Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis miksi joku pakastaa ruokaa tai sellaista?

Vierailija
17.11.2014 |

Ostan paljon pakastevihanneksia ja marjoja.

Mutta en tajua miksi joku pakastaa vanhoja ruokia?
Tai itsekerättyjä marjoja yms. Eihän niissä ole tallella vitamiineja kun itse tekee.

Ja joku laittaa pakkaseen ruokajätteet? Siis sen, mikä aterialta jäi?!

Meillä ei ole koskaan ollut pakastinta, eikä tule.
Olen lähes 40v kolmen lapsen äiti

Pakastaminen kotona on tyhmien hommaa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pakastetaan kaikenlaista ihan vaan oman elämän helpottamiseksi:

- Tehdään ruokaa isoja satseja ja pakastetaan osa niin on hätätilanteessa mitä ottaa kun on kiire tms.

- Kotimaiset marjat on ihania ja niitä ei talvella joka kaupasta löydä. On myös hyödyllistä kerätä sato metsästä talteen. Saa hyötyliikuntaa ja raitista ilmaakin samalla.

- Hyödynnetään tarjoukset esim liha, kana ja leipä. Edelleen on jotain mitä ottaa pakastimesta jos ei pääse kauppaan tai on kiire tai jotain muuta yllättävää.

Mun mies sairastaa syöpää ja silti elämää on jatkettava. Hän ei aina pääse auttamaan kaupassakäynnissä tai ruuanlaitossa jos vointi ei anna myöden joten pakastimessa olevat varastot auttaa niinä päivinä.

Vierailija
22/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies metsästää japakastimia pitää olla kolme jotta kaikki mahtuu. Marjoja, sieniä, omenaa eri muodoissa, vihanneksia omasta maasta, leipää, leivonnaisia, mehuja. Ruokaan menee vain noin 200 euroa kuussa. Pulassa oltais ilman pakastinta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:23"]

Kuka ja mikä syö 150 kiloa marjoja vuodessa? Suurkeittiö? Joku tolkku marjojen syömiseen. Ei ne ole niin terveellisiä kuin kuvitellaan. Marjat ja hedelmät on alunperin elukoille tarkoitettuja ravintopommeja, ihmisen ruoka on liha ja kasvis. Samaan ongelmakategoriaan kuuluvat nämä tuoremehulitkijät, siis ei ole olemassa epäterveellisempää kuin tuoremehu! Jopa aspartaamilla maustettu cola on terveellisempää kuin tuoremehu.

[/quote]

Mitä ihmettä? Etsipä nyt vaikka googlesta tutkimuksia marjojen ja hedelmien terveysvaikutuksista. Huvittavaa muuten, että noista mainitsemistasi hedelmät ja marjat on varmasti kuuluneet ihmislajin ja sitä edeltävien lajien ruokavalioon kauemmin kuin nuo muut.

Mehun juominen ei tosiaan ole uusimpien tutkimusten mukaan terveellistä, siinä missä samojen hedelmien syöminen kokonaisina on. Ilmeisesti hedelmissä itsessään on hedelmäsokerin haitallisilta vaikutuksilta suojaavia aineksia, jotka eivät siirry mehuun.

Vierailija
24/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:23"]Kuka ja mikä syö 150 kiloa marjoja vuodessa?
Suurkeittiö?
Joku tolkku marjojen syömiseen. Ei ne ole niin terveellisiä kuin kuvitellaan.
Marjat ja hedelmät on alunperin elukoille tarkoitettuja ravintopommeja, ihmisen ruoka on liha ja kasvis.

Samaan ongelmakategoriaan kuuluvat nämä tuoremehulitkijät, siis ei ole olemassa epäterveellisempää kuin tuoremehu! Jopa aspartaamilla maustettu cola on terveellisempää kuin tuoremehu.
[/quote]
Hivenen eri asia on metsästä kerätty mustikka/puolukka/lakka/karpalo kuin joku klementiini tai makeaksi jalostettu omena. ;) Meillä on 3 omaa ja 5 hoitolasta + aikuiset, ja marjoja menee ihan niin paljon kuin jaksan niitä kerätä.

Vierailija
25/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi aspartaamilause viimeistään paljasti tämän huonoksi provoksi.

