APUA!! Unohdin että mulla on huomenna suolen tähystys ja söin PIZZAA
Joo, unohdin että tähystys onkin jo huomenna (piti olla keskiviikkona alun perin, mutta aikaani siirrettiin ja unohdin sen täysin). Kyseessä on siis paksusuolen tähystys.
No, tilasin tuossa pizzaa hetki sitten ja vasta kun olin syönyt n. yhden pizzapalan verran yli puolet pizzasta, tajusin, että mulla on huomenna se tähystys, jonne tietenkin elimistön pitää olla TYHJÄ! Hitto että voi olla ihminen tyhmä. No, lopetin toki syömisen heti, mutta mitä hittoa teen?
Nuo tyhjennysnesteet odottavat vielä juojaansa. Ajattelin aloittaa niiden juomisen tuossa n. klo 21.30 aikoihin (mulla on tähystys huomenna klo 12) ja sitä tyhjennysnestettä suositellaan juotavaksi n. 1 l/per tunti. Mulla on tätä juotavaa siis n. 01.30 saakka.
Paniikissa luin uudelleen toimenpiteeseen saamiani ohjeita, ja siinä kyllä lukee, että kiinteää ja helposti sulavaa ruokaa saa syödä edellispäivänä ennen tähystystä, mutta syöminen tulee lopettaa hyvissä ajoin ennen tyhjennysnesteiden juontia ja sen jälkeen ruokaa ei syödä enää. No, mikä on "hyvissä ajoin"? Netissä on paljon eri tietoa ja mielipiteitä... Onko siis tuo klo 21.30 juominen ok, jos olen lopettanut pizzan syönnin n. klo 19?
Kysymys nyt siis kuuluu, että ehtiikö kroppani tyhjentyä tähystyskuntoon tässä ennen huomista klo 12, tyhjennysnesteiden juonnin avulla ja täydellä syömättömyydellä?
Auttaisiko, jos poltan röökiä, sillä se saa vatsani aina toimimaan "pikavauhtia"? Siis oikeasti, otan kaikki keinot vastaan, kunhan tämä juttu ei nyt mene pilalle...
Kommentit (201)
Kyllä se siitä, virheitä sattuu kaikille. Tsemppiä.
Mun ohjeessa lukee:
Jättäkää 2 viikkoa ennen tutkimusta pois ruokavaliostanne pois siemeniä sisältävät leivät, marjat ja hedelmät (esim kiivi, tomaatti, vadelma). Ne saattavat tukkia tähystimen imukanavat.
Kaksi päivää ennen tutkimusta syökää vain nestemäisiä ruokia esim. pussikeitto, viili, marjaton jugurtti, lihaliemi.
Tutkimusta edeltävänä aamuna vain nestemäisiä ruokia, iltapäivällä aloitetaan suolen tyhjennys
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:09"]
Mun ohjeessa lukee:
Jättäkää 2 viikkoa ennen tutkimusta pois ruokavaliostanne pois siemeniä sisältävät leivät, marjat ja hedelmät (esim kiivi, tomaatti, vadelma). Ne saattavat tukkia tähystimen imukanavat.
Kaksi päivää ennen tutkimusta syökää vain nestemäisiä ruokia esim. pussikeitto, viili, marjaton jugurtti, lihaliemi.
Tutkimusta edeltävänä aamuna vain nestemäisiä ruokia, iltapäivällä aloitetaan suolen tyhjennys
[/quote]
Sulla on sitten paljon paremmat ohjeet.
ap
Kun tehdään nukutuksessa voivat ehkä pystyä vähän ronskimmin huuhtelemaan suolta? Itsellä tehty aina hereillä
No joo toimi nyt loppuaika, ennen tutkimusta ohjeiden mukaan todennäköisesti siemenet ja huonosti tyhjentynyt suoli vaikeuttaa/estää tutkimuksen .Soita aamulla tutkimusyksikköön ja kerro tilanteesi. Voivat siellä päättää kannattaako tulla ja mahdollisesti antaa uuden ajan. Välillä käy noin epähuomiossa, mutta ei tuo nyt maata kaada T. Toinen sh
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:17"]
Kun tehdään nukutuksessa voivat ehkä pystyä vähän ronskimmin huuhtelemaan suolta? Itsellä tehty aina hereillä
[/quote]
Voisivatkohan he tehdä niin? Kai heillä jotain keinoja on tyhjennykseen?
