Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unenpuute

Vierailija
18.11.2014 |

Olen nukkunut kahtena päivänä vajaat neljä tuntia vauvan takia. Tiedän, että näin kuuluu ollakkin, mutta mun jaksaminen heikkenee, söin eilen vain täytetyn voileivän ja juonut kahvin, koska iso osa päivästä kuluu vauvan nukuttamisessa ja kun hän vihdoinkin nukahtaa, haluaisin vain levätä tai teen kotitöitä, syöminen jää taka-alalle. Mutta pahinta tässä on unenpuute. Mies on yrittäjä ja tekee töitä käytännössä kellon ympäri, käy koulua samalla (tai yrittää käydä). Ollaan parikymppisiä.
Jos menisin lääkäriin valittamaan unenpuutteesta, saisinko jotain lääkettä, vai olisiko se haitaksi? Eli en heräisi helposti? Viime yön vauva nukkui, heräsi vain pari kertaa nälkäisenä mutta nukahti imetyksen jälkeen melkein heti. Itse en saanut unta vaikka kuinka sängyssä pyörin :( auttakaa

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko varsinaisia unilääkkeitä käyttää imettäessä. Teillä on liikaa meneillään nyt, tarvitset miehen apua. Hänen on tarjottava sulle mahdollisuus levätä ettet sairastu.

Vierailija
2/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:14"]En tiedä voiko varsinaisia unilääkkeitä käyttää imettäessä. Teillä on liikaa meneillään nyt, tarvitset miehen apua. Hänen on tarjottava sulle mahdollisuus levätä ettet sairastu.
[/quote]
Mitä voisi sitten tehdä, jotta uni tulisi? Mun unirytmi on kaikkea muuta kuin säännöllinen :( mies ei voi auttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma täällä. Vauva nyt 3 kk ja nukkuu yöt levottomasti. Äheltää ja puhisee sängyssään. Koko ajan saa olla tuttia laittamassa takasin suuhun ja sitten vielä syötöt pitää hoitaa tämän lisäksi. Oma uni on sellasta katkonaista koiranunta, enkä oikein pysty nukahtamaan uudestaan. Olen tullut siihen tulokseen, että jos sieltä sängystä nousee kokonaan ylös, niin elimistö herää jo sen verran että unen saaminen on sen jälkeen tosi vaikeaa. Miehesi tekee pitkää päivää, mutta olisiko mahdollista että pumppaisit rintamaitoa pulloon ja miehesi voisi vaikka hoitaa yhden syötön yöllä. Sekin jo auttaa paljon kun saa nukkua vaikka 3-4 tuntia putkeen. Jatkuva heräily on pahinta ja aiheuttaa sitä nukahtamisongelmaa.

Vierailija
4/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi unetonta yötä ei vielä ole vaaraksi mutta pitkittyessään unettomuus kyllä on haitaksi. Yritä ulkoilla päivällä ja rauhoittaa illat, luonnollisia unensaantukeinoja on ensin kokeiltava.

Vierailija
5/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauv aa pitää "nukuttaa"? Mitä se pitää sisällään? Eikö häntä vain voi laittaa kylläisenä ja kuivitettuna lämpöisiin peittokääreisiin kopaansa ja sen jälkeen valmistaa itselleen ruuan ja syödä?

Vierailija
6/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole nukkunut yhtä ainutta yötä kokonaan neljään vuoteen. Pisin pätkä taitaa olla viisi tuntia jonkun hassun kerran. Vähän nupissa viiraa. Tsemppiä.

Vierailija
7/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää, näitä pikkuäitejä!! Yksi vauva ja ihan romuna???

Vierailija
8/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:43"]Voi hyvää päivää, näitä pikkuäitejä!! Yksi vauva ja ihan romuna???
[/quote]

No seiskalla on näitä neljä. Kaksi viimeisintä huonoja nukkujia. Koita itse valvoa neljä vuotta.

Vierailija
9/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro neuvolassa tilanteesta ja pyydä perhetyöntekijää käymään teillä esim kerran viikossa aamusta että saat jatkaa unia kun vauva herää!

