OHO! Keskituloisilla asuntovelallisilla on selvästi enemmän kulutusluottoja kuin vuokralaisilla, kertoo Takuusäätiö.
En olisi uskonut!
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainaan saa joistaki pankeista lyhennysvapaata
Lyhennysvapaassa siirtyy lyhennys ei korot. Ne lyhennykset odottaa siellä lyhennysvapaan loputtua erääntyneenä ja korottuna kuukausieränä. Pöljä.
Yhtiölainaan ei saa lyhennysvapaata
Joku on alapeukuttanut, voiko ihmiset olla noin tietämättömiä. Joutuvat ulosottoon.
Mistä joudutaan ulosottoon? Siitä maksetusta kämpästäkö?
Ei kaikki ole l_uusereita, kuten sinä.
Toivottavasti ei tule remontteja sun taloon, vakuutus ei korvaa kaikkea esim. tuttavilla ollut vesivahinkoja, joutuvat itse maksamaan.
Kuule katkerikko, meillä on uudet putket ja hyvä kotivakuutus, vesivahingosta selvitään tonnin omavastuulla.
Ei ne remontit yllätä, jos asiat hoitaa ajoissa. Ei onnistu elämäntapatyöttömältä tosin.
Aika huono vakuutus. Meillä riitti 200€ omavastuu.
Mun tuttu selitti ihan tosissaan että hänestä on niin mukavaa kun autolainan maksuerät ovat niin pienet. Ei se tajunnut että maksaa joka kuukausi myös käsittely- ja korkokulut sitten.
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu selitti ihan tosissaan että hänestä on niin mukavaa kun autolainan maksuerät ovat niin pienet. Ei se tajunnut että maksaa joka kuukausi myös käsittely- ja korkokulut sitten.
Täällä joku selitti viikonloppuna, miten hänen sähköautonsa vuokrasopimus tulee halvemmaksi kuin ostaminen eikä ole riskiä arvon alenemisesta. Unohti vain sen, että vuokrafirma velottaa arvon alenemisen JA voitot päälle. Ei se mitään hyväntekeväisyyttä ole.
Vierailija kirjoitti:
Pankit antaa lainoja "vakkariduuni" sopimuksen tulojen perusteella. Puoli vuotta ja yt:n kautta potkut. Siinäpä lainat niskassa ja pskat housussa. Vuokraelo paaaaaaljon turvatumpaa. Jos yt-mono heilahtaa, niin kela kustantaa kunnes uusi duuni löytyy. Että tsemppiä vaan ku loppuelämän velat niskassa.
Ei todellakaan ole turvatumpaa. Minulla on puolen miljoonan velat, mutta vastaavasti rahoitusomaisuutta on reilusti enemmän. Eli pystyn milloin vain maksamaan velkani pois, mutta en sitä tee kun näin tuo puoli milliä velkaa tuottaa vuosittain minulle nettona 12 000 € vuodessa. Miksi ihmeessä luopuisin tonnista kuussa siitä ilosta että olisin velaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä olisi mitenkään yllättävää? Kyseisellä kansanosalla on kova tarve roikkua kiinni keskiluokkaisessa elämäntyylissä. Yleensähän se rahoitetaan lainalla. Asunto on ostettu velaksi kuten autokin, samoin lomamatkat ynnä muut. Loput on osamaksulla.
Keskiluokan statushelvetti. Ja sitäkö pitäisi kadehtia. Mikään muu ei noita liikuta kuin omaisuudenhaaliminen ja saman arvomaailman tyrkytys lapsille. Ilman uudenkarheaa autoa ei kyetä liikkumaan mihinkään. Kaikki on täysin ennustettavaa, roskaväkeen päin ei tarvitse edes vilkaista. Itsepä ovat surkeutensa tilanneet, tuumaa hän ja kaasuttaa tiehensä.
Ei tämä mikään statusasia ole. Itse olen juuri tuollainen omistusasuja ja keskiluokkainen perheenäiti. Pari vuotta sitten vaivasi autokuume, kysäisin omasta pankista lainaa, ja sitä olisi yhdellä puhelulla myönnetty.
Päätin kuitenkin säästää, autokuumekin meni ohi. Vanhalla pääsee kulkemaan. Mutta kiva on tietää, että lainaa saisi jos johonkin tarvitsisin.
Mikäs sitä velattomassa talossa on asustella😊
Miksi tapella... ei ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Jos kuun päätteeksi saat laskusi maksettua ja ruokaa pöytään ja olet siihen tyytyväinen, niin ihan sama mikä on sun asumismuoto tai velkasumman määrä.
T. todella tyytyväinen ja onnellinen vuokralla-asuja, jolla ei kulutusluottoja
Molemmissa asumismuodoissa on omat hyvät puolensa. Se mikä sopii yhdelle ei välttämättä ole toiselle hyvä, mutta ei tee toisesta valinnasta toista huonompaa.
Itse muistan edellisen laman, ja kieltämättä vähän sama meno nyt tuntuu olevan. En kuitenkaan usko korkojen isoon nousuun ym. mitä edellisellä kerralla koettiin.
Lisäksi joku pk-seutu vs. syrjäseudut ovat eri asemassa keskenään, joskin etätyöt saattavat vähän tasoittaa eroja pitkässä juoksussa.
Suurilta ikäluokilta jää aikanaan myös paljon asuntoja "tyhjilleen" (niin omistus- kuin vuokrakin) osa omistusasunnoista on arvokkaita, mutta osa (jopa täysin) arvottomia.
Nuorempia ikäluokkia on kuitenkin vähemmän mitä vanhempia, mikä väistämättä näkyy myös asuntojen saatavuuksissa jatkossa.
Hyvä esimerkki omasta suvusta, isovanhemmillani oli molemmilla 4sisarusta (yht.5 lasta/perhe) saivat 4 lasta,
jotka saivat yhteensä 4 lasta,
ja noilla 4:llä lapsenlapsella on 2 lasta (yksi vielä saattaa hankkia lapsen/lapsia ikänsä puolesta)
--> eli "suku kutistuu" koko ajan.
Isossa kuvassa noin lienee käynyt useimmissa perheissä/suvuissa, omilla tutuillakin monella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankit antaa lainoja "vakkariduuni" sopimuksen tulojen perusteella. Puoli vuotta ja yt:n kautta potkut. Siinäpä lainat niskassa ja pskat housussa. Vuokraelo paaaaaaljon turvatumpaa. Jos yt-mono heilahtaa, niin kela kustantaa kunnes uusi duuni löytyy. Että tsemppiä vaan ku loppuelämän velat niskassa.
Ei todellakaan ole turvatumpaa. Minulla on puolen miljoonan velat, mutta vastaavasti rahoitusomaisuutta on reilusti enemmän. Eli pystyn milloin vain maksamaan velkani pois, mutta en sitä tee kun näin tuo puoli milliä velkaa tuottaa vuosittain minulle nettona 12 000 € vuodessa. Miksi ihmeessä luopuisin tonnista kuussa siitä ilosta että olisin velaton.
Esimerkiksi siksi, että laman iskiessä sun tulot ja sijoituspääoman arvo voivat romahtaa, mutta velka ei katoa mihinkään. Velalla sijoittaminen on aina riski.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhennysvapaassa siirtyy lyhennys ei korot. Ne lyhennykset odottaa siellä lyhennysvapaan loputtua erääntyneenä ja korottuna kuukausieränä. Pöljä.
Joku on alapeukuttanut, voiko ihmiset olla noin tietämättömiä. Joutuvat ulosottoon.
Toivottavasti ei tule remontteja sun taloon, vakuutus ei korvaa kaikkea esim. tuttavilla ollut vesivahinkoja, joutuvat itse maksamaan.
Kuule katkerikko, meillä on uudet putket ja hyvä kotivakuutus, vesivahingosta selvitään tonnin omavastuulla.
Ei ne remontit yllätä, jos asiat hoitaa ajoissa. Ei onnistu elämäntapatyöttömältä tosin.
Silloin maksat enemmän, tyhmä veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, että laman iskiessä sun tulot ja sijoituspääoman arvo voivat romahtaa, mutta velka ei katoa mihinkään. Velalla sijoittaminen on aina riski.