ap
Olipa hyvä ja ajankohtainen ketju itsellenikin. Sain viime viikolla kiireellisen ajan tähystyksiin keskiviikoksi ja lupasivat ohjeet postissa. Eipä ehtineet perjantaiksi, joten tässä nyt olen miettinyt, mitä litkuja minun tulee ottaa ja kuinka aikaisin tiistaina aloittaa. Tänään söin salaattia, jossa mm. viinirypäleitä siemenineen...
Mitähän muuta minun olisi pitänyt välttää? En muistakaan, mitä kaikkea söin eilen. Pitääpä vaihtaa täydelle keittolinjalle. Juuri pidin hyvänä, että vatsa on välillä vähän kiinteämpänä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:17"]
[/quote]
ap
[/quote]
Nukutetaan lähinnä potilaan mukavuuden takia - tähystys voi olla toisinaan todella kivualias. Suolta voi kyllä vähän huuhtoa tähystettäessä (huom. Jos sellainen tähystin), mutta ei se auta jos suoli on paskaa täynnä.
T:sh
· Mikäli Teillä on insuliinihoitoinen diabetes, ottakaa yhteys omaan diabeteshoitajaanne lääkeannoksen tarkistamiseksi.
· Tutkimukseen tullessa korut ja arvoesineet tulee jättää kotiin. Tähystykseen valmistautuminen
Viikko ennen tähystystä
· Rautalääkitys on keskeytettävä.
· Ei saa syödä siemeniä sisältäviä hedelmiä, marjakeittoja, marjoja eikä
kokojyväleipää yms.tuotteita.
· Liikunta edistää suolen tyhjentymistä.
· Jos on taipumusta ummetukseen kannattaa aloittaa lääkitys, esim. Movicol,
Levolac tms
Kaksi päivää ennen tähystystä
· Kuituvapaa ruoka (esim. lihaliemi, mehukeitto, korppu, vaalea leipä, perunamuusi, kuoreton nakki, keitetty kala, siemenetön jogurtti/viili).
· Juoda saa vapaasti Tutkimusta edeltävänä päivänä
· Liemimäinen ruoka tyhjennyksen aloitukseen asti, tarvittaessa lisäravinnejuomia (voi ostaa apteekista )
· Suolen tyhjentäminen Colonsteril® -liuoksella ohjeen mukaisesti.
· Tyhjennysnesteen juominen aloitetaan klo 16 jälkeen ja Colonsteriliä juodaan 4
litraa illan aikana.
· Diabeteksen hoitoon käytettäviä tablettilääkkeitä ei oteta illalla Tutkimuspäivänä
· · ·
Aamulla noin 3-4 tuntia ennen tutkimusta juokaa vielä yksi litra Colonsteriliä Säännöllisesti käytössä olevat lääkkeet voi ottaa, paitsi diabeteslääkkeitä ei oteta
Tutkimusta ennen voi nauttia kirkkaita nesteitä, mutta ei muuta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:11"]Vittu mikä idiootti. Nauran kippurassa sun typeryydelle:DD Ei sua ainakaan suolentähystys jännitä kun vedät ruokaa nassuun noin huolettomasti.
[/quote]
Edellinen vastaukseni oli suunnattu tälle typerykselle.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:26"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ole huoletta ja huolehdi nyt itse siitä tyhjennyksestä. Ei kai ne voi mitään painepesuria työntää sinne ohutsuoleen, vaan se osuus ainakin pitää itse puhdistaa. Ehdit tekemään vielä paljon, kun nyt vaan käytät kunnolla sitä litkua.
