Miten saada taapero/lapsi syömään vihanneksia?
Siis joko raakana tai kypsennettynä.
Meillä uppoaa vain kasvissosekeitto ja porkkanat (raakoina).
Hedelmät kelpaa mutta kasvikset ja vihannekset eivät. Vinkkejä kehiin!!
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:21"] Meillä kaksi lapsista syö vihanneksista vain herneitä tai kurkkua. Kolmas taas syö ihan mitä vaan ja samassa ruokapöydässä ollaan kaikki istuttu. Voin todella vakuuttaa, että kasvatusalan ihmisenä olen kokeillut kaikkea. Ihan kaikkea. esim. 1. Olen aina syönyt itse aterioilla vihanneksia hyvällä ruokahalulla. Eipä ole esimerkki auttanut. Ei auttanut myöskään tarhassa tai koulussa. 2. Olen kokeillut vihanneksia niiden kaikissa luonnollisissa ja luonnottomassa olomuodoissa: soseina, raakoina, maustettuina, kuumina, kylminä, hassuina kuvioina lautasella. Ei uppoa. 3. Olen lahjonut tarrataulukolla. Jäi palkinto saamatta, ei uponnut. 4. Olen selittänyt, mitä eri vitamiinit tekevät ihmisen kehossa, mihin niitä tarvitaan, ym. Vanhin poika varsinkin oli kyllä todella kiinnostunut noin teorian tasolla, mutta ei uponnut vihannes livenä, ei. 5. Olen relannut ja antanut koko asian olla. En ole kiinnittänyt syömisiin mitään huomiota, koska kuitenkin nuo herneet ja kurkku maistuvat ihan hyvin. Samoin monet hedelmät, joten vitamiineja tulee kyllä syötyä. Ei ole auttanut relaaminenkaan. Jatkan silti relaten, eipä tässä enää oikein muutakaan keksi. Lapset ovat terveitä, kasvavat hienosti ja noin muuten meillä menee oikein hyvin. [/quote] Tartun vain kohtaan 2, eli olet valmistanut vihanneksia kaikissa muodoissa. Mutta oletko valmistanut ruokaa niistä, siis ei vain lisukkeita, vaan ruokalajeja - siis ei ole pakko olla pelkkää kasvisruokaa, mutta jos esim. silppuat tosi hienoksi sipulia, porkkanaa, paprikaa, palsternakkaa jne., ja kuullotat pehmeäksi kastikkeen pohjaksi jne., että ne vihannekset on siellä ruoan joukossa osana sitä, ei isoina, selkeinä paloina, joita lapsi voi jättää syömättä. [/quote] meillä kaikkeen ruokaan tulee reippaasti kasviksia mutta niinpä tuo kolmivuotias lähes aina kasvikset pois.
[/quote]
Mutta jos ne kasvikset tai osa niistä on ihan hienona silppuna tai raasteena, ja pehmeäksi haudutettuina, niin ei niitä saa ruoan seasta rääpittyä pois. Mun esikoinen ei syö esim. kypsennettyä porkkanaa yhtään isompina kuutioina tai paloina, mutta silloin kun porkkana on hienoksi silputtu ja haudutettu sipulin kanssa ruoan pohjaksi, niin se kelpaa kyllä aina.
Kaikenmaailman tangot on kyllä jo kokeiltu. Ja vain porkkana kelpaa. En nyt kuvittelekaan, että 3-vuotias oikeasti söisi vihersalaattia :D
Noooh, onneksi näyttää muillakin olevan samanikäisiä, joille ei vihannekset uppoa sellaisenaan. En ole siis täysin epäonnistunut äiti, jos ilmiö on laajempi :)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:38"]
Meillä samanlainen vihannesnirsoilija ja olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että ei se niitä syö, vaikka mitä tekisi. Lisukkeina tarjoan silti edelleen niitä mitä itsekin syön. Ruokien sekaan olen piilottanut kasvissoseita, mutta kun itsekin maistan makueron enkä tykkää, niin en ihmettele, jos lapsellekaan ei maistu. Parsa on kaikista kamalin. Pieni määrä parsaa jauhelihakastikkeessa ja kyllä jää koko perheeltä syömättä. Olkoon kuinka terveellistä tahansa.
