Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen liikalihava enkä ymmärrä, miten erotan oikean näläntunteen feikkinälästä! Lääkäreiden mukaan se on avain painonhallintaan, mutta

Vierailija
28.09.2021 |

Mies teki tuossa hampurilaisia ja söin tunti sitten yhden (melko iso hampurilainen jossa oli kanapihvi) sekä salaattia (kurkku/tomaatti/pasta). Nyt maha kiljuu taas ruokaa. Jos koetan sivuuttaa näläntunteen, saan vatsakipua ja päänsäryn!

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Jutan FitFarm-dieetillä ei todellakaan ollut nälkä. Iso ruokamäärä pienillä kaloreilla, energiavajeen takia olin iltaisin rättiväsynyt mutta joo, nälkä ei ehtinyt tulla.

Mutta kaikki dieetit toimii vaan niin kauan kuin niitä jaksaa noudattaa, ja hyvin harva jaksaa rajoittavaa dieettiä kauan, lähinnä joille se on elämäntapa ja ruokauskonto tyyliin vegaanit ja ketofanaatikot yms.

Siksi pyrin nykyään syömään niin että jaksan syödä näin joka päivä loppuelämäni, pois lukien juhlapäivät silloin tällöin. Eli kohtuullisen terveellistä ja kohtuullisen maistuvaa kohtuullisella kalorivajeella, niitä ruokia mistä tykkää. Esim. toi FitFarm ei toimi jos et tykkää todella paljon maitorahkasta :D

Vierailija
42/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorivaje, jota laihtuminen edellyttää, kyllä aiheuttaa myös oikeaa nälkää. Nykyään erilaiset laihdutusvalmentajat kyllä sanovat osaavansa koostaa ruokavalion, jolla laihtuu ilman nälkää. Suosittelisin kääntymään heidän puoleensa tai etsimään netistä vinkkejä ruokavalion koostamiseen. 

Painonvartijoilla pystyi laihtumaan ilman nälkää.

Harmi, että niitä ei wolw enää Suomessa.

Heille tuli mm se, että ruokailun yhteydessä sai syödä perunaa niin paljon kuin haluaa, vaikka pisteitä ei oteta kuin pienestä määrästä.

Miksi painonvartijat sai alanuolia?

Heidän ruokavaliollaan ei mulla ollut nälkä.

Oli erittäin mukava tietää, että aterian yhteydessä sai syödä rajatta perunaa siten, ettei pisteitä mennyt kuin pienen määrän edestä.

Tämä tuli ihan heidän loppuaikoina. Lisäksi peruna on täyttävää ja halpaa. (painonvartijoissa käyminen taas oli älyttömän kallista)

Mä laitoin miinuksen koska mulla todellakin oli nälkä ja kova 18 pisteen ruokavaliollani. Jos taas torjuin nälkää vetämällä oikeasti mielen mukaan niitä leipää tai perunaa rajattomasti muutamalla pisteellä, en laihtunut yhtään. 

Mulla painonvartijat oli yksi jojottelukierros, malliesimerkki kurjasta dieetistä joka on omiaan johtamaan jojoiluun. Ankara ja ankea dieetti, vapaus, ahminta, takaisinlihominen. Ja sitten seuraava menetelmä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä näläntunteessa niin kamalaa on? Ihan normaali ja terve asia ihmisessä. Ei siihen kuole, varsinkin jos on kiloja aivan laihdutettavaksi asti.

Vierailija
44/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Jutan FitFarm-dieetillä ei todellakaan ollut nälkä. Iso ruokamäärä pienillä kaloreilla, energiavajeen takia olin iltaisin rättiväsynyt mutta joo, nälkä ei ehtinyt tulla.

Mutta kaikki dieetit toimii vaan niin kauan kuin niitä jaksaa noudattaa, ja hyvin harva jaksaa rajoittavaa dieettiä kauan, lähinnä joille se on elämäntapa ja ruokauskonto tyyliin vegaanit ja ketofanaatikot yms.

Siksi pyrin nykyään syömään niin että jaksan syödä näin joka päivä loppuelämäni, pois lukien juhlapäivät silloin tällöin. Eli kohtuullisen terveellistä ja kohtuullisen maistuvaa kohtuullisella kalorivajeella, niitä ruokia mistä tykkää. Esim. toi FitFarm ei toimi jos et tykkää todella paljon maitorahkasta :D

Hyi kamala, yksi hirveimmistä dieetikokemuksistani. Superankeaa dieettiruokaa, loputtomine maitorahkoineen, ei mitään nautintoa, ja kyllä mulla oli kova nälkäkin muutaman viiikon päästä koko ajan. En varmaan ikinä pysty syömään maitorahkaa tuon kuurin takia, vaikka tykkäsin siitä ennnen. Hyöh.

