En osaa päättää meille keittiön materiaaleja! Haluatko päteä mielipiteilläsi?
:D
Jos nyt saisit uusia keittiösi, miten sen tekisit?
Itse en osaa millään päättää tasojen materiaalien välillä. Laminaatti olisi halpa ja helppohoitoinen, dekton näyttävä ja helppohoitoinen mutta kallis, puu upea, mutta kallis.
Lapsiperheen keittiössä varmaan pitäisi mennä käytännöllisyys edellä, mutta itse mietin että puutaso olisi kyllä kaunis. Mutta entä ovimateriaali? Olen kysynyt tarjouksia neljästä eri paikasta, ja kaikki puhuu omaa parhauttaan (paitsi Charmia, joka vaan myy eikä hauku muita tai kehu omiaan yli muiden) yli muiden. Tarjouksissa on eroavaisuuksia, samoin muiden kokemuksissa jos nettiä liikaa lukee.
Kommentit (35)
Rakastan dektonia. On kalliimpi kylläkin mutta hyvin käytännöllinen. Helppo pitää puhtaana ja kestää tulikuumaa ja jääkylmää, kattilat ja uunivuoan voi laittaa suoraan alustalle. Helposti irtoa myös punaviini, mustikka ja muut tahrat.
Olen todella tyytyväinen tähän materiaaliin!
Miksi pitää olla puuta kun laminaatissa on puun näköistä, jota et edes erota laminaatiksi? Tuo sitä lämpöä, mutta helpompi hoitaa ja halvempi. Minä laitoin yhden korkean kaapin astiakaapiksi tiskikoneen viereen. Todella kätevää tyhjentää ja mahtuu paljon astioita. Ja Charmialta sai teräksestä tehdyn rungon roskakaappiiin. On ollut kestävä. Otin 80cm leveänä, niin mahtuu 4 roskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa muista materiaalivalinnoista, mutta laittaisin keskitumman tai tumman graniittikivitason, ei ne nykyään ole kovin kalliitakaan, jossa ei näy värjäymät ja kaappien välitilaan lasin, joka on laattojakin helpompi pitää puhtaana. Kaappien tilalle laittaisin paljon laatikoita. Korkeimmat laatikot sille tasolle, että vielä näkee niihin sisälle, kun katsoo, siis noin rintojen korkeudelle ja päälle esim uunin. Hyvin käytännöllistä!
Kokemusta on välitilojen osalta kivimosaiikista, lasista ja puupanelista. Useiten tuli pyyhittyä lasista, kiiltävänä siinä erottuu kaikki roiskeet.
Sama! En pitänyt lasivälitilasta koska se oli aina vähän suttuisen oloinen. Vaaleat kivitasot on olleet helpoimmat. Isku keittiöillä oli ainakin aiemmin MDF ovi, jossa mattamaali. Vähiten on siinä näkynyt sormenjäljet ym sutut. Itse pidin vetimettömistä ovista, nykyisessä on nuppivetimet, joissa ei niissäkään näy sormenjäljet kuten teräksisissä kahvoissa joskus
Minä pidän meidän mustasta kivitasosta tosi paljon. Edellisessä talossa oli massiivitammea tasot ja meni tosi nopeasti huonoksi. Nimenomaan siitä hanan vierestä, johon väistämättä vettä roiskuu. Ohjeiden mukaan Osmocolorilla käsiteltiin.
Ikinä en enää laita puutasoja.
Laminaattia eikä puuta ei ainakaan ikinä tasoihin. Ei kestä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla puuta kun laminaatissa on puun näköistä, jota et edes erota laminaatiksi? Tuo sitä lämpöä, mutta helpompi hoitaa ja halvempi. Minä laitoin yhden korkean kaapin astiakaapiksi tiskikoneen viereen. Todella kätevää tyhjentää ja mahtuu paljon astioita. Ja Charmialta sai teräksestä tehdyn rungon roskakaappiiin. On ollut kestävä. Otin 80cm leveänä, niin mahtuu 4 roskista.
Jos raapaiset veitsellä puuta sen voi hioa.
Jos raapaiset veitsellä laminaatti se naarmu on ikuinrn. Jos naarmuun kaatuu nestettä se turpoaa kuin pullataikina ja taso on pilalla
Ja kaapit on ihan vihoviimeisiä, varsinkin 60 dybät. Kaikki pitää purkaa edestä että saa takimmaisen kipon ulos. Laatikot on paljon kätevämpiä
Entä komposiitti tasoihin? Hyvät ja huonot puolet? Olen harkitsemassa pientä pintaremonttia keittiöön (en siis ole ap), ja olisin kiinnostunut kokemuksista.
Vierailija kirjoitti:
Laminaattia eikä puuta ei ainakaan ikinä tasoihin. Ei kestä yhtään mitään.
