Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9v tytöllä ensimmäiset murrosiän merkit ja anopilla riittää mielipiteitä

Vierailija
26.09.2021 |

Tosiaan 9v tytöllä on alkanut hiki haisemaan ja hiukset rasvoittuvan. Muita merkkejä ei vielä ole, mutta otimme varmuuden vuoksi yhteyden terveydenhoitajaan, kun tuntuu niin aikuiselta. Lapsen kehitystä ehkä isompi ongelma on (pihi) anoppi ja tämän mielipiteet.

Luonnollisesti huomattuamme hikoilun ja hiusten rasvoittumisen ostimme lapselle suihkusaippuan ja deodorantin ja opetimme käyttämään näitä päivittäin. Hiuksia oli pesty jo aiemmin sampoolla tarvittaessa, mutta nyt tihensimme väliä. Meillä on aina vaihdettu t-paita(sukat ja pikkarit) päivittäin. Hien haju tulee pesusta ja deodorantista huolimatta välillä läpi päälipaitaan asti, joten ohjeistin tytön laittamaan nämäkin päivittäin pyykkiin. On luokan ensimmäinen, jolla tällaista tapahtuu, joten kaikki on jotenkin noloa ja arkaa, joten haluan todellakin minimoida lapselle tästä koituvan häpeän.

Kävimme tänään yhdessä ostamassa lisää huppareita, jotta tytöllä on puhdas joka päivälle. Anoppi oli kylässä, kun palasimme. Tämä alkoi kauhistelemaan(lapsen kuullen) kuinka käytämme rahaa turhaan lapsen diivailuun. Kukaan ei kuulemma tarvitse deodoranttia tuon ikäisenä ja hikoilu on vain tekosyy saada uusia vaatteita. Hiuksetkin pysyisi puhtaampana, jos niitä ei vain pesisi. Ihan hyvin kuulemma pärjäisi samalla paidalla ja parilla suihkukerralla viikossa. Saippuakin on ihan turhaa.

Mies hääti äitinsä pois, mutta voitte kuvitella miten kurja olo lapselle jäi, kun annetaan ymmärtää, että on jotenkin epänormaali. Varsinkin, kun tämä alkaa nuorempana kuin kavereilla eikä vertaistukea ole. Yritimme hoitaa kaiken mahdollisimman hienovaraisesti ja kivalla tavalla, mutta anoppi pilasi kaiken.

Ideoita miten pelastaisin hiukan anopin pilaamaa tunnelmaa ja saisin lapsen hyvälle mielelle. Nyt ei halua mennä huomenna kouluun, kun on outo ja haisee.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi kovin ylipainoinen? Lihavilla lapsilla noita oireita tulee aiemmin kuin normaaleilla. 

Tämä on totta, mutta ei todellakaan ainoa syy. Itselläni alkoi murrosikä kovin aikaisin myös ja olin todella laiha.

Vierailija
42/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kamalaa kommentointia anopilta, vieläpä tytön kuullen! :(

Itse olin aikoinani ekoja luokallani, jolla alkoi nuo murrosiän merkit, menkatkin 11-vuotiaana vaikka olin luiseva kuin viulunkieli ja vartaloltani näytin pojalta. Kauhee häpeä olu, kun mummolassa ollessani menkat alkoivatkin yllättäen (olivat kovin epäsäännölliset pari ekaa vuotta) ja jouduin kertoa mummolle tarvitsevani siteitä. Mummo alkoi päivitellä ja taivastella, ja ikäänkuin suuttui (?!) minulle :O

Sympatiani ovat tyttösi puolella siis täysin.

Jos miehesi ja tai sinä putäisitte nyt kunnon puhuttelun anopille. Että vaikka hän kuinka in sitä mieltä, ettei tukkaa tartte pestä joka päivä, pitäis mielipiteet ominaan eikä loukkais tyttöä. Oletteko kertoneet tytön kehityksestä hänelle? Hänenkin pitäisi oppia olemaan hienotunteisempi!