Lapsi syö ainoastaan kurkkua. Hedelmistä maistuu vain päärynä ja vesimeloni. Marjoista vadelma. Minä olen ihan tyytyväinen tähänkin saldoon.
[/quote]
Puhutko parsasta vai parsakaalista? Ei kumpikaan niistä kuulosta järkevältä vihannekselta jauhelihakastikkeen joukkoon. Kokeile silputtua sipulia, porkkanaa, selleriä ja palsternakkaa vaikka mieluummin.
Ja tuosta jauhelihakastikkeeseen upottamisesta ja sen riskeistä; jos lapsi bongaakin sen kastikkeeseen kuulumattoman elementin niin voi jäädä soosit syömättä kokonaan. Näin ollaan kyllä tehty jo pitkään mutta aina se jännittää että miten käy..
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:38"]
Meillä samanlainen vihannesnirsoilija ja olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että ei se niitä syö, vaikka mitä tekisi. Lisukkeina tarjoan silti edelleen niitä mitä itsekin syön. Ruokien sekaan olen piilottanut kasvissoseita, mutta kun itsekin maistan makueron enkä tykkää, niin en ihmettele, jos lapsellekaan ei maistu. Parsa on kaikista kamalin. Pieni määrä parsaa jauhelihakastikkeessa ja kyllä jää koko perheeltä syömättä. Olkoon kuinka terveellistä tahansa.
Lapsi syö ainoastaan kurkkua. Hedelmistä maistuu vain päärynä ja vesimeloni. Marjoista vadelma. Minä olen ihan tyytyväinen tähänkin saldoon.
[/quote]
Siis laitat parsaa jauhelihakastikkeeseen??
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:42"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:21"] Meillä kaksi lapsista syö vihanneksista vain herneitä tai kurkkua. Kolmas taas syö ihan mitä vaan ja samassa ruokapöydässä ollaan kaikki istuttu. Voin todella vakuuttaa, että kasvatusalan ihmisenä olen kokeillut kaikkea. Ihan kaikkea. esim. 1. Olen aina syönyt itse aterioilla vihanneksia hyvällä ruokahalulla. Eipä ole esimerkki auttanut. Ei auttanut myöskään tarhassa tai koulussa. 2. Olen kokeillut vihanneksia niiden kaikissa luonnollisissa ja luonnottomassa olomuodoissa: soseina, raakoina, maustettuina, kuumina, kylminä, hassuina kuvioina lautasella. Ei uppoa. 3. Olen lahjonut tarrataulukolla. Jäi palkinto saamatta, ei uponnut. 4. Olen selittänyt, mitä eri vitamiinit tekevät ihmisen kehossa, mihin niitä tarvitaan, ym. Vanhin poika varsinkin oli kyllä todella kiinnostunut noin teorian tasolla, mutta ei uponnut vihannes livenä, ei. 5. Olen relannut ja antanut koko asian olla. En ole kiinnittänyt syömisiin mitään huomiota, koska kuitenkin nuo herneet ja kurkku maistuvat ihan hyvin. Samoin monet hedelmät, joten vitamiineja tulee kyllä syötyä. Ei ole auttanut relaaminenkaan. Jatkan silti relaten, eipä tässä enää oikein muutakaan keksi. Lapset ovat terveitä, kasvavat hienosti ja noin muuten meillä menee oikein hyvin. [/quote] Tartun vain kohtaan 2, eli olet valmistanut vihanneksia kaikissa muodoissa. Mutta oletko valmistanut ruokaa niistä, siis ei vain lisukkeita, vaan ruokalajeja - siis ei ole pakko olla pelkkää kasvisruokaa, mutta jos esim. silppuat tosi hienoksi sipulia, porkkanaa, paprikaa, palsternakkaa jne., ja kuullotat pehmeäksi kastikkeen pohjaksi jne., että ne vihannekset on siellä ruoan joukossa osana sitä, ei isoina, selkeinä paloina, joita lapsi voi jättää syömättä. [/quote] meillä kaikkeen ruokaan tulee reippaasti kasviksia mutta niinpä tuo kolmivuotias lähes aina kasvikset pois.
