Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lastensuojelutapaaminen, kuinka valmistautua?

Vierailija
17.11.2014 |

Minulla on lähiaikoina tapaaminen sosiaalityöntekijän kanssa. Lapsi ei ole vielä syntynyt ja olen käsittänyt että tässä tapaamisessa lähinnä kartotettaisiin tukiverkostoani. Muuta ei minulle ole kerrottu. Mitä näissä tapaamisissa yleensä kysellään/tapahtuu? Miten ja mihin kaikkeen kannattaisi varautua?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, miten pyytää apua jos ei tiedä tarjontaa?

Vierailija
22/26 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä tuota "löysää nutturaa"- kommenttia, olen vain kysellyt tässä että mitä siellä saatetaan kysyä, mitä tapahtuu ym. Enkä ole asiasta huolissani sillä tilanteeni on todella hyvä. Asenteeni on avoin ja ymmärrän hyvin jos tämä tapaaminen on järjestetty päihdetaustani vuoksi, ymmärrettäväähän se on. Minulle ei kuitenkaan ole sitä ääneen sanottu vaan puhuttiin siitä että odotan yksin joten sen takia olisi ilmoitus tehty. Oikeastaan syyllä ei ole niinkään väliä, tiedän että tapaaminen tulee menemään hyvin ja lisätapaamisia ei ole mitään syytä järjestää. Tukiperhettä en todellakaan koe tarvitsevani, tukiverkostoni on paras mahdollinen. On sukulaisia, ystäviä ja lapsen isäkin tulee olemaan lapsen elämässä mukana. Tukea ei siis tule puuttumaan :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 12:53"]

Luulisin että tapaaminen on sovittu koska minulla on joskus ollut rankkaa päihteidenkäyttöä. Tätä ei kuitenkaan minulle sanottu, kerrottiin vaan että yksin odottajille järjestetään tällainen tapaaminen tukiverkoston kartoittamisen vuoksi. Ja varmistettaisiin äidin jaksaminen yksin lapsen kanssa.

[/quote]

Ei minun tietääkseni ole olemassa sellaista käytäntöä, että yksinodottajat kutsutaan lastensuojelun tarpeen selvitykseen. Ehkä tuo aikaisempi alkoholinkäyttösi on johtanut tähän? Kysy lastensuojelusta kuka/mikä taho lastensuojeluilmoituksen on tehnyt ja millä perusteella. Nämä tiedot sinulle tulee antaa etukäteen. Jos ilmoituksen on tehnyt viranomaisen edustaja (esim. neuvolan työntekijä), myös hänen tulee lain mukaan kertoa sinulle, että on tehnyt lastensuojeluilmoituksen ja perustella sitä.

Jos asiasi ovat kunnossa, voinet luottaa siihen, että tapaamiseen ei tarvitse varautua mitenkään erityisesti. Vastaat vain sinulta kysyttäviin kysymyksiin ja jos itse koet tarvitsevasi apua, pyydät sitä.

[/quote]

No todennäköisesti ennakoivan lastensuojeluilmoituksen on tehnyt neuvola. Neuvolalla on velvollisuus tehdä ilmoitus jos herää huoli, ja mä kyllä ymmärrän huolen heräämisen sellaisen ihmisen kohdalla, jolla on ollut rankkaa päihteidenkäyttöä ja nyt odottaa yksin lasta. Ei ne siellä lastensuojelussa mitään pahaa tarkoita, haluavat vain tarkastaa että olet kuivilla ja että mitään ratkeamistilanteita ei pääsisi sytnymään nyt, kun kyseessä ei ole enää pelkästään oma elämäsi. Mun mielestä on tavallaan itse ymmärrettävä, että jos tuollainen tausta on olemassa niin se seuraa perässä. Ei voi ikäänkuin olettaa, että toisessa tilanteessa on alkoholista/huumeidenkäyttäjä, ja heti seuraavassa hetkessä tulisi otetuksi ihan vakavasti täysipainoisena tulevana äitinä... Täytyy ymmärtää syyt ja seuraukset.

Vierailija
24/26 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:04"]

Onko sinusta tehty ilmoitus? Ihan ensimmäiseksi kysyt, kuka on tehnyt ilmoituksen ja millä perusteella. Onko syy oikeasti se, että odotat yksin eli onko tämä yleinen käytäntö kaikille yksin odottaville vai onko syy se päihteiden käyttö? Oikeastaan, älä kysy niin, että onko syy päihteiden käyttö, vaan kysy mikä on syy. Tarkista ilmoituksesta faktat. Ei kannata alkaa puhua ennen kuin tietää mitä ne jo tietävät ja antaa enempää tietoa kuin on tarpeellista. Siellä on ainakin kaksi työntekijää. Toinen kyselee ja toinen kirjoittaa ylös kaiken. Lähtökohtaisesti he kysyvät ja sinä kerrot eikä toisin päin. Pyydä itsellesi kirjalliset muistiinpanot kaikista käynneistä. Ne kannattaa lukea ja seuraavalla kerralla voit kommentoida oliko jokin tulkinta väärin. Kysy palveluista, jotka on kaikille avoimia eikä vain ls-asiakkaille. Ethän halua leimautua ls-asiakkaaksi? Pyri säilyttämään itsenäisyytesi.

[/quote]

Ja näin sat kätevästi itse vaikeutettua omia asioitasi. Kyllä ihminen voi olla tyhmä.

Vierailija
25/26 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siellä pääasiassa kysytään tämänhetkisestä tilanteestani; asuminen, toimeentulo, henkinen jaksaminen, tukiverkosto ja mahdollinen avuntarve. Ok. Sen halusinkin tietää. Uudet tilanteet sattuvat joskus jännittämään etukäteen jos ei tiedä mitä on luvassa. Mutta tämä vaikuttaa aika selkeältä.  AP

Vierailija
26/26 |
17.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sanoo aina syyksi jonkun lievemmän asian ja sitten kun menet paikalle niin syy onkin eri. Entisestä päihdetaustasta ei kannata kertoa neuvolassa jos se todellakin on mennyttä.

Hyvät tukiverkot estää sen ettei joudu heidän asiakkaakseen. itsen otin alkoa kaksi kertaa vikkossa, kun olin nuori. Miksi mainita siitä neuvolassa, kun en alkoa käytä ollenkaan. Siitä ajasta, kun oli 10 vuotta aikaa. Rehellissyys ei vaan ole tämän päivän juttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän