Miten kannattaisi menetellä tässä pörssilaskussa? Katsonko vaan vierestä, kun sijoitukset sulavat?
Olen harrastanut rahastosijoittamista noin 3 vuotta ja vasta nyt viime kesänä innostuin ostamaan suoria osakkeita oikein urakalla. Ja tähän asti on tietysti ollut mukavaa seurata, kun sijoitukset ovat kasvaneet päivittäin, mutta nyt pörssissä on jo monta viikoa pääasiassa ollut alamäkeä ja ympäriinsä kuulee juttua tulevasta pörssiromahduksesta. Ja nyt katsellaan päivittäin hupenevia sijoituksia... Esim. tänään jo tähän aikaan päivästä Nordnetissa olevista sijoituksistani on huvennut jo 300 euroa. Tähän asti enimmäkseen vaan on tuottoa huvennut, mutta alkaa jo hirvittämään, että tämän alamäen jatkuessa loputtomiin, hupenevat myös omat rahani. Olen jo alkanut miettimään, ettuä pitääkö jossain vaiheessa alkaa myymään, vaikka ainahan sitä sanotaan, että pahin virhe olisi myydä jne. Miten te muut toimitte ja mitä mietteitä tästä alamäestä?
Kommentit (78)
Ainut asia mitä kannattaa tehdä on ostaa lisää.
Miksi ihmeessä nyt kannattaisi paniikinomaisesti ruveta myymään? Ei mitään järkeä.
No mä vaihdan sen tuottokraafin pituuden siitä oletus 1kk jonnekin 5 tai 10v aikajanalle... Ja näyttää taas ihan hyvälle mun salkkuni :)
Ap, miksi sä kyttäät kursseja jatkuvasti? Jos olet sijoittamassa pitkällä tähtäimellä (kuten yleensä tehdään), ei ole mitään järkeä säpsähtää jokaista liikettä etenkään rahastojen suhteen. Anna olla, sijoita säännöllisesti lisää ja katso tilanne vaikka kerran vuodessa.
Mun oskesalkun päiväheilunta on helposti lähes viisinumeroinen luku suuntaan tai toiseen ja enemmänkin, jos ottaisin kaikki rahastotkin mukaan tarkasteluun. Ei mitään järkeä tuijottaa lukuja koko ajan. Rahastot pyörii itsekseen, viimeksi katsoin tilanteen huhti-toukokuussa. Osakkeita seuraan vähän useammin lähinnä ostoajatuksella. Parin firman osakkeet myyn jos kurssi on sopiva ja niillä onkin koko ajan myyntitoimeksianto voimassa.
Korona-aikana aloittaneille on vielä kylmää kyytiä luvassa, jos jo näin pieni lasku hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla. Osakesijoittamisen on kärsivällisten puuhaa. Nyt on vähän heiluntaa, mutta jos olet hajauttanut kunnolla niin ei pitäisi olla mitään hätää.
No olen kyllä hajauttanut tehokkaasti, mutta silti näyttää kaikki miinustavan, jopa rahastotkin. Toisaalta nythän tietysti kannattaisi varmaan vaan ostaa lisää osakkeita, kun halvemmalla saa, mutta enpä tiedä. Kylmiä hermoja tämä tilanne vaatii. Ap
Olen itse tehnyt vuosikymmenten aikana jo monta kertaa sen virheen, että olen lopettanut osakesijoittamisen (siis ostot) kokonaan kun kurssit ovat olleet niin kovassa laskussa. Typerintä mitä sijoittamisessa voi siis tehdä. 😂 Ostelen kun on kallista ja menen lukkoon kun on halpaa. Jospa edes tällä kertaa olisin oppinut läksyni. 😉
Mua harmittaa se, että kun ei tiedä milloin ostaa. Siis, että kun ostan, niin kurssithan saattaa vielä senkin jälkeen laskea ja vieläkin halvemmalla olisin saanut.
Wall Streetin pörssiromahduksesta 1929 meni 25 vuotta että ne kurssit oli samalla tasolla ku ennen sitä. Kyl ne joskus nousee samaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin just lisää osakkeita. Se mikä menee alas, nousee joskus taas ylöskin. Ainakin jos on suht vakavaraisesta yrityksestä kyse.
Nythän juurikin kannattais ostaa kun osakkeet on halvempia vai mitä?
aikanaan nokian osake oli 60 egee
tänään se on vitosen
ne jotka osti kuudellakympillä ei koskaan tule saamaan rahojaan takaisin vaikka nokia suht vakavarainen onkin
Vierailija kirjoitti:
Älä pelkää. Kohta FED ja EKP heittävät taas markkinoille pelastusrenkaan ja ikuinen nousu voi jatkua (kunnes eräänä päivänä pelastusrengas ei enää toimikaan).
