Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys päivärahasta?

03.09.2006 |

Lasketaanko päiväraha 2004 tulojen mukaan, jos laskettuaikani on tammikuun 2007 lopussa? Olen ollut 2004 päivätyössä samalla palkalla kuin nyt, mutta tämän vuoden olen tehnyt kolmivuorotyötä, joten voisiko lasketuttaa tämän vuoden perusteella?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni nykyäään voi valita lasketaanko päiväraha viimeisen verotuksen mukaan eli nyt v.2004 vai viimeisten 6kk tulojen mukaan. Kelan sivuilla on hyvä laskuri millä saa aika tarkkaan tulevan päivärahan määrän selville. www.kela.fi -- sieltä lapsiperheet ja laskurit

Vierailija
2/5 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin eikös äippäraha silloin lasketa v. 2005 tulojen mukaan? Itsellä la joulukuussa ja minä saan v. 2004 mukaan.

Ja silloin jos tulot ovat nousseet yli 20%, niin voidaan laskea viimeisen 6 kk perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla on myös laskettu aika tammikuun 25pvä v.07 ja äitiyslomani alkaa 16.12.06. Soitin KELAan ja laskivat tulevan äitiyspäivärahani v.04 tulojen perusteella. Ei tarvinnut itse etsiä mitään tietoja, riitti kun soitti ja antoi henk.tunnuksen niin tulot löytyy koneelta. Toinen mahdollisuus on tuo edellisten mainitsema työtulo. Eli mun tapauksessani lasketan rahani v.04 verotulojen mukaan mut pari viikkoa aikaisemmin kun äitiysloma alkaa vien myös edellisten 6kk ajalta työtulot. (sijaisena olen ja tulot vaihtelevat) Katsovat sitten kummasta tulee parempi ja saan rahan sen perusteella. Toivoivat vain et mainitsen aikaisemmassa hakemuksessa et on tulossa myös selvitys palkkatuloista siltä 6kk.

Vierailija
4/5 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskeeko palkka heti kun jää äippälomalle? Kuinka monta kertaa äippäloman aikana se palkka muuttuu? Vai onko se koko ajan tietty määrä palkasta... vaiko mitä...

Ite oon jäämässä kotiin helmikuun alussa (kai!), kun vauva syntyy maaliskuun alussa.

Vierailija
5/5 |
03.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäiväraha määräytyy sen mukaan, milloin oikeus äitiysrahaan ALKAA eli lasketusta ajasta se -30 tai -50 vrk. Itselläni LA 6.2. tai 7.2. ja mikäli se on 6.2.2007 niin päiväraha lasketaan v. 2004 tulojen mukaan mukaan, sillä oikeus päivärahaan alkaa 30.12.2006. Mikäli LA taas on 7.2. niin päiväraha lasketaan v. 2005 tulojen mukaan, sillä oikeus päivärahaan alkaa 2.1.2007. Älytöntä, sillä itselläni tuo yhden päivän ero lasketussa ajassa merkitsee yli 300 ¿/kk erotusta päivärahan suuruudessa!

Eli jos LA on tammikuussa, niin pitäisi saada päiväraha v. 2004 verotuksen perusteella, koska oikeus päivärahaan alkaa tämän vuoden puolella. Tottahan on sekin että jossain Kelassa on asiasta voitu keskustella, sillä v. 2005 verotushan on valmistunut ja käytettävissä siinä vaiheessa kun ensi vuoden alun LA:t hakee päivärahojaan. Itsellä kun se 2005 olis se parempi vaihtoehto. Tuntuu typerältä että se yksi päivä - itselläni siis se 30.12.2006, jolloin olisin sen ainoan arkipäivän tänä vuonna äitiysvapaalla - määrää seuraavan vuoden tulot, kun kuitenkin olen loput 104 + vanhempainvapaat 158 päivää vapaalla vuonna 2007.