieraat lähtee .

tai että meidän uuteen ruokapöytään hakataan lusikalla naarmuja.

Mutta meillä saa juosta ja pelata pehmeällä pallolla sisällä. on sen verran iso kämppä että se ei haittaa. ja sängyllä saa pomppia.

ja se taas on joittenkin mielstä aivan kamalaa touhua. ;)

Eli kellän muitten lapsia siksi että tietävät miten meillä ollaan.

Ja minun poikaani saa kieltää jos olemme kylässä ja siellä joku asia on kielletty mikä meillä ei ole.

Vierailija
2/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä esim. kerhossa on ihan pakko kieltää toisten lapsia, jotka ovat kiipeämässä vauvamme koppaan tai muuten vain tökkimässä häntä. Lasten äidit kyllä näkevät tapahtuman, mutta eivät viitsi kieltää kullanmuruaan.

En pahastu, jos omaa lastani kielletään tekemästä esim. kylässä sellaista, mikä kotona on sallittua.

" It takes a whole village to raise a child."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paskat siitä mitä lapsen äiti sanoo, jos ei kerran välitä. Mieheni sisko on kanssa näitä " vapaiden kukkasten" kasvattajia ja eivät pidä siitä, että jos heidän tyttö on tuhma, nostan hänet pois esim. hiekkalaatikosta.

Itku siinä tulee pienelle, mutta ymmärtää varmasti jo 3-vuotiaana asian. Ja sekös mieheni siskoa ja sen miestä kiukuttaa, kun heidän tyttärensä haluaa meille vapaaehtoisesti, tulee meidän leikkeihin, vaikka luettelen säännöt etukäteen.

LAPSI KAIPAA RAKKAUTTA JA RAJOJA. Se tekee hänen pienestä elämästään turvallisen. Jotkut asiat ovat kiellettyjä ja kieltojen rikkomisesta / noudattamatta jättämisestä pistän keskelle olkkarin lattiaa istumaan, oli oma tai toisen kakara.

Ei lapsen pää siitä karsi, päin vastoin, kunhan lapselle tehdään selväksi, mitä hän teki väärin. Järki käteen tässä asiassa. Älkää kuitenkaan menkö lyömään tai tukistamaan vierasta lasta, ei mielellään omaakaan. Se ei ole oikein.

Vierailija
4/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vieras lapsi on villi tai muuten vain ei noudata kotisi sääntöjä niin tottakai pitää lasta ojentaa. Muista vain kertoa lapselle että nämä ovat teidän kodin sääntöjä niin lapselle ei tule ongelmia jos jossain muualla tehdään toisin. Kyllä jo kolme vuotiaat lapset ymmärtävät että jossain toisaalla ei toimita samoin kuin kotona jos se heille rauhassa selitetään.

Jos näitä sukulaisiasi asia häiritsee niin ota heidät mukaan keskusteluun kun puhut villeille lapsille. Sinun kotisi säännöt koskevat myös heidän lapsiaan. Miehesi on siis aivan oikeassa. Luota vaan itseesi ja pidä omat sääntösi.

Kuten joku tuossa aiemminkin sanoi: Lapset tarvitsevat rajoja ja rakkautta voidakseen hyvin!!!!

Vierailija
5/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talossa talon tavoin. Jos ei kelpaa sellainen, ei tarvitse tulla kylään.

Vierailija
6/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Talossa talon tavoin. Jos ei kelpaa sellainen, ei tarvitse tulla kylään.

Vierailija
7/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et halua, että lastasi kielletään? Kun vien oman lapseni kaverin luo leikkimään (jää sinne ilman minua), sanon, että kieltää ja komentaa saa kuten kyläpaikan omiakin lapsia. Itse myös kiellän toistenkin lapsia. Jos en kieltäisi, se olisi merkki siitä, että en välitä toisista ihmisistä.

Vierailija
8/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toivon totisesti että myös muut komentavat minun lapsiani

jos on aihetta, enkä itse huomaa/ole paikalla!!!!!

Vierailija
9/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotimme, meidän sääntömme. Kun käydään meillä kylässä, pelataan meidän sääntöjen mukaan. Ja jos lapsi hyppii meidän sohvallemme ja sohva vaurioituu, niin pitäisi vanhempien lompakosta löytyä kolmisen tuhatta euroa... että silleen.