Minä käytin aikanaan vain puolet litkusta, kun suolesta tuli pelkkää kirkasta nestettä. Lääkäri sanoi, että olin tyhjentänyt hyvin. Olin huolehtinut ruokavaliosta ennen sitä, mutta luulen, että se litkumäärä tyhjentää suolen joka tapauksessa melko hyvin. Sitä tyhjennystä ei kuitenkaan kukaan saa tehtyä puolestasi niin hyvin kuin itse tyhjennät.
Jos sinulle on suunniteltu nukutus, ei sinun tarvitse miettiä sitä juuri yhtään. Nyt olet toiminut ohjeiden mukaan, joten eiköhän asiat ole ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2014 klo 21:26"]
[/quote]
ap
[/quote]
Ole huoletta ja huolehdi nyt itse siitä tyhjennyksestä. Ei kai ne voi mitään painepesuria työntää sinne ohutsuoleen, vaan se osuus ainakin pitää itse puhdistaa. Ehdit tekemään vielä paljon, kun nyt vaan käytät kunnolla sitä litkua.
Minä käytin aikanaan vain puolet litkusta, kun suolesta tuli pelkkää kirkasta nestettä. Lääkäri sanoi, että olin tyhjentänyt hyvin. Olin huolehtinut ruokavaliosta ennen sitä, mutta luulen, että se litkumäärä tyhjentää suolen joka tapauksessa melko hyvin. Sitä tyhjennystä ei kuitenkaan kukaan saa tehtyä puolestasi niin hyvin kuin itse tyhjennät.
Jos sinulle on suunniteltu nukutus, ei sinun tarvitse miettiä sitä juuri yhtään. Nyt olet toiminut ohjeiden mukaan, joten eiköhän asiat ole ihan hyvin.
[/quote]
Kiitos tästä vastauksesta, et arvaakaan, kuinka paljon se nyt helpotti.
Olen saanut juotua nyt yhden litran nestettä, ja toinen odottaa jääkaapissa. Oksettaa ihan mielettömästi, ja tuntuu että jos juon edes vettä, niin kaikki tulee ylös. Kuitenkin ahdistaa, kun pelkään koko ajan, että aika loppuu kesken tämän kanssa.
Tekisi vaan mieli työntää sormet kurkkuun ja oksentaa, on niin julmeton huono olla. Voi tosin johtua ihan siitä että päätä särkee itkusta ja ahdistaa, ja siksi olo on näin kurja. Tämä sun kommentti vähän rauhoitti minua, kiitos siis todella vielä. :)
Makoilen nyt tässä sohvalla ja toivon että kuvotus menee ohi ja voin jatkaa noiden litkujen juomista. En ole vielä kertaakaan käynyt kakalla...
ap
Ap:lla lienee tähystys jo takana, mikäli se onnistui. Toivottavasti kaikki meni hyvin?
En kyllä tajua mikä täällä aina jurppii osaa porukkaa, ja pitää aina olla joka asiaan niin vittumaisia. Jos joku nyt unohtaa tai töpeksii asioita, niin ei se tilanne nyt ainakaan sillä päänaukomisella parane. Ap:kin varmaan kaipasi niitä asiallisia ja tsemppavia vastauksia. Onneksi sai niitäkin, ja asiallisille palstalaisille toivotankin mukavat maanantait!