[/quote]
Mutta jos ne kasvikset tai osa niistä on ihan hienona silppuna tai raasteena, ja pehmeäksi haudutettuina, niin ei niitä saa ruoan seasta rääpittyä pois. Mun esikoinen ei syö esim. kypsennettyä porkkanaa yhtään isompina kuutioina tai paloina, mutta silloin kun porkkana on hienoksi silputtu ja haudutettu sipulin kanssa ruoan pohjaksi, niin se kelpaa kyllä aina.
[/quote] Heh, voi kuule. Pieneksi silputtu kuullotettu sipuli erkanee yllättävän helposti kananpaloista kolmivuotiaan toimesta. Ja aina siis vielä liemessä ovat. No, luotan että jossain vaiheessa alkaa taas maistua. Vuoden ikäisenä oikeastaan kaikki maistui.
Tee syömisestä leikki " täältä tulee parsakaali juhliin jotka järjestetään mahassa, päästääkö portsari ovesta ( suu)."
Kasvispihvit, survotaan sauvasekoittimella taikinaksi, vain mielikuvitus rajana mitä niihin voi laittaa. Tarjoilu vaikka hampurilaisena, niin luulisi kelpaavan. Perunamuusiin voi laittaa bataattia tai kukkakaalia. Kasviswrapit, letun tai tortillan välissä, sieltä rullan sisältä ei näe kaikkia sattumia ja mukaan voi laittaa jotain lapsen herkkuakin.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:38"]Meillä samanlainen vihannesnirsoilija ja olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että ei se niitä syö, vaikka mitä tekisi. Lisukkeina tarjoan silti edelleen niitä mitä itsekin syön. Ruokien sekaan olen piilottanut kasvissoseita, mutta kun itsekin maistan makueron enkä tykkää, niin en ihmettele, jos lapsellekaan ei maistu. Parsa on kaikista kamalin. Pieni määrä parsaa jauhelihakastikkeessa ja kyllä jää koko perheeltä syömättä. Olkoon kuinka terveellistä tahansa.
[/quote]
Ei pahalla, mutta en ihmettele ettei lapsesi syö kasviksia. Lapsi kyllä huomaa sun asenteen.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 23:34"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:38"]Meillä samanlainen vihannesnirsoilija ja olen pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että ei se niitä syö, vaikka mitä tekisi. Lisukkeina tarjoan silti edelleen niitä mitä itsekin syön. Ruokien sekaan olen piilottanut kasvissoseita, mutta kun itsekin maistan makueron enkä tykkää, niin en ihmettele, jos lapsellekaan ei maistu. Parsa on kaikista kamalin. Pieni määrä parsaa jauhelihakastikkeessa ja kyllä jää koko perheeltä syömättä. Olkoon kuinka terveellistä tahansa. Lapsi syö ainoastaan kurkkua. Hedelmistä maistuu vain päärynä ja vesimeloni. Marjoista vadelma. Minä olen ihan tyytyväinen tähänkin saldoon. [/quote] Ei pahalla, mutta en ihmettele ettei lapsesi syö kasviksia. Lapsi kyllä huomaa sun asenteen.
