Miksi siivoojan ammattia ei arvosteta?
Siinäpä kysymys, kertokaa mielipiteenne.
Minusta se on hyvin tärkeä ammatti, vaikka sitä ei kukaan tunnu tajuavan!!
Kommentit (41)
Tottakai se on tärkeä ammatti. Miten ap perustelet, ettei sitä arvosteta? Sillä on paikkansa yhteiskunnassa, mutta palkkaa ei voi kovin paljoa maksaa, koska työ ei itsessään vaadi kovin kummoista osaamista. Luin jostain, että palkka on suhteessa siihen, kuinka helposti kuka vaan kadulta voidaan ottaa sitä työtä tekemään. Siivoojana pärjää suurin osa puolen päivän perehdytyksellä. Vastaavasti voit miettiä, että kuinka pitkän "perehdytyksen" tavallinen tallaaja työskennelläkseen vaikka sairaanhoitajana tai lääkärinä. Ei ihan mene päivässä tai kahdessa.
Kyllä olen monen suusta kuullut että siivoojan työt on hanttihommia. Netistäkkn löytyy vaikka mitä juttuja. Ei puolen päivän perehdytyksellä saa aikaan kuin sotkevia sählääjiä.
Raskas fyysinen työ ja todella huono palkka. Siksi ei arvosteta, koska nämä asiat eivät ole suhdassa. Työ on tärkeää, mutta toisaalta se ei vaadi kovin suurta älykkyyttä opiskella siivoojaksi, ehkä se on myös yksi asia joka laskee arvostusta.
Jaa. Minä ainakin arvostan, kuten kaikkia ihmisiä, jotka työllä itsensä elättävät. Ilman siivoojia tämä yhteiskunta pysähtyisi hitaasti.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 09:49"]
Tottakai se on tärkeä ammatti. Miten ap perustelet, ettei sitä arvosteta? Sillä on paikkansa yhteiskunnassa, mutta palkkaa ei voi kovin paljoa maksaa, koska työ ei itsessään vaadi kovin kummoista osaamista. Luin jostain, että palkka on suhteessa siihen, kuinka helposti kuka vaan kadulta voidaan ottaa sitä työtä tekemään. Siivoojana pärjää suurin osa puolen päivän perehdytyksellä. Vastaavasti voit miettiä, että kuinka pitkän "perehdytyksen" tavallinen tallaaja työskennelläkseen vaikka sairaanhoitajana tai lääkärinä. Ei ihan mene päivässä tai kahdessa.
[/quote]
Hah hah! Menepä AKK:hon koulutukseen, valitse vielä sairaalahuoltajan linja, opettele peruspesut, vahaukset, hygieniset työjärjestykset ym.,selvitä näyttökokeet ja tappele itsellesi vakituinen työ -toivottavasti sinulle käy kaikki työajat ja auto on käytössäsi??? Mikään ei nykyään ole niin vakavaa kuin siivoojan valitseminen. Tee keikkoja, joissa pitäisi osata jakaa oikeat iltapalat esim.leikkauspotilaille. Kyllä, tämäkin kuuluu laitoshuoltaja työhön.
Vaihtoehtoisesti voit hikoilla 35 asteen kuumuudessa vahoja poistaen ja ikkunoita pesten, koska kaupunki on päättänyt, ettei lomakaudella mitään tuuletusta tarvita.
Minustakin se on tärkeä ammatti! Mitä asialle voisi tehdä että siivoojan työn arvostus nousisi?
Äitini on siivoja ja joskus mietin miten olen joskus teininä voinut hävetä hänen ammattiaan ja vanhemmiten välillä käynyt tuuraamassa kun tarvetta ollut ja ei ole todellakaan kivaa hommaa, selkä kipeänä, paljon rappusten kävelyä, tunti palkalla pitää tehdä urakka tahtia, koska tiettyihin paikkoihin pääsee vain tietyllä aikavälillä ja sit se istuminen... Kun työpäivä on 8h ja työt pitää tehdä siinä 3-4h. On helvetin rankkaa ja palkka liian matala! Arvostus nykyään korkealla, miten joku jaksaa vaikka palkkaa ja arvostusta ei juurikaan heru. + se että jotkut näyttävät miten pitävät alempi arvoisena ihmisenä, tämänlaiset ovat mielestäni niitä alempi arvoisia
Kyllä minä ainakin arvostan kaikkia sellaisia ammatteja, joissa hoidetaan epämiellyttäviä tehtäviä, joita en itse halua tehdä. Arvostan myös ammattitaitoa ihan alasta riippumatta. Töissäkin koetan muistaa kehua siistijöille heidän tehokkuuttaan ja työnsä jälkeä. He mahdollistavat osaltaan sen, että voin keskittyä siihen, mitä parhaiten osaan, ja tekevät sen vieläpä huomaamatta kuin ninjat.
Kuka muka ei arvosta? Aina välillä tulee tällaisia aloituksia, joissa ilmaistaan jokin asia kuin totuutena.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 11:04"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 09:49"]
[/quote]
Hah hah! Menepä AKK:hon koulutukseen, valitse vielä sairaalahuoltajan linja, opettele peruspesut, vahaukset, hygieniset työjärjestykset ym.,selvitä näyttökokeet ja tappele itsellesi vakituinen työ -toivottavasti sinulle käy kaikki työajat ja auto on käytössäsi??? Mikään ei nykyään ole niin vakavaa kuin siivoojan valitseminen. Tee keikkoja, joissa pitäisi osata jakaa oikeat iltapalat esim.leikkauspotilaille. Kyllä, tämäkin kuuluu laitoshuoltaja työhön.
Vaihtoehtoisesti voit hikoilla 35 asteen kuumuudessa vahoja poistaen ja ikkunoita pesten, koska kaupunki on päättänyt, ettei lomakaudella mitään tuuletusta tarvita.