Sitä vaikeampaa tyhjentäminen on, mitä huonommin on muuttanut ruokavalion ennen tyhjentämistä. Itsekin tämän kantapään kautta oppinut. Tsemppiä
Olen ihan ihmeissäni, kuinka ihmiset kehtaavat tulla haukkumaan aloittajaa. Ei olisi kyllä itselle tullut ensimmäiseksi mieleen, voin vain kuvitella että on ahdistava tilanne! Mutta älä ota tästä stressiä, jos ei onnistu niin sitten vaan uusiksi. Asioilla on tapana järjestyä, jonkin ajan kuluttua varmaan jo naurat koko asialle. Relax :)
No mikä nyt mahtaa olla elämässä tärkeintä? Oma terveys ja siihen liittyvät tapaamiset vai joku muu? Luulisi että ymmärtää priorisoida menonsa ja keskittyä asioihin. Mä olen ollut vastaavassa tähystyksessä ja ainakin silloin ohjeet oli todella yksityiskohtaiset. Viikko etukäteen piti alkaa miettiä syömiset tosi tarkkaan. Ei siemeniä joita tuntuu oikeesti olevan joka paikassa. Sulavaa ruokaa jne. Ei olisi tullut mieleenkään vetää jotain pitsaa edellisenä päivänä. Mä sain syödä kevyen ruuan klo 14 ja tyhjennyslitkun aloitin klo 18. Tähystys oli seuraavana aamuna. Toki ajat on voineet muuttua mutta luulisi että homma yhä ohjeistetaan ja jos ei, voisi itse kysyä. Edellisenä iltana on suht myöhäistä alkaa suunnitella asiaa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 13:24"]
No mikä nyt mahtaa olla elämässä tärkeintä? Oma terveys ja siihen liittyvät tapaamiset vai joku muu? Luulisi että ymmärtää priorisoida menonsa ja keskittyä asioihin. Mä olen ollut vastaavassa tähystyksessä ja ainakin silloin ohjeet oli todella yksityiskohtaiset. Viikko etukäteen piti alkaa miettiä syömiset tosi tarkkaan. Ei siemeniä joita tuntuu oikeesti olevan joka paikassa. Sulavaa ruokaa jne. Ei olisi tullut mieleenkään vetää jotain pitsaa edellisenä päivänä. Mä sain syödä kevyen ruuan klo 14 ja tyhjennyslitkun aloitin klo 18. Tähystys oli seuraavana aamuna. Toki ajat on voineet muuttua mutta luulisi että homma yhä ohjeistetaan ja jos ei, voisi itse kysyä. Edellisenä iltana on suht myöhäistä alkaa suunnitella asiaa.
[/quote]
Kiva että olet täydellinen etkä mokaile.
Ei ne ohjeistukset ole aina tarkkoja. Kun poika oli pienempi mentiin astmakokeisiin. Ei todellakaan oltu saatu kotiin ohjeita että pitää mm. ottaa omat lenkkarit mukaan. Sairaanhoitaja oli pahalla tuulella ja mulle vihainen, kun tultiin ilman kenkiä, ja poika juostalönkytti sitten sairaalan ylisuurissa kengissä.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 06:47"]OT: Sairaanhoitaja, joka ei kestä sitä, että ihmiset eivät ole täydellisiä, ei sovellu alalle. Hemmetti soikoon, kaikki aikuiset nyt eivät vain ole älykkäitä ja osa on huonomuistisia ilman vanhuuttakin. Jos ei sitä ymmärrä, on alan valinta väärä.
[/quote]
Kyllä se on aikamoista resurssien tuhlausta, jos potilas ei viitsi noudattaa ohjeita: varataan laitteet ja lääkärit ja potilas on hoitanut homman vähän sinne päin = joudutaan varaamaan uusi aika. Näinkö niitä verovaroja käytetään järkevästi? Jos ihminen on normaali työssäkäyvä aikuinen, niin ei noita ohjeita ole vaikea noudattaa. Taitaa olla enemmän viitseliäisyydestä kiinni.
-ohis
Jos sun aineenvaihdunta on normaalistikin nopeaa niin varmasti onnistuu tyhjennys. Ja jotenkin uskon että ohjeissa on pelivaraa ihan sen vuoksi ettei tyhjennykset aina mene ihan niin kuin strömsössä. Palstalaisten olis hyvä muistaa että älä lyö lyötyä. Tiedä milloin on itse vastaavassa tilanteessa, tarvii neuvoja ja tukea ja turpaan tulee.