Vierailija
10/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama vauvan ensimmäiset 4 kuukautta, nukkui max 2 tuntia putkeen, sitten söi/itki/seurusteli. Olin ihan rikki ja niin väsynyt etten osannut edes ruokakaupassa ostaa mitään, haahuilin vaan kaupan läpi kun en keksinyt mitään ostettavaa. Onneksi mies ja äitini auttoivat ja hoitivat vauvaa. Mutta unettomuuteen suosittelen melatoniinia, en nyt tiedä miten sitä voi imettäessä syödä kun en itse pystynyt imettämään, mutta sitä voi ottaa myös vauvaa hoitaessa. Saa nopeammin unen päästä kiinni ja paremmin nukahtaa uudestaan vauvan syötyä. Itseä auttoi ainakin paljon! Ja sitä saa ilman reseptiä.

Vierailija
11/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:43"]

Voi hyvää päivää, näitä pikkuäitejä!! Yksi vauva ja ihan romuna???

[/quote]

Toiset nyt selviää vähemmällä unella kuin toiset, se nyt vain on fakta!

Ap, älä nukuta lasta vaan opeta nukahtamaan itsekseen. Kun on kylläinen, kuivitettu ja väsynyt niin peittelet sänkyyn ja vaikka soiva mobile päälle. Meillä 5kk touhuaa hetken omiaan ja jokeltelee tyytyväisenä ennen kuin nukahtaa. Toki jos alkaa itkemään niin itkuun vastataan.

Ja jos mahdollista niin pyydä jotain teile vaikka päivällä niin että saat nukuttua päiväunet. Yksikin paremmin nukuttu hetki tekee ihmeitä. Ja tee aikaa sille syömiselle, sekin vie voimia kun ei ole polttoainetta. Vauva ei mene pilalle jos se kätisee sinun ruokailun ajan vaikka vieressäsi sitterissä.

Vierailija
12/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijä paskin neuvo ikinä. Ne toimii keskusteluapuna, ei vauvan hoitajina.Imetätkö?Jos, niin harkitse, olisiko perhepeti mahdollinen?Itsellä se mahdollisti täyspäisenä selviämisen huonosti nukkuvana huonosti nukkuvan vauvan äitinä. Kun vauva heräsi syömään, tissi suuhun, ja unet jatkui.

Vierailija
13/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvaa täytyy todellakin nukuttaa: valot pois päältä ja vauva syliin ja kävelen ympäri huonetta hyssytellen ja laulaen. Naapurissa tehdään remppaa, vauva heräilee koko ajan. Mies on niin sikeäuninen, ettei herää vaikka mikä olisi! En tykkää siitä, että joku "ylimääräinen" hengaisi mun kämpässä mun nukkuessa (edes anoppi!). Äiti on ulkomailla tällä hetkellä ja asuu muutenkin parin tunnin matkan päässä täältä, hän on ainoa, johon luotan, mutta hän ei nyt ole täällä :( eilen vauva oli juuri nukahtanut ja anoppi tuli meille, ryntäsi suoraan vauvan luokse ja nosti, vauva rupesi itkemään sydäntäsärkevää itkua (välillä meni ääni) ja hyssyttelin, anoppi karkas, vauva ei saanut enää unta. Vitutttaaaaaa

Vierailija
14/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva nukkuu pääsääntöisesti omassa sängyssä, otan viereen, kun hän itkee ja joskus nukahdan tissi hänen suussa. Mutta nyt en saa edes unta ollenkaan, vauva siis nukkui mutta mä en saa unta :(
Ja nyt se heräs taas.... En ole vieläkään tänään syöny mitään

Vierailija
15/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap ota itseesi näistä ilkeistä kommenteista, äiti on susi toiselle äidille, niin mulle neuvolalääkäri aikoinaan sanoi kun kerroin kuinka minuun suhtauduttiin kun väsymyksestä valitin "kaverille". Itellä oli kans toi, et vaikka olisi saanut nukkua, en saanut unta ja kierre oli valmis. Siihen ai auta muu kuin se, että sulla on tarpeeksi hyvät edellytykset nukkua. Mulla se oli korvatulpat korvissa toisessa huoneessa nukkuminen ja mies hoiti vauvaa. Jotenkin sinunkin tulee unta saada, joko miehen, tai sitten jonkun muun avulla. Voimia, se menee kyllä ohi, vaikka unettomuus lähestulkoon järjen viekin.

Vierailija
16/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:59"]Älä ap ota itseesi näistä ilkeistä kommenteista, äiti on susi toiselle äidille, niin mulle neuvolalääkäri aikoinaan sanoi kun kerroin kuinka minuun suhtauduttiin kun väsymyksestä valitin "kaverille". Itellä oli kans toi, et vaikka olisi saanut nukkua, en saanut unta ja kierre oli valmis. Siihen ai auta muu kuin se, että sulla on tarpeeksi hyvät edellytykset nukkua. Mulla se oli korvatulpat korvissa toisessa huoneessa nukkuminen ja mies hoiti vauvaa. Jotenkin sinunkin tulee unta saada, joko miehen, tai sitten jonkun muun avulla. Voimia, se menee kyllä ohi, vaikka unettomuus lähestulkoon järjen viekin.
[/quote]
Kiitos, oot ihana :)

Vierailija
17/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:55"]Perhetyöntekijä paskin neuvo ikinä. Ne toimii keskusteluapuna, ei vauvan hoitajina.Imetätkö?Jos, niin harkitse, olisiko perhepeti mahdollinen?Itsellä se mahdollisti täyspäisenä selviämisen huonosti nukkuvana huonosti nukkuvan vauvan äitinä. Kun vauva heräsi syömään, tissi suuhun, ja unet jatkui.
[/quote]

Itse kyllä perhetyöntekijänä olen useinkin juuri vauvaperheessä hoitamassa vauvaa että vanhemmat saavat nukkua, siivota, hoitaa asioitaan tai mitä milloinkin. Keskustelua käydään, mikäli ongelmaa on esim arjen sujuvuudessa, millaista perhe ajattelee tavoittelemakseen arjeksi ja miten se saavutettaisiin. Perhetyöntekijä ei ole terapeutti, mutta tekee toki havaintoja perhe-elämästä ja yleensäkin on pitämässä perheen puolia useissa kokouksissa, joissa perhe ei välttämättä itse osaa ajatella kaikkia ongelmakohtia.

Vierailija
18/18 |
18.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 14:59"]

Vauva nukkuu pääsääntöisesti omassa sängyssä, otan viereen, kun hän itkee ja joskus nukahdan tissi hänen suussa. Mutta nyt en saa edes unta ollenkaan, vauva siis nukkui mutta mä en saa unta :( Ja nyt se heräs taas.... En ole vieläkään tänään syöny mitään

[/quote]

Itkeekö vauva nälkää? Miten sinulla riittää maito jos et itse syö? En tahdo olla ilkeä, mutta nyt tuo marttyyriasenne syömisen suhteen pois ja heti!! Siitä ei kunniapisteitä jaella. Nyt asialistalle tärkeimmäksi oma syöminen, sitten vaikka niitä helppoja eineksiä. Mutta nälkäkin valvottaa.

Tiedän itse mitä on valvominen ja unettomuus. Ihan ennen lapsiakin saatoin valvoa 2-4viikon pituisia pätkiä niin että nukuin yössä maksimissaan 4 tuntia. Ja vaikka illalla ja aamulla väsytti ei unesta ollut tietoa.

Mutta nyt alat korjaamaan ensin tuon syömishomman, sen jälkeen paneudut siihen miten jaksat. Vauvojen ja lasten kanssa pitää osata ottaa apua vastaan jos sitä tarjotaan. Minulla meni melkein 3-vuotta ennen kuin tajusin että lapsia voi välillä hoitaa pari tuntia muutkin kuin minä itse. Aloin olla aika väsynyt ja se heijastui kaikkiin pahalla tuulella, tiuskimisena jne. Pienet hengähdystauot silloin tällöin tekee ihmeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän