Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työkyvyttömyyseläkkeellä opiskella?

Vierailija
27.09.2021 |

Ja saako siihen jotain tukea tai menettääkö eläkettä? Nyt näyttäisi pahasti siltä että olen jäämässä työkyvyttömyyseläkkeelle. Olen aina halunnut opiskella tiettyä alaa, mutta ikinä siihen ei ole ollut varaa. Jos eläke ei merkittävästi pienenisi opiskelusta, voisin hyödyntää aikani keskittymällä opintoihin. Menisin avoimen yliopiston kursseille aluksi ja keväällä hakisin oppiaineeseen.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkeelle ei pitäisi päästä, jos pystyt opiskelemaan tai tekemään töitä.

Eikö voisi juuri siksi päästää halukkaat jotta voisivat opiskella? Miksi pitää työttöminä?

Vierailija
22/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tsempistä. Yritän ainakin. En ole tottunut olemaan joutenkaan. Itselleni ei olisi väliä vaikka en pystyisikään opiskelemaan samaan tahtiin nuorten kanssa, voisin ottaa alusta asti pidemmän aikavälin tavoitteen valmistumiselle. 

Itsesi takia siis opiskelisit koska työllistymisestä ei olis kyse? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkeelle ei pitäisi päästä, jos pystyt opiskelemaan tai tekemään töitä.

Katsos kun olen työkyvytön nykyiseen työhöni. Ja en minä kokopäiväisesti pystykään opiskelemaan, mutta omaan tahtiini pystyisin hyvin suorittamaan tutkinnon. Voisin opiskella 4h/pv nykyisellä voinnillani. Myöhemmin ehkä enemmän. 

Eläkkeelle ei pääse ellei ole työkyvytön kaikkeen työhön. Jos työkykyä on jäljellä, koulutetaan uuteen ammattiin.

Vierailija
24/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit opiskella kyllä, mutta joudut ilmoittamaan tutkinnon suorittamisesta eläkelaitokselle. Tällöin oikeutesi työkyvyttömyyseläkkeeseen arvioidaan uudelleen, ja pahimmassa tapauksessa menetät eläkkeesi, mikäli sinut katsotaan työkykyiseksi uuteen ammattiin.

Minulle kävi näin.

Eikö se ole paras tapaus, jos saa uuden ammatin, johon kykynee?

Se, että oikeasti kykenee johonkin työhön on eri asia kuin se, että vakuutusläkäri arvioi henkilön työkykyiseksi.

Vierailija
25/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEVAn työkyvyttömyyseläke - riitti, että työkyvytön omaan työhön. Työkyky alentunut 60%.

Vierailija
26/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi opiskella, mutta jos valmistut uuteen ammattiin työkyvyttömyys arvioidaan uudestaan.

Vierailija
27/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit opiskella kyllä, mutta joudut ilmoittamaan tutkinnon suorittamisesta eläkelaitokselle. Tällöin oikeutesi työkyvyttömyyseläkkeeseen arvioidaan uudelleen, ja pahimmassa tapauksessa menetät eläkkeesi, mikäli sinut katsotaan työkykyiseksi uuteen ammattiin.

Minulle kävi näin.

Ihailtavaa että opiskelit uuden ammatin. Voitko kertoa miten kävi jatkossa? Saitko uuden tutkinnon avulla töitä?

Vierailija
28/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle ei pääse ellei ole työkyvytön kaikkeen työhön. Jos työkykyä on jäljellä, koulutetaan uuteen ammattiin.

Virkamiehelle riittää, kun on työkyvytön omaan työhön. Kokemusta on.

Vierailija
29/40 |
13.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää vaikka mustalaisilta miten voi heti aikuistuttuaan olla työkyvyttömyyseläkeläinen? Itseäni ei haittaa jos joku veroja maksanut ja pitkän työuran tehnyt pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle kun kerran mannetkin pääsevät eivätkö ole yhteiskuntaa hyödyttäneet millään tavalla, ainoastaan työllistäneet viranomaisia. 

Vierailija
30/40 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa opiskella vapaasti, mutta valmistuminen johonkin tutkintoon saattaa vaikuttaa eläkkeeseen.

Vierailija
31/40 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelu ei sinänsä vastaa vaativampaa työelämää. Ja voihan sitä opiskella omaksi huvikseen iltalukiossa tai yliopiston avoimilla kursseilla.

Vierailija
32/40 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jättäisit sen opiskelupaikan kuitenkin jollekin työkykyiselle. Minkä hemmetin takia yhteiskunnan pitää kustantaa jonkun koko ikänsä työtä vieroksuvan harrastuksia 

Vierailija
33/40 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistumisen jälkeen on hyvin epätodennäköistä että sinua palkattaisiin, menetät eläkkeesi ja joudut työkkärirumbaan. Uudestaan eläkettä tuskin enää myönnetään. Tuohon pitää olla valmis.