Vierailija
26/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:34"]Tiesitkö ap että tutkimusten mukaan pakastevihannesten vitamiinipitoisuudet ovat yhtä hyvät, erityisesti c-vitamiinin kohdalla jopa paremmat kuin kaupan tuorevihanneksissa? Nuo "tuore"vihannekset kun poimitaan yleensä raakana ja niitä säilytetään pitkään, paljon pidempään kuin kuluttaja kuvittelisi. Kannattaa yleensä perehtyä asiaan jos alkaa huudella. [/quote] Tuoda noin. Mä oon ehkä tyhmä, mutta niin tyhmä en ole että uskoisin että vitamiinit lisääntyvät jos jokin kasvi tai marja pakastetaan. Äly on nyt tainnut jättää kommentoijan aivot jo siinä määrin, ettei enää kannata huutaa edes "hoi"!

[/quote]

Eihän kukaan niin ole väittänyt. Vaan että koska pakastevihannekset pakastetaan pian sadonkorjuun jälkeen, niissä on enemmän vitamiineja jäljellä kuin kauan säilytettävissä tuoreissa vihanneksissa. Ei tämä tietenkään päde vertailuja jokaiseen tuoreeseen ja pakastettuun vihannekseen, vaan olennaista lienee juuri se säilytysaika. Jos omalta kasvimaalta korjaat vihanneksen ja syöt suoraan, niin varmasti se on terveellisempi kuin pakastevihannes, mutta näin ei välttämättä ole pitkään säilytetyn, kaupasta ostetun vihanneksen kanssa.

Mut tuoreet vihannekset on aina rakenteeltaan parempia kuin pakastevihannekset, siitä ei pääse mihinkään. Poikkeuksena pakasteherneet, jotka on ruoanlaitossa parempia kuin tuoreet herneet, ellei niitä tuoreita ole juuri kerätty kasvimaalta.

Vierailija
27/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on tosi kätevää tehä välillä vähän isompi satsi ruokaa ja pistää osa pakkaseen. Sitten kun ei ehdi/viitsi tehdä ruokaa niin voi ottaa sieltä hyvää kotiruokaa eikä tarvi ostaa eineksiä. Itse kerätyt mustikat/mansikat/puolukat/vadelmat sekä itse tehdyt viinimarjamehut pakastan myös. Musta tuntuu jotenkin järettömältä maksaa pakastemarjoista, vaikkei ne kalliita olekkaan, jos niitä kerran on metsät pullollaan ihan ilmaiseksi. Itse kun on kerätty niin ne myös ainakin varmasti on suomalaisia eikä niitä ole kerätty mistään moottoritien varresta. Itse tehdyt viinimarjamehut on paljon parempia kuin kaupasta ostetut eikä ne sitten taas jääkeepissa säily koko talvea. Myös jos leivon vaikka pullaa, paistan osan "puolikypsäksi" ja heitän pakkaseen. Sitten on aina yllätysvieraillekkin tarjota itsetehtyä pullaa :) Ainiin ja sitten pakastan myös omena- ja raparperihilloja. Mutsilla on iso piha missä kasvaa marjapuskaa, omena ja kirsikkapuuta ja raparperia toisensa viereen. Ei niillä mene kahden hengen taloudessa niin paljoa niin saan sitten meille ison osan. Kiva syöttää lapsillekkin puuron päällä itsetehtyä omenasosetta mielummin kun hedelmäpilttejä. 

Kyllä mä koen pakastamisen tosi hyödylliseksi.

Vierailija
28/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:23"]Kuka ja mikä syö 150 kiloa marjoja vuodessa? Suurkeittiö? Joku tolkku marjojen syömiseen. Ei ne ole niin terveellisiä kuin kuvitellaan. Marjat ja hedelmät on alunperin elukoille tarkoitettuja ravintopommeja, ihmisen ruoka on liha ja kasvis. Samaan ongelmakategoriaan kuuluvat nämä tuoremehulitkijät, siis ei ole olemassa epäterveellisempää kuin tuoremehu! Jopa aspartaamilla maustettu cola on terveellisempää kuin tuoremehu. [/quote] Hivenen eri asia on metsästä kerätty mustikka/puolukka/lakka/karpalo kuin joku klementiini tai makeaksi jalostettu omena. ;) Meillä on 3 omaa ja 5 hoitolasta + aikuiset, ja marjoja menee ihan niin paljon kuin jaksan niitä kerätä.

