Miksi kiellät/torut lastasi "kullittelemalla"?
Siis tarkoitan niitä naisia, jotka eivät osaa/jaksa/tajua kunnolla komentaa lastaan vaan aina yhdistävät lammasmaiseen lässytysääneen sanan "kulta" tms. En voi käsittää näitä ihmisiä!
Kommentit (44)
Koska lapsen kieltämisen tai ojentamisen ei tarvitse olla sävyltään vihainen tai edes ankara. Se, että lapsi tekee asioita aikuisen mielestä väärin, ei tarvitse olla rangaistuksen paikka. Vasta silloin, kun tahallaan vahingoitetaan tai satutetaan jotain/jotakuta tai tehdään tarkoituksella vastoin ohjeita, on minun mielestäni tiukemman äänensävyn paikka. Huom. en itse aina toimi näin, koska olen aika lyhytpinnainen, mutta yritän opetella pois vihaisesta komentamisesta ja jatkuvasta ein hokemisesta ja niskaan hengittämisestä, koska olen huomannut, ettei siitä ole mitään hyötyä, vaan oikeastaan pelkkää haittaa.
Mun mielestä on tosi epäsoveliasta sanoa kieltää lasta tuolla tavalla! En voisi koskaan kieltää lasta sanomalla ruokakaupassa älä ota sitä tomaattia kulli! Vain huonot äidit tekee niin!!
Minä sanon kulta/rakas/muru älä....
Pitäiskö sitten sanoa perkeleen kakara tai pentu??
Niitä lapsia voi katsos kasvattaa lempeästikin. Äiti on turva lapselle ei mikään hitler.
Mitähän nyt oikein ajoit takaa tuolla aloituksellasi? Miten sinun mielestä pitäis lapsia komentaa? Anna esimerkki
Kullittelijat on selkärangattomia kasvattajia, jotka eivät uskalla ottaa vastuuta käskyistään. He puhuvat lempeällä äänensävyllä, koska pelkäävät mitä toiset vanhemmat sanovat jos lasta käskytetään napakasti. Seurauksena lapsi ei opi käyttäytymissääntöjä taikka toimimaan auktoriteettien kanssa. Koulut on nykyään täynnä näitä ADHD häirikkölapsia jotka eivät osaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:39"]
Kullittelijat on selkärangattomia kasvattajia, jotka eivät uskalla ottaa vastuuta käskyistään. He puhuvat lempeällä äänensävyllä, koska pelkäävät mitä toiset vanhemmat sanovat jos lasta käskytetään napakasti. Seurauksena lapsi ei opi käyttäytymissääntöjä taikka toimimaan auktoriteettien kanssa. Koulut on nykyään täynnä näitä ADHD häirikkölapsia jotka eivät osaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
[/quote]
Älä jaksa.
Mua jotenkin kyllästyttää täällä nykyään se, että suunnilleen joka kolmas viesti on provoilua.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:36"]
Minä sanon kulta/rakas/muru älä.... Pitäiskö sitten sanoa perkeleen kakara tai pentu?? Niitä lapsia voi katsos kasvattaa lempeästikin. Äiti on turva lapselle ei mikään hitler. Mitähän nyt oikein ajoit takaa tuolla aloituksellasi? Miten sinun mielestä pitäis lapsia komentaa? Anna esimerkki
[/quote]
Oletko tosiaan noin yksinkertainen ja uusavuton ettet tiedä miten lapsia pitäisi komentaa? Se "turva" voi varmaan kuule olla vaikka jättäisi ne lässytyssanat pois komennuksen yhteydestä...Suomalaisten lempeä kasvatus kyllä tiedetään...On todistetusti tuottanut tulostakin...
Siksi että suurin osa lapsen kasvatuksesta on ohjaamista, koska lapsi ei vaan osaa eikä ymmärrä aina käyttäytyä tilanteen vaativalla tavalla. Myös lapsen muisti kehittyy pikkuhiljaa. Lapsi ei välttämättä yksinkertaisesti muista, tai osaa soveltaa, jotain vastaavaa asiaa joka on tapahtunut vaikkapa kuukausi sitten. Lapsi tarvitsee toistoja toistamisen perään. Koska lasta pitää ohjata käytännössä koko ajan, on parempi tehdä se myönteisen kautta. Jokainen aikuinenkin, joka tarvitsee paljon ohjaamista vaikkapa uudessa työtehtävässä, toivoisi itselleen samaa kohtelua.