Vierailija
34/40 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinulle ei ole edes myönnetty eläkettä vielä 😅 Jos vaikka miettisit asiaa sitten kun tiedät myönnetäänkö eläkettä vai ei

Vierailija
35/40 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa jättäisit sen opiskelupaikan kuitenkin jollekin työkykyiselle. Minkä hemmetin takia yhteiskunnan pitää kustantaa jonkun koko ikänsä työtä vieroksuvan harrastuksia 

Meinaatko oikeasti että ihminen joka vaikkapa on aikaisemmin ajanut linja autoa ja halvaantuu eikä kykene enää ajamaan mutta haluaa vaikka opiskella koulunkäynti avustajaksi niin se on sinusta huono asia? Onko se parempi että kyseinen henkilö laitetaan kotiin istumaan ja masentumaan ja näin vielä enemmän yhteiskunnalle "taakaksi". Tajuatko kuinka paljon tulisi maksamaan jos kaikilta työkyvyttömyys eläkkeelle laitetuilta kiellettäisiin opiskelu ja sitä kautta uudelleen työllistyminen! Kun menet ensi kerralla lääkäriin tai kauppaan niin ihan tiedoksi että sinua palvellut henkilö saattaa juurikin olla uudelleen kouluttautunut entinen työkyvyttömyyseläkeläinen!

Vierailija
36/40 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistumisen jälkeen on hyvin epätodennäköistä että sinua palkattaisiin, menetät eläkkeesi ja joudut työkkärirumbaan. Uudestaan eläkettä tuskin enää myönnetään. Tuohon pitää olla valmis.

Kyse on ihan siitä mikä on vienyt eläkkeelle. Jos esim pölystä johtuva ammattitauti ja opiskelu alalle jossa ei kyseistä altistusta ole niin silloin on ihan normi mahdollisuus päästä töihin. Ei työkyvyttömyyseläke aina tarkoita että ei kykene mitään tekemään millään alalla. 

Vierailija
37/40 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika paljon tuttuja, joista on tullut työkyvyttömiä alkuperäiseen ammattiinsa. Esim. yhdeltä meni selkä, eikä se voinut enää olla suorittavassa työssä raksalla, niin se opiskeli insinööriksi. Yksi parturi-kampaaja tuli allergiseksi ja opiskeli sen jälkeen kirjanpitäjäksi/controlleriksi. Eläkkeelle nää ei toki päässeet, mutta opiskelut kyllä maksoi jokin yhteiskunnallinen instanssi. Hyvä vaan, että jos johonkin työhön pystyy, niin voi opiskella uuden ammatin. 

Vierailija
38/40 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinulle ei ole edes myönnetty eläkettä vielä 😅 Jos vaikka miettisit asiaa sitten kun tiedät myönnetäänkö eläkettä vai ei

Olen saamassa Viking Lotossa päävoiton tällä viikolla, joko tänään irtisanoudun odottamaan.

Vierailija
39/40 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsee..työkyvyttömyyseläke voi olla määräaikainen.jos on useampi tutkinto ja kokemusta eri aloilta ,katsotaan että sinulla on mahdollisuus työllistyä myös kevyempiin töihin..riippuen tutkinnoista..jos taas on yksi tutkinto sekä työkokemusta vain yhdeltä alalta ja et pysty vamman vuoksi enään työhösi.on työkyvyttömyyseläke tai ammatillinen kuntoutus perusteltua..Masennus ei ole perustelu työkyvyttömyydelle sillä siihen on toimivia hoitomuotoja ja se ei ole pysyvä vamma.myöskään muilla tavoilla hoidettavissa olevat vammat ja sairaudet eivät ole peruste.niverikko esimerkiksi ei ole,sillä se on hoidettavissa leikkauksella.se on sitten eri asia suostuuko ihminen tekemään kaikkensa palatakseen työkuntoiseksi..itse käyn aktiivisesti fysioterapiassa ja muissa kaikissa hoidoissa, vaikka vaamaani ei ole parannusta..en myöskään suostu jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle vaan mielummin opiskelen uuden ammatin.

Vierailija
40/40 |
03.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse työkyvyttömyyseläkkeellä, yksi ammatti takana ja sitä työtä en voi tehdä. Nyt pääsin opiskelemaan mutta en tiedä kannattaako ottaa paikka vastaan. Oon jo melkein 50v. Tuskin saisin alalta töitä koska aukkoja työhistoriassa. Ei mulla ole varaa menettää eläkettä. Jos se on siis niin että kun valmistuu niin eläke loppuu. Aika toivoton mun tilanne....en mä tiiä uskaltaako monikaan ottaa risklä uuden ammatin opiskelusta. Ja vanhaa ammattia en voi tehdä. En nyt tässä halua diagnoosiani sanoa, ettei tunnisteta