Vierailija
10/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim : " Tiina" hei , kielläppä teidän " Emmiä" hyppimästä sängyllämme, se ei ole meillä sallittua. Toki jos lapsi on teillä hoidossa/ leikkimässä ilman vanhempiaan on sinulla vastuullisena aikuisena oikeus komentaa.

Vierailija
11/19 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap täällä, kiitos kommenteistanne.

Juuri näin, asia on periaatteessa ihan selvä ja ok kaikkien mielestä. Miksi sitten kuitenkin käytännössä se ei ole? Että loukkaannutaan, jos omaa kullannuppua kielletään?

Meidän pojalla on ehkä tavallista kovempi kuri, jos vertaa yleiseen trendiin. On kuitenkin tosi vilkas poika ja meidän mielestä huono käytös ei ole sallittua. En näe muuta keinoa, kuin kertoa/jankuttaa/jopa huutaa hänelle muistutuksia aiheesta. Ei sitten kukaan muukaan tee meillä ei-sallittuja juttuja.

En tiedä mikä tuossa tuttavaperheen lapsessa on vialla, että hän ei usko mitään ja tuntuu oikein kehittävän aina jotain kolttosia, kun meille tulee. Välillä pelkäsin, että se hajottaa koko kämpän. Syö kahvipöydän tyhjäksi, hyppii sängyissä ja sohvilla, juoksee ja riehuu. En vain kestä sitä, parempi kun eivät tule enää meille kylään : (. Sitten vielä pelkään, että kohta mies ärjäisee, jossei touhu rauhoitu. Ja sitten taas murjotetaan porukalla.

Vierailija
12/19 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ollaan koko ajan kärkkäänä komentelemassa ja kieltämässä lapsia, eikä edes odoteta/anneta mahdollisuutta lapsen omien vanhempien hoitaa asiaa.

Vierailija
13/19 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en kyllä ymmärrä, miksei vanhemmat katso lastensa perään, jos tietävät ne villeiksi.

Inhoan kauhukakaroita, omaanikin jos on sellainen.

Vierailija
14/19 |
04.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jättävät kullanmurunsa toisten paimennettaviksi, vaikka hyvin tietävät ja näkevät että lapsi tekee pahojaan.

Ainakin perhekerhoissa tuntuu löytyvän näitä, jotka tulevat itse paikalle seurustelemaan ja olettavat muitten vahtivan hänenkin lastaan/lapsiaan.

Vierailija
15/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kiellän ja komennan vieraita lapsia niin pihassa kuin kotonakin. JA toivon, että myös minun lapsiani komennetaan ja kielletään aiheesta. Omat silmät kun eivät ihan aina riitä joka paikkaan.

Vierailija
16/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat puhuneetkin siitä, että eivät tykkää, että toiset kieltävät heidän lapsiaan :(. Tämä tekee meidän yhdessäolon tosi vaikeaksi. Minä vielä voisinkin taipua " kieltämättömyyteen" , mutta mieheni on sitä mieltä, että meillä ei sikaile kukaan ja hän kieltää omassa kotonaan ketä tahansa....

Vierailija
17/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

-hyppiä sängyissä (niinkuin tuolla joku sanoi)

-ränklätä liukuovia, suihkukaapin ovia tms.

-sylkeä/pöristää peiliin/ikkunaan

-Kävellä kengät jalassa pitkin huushollia"

Nääkö oli niitä outoja kieltoja? Meillä ainakin normaaleja kieltoja!

Vierailija
18/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös omien lasten " huonot puolet" , usein on niin helppo nähdä muiden lasten huono käytös, mutta omien murujen temppuja katsotaan läpi sormien

Vierailija
19/19 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta meidän naapurissa on äiti, joka kieltää naapurien lapsilta kaiken hauskan pidon, mutta antaa omille lapsilleen kaiken vapauden. Käyhän se tietysti niinkin, vaikka ei tunnukaan reilulta. Pihan lapset ovat itse etäisiä tämän perheen kanssa ja tämän perheen vanhemmat ovat nykyään sitä mieltä, että heidän lapsiaan kiusataan.

Tämä on mielestäni ääritapaus, milloin pitäisi miettiä omia motiivejaan. Yleensä kuitenkin mielestäni muitakin lapsia täytyy kieltää, mikäli rikkovat toisen kodin sääntöjä.