-eri
pienempi riski se on kun että olisi velkaa tuon verran ja kaikki olisi seinissä kiinni. Nyt minulla on asunto JA rahoitusomaisuus. Ja ei ne tulot juurikaan romahda kun ei ole ahne, ja pitää huolen että portfolio on kunnossa. Minun tuloni tulevat esimerkiksi siitä syystä että ihmisten on pakko syödä ja juoda. Jos lopettavat syömisen ja juomisen laman seurauksena niin sitten olen minäkin pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tapella... ei ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Jos kuun päätteeksi saat laskusi maksettua ja ruokaa pöytään ja olet siihen tyytyväinen, niin ihan sama mikä on sun asumismuoto tai velkasumman määrä.
Ja koko elämän työnteon tulos on tuulen huuhtoma perse.
Mitä kun jäät eläkkeelle, tulot puolittuu vuokra ei.
Vieläkö joku kuvittelee että vuokralla asuu vain työttömiä? Tai huonotuloisia? Tai luottotiedottomia? Vuokralla asutaan myös silloin kun ei haluta sitoa itseään asuntoon/taloon ja elää huolettomasti, keskittyä muihin asioihin elämässä.
Tämän uutisen mukaan asunnon/talonomistajat ovat todellakin persaukisia. Ja velkaantuvat vain koko ajan lisää. Sitten kun se omistusasunto/talo tulee myyntiin niin siitä meneekin suuri siivu velkoihin jotka on otettu elämistä varten tasolle jolle ei oikeasti ole varaa. Kaikki velka maksaa. Mitä enemmän ja kauemmin niitä joutuu makselemaan, sitä enemmän ylimääräisiä kuluja niistä kertyy. J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja koko elämän työnteon tulos on tuulen huuhtoma perse.
Mitä kun jäät eläkkeelle, tulot puolittuu vuokra ei.
Kun mä jään eläkkeelle niin muutan pienempään ja edullisempaan vuokra-asuntoon. Kaksi teiniä tarvitsee omat tilat mutta kun lähtevät omilleen niin me voidaan miehen kanssa muuttaa mihin vain kahdestaan. Ulkomaille tai kotimaahan. Vaikka ihan naapurustoon. Voidaan jopa ostaa pienempi asunto rahoilla jotka on säästetty näiden vuosien aikana. Ei mitään järkeä ostaa isoa lukaalia perheelle kun lasten lähdettyä kotoa voi hankkia tuliterän uuden. Vuokraamalla tai ostamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin maksat enemmän, tyhmä veto.
Vuosimaksu laajasta kotivakuutuksesta on tässä tapauksessa 175,- eli omavastuun erotuksella maksaa jo 4.5 vuoden vakuutusmaksut.
Toisin sanoen 1000€ omavastuu olisi 5 vuoden jälkeen edullisempi JOS se olisi ilmainen, mitä se tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkos kuullut sellaisesta mahdollisuudesta, että sen asunnon voi myös myydä? Ja KELA osalistuu yhtiövastikkeen maksuun asuntovelallisten osalta. Sekin saattaa olla uusi asia sulle, että jossain vaiheessa on lopputuloksena velaton asunto, kun taas vuokralla asujalla ei ole muuta kuin tuulen huuhtoma perse.
Kasvukeskuksissa ehkä voi. Täällä voit myydä parikin vuotta ja hintaa pitää tiputtaa niin että poistut talosta vielä kymmenien tuhansien velat niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Sijoituslainan korko on 100%verovähennyskelpoinen ja ainakin Nordnettiä ei kiinnosta kuin saada korkonsa ja velan lyhennyksen voi tehdä joko minimaalisella summalla tai jättää kokonaan parempiin aikoihin.
Kohta rytisee ja on ostajan markkinat. Onneksi myytiin talo pois muutama vuosi sitten, enpä haluaisi olla asuntovelallinen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kohta rytisee ja on ostajan markkinat. Onneksi myytiin talo pois muutama vuosi sitten, enpä haluaisi olla asuntovelallinen nyt.
Tämä on pitänyt ”kohta rytistä” niin kauan kuin jaksan muistaa.