[/quote]

On totta, että suomalaiset metsämarjat on ihan erityisen terveellisiä, mutta ei kannata haukkua omenoita ja klementiinejäkään, kyllä useimmilla makeillakin hedelmillä on paljon positiivisia terveysvaikutuksia, vaikka niissä enemmän hedelmäsokeria onkin.

Vierailija
29/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin on rukousvastaus työpäivän jälkeen.

Aina sieltä löytyy jotain syötävää ja lapsille tarjottavaa.

Vierailija
30/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Meillä pakastinta käytetään jäätelön lyhytaikaiseen varastointiin.

Vierailija
31/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zz

Vierailija
32/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:36"]

Musta on tosi kätevää tehä välillä vähän isompi satsi ruokaa ja pistää osa pakkaseen. Sitten kun ei ehdi/viitsi tehdä ruokaa niin voi ottaa sieltä hyvää kotiruokaa eikä tarvi ostaa eineksiä. Itse kerätyt mustikat/mansikat/puolukat/vadelmat sekä itse tehdyt viinimarjamehut pakastan myös. Musta tuntuu jotenkin järettömältä maksaa pakastemarjoista, vaikkei ne kalliita olekkaan, jos niitä kerran on metsät pullollaan ihan ilmaiseksi. Itse kun on kerätty niin ne myös ainakin varmasti on suomalaisia eikä niitä ole kerätty mistään moottoritien varresta. Itse tehdyt viinimarjamehut on paljon parempia kuin kaupasta ostetut eikä ne sitten taas jääkeepissa säily koko talvea. Myös jos leivon vaikka pullaa, paistan osan "puolikypsäksi" ja heitän pakkaseen. Sitten on aina yllätysvieraillekkin tarjota itsetehtyä pullaa :) Ainiin ja sitten pakastan myös omena- ja raparperihilloja. Mutsilla on iso piha missä kasvaa marjapuskaa, omena ja kirsikkapuuta ja raparperia toisensa viereen. Ei niillä mene kahden hengen taloudessa niin paljoa niin saan sitten meille ison osan. Kiva syöttää lapsillekkin puuron päällä itsetehtyä omenasosetta mielummin kun hedelmäpilttejä. 

Kyllä mä koen pakastamisen tosi hyödylliseksi.

[/quote]

Lisäisin vielä että mm joulun alla on hyvä tehä esim laatikot hyvissä ajoin valmiiksi pakkaseen. Sitten ei tarvi jouluna kun paistaa. Jouluna on muutenkin ruuan laittoa ihan tarpeeksi niin hyvä jos jotain voi tehdä etukäteen. Sama tietysti kaikkien juhlien alla.

Vierailija
33/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästösyistä ostan ruokaa vaan 1-2 kertaa kuukaudessa. Eli pakastin kovassa käytössä. Ruokajämiä pakastan työeväiksi koska vihaan valmisaterioita ja työpaikan ruokala kallis

Vierailija
34/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotakin maksan ihmetellä "tehdä joululaatikot paistamista vaille valmiiksi pakastimen". Eihän niissä ole muuta tekemistä kuin paistaminen.

Vierailija
35/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:34"]Tiesitkö ap että tutkimusten mukaan pakastevihannesten vitamiinipitoisuudet ovat yhtä hyvät, erityisesti c-vitamiinin kohdalla jopa paremmat kuin kaupan tuorevihanneksissa? Nuo "tuore"vihannekset kun poimitaan yleensä raakana ja niitä säilytetään pitkään, paljon pidempään kuin kuluttaja kuvittelisi.

Kannattaa yleensä perehtyä asiaan jos alkaa huudella.
[/quote]

Tuoda noin.
Mä oon ehkä tyhmä, mutta niin tyhmä en ole että uskoisin että vitamiinit lisääntyvät jos jokin kasvi tai marja pakastetaan.
Äly on nyt tainnut jättää kommentoijan aivot jo siinä määrin, ettei enää kannata huutaa edes "hoi"!
[/quote]

Sen lisäksi, että olet tyhmä, et näköjään osaa lukeakaan.

Vierailija
36/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:56"]

Tuotakin maksan ihmetellä "tehdä joululaatikot paistamista vaille valmiiksi pakastimen". Eihän niissä ole muuta tekemistä kuin paistaminen.

