Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miksi joku pakastaa ruokaa tai sellaista?

Vierailija
17.11.2014 |

Ostan paljon pakastevihanneksia ja marjoja.

Mutta en tajua miksi joku pakastaa vanhoja ruokia?
Tai itsekerättyjä marjoja yms. Eihän niissä ole tallella vitamiineja kun itse tekee.

Ja joku laittaa pakkaseen ruokajätteet? Siis sen, mikä aterialta jäi?!

Meillä ei ole koskaan ollut pakastinta, eikä tule.
Olen lähes 40v kolmen lapsen äiti

Pakastaminen kotona on tyhmien hommaa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sitten ostat "paljon" pakastevihanneksia ja marjoja ja syöt ne heti? Eli käyt n. jokapäivä kaupassa ostamassa niitä? Miten kaupasta ostettujen pakkasmarjojen ja itse (oikein) pakastettujen marjojen vitamiinit eroaa toisistaan? Heitätkö ylijäävän ruoan roskiin? Etkö esimerkiksi koskaan osta kaupasta jotain tarjouslihaa ja laita sitä pakkaseen odottamaan käyttöä? Jäätelöäkään ei lapsesi saa kotona? Mahtaa olla kovat ruokakustannukset sulla.

Vierailija
2/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerätyissä marjoissa ei ole tallella vitamiineja? Hahaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla marjoissa säilyy vitamiinit kuin kaupasta ostetuissakin pakastemarjoissa:) Miten ne nyt eroaisi?? Kerään marjoja n 50 l vuodessa ja syön vappuun saakka joka päivä. Olisi ihan hulluutta ostaa kun talon nurkalta löytyy, samoin kuin sienetkin! Omenat ja päärynät saa puista ja teen hilloiksi/pakastan paloina piiraita varten. Hukkaanko pitäisi heittää?

Meillä jää aina ruokaa yli nyt kun pöydässä on enää 3 syöjää entisen 6 sijaan enkä vieläkään osaa pienentää tarpeeksi määriä. Ylimääräiset pakastan joko opiskelijan haettavaksi (on hyvin onnellinen tästä!) tai itselle ja kuopukselle niille päiville kun mies on reissuillaan eikä viitsitä laittaa ruokaa. Pataruuat ja kastikkeet ei kärsi ollenkaan pakastamisesta. Pullaa tai sämpylöitä tulee harvoin tehtyä vain yhdeksi päiväksi, loput pakastetaan ja otetaan kun mieli tekee. Paremmalta ne maistuu pakkasesta sulatettuina kuin päivän vanhoina känttyinä. Macaronsit säilyy hienosti pakkasessa ja on nopea vierasvara.

Mä en taas ymmärrä niitä jotka heittää ruokaa hukkaan.

Vierailija
4/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jääkaapissa pakastelokero jäädee varten. Sieltäkin syödään jädet saman tai vähintään seuraavan päivän aikana.
Emme syö pakastemarjoja joka päivä.
Vihannekset tuoreina.
En ole koskaan tarvinnut pakastinta.
Se on mielestäni epäterveellinen laite kotikäyttöön.

Vierailija
5/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheessä kuluu esim 150 kiloa marjoja vuodessa (kuten meillä) tulee aika kalliiksi jos ne kaikki ostaa kaupasta.

Vierailija
6/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruokaa jää yli vaikka pari annosta niin roskiinko se pitäisi heittää, jos vaikka seuraavana päivänä ei olla kotona sitä syömässä?

Vierailija
7/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa vielä - esim eilen otin pihalta viimeiset yrtit ja laitoin pakkaseen. Paremmalta nekin maistuu pakkasesta ruokaan otettuina kuin kuivattuina. Vihanneksia en pakasta. Jos esim pestoa tms kastiketta jää yli laitan pakkaseen koska ei säily kuin pari päivää jääkaapissa.

Lihaa ostan kun on tarjouksessa tai tuon reissuiltani, tälläkin hetkellä on peuraa, vasikkaa, ankkaa ja aitoa kanaa ruuanlaittoa odottamassa. Aina ei tule tehtyä heti. Kaikkea ei edes saa kaupasta tuoreena joten pakastettu on ihan samaa kuin sielläkin.

Vierailija
8/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun lapset ovat isompia, kullakin on omia menojaan, on todella kätevää, edullista ja terveellistä, kun pakkasessa on ruoka-annoksia mitä ottaa. Ja miksei äidillä ja isälläkin voi olla tällainen tilanne.