Edellisessä keittiössä oli laminaattitaso ja pysyi todella siistinä sen 20 vuotta, mitä keittiö oli. Keittiö uusittiin ja myös uudessa on laminaatti. Meillä ei leikata leipää suoraan pöydän päällä, vaan leikkuulaudalla ja kattilan alla aina pannunalunen. Nyt värinä on betoni. Hyvin kiitollinen värinsä puolesta. Murut ja kahvitipat eivät hyökkää silmille. Toki päivittäin pyyhkäisen tasot ihan siisteyden vuoksi.
Kokemusta kolmesta.
Laminaatti: jos haluat uusia vähän useammin, jotta pysyy hyvännäköisenä, mutta silloin voit myös vaihtaa "lookkia" useammin.
Komposiittitaso: melkosen hyvä ja kestävä, helppo siivota.
Puutaso: joutuu joitamaan usein, ja siitä huolimatta pysyviä jälkiä jää. Laittaisin ehkä tiskialtaan ympärille jonkinlaisen teräsreunuksen, muuten puu alkaa näyttää ihan siitä ympäriltä vähän huonommalta kuin muualla puutasolla. Tai sitten vaan pitää öljytä se altaan ympäristö useammin, en tiedä auttaisiko.
Meillä on 60 cm:n altaan ympärillä kivitaso, muualla sitten öljytty tammitaso. Hyvässä kunnossa on tuo puutaso pysynyt, eikä tiskatessa tarvitse varoa vettä.
Jos olisi rahaa ostaisin täyspuiset kaapit, mutta kyllä nuo peruslastulevyrungotkin on kestäneet jo 23 vuotta. Mdf- ovet maalattiin muutama vuosi sitten, niistä tuli siistit ruiskulla maalaten. Alakaapit on vaihdettu kaikki laatikoiksi, muuta isompaa remonttia ei ole tehty keittiöön.
Muovilla pinnoitettuja MDF-ovia en ostaisi, se pinnoitus alkaa repsottaa helposti, eikä niitä voi pintakäsitellä uudestaan.
Kaikissa materiaaleissa on hyviä ja huonoja puolia. Itse ottaisin ehdottomasti kivitason. Tällähetkellä on laminaatti, joka on aivan unelma puhtaanapidon kannalta, mutta onhan se vähän halvan oloinen. Mulla on ollut myös betonitaso ja sitä en kyllä voi suositella kenellekään.
Jos olisin keittiötä laittamassa, niin laittaisin ainakin ison ruostumattoman terästason, missä on tiskiallas. Toiseen tasoon tulisi joko teräs tai sitten joku helppohoitoinen kivi, jos varat riittävät. Ihmettelen miten laminaatti ei muka kestä, meillä on ollut sama laminaatti jo yli 20 vuotta ja hyvin on kestänyt. Tosin ei leikellä mitään suoraan pöydällä, paitsi pullataikinaa ja leikkaamiseen käytetään silikonilastaa tai ruokaveistä. Taustalevyksi laittaisin todennäköisesti lasin tai jonkin muun tasaisen pinnan. Se olisi jotain, millä luodaan ilmettä. Oviksi valitsisin jonkun vaalean ajattoman mallin, missä ei ole mitään syvennyksiä, eikä uurroksia, laidassa voisi ehkä olla jokin viiste tai pyöristys, jos se sattuu silmää miellyttämään. Vetimiksi valitsisin nupit tai jotkut silmää miellyttävät standardikokoiset vetimet, mitkä voisi jossain vaiheessa helposti vaihtaa uusiin, jos keittiön ilme alkaa kyllästyttämään. Niiden vaihto on halvin keittiöremontti keittiötekstiilien vaihtamisen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa muista materiaalivalinnoista, mutta laittaisin keskitumman tai tumman graniittikivitason, ei ne nykyään ole kovin kalliitakaan, jossa ei näy värjäymät ja kaappien välitilaan lasin, joka on laattojakin helpompi pitää puhtaana. Kaappien tilalle laittaisin paljon laatikoita. Korkeimmat laatikot sille tasolle, että vielä näkee niihin sisälle, kun katsoo, siis noin rintojen korkeudelle ja päälle esim uunin. Hyvin käytännöllistä!
Mulla on tumma graniittitaso ja vihaan sitä.
Joka ikinen muru ja roska paistaa silmään, jokainen astia aiheuttaa hirveän kilahduksen.
On hienot, jos ei tarvi käyttää keittiötä.
Aikaisemmin oli puutasot, imaisivat joka viini ym tahran itseensä.
Kakkosasunnolle otin harmahtavan epämääräisen värisen laminaatinja se on ihana.
Oikea laiskan emännän unelma.
Puutasot saa tehtyä halvalla Bauhausin liimapuulevyistä. Kestäviä ja vaihtoehtoja löytyy