[/quote]

Niin ehkä jos ostaa kaupasta valmiina. Mutta jos teet itse niin esim porkkanalaatikko: Keität ensin porkkanat ja soseutat, teet riisipuuron, sekoitat maustat... riisipuuron keittämisessä kestää jo yksin aika kauan. Sitten jos samalla teet lanttulaatikon ja vaikka imelletyn perunan niin kyllä siinä on hommaa jos tekee samana päivänä kun kaikki muutkin jouluruuat. Mä teen aina laatikot pakkaseen ja silti menee kaksi päivää melkeinpä aamusta iltaan keittiössä joulun alla.

-29/34

Vierailija
37/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:12"]Jos ruokaa jää yli vaikka pari annosta niin roskiinko se pitäisi heittää, jos vaikka seuraavana päivänä ei olla kotona sitä syömässä?
[/quote]

Jos jää vaan pari annosta niin laitan jääkaappiin, säilyy sielläkin muutaman päivän. Käytän kyllä pakastintakin, mutta yleensä en pakasta valmista ruokaa vaan lähinnä just lihoja, marjoja ja leipää.
En ole ap

Vierailija
38/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tyhmä provo tai ei, niin en mä tulisi toimeen ilman pakastinta ja kellaria. Mulla on ok-talo ja kesämökki, ja molemmissa sangen tuottoisa kasvimaa, hedelmäpuita ja marjapensaita, mansikkamaa. Johonkin se sato on saatava, mitä tulee. Mulla on pakastimia kolme ja yksi mökillä, ja kellarit molemmissa. Ja sieni- ja marjametsään painelen riemumielin, ja pakastan kalaa, hirveä ja mitä nyt lihaa sitten satun sinne saamaan. Puoliso on tukussa töissä, ja monesti saavat pitkien pyhien alla kassikaupalla pilaantuvaa tavaraa kotiin vietäväksi. Viimeksi tuli 11 kiloa lihaa.

Lisäksi mulla on tapana tehdä esim. makaronia, irto-ohraa ja riisiä pakkaseen annossatseja. Helpottaa arjessa, kun pitäisi jotain väsätä ja tietää, että esim. kaalilaatikkoon tai täytettyihin lettuihin tai vierasvara-lihapiirakkaan löytyykin riisi jo pakkasesta. Mutta jos on joku pikkutähde, niin koira sen saa. En mä sitä pakasta. Marjoja syön esim. jugurtin seassa aamupalaksi, pakastan niitä annospusseissa.

Vierailija
39/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:15"]Me pakastetaan kaikenlaista ihan vaan oman elämän helpottamiseksi:

- Tehdään ruokaa isoja satseja ja pakastetaan osa niin on hätätilanteessa mitä ottaa kun on kiire tms.

- Kotimaiset marjat on ihania ja niitä ei talvella joka kaupasta löydä. On myös hyödyllistä kerätä sato metsästä talteen. Saa hyötyliikuntaa ja raitista ilmaakin samalla.

- Hyödynnetään tarjoukset esim liha, kana ja leipä. Edelleen on jotain mitä ottaa pakastimesta jos ei pääse kauppaan tai on kiire tai jotain muuta yllättävää.

Mun mies sairastaa syöpää ja silti elämää on jatkettava. Hän ei aina pääse auttamaan kaupassakäynnissä tai ruuanlaitossa jos vointi ei anna myöden joten pakastimessa olevat varastot auttaa niinä päivinä.

[/quote]

Vahingossa alapeukku mobiililla selatessa, pahoitteluni.

Vierailija
40/51 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:23"]

Kuka ja mikä syö 150 kiloa marjoja vuodessa? Suurkeittiö? Joku tolkku marjojen syömiseen. Ei ne ole niin terveellisiä kuin kuvitellaan. Marjat ja hedelmät on alunperin elukoille tarkoitettuja ravintopommeja, ihmisen ruoka on liha ja kasvis. Samaan ongelmakategoriaan kuuluvat nämä tuoremehulitkijät, siis ei ole olemassa epäterveellisempää kuin tuoremehu! Jopa aspartaamilla maustettu cola on terveellisempää kuin tuoremehu.

[/quote]

Meidän perheessä jokainen syö vähintään pari desiä marjoja joka päivä.