Olen ollut iloinen, kun toisella paikkakunnalla asuvalla opiskelijatyttärellä on kämpässään jenkkikaappi, jossa on pienehkö pakastin. Hän toki tekee itse ruokaa, mutta on alkanut myös pakastamaan annoksia, niin sitten kiirepäivinä on mistä ottaa. Ja pakastin hänelle kesällä paljon omasta maasta saatuja kasviksia; papuja, kantarelleja, omenasosetta, yms.

Saamme myös naapurilta paljon kalaa, silloin kun sitä tulee yli heidän oman tarpeensa (siitä iso kiitos heille!) Niinpä pakastimestamme useimmiten löytyy ahventa ja kuhaa. Kala säilyy pakasteena oikein hyvin, kunhan sen sulattaa hitaasti.

Entä miten luulet, että metsästävät ja kalastavat perheet pärjäisivät ilman pakastinta? Parempanahan se liha säilyy pakasteena kuin esim. suolattuna tai kuivattuna.

Vierailija
9/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka ja mikä syö 150 kiloa marjoja vuodessa?
Suurkeittiö?
Joku tolkku marjojen syömiseen. Ei ne ole niin terveellisiä kuin kuvitellaan.
Marjat ja hedelmät on alunperin elukoille tarkoitettuja ravintopommeja, ihmisen ruoka on liha ja kasvis.

Samaan ongelmakategoriaan kuuluvat nämä tuoremehulitkijät, siis ei ole olemassa epäterveellisempää kuin tuoremehu! Jopa aspartaamilla maustettu cola on terveellisempää kuin tuoremehu.

Vierailija
10/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan "vanhoja" ruokia pakastakaan. Minä esimerkiksi kuitenkin saatan sunnuntaina pitää keittiösulkeiset, teen parikin ruokalajia varastoon (isoja annoksia) ja laitan osan pakkaseen. Helpottaa näet elämää huomattavasti, kun ei kokopäivätyöllistettynä tarvitse vielä töistä palatessa alkaa laittamaan ruokaa. Jos ruuat pakastaa tuoreena, makukin säilyy hyvänä. 

Meillä laitetaan myös leipä pakkaseen heti ostospäivänä, ja otetaan sitten päivittäin sieltä se tarvittava määrä viipaleita. Joku moniviljapaahtoleipäpakkaus kun meillä saattaa kestää viikonkin, kun on vaan kaksi syöjää. Muuten joutuisi syömään vanhaa leipää tai heittämään homeisen roskiin. 

Vierailija
11/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:23"]

Kuka ja mikä syö 150 kiloa marjoja vuodessa? Suurkeittiö? Joku tolkku marjojen syömiseen. Ei ne ole niin terveellisiä kuin kuvitellaan. Marjat ja hedelmät on alunperin elukoille tarkoitettuja ravintopommeja, ihmisen ruoka on liha ja kasvis. Samaan ongelmakategoriaan kuuluvat nämä tuoremehulitkijät, siis ei ole olemassa epäterveellisempää kuin tuoremehu! Jopa aspartaamilla maustettu cola on terveellisempää kuin tuoremehu.

[/quote]

Eipäs nyt sotketa marjoja ja tuoremehuja keskenään, ihan eri asia!

Mun kaveri käyttää varmaan tuon 150l marjoja vuodessa (mustikkaa, vadelmaa, karpaloita, puolukoita, lakkaa). Jos lasket että marjoja käytetään vaikka koulun alusta kesäkuulle niin eihän se ole kuin reilu 500g päivässä! Tuosta määrästä saa 3 hengelle marjasmoothien tai iltarahkan urheilua harrastavalle perheelle. Sitten välillä mustikkapiirakkaa, vadelmajuustokakkua, jäädykkeitä jälkiruuaksi, kiisseliä puuroon jne niin eipä se ole kovin outo määrä!

