Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fess-leikkauksessa olleille kysymys:

Vierailija
18.11.2014 |

Kuinka paha on se jälkikontrolli, jossa nenä puudutetaan ja puhdistetaan? Mä olin nukutuksessa tehtävässä leikkauksessa, hieman korjattiin myös väliseinää mutta siihen ei onneksi tarvinnut paljoa puuttua. Aiemmin olin puudutuksessa tehtävässä fessissä, ja siitä jäi niin pahat traumat että olisi ollut täydellisen mahdotonta mennä leikkaukseen enää uudelleen puudutuksessa. Siitä puudutuksesta jäi niin paha kammo, että pakokauhu ja paniikki iskee pelkästään siitä ajatuksesta, että mun nenään tungetaan jotakin. Siksipä nyt ahdistaa aika paljon se tuleva jälkikontrolli, jossa olisi tarkoitus "imuroida" leikkausalue. Sen ensimmäisen leikkauksen jälkeen en pystynyt koko kontrolliin menemään, ja nyt on vähän samat tuntemukset :/

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä muista, että olisi puudutettu jälkitarkastuksessa. Kyllähän se inhalta tuntui, mutta ei kestämättömältä. Mulla leikattiin polyyppeja, osa todella isoja ja yllättäviäkin (lääkärin eteen tullut), mutta kaiken arvoista, kun 10v kestänyt nuha lähti sen siliän tien. On hienoa kaivaa KUIVAA räkää nenästä :D. Nukutuksessa leikattiin siis.

Vierailija
2/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, mulle kerrottiin että isketään ne samat puudutustapit nenään joita siinä itse leikkauksessakin käytettiin...

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:15"]

Aijaa, mulle kerrottiin että isketään ne samat puudutustapit nenään joita siinä itse leikkauksessakin käytettiin...

ap

[/quote] Saattoi olla, en vaan muista, aikaa vasta pari vuotta. Inhottavampana pidin sitä ronkkimista, se aiheutti kyyneleet silmiin, mutta kyllä senkin kesti.

Vierailija
4/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:15"]

ap

[/quote] Saattoi olla, en vaan muista, aikaa vasta pari vuotta. Inhottavampana pidin sitä ronkkimista, se aiheutti kyyneleet silmiin, mutta kyllä senkin kesti.

[/quote]

Huh, mä en kyllä varmaan kestä... :( Ei mua ronkkiminen haitannut ennen sitä ensimmäistä leikkausta, mutta siitä jäi ihan pakokauhuinen kammo päälle. Kun tuli postissa kutsu leikkaukseen niin aloin täristä ja hiota ihan holtittomasti. Vaikka itse leikkaus tehtiinkin nukutuksessa. Täytyy vaan yrittää itse huuhdella nenäkannulla mahdollisimman paljon ja toivoa että selviäisi sillä.

ap

Vierailija
5/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sen leikkauksen tehdä paikallispuudutuksessa

Vierailija
6/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:24"]

[/quote]

Se on se vihoviimeinen.

Vierailija
7/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:24"]

[/quote]

Voi, kuten kerroin niin mulle tehtiin ensimmäinen fess pelkässä puudutuksessa.

Vierailija
8/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 = ap

Vierailija
9/18 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti, alan jo saada paniikkikohtauksia pelkästään siitä ajatuksesta että tuo pitäisi tehdä :( Ei kai auta kuin jättää väliin ja toivoa ettei siitä ole haittaa.

ap

Vierailija
10/18 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/18 |
20.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuiko se puudutus vai mikä siinä oli niinkun kamalinta?

Vierailija
12/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tuo fess 30 vuotta sitten. Jälkitarkastuksessa pistettiin ne puudutustapit nenään, muttei isketty kiinni. Heiluivat siis vapaina nenäkäytävässä. Sitten imettiin imurilla käytäviä. Ei se tietenkään herkkua ollut, muttei siitä mitään traumoja jäänyt. Olin kymmenvuotias.

Vierailija
13/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:35"]

Minulle tehtiin tuo fess 30 vuotta sitten. Jälkitarkastuksessa pistettiin ne puudutustapit nenään, muttei isketty kiinni. Heiluivat siis vapaina nenäkäytävässä. Sitten imettiin imurilla käytäviä. Ei se tietenkään herkkua ollut, muttei siitä mitään traumoja jäänyt. Olin kymmenvuotias.

[/quote]

Riittikö yksi tappi per sierain vai laitettiinko niitä 3-4 per sierain niin kuin leikkauksessa?

Vierailija
14/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua! Kävin yli kymmenen vuotta sitten fess-leikkauksessa, mutta ei minulle tehty mitään "jälki-imurointia."

Toisella puolella oli omituinen jomottava tunne yli viikon, joten menin lääkäriin (ei ollut leikannut lääkäri)

ja sain lääkekuurin joka ei auttanut. Sitten menin leikanneelle lääkärille ja hän huuhteli sieltä kamalan mätäklimpin pois. Siinä se!

Leikannut lääkäri totesi: tupakoivilla nämä leikkaukset täytyy uusia viiden vuoden välein, mutta yli kymmenen vuotta on mennyt ja reijät ovat hyvin auki, ehkä jopa liian isotkin :D

Vierailija
15/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hämärä muistikuva alkaa olla jostain tapeista, oisko sitten ollut 2 per sierain. t: 2

Vierailija
16/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paikallispuudutuksessa tehtiin, yksityisellä. No.12

Vierailija
17/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:40"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 15:35"]

[/quote]

Riittikö yksi tappi per sierain vai laitettiinko niitä 3-4 per sierain niin kuin leikkauksessa?

[/quote]

Minulla oli vain yksi tappi per sierain. Muistan vieläkin, miten ne heilui ja väpätti. Tapin ympärillä ja päässä oli pumpulia, jossa se puudute oli.

-10

Vierailija
18/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä varmaan pysty siihen menemään, en vaan kykene.

ap