Lausutteko Islan "Isla" vai "Aila"?
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:06"]Joo mulla on Isla-tyttö, jonka nimen lausun Aila. Sitten mulla on myös Aila-tyttö, sen lausun Eila. Kolmanneksi olen miettinyt Eilaa, mutta miten se lausutaan? [/quote] Iila?
[/quote]
Ja neljännen tyttären nimeksi edelleen Iila, joka lausutaan .... siis miten?
Jankuttavatko peruskoulujen opettajat ihan turhaan koko työuransa ajan, että suomenkieli lausutaan niin kuin se kirjoitetaan ? Eri asia, jos Isla-niminen on irlantilainen tai espanjalainen. Silloin lausutaan niin kuin se hänen omalla kielellään kuuluu, esimerkiksi urheiluselostuksissa.
Ei suomenkielistä Aila-nimeä kirjoiteta Isla, kyllä se on ihan suomeksi Aila.
Jotenkin tunnen myötähäpeää ap:a kohtaan : )
Joo ! ap ei vaikuta penaalin terävimmältä
Mulla on Isla tyttö ja nimi on ihan ISLA myös lausuttuna. olkoon ihan mikä vaan Aila tai Aisla muilla kielillä.
Ulkomailla lausukoon sen miten haluaa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:01"]
Jotenkin tunnen myötähäpeää ap:a kohtaan : )
[/quote]
ja mä sua.. Se olisi ap:ta kohtaan :)
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 18:09"]
Jos se nimi pitää matkia ulkomailta, niin miksi sitä ei lausuta niin kuin kuuluu? Puhutteko myös Jeanettesta?
[/quote]
Et sitten espanjaa ton verran osaa...
Ievan ja Hilikan äiti täältä huomauttaa että ei niitä nimiä aina Suomessakaan lausuta kuten kirjoitetaan. Lausumistapoja on monia, mutta nimenkantaja tai hänen vanhempansa voivat viimekädessä päättää Islan äänneasusta. Sama koskee taivutusmuotoja: Tuomaksen/Tuomaan. Isla lausuttanee Suomessa useimmiten kuten kirjoitetaan, mutta jos Isla tykkää itseään kutsuttavan Ailaksi niin on sekin mahdollista.
Lausutko nimen Jani muodossa zäni, koska englanninkielen sana janitor lausutaan zänitö?
[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 19:01"]Jotenkin tunnen myötähäpeää ap:a kohtaan : )
[/quote]
Miksi?
Moneskohan ketju samasta aiheesta :-D Miten te mammat ootte koskaan päässeet koulusta läpi, kun ei tuo tieto tartu päähän?! :-DDDDD
Naapurissa on pieni Isla-tyttö ja vanhemmat lausuvat nimen Isla. Joten niinpä teemme mekin.
No lausutaanko Jack Suomessa Jak?
Isla lausutaan 'Aila' munkä vuoksi emme antaneet sitä tyttärellemme nimeksi.
Kansainvälinen mamma ei ole huomannut, että Isla on suomalaisessa nimipäiväkalenterissa, joten sen ääntämys täällä noudattaa ihan suomen fonetiikkaa...