4

Vierailija
12/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisessa pakastamisessa ja kotona pakastimeen laittamisessa on kyllä eroja. Jos kotona haluaisi pakastaa "oikein", niin pitäisi olla kaksi pakastinta - toinen pakastamiseen ja toinen pakasteiden säilyttämiseen. Käytännössä kotipakastimessa ei voi pitää jatkuvasti niin matalaa lämpötilaa kuin tuotteiden kunnollinen nopea jäätyminen vaatisi. Että sikäli siis on ihan oikeastikin eroa siinä, ostaako teollisesti pakastetun tuotteen vai pakastaako kotona itse, ainakin rakenteen ja säilyvyyden osalta on eroa. Vitamiineista sun muista en tiedä, kun ei ole koskaan aihe kiinnostanut sen enempää, mutta ei se nyt mun mielestä ihan mahdoton ajatus ole, etteikö nopea ja pienikiteinen jäätyminen voisi jotenkin säilöä niitäkin paremmin kuin hidas ja suurikiteinen, joka siis on kotipakastamisen yleisin lopputulos.

Minä kyllä tykkään pakastimesta ja käytän sitä ahkerasti. Laitan pullaa ja sämpylöitä pakastimeen, syksyisin marjoja ja hedelmiä, raparperia, yrttejä, herneitä ja pinaattia. Ankkaa tulee ostettua jonkin verran ja sitä saa tosi harvoin tuoreena, joten sitä löytyy yleensä pakastimesta. Opiskeluaikoina tein aina kuun alussa pari isoa satsia ruokaa ja pakastin ne erissä siltä varalta, että tulee köyhempiä päiviä loppukuusta. Läheskään aina ei tullut, mutta olihan se tosi kiva pitkän opiskelu- ja työpäivän jälkeen tulla kotiin ja yksinkertaisesti sulattaa valmista ruokaa sen sijaan, että olisi tarvinnut tehdä alusta loppuun.

Vierailija
13/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö ap että tutkimusten mukaan pakastevihannesten vitamiinipitoisuudet ovat yhtä hyvät, erityisesti c-vitamiinin kohdalla jopa paremmat kuin kaupan tuorevihanneksissa? Nuo "tuore"vihannekset kun poimitaan yleensä raakana ja niitä säilytetään pitkään, paljon pidempään kuin kuluttaja kuvittelisi.

Kannattaa yleensä perehtyä asiaan jos alkaa huudella.

Vierailija
14/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esi. naudanfileetä on järjetöntä ostaa paloiteltuna koska se on ainakin tuplasti kalliimpaa kilo niin. Ostan sisäfileen aina kokonaisena ja pakastan käyttötarkoituksen mukaan valmiiksi paloiteltuna.

Hummeria ei Suomessa saa kuin pakasteena samoin kuin useimpiä herkkuäyriäisiä.

Siniä on kiva kerätä ja pakastaa talveksi.

Vierailija
15/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:01"]Ostan paljon pakastevihanneksia ja marjoja.

Mutta en tajua miksi joku pakastaa vanhoja ruokia?
Tai itsekerättyjä marjoja yms. Eihän niissä ole tallella vitamiineja kun itse tekee.

Ja joku laittaa pakkaseen ruokajätteet? Siis sen, mikä aterialta jäi?!

Meillä ei ole koskaan ollut pakastinta, eikä tule.
Olen lähes 40v kolmen lapsen äiti

Pakastaminen kotona on tyhmien hommaa.
[/quote]

Mu välillä ihmetyttää täällä palstalla se miten yksinkertaisia ihmiset on. Aina ihmetellään sitä miten joku voi tehdä jonkin asian eri tavalla juin itse. Taidat olla itse vähän tyhmä. :)

Vierailija
16/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:34"]Tiesitkö ap että tutkimusten mukaan pakastevihannesten vitamiinipitoisuudet ovat yhtä hyvät, erityisesti c-vitamiinin kohdalla jopa paremmat kuin kaupan tuorevihanneksissa? Nuo "tuore"vihannekset kun poimitaan yleensä raakana ja niitä säilytetään pitkään, paljon pidempään kuin kuluttaja kuvittelisi.

Kannattaa yleensä perehtyä asiaan jos alkaa huudella.
[/quote]

Tuoda noin.
Mä oon ehkä tyhmä, mutta niin tyhmä en ole että uskoisin että vitamiinit lisääntyvät jos jokin kasvi tai marja pakastetaan.
Äly on nyt tainnut jättää kommentoijan aivot jo siinä määrin, ettei enää kannata huutaa edes "hoi"!

Vierailija
17/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooksä ap oikeasti noin tyhmä, vai keksitkö vaan laimean provon?