Aika harva asia, jota pieni lapsi tekee, on tahallista kiusantekoa. Siksi siihen ei tarvita mitään erityistä komentamista. Pikemminkin niin, että asia esitetään lempeästi. Lapselle on jo riittävästi rangaistusta siinä että tajuaa epäonnistuneensa jossain tai tehneensä asian huonosti. Sillä on valtavasti merkitystä, annatko lapselle päivässä sata tai kaksisataa negatiivista palautetta, vai annetaanko ne mahdollisimman neutraalisti tai korostaen sitä mikä tilanteessa on myönteistä ja onnistunutta. Lapsi jolla on koko ajan paha mieli siitä ettei osaa, ymmärrä, kykene, ei pysty keskittymään ja oppimaan tehokkaasti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:40"]
[/quote]
Älä jaksa.
Mua jotenkin kyllästyttää täällä nykyään se, että suunnilleen joka kolmas viesti on provoilua.
[/quote]
Viesti tuskin oli provo...Suuren osan muista vastauksista kyllä toivoisi olevan...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:41"]
Minä sanon kulta/rakas/muru älä.... Pitäiskö sitten sanoa perkeleen kakara tai pentu?? Niitä lapsia voi katsos kasvattaa lempeästikin. Äiti on turva lapselle ei mikään hitler. Mitähän nyt oikein ajoit takaa tuolla aloituksellasi? Miten sinun mielestä pitäis lapsia komentaa? Anna esimerkki
[/quote]
Oletko tosiaan noin yksinkertainen ja uusavuton ettet tiedä miten lapsia pitäisi komentaa? Se "turva" voi varmaan kuule olla vaikka jättäisi ne lässytyssanat pois komennuksen yhteydestä...Suomalaisten lempeä kasvatus kyllä tiedetään...On todistetusti tuottanut tulostakin...
[/quote]
Eikö sullakaan muuta tekemistä oo?
Minä sanon kulta/rakas/muru älä.... Pitäiskö sitten sanoa perkeleen kakara tai pentu??
[/quote]
Jätä pois se kulta/rakas/muru ja sano vain "älä...". Kullittelu on alentavaa. Ihan kuin puhuisi koiralle tai jollekin muulle alempiarvoiselle otukselle.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:40"]
[/quote]
Älä jaksa.
[/quote]
Viesti tuskin oli provo...Suuren osan muista vastauksista kyllä toivoisi olevan...
[/quote]
No nyt heti vakuutuin siitä, että se oli tosimielessä kirjoitettu. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:39"]Kullittelijat on selkärangattomia kasvattajia, jotka eivät uskalla ottaa vastuuta käskyistään. He puhuvat lempeällä äänensävyllä, koska pelkäävät mitä toiset vanhemmat sanovat jos lasta käskytetään napakasti. Seurauksena lapsi ei opi käyttäytymissääntöjä taikka toimimaan auktoriteettien kanssa. Koulut on nykyään täynnä näitä ADHD häirikkölapsia jotka eivät osaa noudattaa yhteisiä pelisääntöjä.
[/quote]
Anteeksi, että suutahdan sinulle. MUTTA minulla sattuu olemaan ylivilkas adhd vipeltäjä. Näillekkään ei todellakaan tarvitse eikä itseasiassa saa komentaa suutuspäissään. Voi jessus jos sinulla olisi edes kokemusta adhd lapsista niin pitäisit suusi pienemmällä.
Kyllä noiden adhd häiriköiden käytös johtuu ihan jostain muusta kuin komentamisen puutteesta. Voi olla että lasta ohjataan väärin ja komennetaan väärin, lapsi sitten reagoi tähän häiriköimällä.