Vierailija
45/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole pahasti ylipainoinen, mutta sama ongelma. Voisin syödä koko ajan. Joskus kun syön todella paljon (eli vatsani niin täyteen että melkein sattuu) vähän ajan kuluttua voisin syödä taas lisää. Ihan sama mitä syön. Raxissa taitaa ennätykseni olla 19 palaa pizzaa ja kolme jäätelöä. 

En ole keksinyt muuta ratkaisua välttääkseni lisäylipainon kertymisen kuin sen, että syön ns. kellon mukaan ja usein mittaan ruokani niin, että makrot ovat tasapainossa ja kaloreita sopivasti. Syön aamulla, lounaalla, iltapäiväkahvilla pienen välipalan, sitten iltaruoan kotona ja viimeisenä illalla pienen iltapalan. Olen todella harvoin normaalin ruoka-annoksen jälkeen tyytyväinen ja kylläinen, vaikka tiedän että kaloreita oli tarpeeksi sekä rasvaa, proteiinia ja hiilareita sopivasti. Voisin santsata AINA. Mutta eipä auta kuin olla syömättä. Minulla ei ylikilot ole tulleet herkuista (niitä syön harvakseltaan) vaan ihan normaalista ruuasta. 

Välttelen siis buffetteja, koska minä todellakin syön koko rahan edestä. Silloin tällöin ei ylensyönti haittaa, muutaman kerran vuodessa annan kyllä itselleni luvan syödä niin paljon kuin vain pystyn. Jouluna ja juhannuksena ainakin. 

Ja ei ole ketoruokavaliosta ollut hyötyä, eikä vhh:sta eikä yhtään mistään vastaavasta. Minulla ei vain taida hormonit toimia kuten pitäisi, kun en kylläiseksi tule. 

Vierailija
46/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole pahasti ylipainoinen, mutta sama ongelma. Voisin syödä koko ajan. Joskus kun syön todella paljon (eli vatsani niin täyteen että melkein sattuu) vähän ajan kuluttua voisin syödä taas lisää. Ihan sama mitä syön. Raxissa taitaa ennätykseni olla 19 palaa pizzaa ja kolme jäätelöä. 

En ole keksinyt muuta ratkaisua välttääkseni lisäylipainon kertymisen kuin sen, että syön ns. kellon mukaan ja usein mittaan ruokani niin, että makrot ovat tasapainossa ja kaloreita sopivasti. Syön aamulla, lounaalla, iltapäiväkahvilla pienen välipalan, sitten iltaruoan kotona ja viimeisenä illalla pienen iltapalan. Olen todella harvoin normaalin ruoka-annoksen jälkeen tyytyväinen ja kylläinen, vaikka tiedän että kaloreita oli tarpeeksi sekä rasvaa, proteiinia ja hiilareita sopivasti. Voisin santsata AINA. Mutta eipä auta kuin olla syömättä. Minulla ei ylikilot ole tulleet herkuista (niitä syön harvakseltaan) vaan ihan normaalista ruuasta. 

Välttelen siis buffetteja, koska minä todellakin syön koko rahan edestä. Silloin tällöin ei ylensyönti haittaa, muutaman kerran vuodessa annan kyllä itselleni luvan syödä niin paljon kuin vain pystyn. Jouluna ja juhannuksena ainakin. 

Ja ei ole ketoruokavaliosta ollut hyötyä, eikä vhh:sta eikä yhtään mistään vastaavasta. Minulla ei vain taida hormonit toimia kuten pitäisi, kun en kylläiseksi tule. 

Vhh-ruokavaliolla juurikin saa ne hormonit toimimaan oikein.

Vierailija
47/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä näläntunteessa niin kamalaa on? Ihan normaali ja terve asia ihmisessä. Ei siihen kuole, varsinkin jos on kiloja aivan laihdutettavaksi asti.

Ei nälässä olekaan mitään vikaa, sehän kertoo ravinnontarpeesta. Jatkuva nälkä ei kuitenkaan ole hyväksi ja se johtuu väärästä ravinnon sisällöstä.

Vierailija
48/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi FitFarmit ja muut voi olla hyvinkin haitallisia, elleivät nyt ole radikaalisti muuttuneet lähiaikoina. Jos riisutaan ruokavaliosta pois kaikki hiilarit ja rasvat niin ihminen ei voi hyvin! Itse aloin saada huimauskohtauksia noilla dieeteillä vaikka vatsa olikin kylläinen ja tajusin onneksi lopettaa.