Esim. me syödään kotona harvoin, keskimäärin kerran viikossa. En tykkää kokkauksesta enkä sen jälkien siivouksesta. Niinpä ostan aina tarjouksesta iiiison läjän lihaa, ja kokkaan sen kaiken kerralla valmiiksi. Viimeksi lihaa piti ostaa.. oisko 2kk sitten. Eli nyt kun viikonloppuna tehdään ruokaa, niin sen sijaan että pitäisi lähteä kauppaan ja paistaa ja maustaa lihat ja siivota jäljet, riittää kun sulattaa kaksi annosta pakkasesta (ja tekee vain lisukkeet, esim. salaatin tai pastaa) siihen kaveriksi. Säästää sekä rahaa että vaivaa ihan reilusti.

Samaten leivonnaisten kanssa; esim. pullaa on vaikea tehdä vähän kerralla. Jos me syödään 2 pientä pullaa päivässä, niin puolen litran pullataikinasta riittää noin kuukaudeksi syötävää. Eipä taitaisi säilyä ilman pakastinta...

Vierailija
18/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:34"]Tiesitkö ap että tutkimusten mukaan pakastevihannesten vitamiinipitoisuudet ovat yhtä hyvät, erityisesti c-vitamiinin kohdalla jopa paremmat kuin kaupan tuorevihanneksissa? Nuo "tuore"vihannekset kun poimitaan yleensä raakana ja niitä säilytetään pitkään, paljon pidempään kuin kuluttaja kuvittelisi. Kannattaa yleensä perehtyä asiaan jos alkaa huudella. [/quote] Tuoda noin. Mä oon ehkä tyhmä, mutta niin tyhmä en ole että uskoisin että vitamiinit lisääntyvät jos jokin kasvi tai marja pakastetaan. Äly on nyt tainnut jättää kommentoijan aivot jo siinä määrin, ettei enää kannata huutaa edes "hoi"!

[/quote]

Äly taisi jättää sinut kun et tajunnut edellistä kommenttia ollenkaan:D

Pakastettavat vihannekset pakastetaan kypsinä ja tuoreina, täynnä luontaisia C vitamiineja.

Ne mitä ostat kaupan tiskiltä on tulleet tänne raakoina eikä koskaan saavuta luonnollista kypsyyttä eikä  myöskään C vitamiinitasoa.

Ymmärsitkö?

Vierailija
19/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastinhan on just paras juttu. Mä leivon opiskelijana usein ison satsin sämpylöitä ja laitan osan pakkaseen. Tai sit jotain kahvin kanssa syötävää. Esim. hyvää marjapiirakkaa ja suurin osa pakkaseen. Sieltä on sit kiva ottaa pieni pala ja sulattaa itselle kahvin kanssa, vaikkei vieraita oliskaan. Ei sitä aina jaksa leipoa tuoretta kun tekee mieli. 

Mä tykkään myös ihan kauhean paljon käyttää marjoja leivonnassa ja tehdä marjoista, hedelmistä ja vihreistä kasviksista smoothieita. Opiskelijana ei ole varaa jatkuvasti ostaa tuoreita tai kaupan pakasteesta, koska siellä kotimaiset marjat on tosi kalliita. Mulla on pakkasessa äidin marjapensaista poimittuja mustaherukoita ja tuttujen keräämiä puolukoita ja mustikoita valtavat määrät. Mansikoita ostin kesällä torilta ja viipaloin ja pussitin pieniin pusseihin, joista on helppo ottaa annos smoothien tekoon. Se on kätevää senkin takia, että kun on kaapissa aina maustamaton jogurtti ja muutama banaani ja marjat valmiina pakkasessa, niin on aina joku välipala minkä tehdä, jos ei muuta ole.

Joskus aiemmin kun asuin vielä yksin, niin pakastin myös ruokia pieniin rasioihin. Yksin asuvana tuntui turhalta tehdä jotain pikkuisia määriä ruokia, mutta ei sitä samaa ruokaa kuitenkaan ihan loputtomiinkaan jaksanut syödä. Pakastelin sitten pataruokia ja laatikoita rasioihin, niin säilyivät pidempään ja oli jotain syötävää jos jonain päivänä ruoanlaitto ei huvittanut. 

Joskus tulee myös ostettua kaupassa laputettuja leipiä ja sitten laitan ne kotona heti pakkaseen.

Vierailija
20/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko ei-pakastajat katsoneet kaupassa esim. lakan hintaa: 25€/kg. Kesällä niitä saa ilmaiseksi kun vaan viitsii hakea.