Voi jestas oikeasti jos teillä vaan olisi oma lapsi adhd niin muuttuisi käsitys näistäkin ihmiskohtaloista!!!
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:44"]
Minä sanon kulta/rakas/muru älä.... Pitäiskö sitten sanoa perkeleen kakara tai pentu??
[/quote]
Jätä pois se kulta/rakas/muru ja sano vain "älä...". Kullittelu on alentavaa. Ihan kuin puhuisi koiralle tai jollekin muulle alempiarvoiselle otukselle.
[/quote]
Toisen kutsuminen kullaksi ja muruksi on alentavaa vain, kun aikuinen sanoo niin toiselle aikuiselle tarkoituksena vittuilla. Lapsen kohdalla se ei ole sitä, koska lapsi nyt vaan ON vanhemmilleen ja läheisilleen kullanmuru, kullannuppu, oma pörriäinen, höpöliini ja mitä näitä nyt on. Rakkainta maailmassa.
Tottahan aloitus on. Kyllä sen lapsen ojennus tapahtuu selkeämmin kutsumalla nimellä, esim. Mikko, älä potki! Jos äänensävy on maanitteleva "kultaaa, älä potki..." , niin kumpikohan viesti menee paremmin perille? Hellittelyt niihin sopiviin tilanteisiin, tai lapsi saa ristiriitaista viestiä.
Koska suomalaiset ei osaa kasvattaa lapsia...Suorastaan hämmästyin kun 70-luvulla kirjoitetussa kirjassa tämä asia jo mainittiin ja toivottiin että suomalaiset kehittyisivät parempaan suuntaan. Nyt 40 vuotta myöhemmin kun seuraa vierestä suomalaisten lastenkasvatustaitoja ja pahoinvoivia lapsia ja nuoria, ei voi uskoa että kehitystä olisi tapahtunut...Silti niitä lapsia hankitaan jääräpäisesti jopa useampia kappaleita...Moni ei pärjää edes kahden kanssa...Itsekästä touhua...Suomalaiset taitaa olla sokeita/kyvyttömiä arvioimaan omia taitojaan ja osaamistaan...Ja en siis kiellä että kaikkien muoden maiden vanhemmat nämä touhut hallitsisivat...
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:48"]
Tottahan aloitus on. Kyllä sen lapsen ojennus tapahtuu selkeämmin kutsumalla nimellä, esim. Mikko, älä potki! Jos äänensävy on maanitteleva "kultaaa, älä potki..." , niin kumpikohan viesti menee paremmin perille? Hellittelyt niihin sopiviin tilanteisiin, tai lapsi saa ristiriitaista viestiä.
[/quote]
Riippuu lapsen iästä. Ei se pieni lapsi potki sitä penkkiä ajatellen, että hahhah, nyt tämä penkki menee likaiseksi ja edessä istuva tuntee potkut selässään ja kylläpä sitä vituttaa. Lapsi potkii penkkiä koska jalka nyt sattuu heilumaan. Silloin riittää aivan hyvin rauhallisesti sanottu "älä kulta potki penkkiä". Ei kyseessä ole mikään lapsen ojentaminen, vaan tilanne joita on päivässä vähintään kymmeniä. Se hellyttelysana (jos vanhempi haluaa sellaista käyttää) auttaa nimenomaan sitä vanhempaa pitämään itsensä rauhallisena ja muistamaan, että lapsi on pieni eikä vielä tee juurikaan tietoisia valintoja, koska ei vielä kykene siihen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 19:44"]
[/quote]
[/quote] OMG. Siis lasta tai miestä ei saa sanoa rakkaaksi tai kullaksi, melko karua. Mutta siis se että 'kullittelu' olisi alentavaa herättää outoja mielleyhtymiä :D
Niin, ei tosiaankaan saa lasta kullittaa, aikuisia vain!
Kullittelen neljävuotiasta. Kun puhun ystävällisesti, tottelee paremmin. Ekalla kerralla sanon nätisti ("kulta" tms.), tokalla napakammin ja kolmannella nappaan pois ja torun tottelemattomuudesta? Yleensä jää tuohon ekaan / tokaan vaiheeseen.