Kyllä ne aina keksii uuden pelatusrenkaan. Ei globaali talouseliitti tule rahojaan menettämään missään olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
Wall Streetin pörssiromahduksesta 1929 meni 25 vuotta että ne kurssit oli samalla tasolla ku ennen sitä. Kyl ne joskus nousee samaan vielä.
Jos nyt käy noin, niin sitten on lapsilla perittävää 🥳
Omia eläkepäiviä olin kyllä ajatellut turvata ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin just lisää osakkeita. Se mikä menee alas, nousee joskus taas ylöskin. Ainakin jos on suht vakavaraisesta yrityksestä kyse.
tänään se on vitosen
ne jotka osti kuudellakympillä ei koskaan tule saamaan rahojaan takaisin vaikka nokia suht vakavarainen onkin
Siksi hajauttaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tänään se on vitosen
Ei ainakaan pitkään aikaan se on totta.
Siksipä en ostakaan nokiaa jankä finnairia vaikka halvalla nyt sais.
Iron Condoreissa rajat paukkuu.
Onko tänään rahanteon päivä?
Voi pojat!!
Näitä on kiva lukea kun itse teki ensimmäiset pienet sijoitukset 2007 ja vuosi-pari myöhemmin oltiin -50%. Saati sitten jos olisi IT-kuplassa sijoittanut. Ja täälle hermoillaa -10%:sta.
Rommausvaroitus. Kaikki romahtaa.
---
https://www.kitco.com/news/2021-09-27/Robert-Kiyosaki-warns-of-giant-Oc…
---
Robert Kiyosaki warns of 'giant' October market crash as he holds gold, silver, bitcoin
Älä kato niitä, se on miun neuvo. Minä en ole nyt käynyt katselemassa sijoituksiani, koska minä en sille laskulle mitään voi ja en tosiaan nyt ala mitään nostamaan tässä vaiheessa, kun tarkoitus on jemistellä rahaa vielä seuraavat 15 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sijoitusstrategiasi, jonka (toivottavasti) teit aloittaessasi? Seuraa sitä.
Miksi tämä neuvo annetaan aina kaikille? Jokaisen kurssiliikkeen perässä hötkyily on tietysti typerää, mutta silti pitäisi muistaa, että vain osa sijoitusstrategioista on hyviä. Jos on tehnyt huonon sijoitusstrategian, on parempi vaihtaa se parempaan kuin pitää siitä kynsin hampain kiinni hamaan loppuun asti.
No, se sijoitusstrategian seuraaminen on juuri tuon kurssiliikkeiden perässä hötkyilemisen välttämistä. Ja toisekseen, oikeaa sijoitusstrategiaa ei soviteta markkinoiden, vaan sijoittajan mukaan. Eli siitä luopuminen tai sen vaihtaminen tarkoittaa, että sijoittajan lähtökohdissa on jotain muuttunut, ei markkinoissa.
Kun koronapandemia alkoi ja pörssit romahtivat, markkinat hinnoittelivat silloin nollakorkoa 50 vuodeksi eteenpäin. Nyt ei olla enää samassa tilanteessa. Uusi korkosykli on alkamassa. Tämä vaikuttaa kaikkeen. Velkavivulla sijoittajiin, asuntolainoihin, jne.
Osakesijoittaminen ei ole niille, jotka eivät kestä kurssilaskuja.
Jos sijoitushorisontti on yli 3 vuotta, niin kannattaa korkeintaan katsoa, ettei ole kaikki munat kovin syklisissä papereissa. Muutoin vain pidät ja jatkat ostamista. Näitä kurssiliikkeitä tulee ylös ja alas eli ihan normaalia. Koronadipistä tultiinkin yhtäsoittoa lähes 18 kuukautta pelkkää nousua, joka on poikkeuksellisen pitkä aika.
Meillä osassa sijoituksia on vähän toisenlainen tilanne. Poika täyttää vuoden päästä 18 vuotta ja olemme hänelle säästäneet vauvasta asti osakkeita ja rahastoja. Ne muutimme 16.9.21 kaikki käteiseksi. Nyt katsellaan muutama viikko, josko ainakin osa laitetaan takaisin vähän eri papereihin tosin. Edellyttää kuitenkin, että kurssit laskevat vielä ainakin sen 10 %.
Jos on paniikkiin taipuvainen, on parempi jättää katsomatta kursseja ettei myy joka laskun aikaan paniikissa. Katso viiden vuoden päästä seuraavan kerran.
Jukka Oksaharju odottaa pitkää selkeää laskua ja siirtyi tonttisijoittamiseen. En nyt väitä, että hän on oikeassa, mutta tällainenkin mahdollisuus on olemassa.