[/quote]
Eikä osaa edes ruokaa laittaa :)
Omituista kun aikuiset ihmiset kuvittelee, että kasviksia on "pakko" syödä vain ja ainoastaan, koska ne on terveellisiä. Ymmärrän kyllä että olen outo, koska en syö lihaa ja mun ravinto koostuu lähes pelkästään muiden inhokkilisukkeista, mutta tuntuu silti ihan älyttömältä.
ota lapsi mukaan laittamaan ruokaa, älä yritä piilottaa ruokaan mitään vaan rippaasti vaan ne pavut ja paprikanpalat sinne bolognesen joukkoon mieluiten niin että lapsi saa ne itse laittaa sinne. ja anna sille samalla joku kasvis käteen. vaikka lanttua, porkkanaa, kaalia, paprikaa jne mitä voi jyrsiä nälän pitimiksi jos ruoka kestää
suosi tomaattimurskapohjaisia ruokia jos ne vaan menee. sipulin voi soseuttaa sauvasekoittimella tiety jos ne palat häiritsee.
kasaa lautaselle eri vihanneksista hymynaama jonka voi syödä ruokaa odotellessa.
meillä lapset tykkää raasteista, esim porkkana-ananasmurska, kaaliraaste ja ananasmurska, punajuuri-omenaraaste.
äläkä hermoile äläkä välitä vaikka se nyppii ne vihannekset pois vaikka kuinka se oli itse sinne niitä innolla laittamassa. joskus se vielä niitä maistaa. tärkeää on sinun tiedostaa että 2-3 vuotiaan kuuluukin nirsoilla, se on ihan normaali kehitsvaihe joka menee ohi kun ei asiasta tee numeroa vaan sitkeästi tuo sitä ruokaa tarjolle ja kannustaa maistamaan ja muistaa kehua vaikka se lapsi vain käyttäis sen ruuan suussa ja sylkis heti pois.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 23:39"]
Omituista kun aikuiset ihmiset kuvittelee, että kasviksia on "pakko" syödä vain ja ainoastaan, koska ne on terveellisiä. Ymmärrän kyllä että olen outo, koska en syö lihaa ja mun ravinto koostuu lähes pelkästään muiden inhokkilisukkeista, mutta tuntuu silti ihan älyttömältä.
[/quote]
hyvä pointti. kopsaan tähän iltalehden artikkelin aiheesta, siinä oli minusta hyviä asioita myös
"Ruualla on niin suuri vaikutus terveyteen, että jokainen vanhempi haluaa tarjota terveellistä ruokaa lapsilleen.
Mutta helpommin sanottu kuin tehty!
Miten lapsi söisi palan parsakaalia tai edes tomaatin?
Tutkijoiden mukaan lapselle ei kannata todistella ruuan terveellisyyttä ja toitottaa sitä, miten hyvää se tekee. Tämä viesti kaikuu kuin kuuroille korville eikä saa vihanneksia vaikuttamaan yhtään sen kiinnostavimmilta kuin siihenkään asti.
Sekään ei toimi, että vanhempi korostaa ruuan tekevän lapselle hyvää tai saa lapsen esimerkiksi oppimaan paremmin.
Terveellisyyden korostaminen voi saada lapsen jopa ajattelemaan, että juuri tuo syötävä maistuu varmasti pahalta.
Terveellisyyden sijaan kannattaisi korostaa sitä, miten hyvältä ruoka maistuu. Kukkakaali houkuttelee, jos lapsi saa viestin siitä, että sen maku on niin herkullinen, että siihen kannattaa tutustua.
Tutkimuksessa tutkijat perehtyivät 3 - 5-vuotiaiden lasten käsitykseen ruuan terveellisyydestä ja sen hyvästä mausta.
Toisen tuoreen tutkimuksen mukaan lasten tekemiin ruokavalintoihin vaikuttaa hyvin paljon se, millaiseen ruokaan he ovat kotona tottuneet. Kotiruoan tekemiseen aikaa ja vaivaa panostavien vanhempien lapset valitsevat terveellisempiä vaihtoehtoja kuin muut lapset.Tutkimuksen tekivät Northwestern University's Kellogg School of Management ja University of Chicago Booth School of Business, ja tutkimustulokset julkaistaan the Journal of Consumer Research -lehdessä."
Meillä molemmat vanhemmista on kasvissyöjiä joten vihannekset yms on ollut luonnollinen osa ruokaa aina. Ei vaan pelkkiä "lisukkeita". Isompia ongelmia ei ole koskaan ollut, vaikka lapsi kyllä nirsoilee joidenkin vihannesten tekstuuria (esim. keittoja joissa ovat kimpaleina ei suostu syömään laisinkaan). Ei kuulosta miltään parhaalta lähestymistavalta tuo ruoka on ruokaa ja vihannekset vihanneksia. Kannattaa miettiä ruokaa muunakin kun vaan sellasena mikä on lihan kaveri :) (en meinaa sitä että lihan syöminen pitäisi lopettaa, vetää niitä tuo meidänkin kersa, mutta kasvisruualla voisi korvata vähän enemmän). Toki meillä saattoi vaan olla helppo lapsi jo valmiiksi, en väitä että tämä on mikään universaali ratkaisu nirsoiluongelmiin.
Ei ne syö jos ne ei saa tarpeeksi monta kertaa maistaa. Eikö aikuisillekin ole joku tietty maistelulukumäärä ennen kuin uusiin makuihin tottuu?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 22:21"]Meillä kaksi lapsista syö vihanneksista vain herneitä tai kurkkua. Kolmas taas syö ihan mitä vaan ja samassa ruokapöydässä ollaan kaikki istuttu. Voin todella vakuuttaa, että kasvatusalan ihmisenä olen kokeillut kaikkea. Ihan kaikkea. esim. 1. Olen aina syönyt itse aterioilla vihanneksia hyvällä ruokahalulla. Eipä ole esimerkki auttanut. Ei auttanut myöskään tarhassa tai koulussa. 2. Olen kokeillut vihanneksia niiden kaikissa luonnollisissa ja luonnottomassa olomuodoissa: soseina, raakoina, maustettuina, kuumina, kylminä, hassuina kuvioina lautasella. Ei uppoa. 3. Olen lahjonut tarrataulukolla. Jäi palkinto saamatta, ei uponnut. 4. Olen selittänyt, mitä eri vitamiinit tekevät ihmisen kehossa, mihin niitä tarvitaan, ym. Vanhin poika varsinkin oli kyllä todella kiinnostunut noin teorian tasolla, mutta ei uponnut vihannes livenä, ei. 5. Olen relannut ja antanut koko asian olla. En ole kiinnittänyt syömisiin mitään huomiota, koska kuitenkin nuo herneet ja kurkku maistuvat ihan hyvin. Samoin monet hedelmät, joten vitamiineja tulee kyllä syötyä. Ei ole auttanut relaaminenkaan. Jatkan silti relaten, eipä tässä enää oikein muutakaan keksi. Lapset ovat terveitä, kasvavat hienosti ja noin muuten meillä menee oikein hyvin. [/quote] !! Sulle propsit tästä kirjoituksesta! Ap:n lapsi on 3-vuotias ja esimerkin puutteesta ei ole nyt kyse. Aina on vihanneksia lisukkeena tarjolla, aina vanhemmat niitä syödään, mutta poika ei koske pitkällä tikullakaan. Lapsi syö muuten normaalisti ja tavallista kotiruokaa. Haluaisin opettaa lapsen syömään kasviksia nimeomaan tunnistettavassa muodossa enkä "huijaamalla" mutta lienee tällä hetkellä mission impossible.
[/quote]
Kokeile tarjota niitä vihanneksia muuten kuin lisukkeena, ihan ruokalajeina ja ruokien osana. Eikä se oo kai huijaamista sen enempää, kuin että jauhelihakastikkeen syöttäminen on lapsen huijaamista lihan syömiseen. Esim. tomaattikastike, vaikka sipulia, porkkanaa, palsternakkaa hienonnettuna ja tomaattimurskaa.