Siis miksi joku pakastaa ruokaa tai sellaista?
Ostan paljon pakastevihanneksia ja marjoja.
Mutta en tajua miksi joku pakastaa vanhoja ruokia?
Tai itsekerättyjä marjoja yms. Eihän niissä ole tallella vitamiineja kun itse tekee.
Ja joku laittaa pakkaseen ruokajätteet? Siis sen, mikä aterialta jäi?!
Meillä ei ole koskaan ollut pakastinta, eikä tule.
Olen lähes 40v kolmen lapsen äiti
Pakastaminen kotona on tyhmien hommaa.
Kommentit (51)
Joko säälittävä provoyritys, tai sitten harvinaisen tietämätön aloittaja.
Huomauttaisin, että monilla on noin 150 marjakilon lisäksi noin 100 kg hirveä ja muutakin lihaa, esimerkiksi koko- tai puoliruhona ostettua sikaa tai nautaa.
Aloittajan elämääkin helpottaisi kovasti, jos tekisi joskus niin isoja ruoka-annoksia, että riittäisi pakastimeen. Samalla vaivalla tekee tupla-annoksen, ja ruoka on aivan yhtä hyvää kuin tuoreena varsinkin jos on pakastettu raakana. Näin esimerkiksi laatikkoruuat.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 15:56"]
Tuotakin maksan ihmetellä "tehdä joululaatikot paistamista vaille valmiiksi pakastimen". Eihän niissä ole muuta tekemistä kuin paistaminen.
[/quote]
No ei, jos juuresten pilkkomista, keittämistä ja soseuttamista ei lasketa. Laatikoissa käytettävät puurotkin valmistuvat oikeastaan itsestään.
Miten kaikki menee näin helposti uskomaan provoa?
Kirjottiko ap mitään muutakuin alotuksen? Aikalailla Porvoosta, kun ei pakastinta käytössä!
Heh olet aika tietämätön 40-vuotiaaksi.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 14:30"]
Teollisessa pakastamisessa ja kotona pakastimeen laittamisessa on kyllä eroja. Jos kotona haluaisi pakastaa "oikein", niin pitäisi olla kaksi pakastinta - toinen pakastamiseen ja toinen pakasteiden säilyttämiseen. Käytännössä kotipakastimessa ei voi pitää jatkuvasti niin matalaa lämpötilaa kuin tuotteiden kunnollinen nopea jäätyminen vaatisi. Että sikäli siis on ihan oikeastikin eroa siinä, ostaako teollisesti pakastetun tuotteen vai pakastaako kotona itse, ainakin rakenteen ja säilyvyyden osalta on eroa. laaplaaplaa
[/quote]
Väärin! Täyttä puppua.
Juuri hidas pakastaminen vähentää kiteiden muodostamista. Esimerkiksi tutkimuskäytössä elävät solut pakastetaan hitaasti kuplamuoviin käärittynä. Pakastusnopeus saa olla enintään 1 astetta tunnissa, muutoin soluihin muodostuu kiteitä ja solut kuolevat.
Usko pois, olen ammatiltani tutkija, ja yhden väitöskirjan verran aiheesta käytännön kokemusta.
Sama juttu marjojen ja lihan kanssa, hidas pikkuhiljaa tapahtuva jäätyminen takaa ehjemmän rakenteen ja paremmin säilyneet hivenaineet. Tämän huomaa mm. vähempänä kuivumisena (vähemmän nestettä sulaneessa lihapussissa tai marjapussissa).
Vaihtoehtona marjoille voisi olla "snap freezing", eli marjat kastetaan yksitellen nestetyppeen, jolloin kiteitä ehtii muodostua vain vähän. Tätäkään tuskin teollisuus käyttää...
Mä pakastin just äsken vihanneksia ja lihasosetta vauvalle pakkaseen. Helpottaa kun ei tarvi tehdä koko ajan soseita ja kunhan on tarkka keittämisvaiheessa ettei vitamiinit haihdu pois niin terveellistä ruokaa on.