[/quote] No mikä järki tossa koukutuksessa on? Itse olen tehnyt siivoojan töitä ihan ilman mitään koulutusta ja ei siihen oppimiseen kauan menny. Ehkä viikko, kun oli erlaisia kohteita. Ja onko palkka tuo koulutuksen jälkeen kuinka palon parempi kuin meillä kouluttamattomilla?
Luulen että liittyy siihen ettei kukaan haaveile olevansa siivoaja. Kukaan lapsi ei vastaa haluavansa isona siivoajaksi kun kysytään haave ammattia. Siivoajan työ eimyöskään vaadi opiskelua joten siksikin se ehkä on vähemmän arvostettu työ. Ammatin väheksyminen voi myös johtua sen historiaan. Ennen muinoin siivoamisen hoiti palvelijat tai orjat. Enpä tiedä... Musta myös hyvin tärkeä työ :)
Itse työskentelen siivoojana opiskelujen ohella ja kyllähän suurin osa ajattelee, että työ on helppoa. Moppaan lattiat ja kerään roskat vaikkei se sitä todellakaan ole. Todella rankkaa työtä fyysisesti, varmaan rankinta työtä mitä olen koskaan tehnyt ja olen tehnyt aika monenlaista. Ainakin on noussut arvostus ammattia kohtaan! Ei olisi minusta siihen kokopäiväisesti.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:00"]Itse työskentelen siivoojana opiskelujen ohella ja kyllähän suurin osa ajattelee, että työ on helppoa. Moppaan lattiat ja kerään roskat vaikkei se sitä todellakaan ole. Todella rankkaa työtä fyysisesti, varmaan rankinta työtä mitä olen koskaan tehnyt ja olen tehnyt aika monenlaista. Ainakin on noussut arvostus ammattia kohtaan! Ei olisi minusta siihen kokopäiväisesti.
[/quote] Mä olen myös tehnyt kesäduunina siivousta. Lähti 8 kg painosta yhtenä kesänä kun teki yövuoroa. Lähinnä olin töissä japäivät nukuin. Sai työnnellä rullakkoja ja kannella vesiletkuja ja kuurata rasvakeittiöitä apinan raivolla. Sitten vielä siirtyminen paikasta toiseen kamoja roudaten helvetillistä vauhtia.
Jos täällä ei olisi siivoojia en tiedä haluaisinko käydä töissä.. saati koulussa :( siellä ainakin tulee likaa niin paljon mitä kaveri kertoi ollessaan (ammatti) koulussa siivoamassa. Mutta jos ei olisi siivoojia en kyllä menisi sairaalaan tai lääkäriin mistään hinnasta. Hyi miettikää jotain vuodeosastoa, kävidit siellä kerran ja saisit kaikki taudit itsellesi ;( tärkeä smmatti siis!
Ei se työ nyt niin vaikeaa voi olla. Vähän heilutetaan moppia lattialla ja siinä se. Kaikkihan sen nyt osaa. Ei siihen mitään koulutuksia tarvitse.
Lasten suusta kuulee totuuden. Päiväkodin siivouksen yhteydessä eräs tyttönen huusi kovaan ääneen: väistä siivooja! Päiväkodin työntekijä sitten tytölle ettei tuolla tavalla saa huutaa vaan voi itse kiertää jos haluaa ohitse mennä. Tyttö siihen: sehän on vain siivooja ja sen kuuluu väistää.
Kotonahan tuollaiset asiat opitaan ja ketä arvostetaan ja ketä ei. Toki päiväkodissa tyttönen sai sitten kertauksen käyttäytymisestä henkilökunnalta.
Huhhuh tulin just siivoomast rappuja. En ole ikinä ennen arvostanut niin paljon kun nyt, ite kun ajauduin siivoojaksi.
Onhan se tosiasia, että arvostus on nollassa. Turha tulla sanomaan, "minä arvostan", 90 prossaa ei. Hienoa, että edes jokunen arvostaa. Naisvaltainen ala, vaatimukset vähäiset. Ihmiset pomoina/asiakkaina, jotka eivät ymmärrä työn raskautta ja vaativuutta. Alan voi oppia kuka vaan, totta. Siinähän se ongelma onkin, kuka vaan oppinut ei tee hyvää jälkeä. Hyvää siivooja on kultaakin arvokkaampi, kunpa ihmiset sen tajuaisivat ja pitäisivät edes sitä omaa kultakimpaletta arvossaan ja ihmisenä.
Usein myös arvostuksen puute näkyy siivoojan huonona kohteluna. Päätä auotaan jatkuvasti ja ei välttämättä anneta mahdollisuutta tehdä töitään kunnolla. Luonnollisesti sitten annetaan huonoa palautetta, kun on kerran jäänyt joku juttu tekemättä. Siivojakin on ihminen.
Kunpa tämä porukka kerrankin menis lakkoon niin, että tuntuu. Viikko, kaksi. En usko, että arvostus hirveesti kasvaisi, mutta jokunen ehkä muuttaisi omaa käytöstään.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:00"]
Ei se työ nyt niin vaikeaa voi olla. Vähän heilutetaan moppia lattialla ja siinä se. Kaikkihan sen nyt osaa. Ei siihen mitään koulutuksia tarvitse.
[/quote]
Haluaisin nähdä kuinka siivoaisit leikkaussalin tai vaikka eristyshuoneen ilman koulutusta :)
T: Koulutettu laitoshuoltaja
Kyllä olen miettinyt samaa. Monesta toimistosta saisi kuka tahansa paperinsiirtäjä olla vaikka viikon poissa ilman, että kukaan edes huomaa. Siivoojan poissaolo huomataan kyllä hyvinkin pian.