Sylihoito
Miten tuo toimii? Poika 3v on alkanut lyödä ja joskus sylkeä päin meitä vanhempia ja kun otan syliin ja alan rauhoittamaan ja kertomaan että lyöminen on rumaa ja se sattuu niin poika saa hirveän " paniikki" kohtauksen. Huutaa ja rimpuilee kuin päätä leikattaisiin.. En halua tehdä tuota sylihoitoa väärin, ja tuntuu että ei se ihan noin pitäisi mennä..?
Auttakaa :´(
Kommentit (8)
joillakin lapsille on parempi rauhoittua ilman sylipakkoa.
meillä syli aiheutti kahta kauheemman sekoamisen ja sopivaksi tavaksi löytyi se että lapsi saa rauhoittua itse- äiti ja isä pysyy lähellä ja näkösällä ettei tule hylätty olo. kun rauhoittuu niin sitten syli kelpaa.
Itsevarmuutta,olet aikuinen ja poika vasta lapsi. Sinä päätät mitä tuon ikäinen saa tehdä ja mitä ei. T. Lastenhoitaja
Voi haloo !!!! Ei ihme,että lapset ovat nykyisin niin sekaisin.
että kun poika tulee lyömään tai sylkemään, ei hän useimminkaan ole raivokohtauksen " alaisena" , vaan suutahtaa jostain ja siitä seurauksena muksaus. Mutta kun otan syliin ja alan hänelle selitäämään lyömisen ja sylkemisen rumuutta niin iskee raivo/paniikkikohtaus päälle, ja sillä olen miettinyt että onko tämä nyt ihan oikein. Kun pidän toista väkisin sylissä vaikka hän on selvästi paniikinomainen?
Ensimmäisillä kerroilla voi mennä jopa tunnin, kunnes lapsi rauhoittuu.
Lapsi kyllä vaistoaa, jos sinä olet epävarma hoidon suhteen. Onko asentosi oikea? Lapsen selkä sinun vartaloasi vasten, ei katsekontaktia eikä puhetta. Itse mahdollisimman rentona ja varmana siitä, että tämä toimii. Ajattelet, että tämä on lapsen parhaaksi. Jos itse jännität kokoajan, että onkohan tämä oikein, niin ei todellakaan toimi.
Tuon ikäiselle lapselle voit sanoa ennen sylihoitoa että nyt äiti joutuu ottamaan sylii, että rauhottuisit ym. Mutta ei hoidon aikana selittämisiä.
Olen tehnyt tuota lempilelu-pois juttua myös,mutta poika on niin kelmi että itse heittää omat lempilelut olohuoneeseen jos on omassa huoneessa arestissa. Tai tulee heti pois ja halaa ja sanoo anteeksi, mutta näen hänestä että tekee sen vain siksi että pääsee leikkimään eikä siis tarkoita sitä yhtään ja kohta sama uusiksi. Mutta ei tuon ikäistä voi laittaa sen anteeksi pyynnön jälkeen takaisin huoneeseen ja sanoa että tule sitten uudestaan kun tarkoitat sitä oikeasti.
Itsellä on lievä ahtaanpaikon kammo joten silläkin niin mietin tuota sylihoitoa. Enkä todella halua sitä lapselleni tehdä jos se ei varmasti ole oikein? Saan nyt kahta eri tietoa siitä joten olen ihan ulalla ja avuton.
Jos on vaikeaa pitää kiinni,niin lattialle ja istut päällä.ET tietenkään täydellä painolla.