Toki jos osaa soveltaa noitten ohjeita niin silloin saattaa tullakin ihan hyvä lopputulos.

Vierailija
49/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse käynyt ravitsemusterapeutin vastaanotolla muutamia kertoja, ja näläntunteesta olemme jutelleet paljon. Ruoka täyttää parhaiten kun se sisältää kasviksia, proteiineja ja hitaastisulavia hiilareita. Eli esim. täysjyväriisiä, kasviksia ja pihvit. Rasvaa saa olla mutta maltillisesti ja mieluiten kasvipohjaista (esim. öljyinen salaattikastike).

Kun koostaa jokaisen ateriansa niin että niissä on nämä komponentit niin nälkä ei yllätä niin pahasti. Jos kaipaa neuvoja ruokailuun niin Sydänliitolla on hyviä terveellisiä reseptejä toteutettavaksi.

Vierailija
50/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkäänhän sillä pitäisi olla että vaikutus näkyisi?

Vierailija
51/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä syö nälkääni vaan mieliteosta. Ei todellakaan tarvitse nähdä nälkää edes 1600 kcal dieetillä.. t. Bmi 34

Vierailija
52/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavilla ongelma onkin juuri siinä, että normaali näläntunne on häiriintynyt, niin kuin osa täällä on jo sanonutkin. Joten vastaus sinulle onkin, että et voikaan erottaa millään. 

Vierailija
53/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalorivaje, jota laihtuminen edellyttää, kyllä aiheuttaa myös oikeaa nälkää. Nykyään erilaiset laihdutusvalmentajat kyllä sanovat osaavansa koostaa ruokavalion, jolla laihtuu ilman nälkää. Suosittelisin kääntymään heidän puoleensa tai etsimään netistä vinkkejä ruokavalion koostamiseen. 

Painonvartijoilla pystyi laihtumaan ilman nälkää.

Harmi, että niitä ei wolw enää Suomessa.

Heille tuli mm se, että ruokailun yhteydessä sai syödä perunaa niin paljon kuin haluaa, vaikka pisteitä ei oteta kuin pienestä määrästä.

Miksi painonvartijat sai alanuolia?

Heidän ruokavaliollaan ei mulla ollut nälkä.

Oli erittäin mukava tietää, että aterian yhteydessä sai syödä rajatta perunaa siten, ettei pisteitä mennyt kuin pienen määrän edestä.

Tämä tuli ihan heidän loppuaikoina. Lisäksi peruna on täyttävää ja halpaa. (painonvartijoissa käyminen taas oli älyttömän kallista)

Mä laitoin miinuksen koska mulla todellakin oli nälkä ja kova 18 pisteen ruokavaliollani. Jos taas torjuin nälkää vetämällä oikeasti mielen mukaan niitä leipää tai perunaa rajattomasti muutamalla pisteellä, en laihtunut yhtään. 

Mulla painonvartijat oli yksi jojottelukierros, malliesimerkki kurjasta dieetistä joka on omiaan johtamaan jojoiluun. Ankara ja ankea dieetti, vapaus, ahminta, takaisinlihominen. Ja sitten seuraava menetelmä!

Kiitos viestistäsi. Siellä aina jauhettiin, miten ei tule nälkä heidän menetelmällään.

Minulle ei tullut nälkä ja paino tippui. He vaan häipyivät suomesta ja mulla meni heti pieleen, kun ei ollut sieltä tukea.

Äitini oli noin 60-vuotias, kun käskin hänen mennä painonvartijoihin. Hän on supertarkka ihminen. Eli takuulla teki ohjeiden mukaan. Paino ei pudonnut hänellä.

Vierailija
54/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkäänhän sillä pitäisi olla että vaikutus näkyisi?

Yksilöllistä.  Vhh-ruokavalio ei ole mikään pikakuuri. Perehtyminen siihen on tärkeää.

Vierailija
55/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse käynyt ravitsemusterapeutin vastaanotolla muutamia kertoja, ja näläntunteesta olemme jutelleet paljon. Ruoka täyttää parhaiten kun se sisältää kasviksia, proteiineja ja hitaastisulavia hiilareita. Eli esim. täysjyväriisiä, kasviksia ja pihvit. Rasvaa saa olla mutta maltillisesti ja mieluiten kasvipohjaista (esim. öljyinen salaattikastike).

Kun koostaa jokaisen ateriansa niin että niissä on nämä komponentit niin nälkä ei yllätä niin pahasti. Jos kaipaa neuvoja ruokailuun niin Sydänliitolla on hyviä terveellisiä reseptejä toteutettavaksi.

Varmasti onkin, mutta terveellisiä ne ei ole.

Vierailija
56/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin, että mitä enemmän syön, sitä enemmän on nälkä. Sitten taas kun on kausi, että tottuu syömään vähän, niin nälkäkin vähenee merkittävästi. Tämä toki ihan loogista, koska vatsalaukku venyy ja tottuu tietynlaiseen. Sun on pakko vaan kärvistellä jonkun aikaa nälkäsi kanssa, kunnes totut / vatsalaukku pienenee, toki jos oot aivan älyttömän läski, en tiedä toimiiko enää, vai pitääkö se vatsalaukku pienentää leikkauksella. 

Vierailija
57/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö kuukausi kellon ja vaa'an kanssa. Laske paljonko ruokaa tarvitset ja syö se määrä nälästä riippumatta aina tiettyyn kellonaikaan.

Älä syö muuta. Kyllä se oikea nälkä sieltä löytyy.

Tsemppiä!

Tämä on hyvä neuvo. Kannattaa myös lukea kirja "Bright line eating". Suomeksi Syömisen punainen lanka. Kirjoittanut Susan Peirce Thompson, joka on paitsi aivotutkija, myös entinen narkomaani ja ahmimishäiriöinen.

Thompson oli kuullut jopa tutkijoiden valittavan, että "alkoholismi on niin paljon helpompaa kuin ahmimishäiriö, koska voi olla kokonaan juomatta viinaa, mutta ei voi olla kokonaan syömättä." Joten hän kehitti menetelmän, jolla ahmimishäiriöinen voi ottaa saman asenteen ruokaan kuin alkoholisti syömiseen.

Toisin sanoen, edellisenä päivänä päätetään sitoutua siihen, että "Huomenna syön nämä asiat. En yhtään enempää, en vähempää." Kirjassa on myös esimerkkiruoat ja -määrät. Ja oleellista on, että syöt aina täsmälleen sen mitä käsketään. Ruokaa ei siis saa myöskään jättää.

Tämä tekee Thompsonin mukaan asian "helpoksi", koska ei tarvitse tehdä kuin yksi päätös: Huomenna syön listan mukaiset asiat. Eikä päättää joka ruoasta erikseen, ja sitten vielä määriä. Tämä on hänen mukaansa vapauttavaa.

Samoin tietysti kellonajat ovat ehdottomia.

Luulen, että tuo kirja voi olla todellinen pelastus jokaiselle, joka ei tunnista nälkäänsä, tai kärsii ahmimisesta.

Tärkeintä on, että on ehdottomat säännöt, joista ei lipsuta, ja niihin sitoudutaan päiväksi kerrallaan.

Tuo kirja on niin todistusvoimainen, koska Thompson tosiaan on paitsi aivotutkija itse, myös entinen narkomaani ja ahmimishäiriönen. Ja on nyt elänyt vuosia tuon menetelmänsä mukaan, hoikkana ja hyvinvoivana. Eli hänellä on sekä tieteellinen data, että kokemusperäinen tieto aiheesta.

Vierailija
58/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on niin, että mitä enemmän syön, sitä enemmän on nälkä. Sitten taas kun on kausi, että tottuu syömään vähän, niin nälkäkin vähenee merkittävästi. Tämä toki ihan loogista, koska vatsalaukku venyy ja tottuu tietynlaiseen. Sun on pakko vaan kärvistellä jonkun aikaa nälkäsi kanssa, kunnes totut / vatsalaukku pienenee, toki jos oot aivan älyttömän läski, en tiedä toimiiko enää, vai pitääkö se vatsalaukku pienentää leikkauksella. 

Vatsalaukun koolla ei ole mitään merkitystä nälän tunteeseen. Vain ruuan sisältö merkitsee.

Vierailija
59/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla ongelma onkin juuri siinä, että normaali näläntunne on häiriintynyt, niin kuin osa täällä on jo sanonutkin. Joten vastaus sinulle onkin, että et voikaan erottaa millään. 

Ei todellakaan ole kaikilla, ei voi yleistää. Minulla ei ole mitään ongelmia olla syömättä tai kontrolloida syömisiäni. Olen vetänyt 20/4 pätkäpaastoa puoli vuotta.

Vierailija
60/92 |
28.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia eivät lääkkeet auta mutta kuulostaa siltä, että sinä hyötyisit Ozempicin käytöstä.