Ohiksena tuohon tukan pesuun: aikuisella ihmisellä tukka rasvoittuu vähemmän, mitä harvemmin sitä pesee. Esimerkiksi itse pesen noin kerran viikossa. Tämä sama ei kuitenkaan päde teini-iässä, kyllä muistan joutuneeni oikeesti pestä lettiä vähintään joka toinen päivä, tai näytin semmoselta rasvaletiltä että huhhuh!!! Eli anopille voi tämänkin kertoa :D

N32

Aikuisellakaan ihmisellä pesuvälin harventaminen ei vaikuta hiuspohjan rasvoittumiseen. Kannattaa pitää hiuspohja puhtaana.

T: Lääkäri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekin Triple try spray (tuoksuton) laitetaan illalla pesujen jälkeen. Aamulla ei välttämättä tarvita dödöä, mutta riippuu tietenkin hikoilusta. Lidlin vauvojen sensitive-pyyhkeet on toimivat kainolo- ja intiimialueen freesaukseen.

Toivottavasti nämä ei ole enää sellaisia alumiinipommeja kuin ennen. Häpesin itsekin teini-iässä hikoilua ja käytin noita paljon. Sairastuin myös nuorena rintasyöpään ilman geenivirhettä..

Vierailija
44/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekin Triple try spray (tuoksuton) laitetaan illalla pesujen jälkeen. Aamulla ei välttämättä tarvita dödöä, mutta riippuu tietenkin hikoilusta. Lidlin vauvojen sensitive-pyyhkeet on toimivat kainolo- ja intiimialueen freesaukseen.

Toivottavasti nämä ei ole enää sellaisia alumiinipommeja kuin ennen. Häpesin itsekin teini-iässä hikoilua ja käytin noita paljon. Sairastuin myös nuorena rintasyöpään ilman geenivirhettä..

Olin tulossa samaa sanomaan, että älkää nyt lapsille ostako mitään tujuja alumiinidödöjä.

Itsellä vaihdevuodet kolkuttelee ja hiki alkoi haisemaan vuosien jälkeen. Mutta en halua käyttää alumiinidödöjä, jotka tukkii ihohuokoset ja joiden yhteyttä rintasyöpään tutkitaan ja epäillään.

Dermolsiltä löytyy vaaleanpunainen dödö ilman alumiini ja Lidissä on todella hyvä alumiiniton pari euron roll- on, turkoosilla korkilla. Kokeilkaa noita, tuo Lidlin ei edes tuoksu juurikaan

Vierailija
45/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tulossa samaa sanomaan, että älkää nyt lapsille ostako mitään tujuja alumiinidödöjä.

Itsellä vaihdevuodet kolkuttelee ja hiki alkoi haisemaan vuosien jälkeen. Mutta en halua käyttää alumiinidödöjä, jotka tukkii ihohuokoset ja joiden yhteyttä rintasyöpään tutkitaan ja epäillään.

Dermolsiltä löytyy vaaleanpunainen dödö ilman alumiini ja Lidissä on todella hyvä alumiiniton pari euron roll- on, turkoosilla korkilla. Kokeilkaa noita, tuo Lidlin ei edes tuoksu juurikaan

Lidlin alumiinittomalle täältä suositus. Oli tän hellekesän pelastus hikoilun osalta, kun ostin kokeiluun. Lisäksi itsellä alumiinia sisältävät aiheuttavat iho-oireita kainaloon, niin pelasti myös kainalon ihon, kun huomaamatta raapi sen auki.

Vierailija
46/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä joillain aikuisillakin tarvitsee pestä päänahka päivittäin. Ei todellakaan auta pesuvälin harvennus, päinvastoin. Oikeat pesuaineet toki siihen tarvitsee.

Jep. Itse kuulun näihin ihmisiin. Hiukset on pakko pestä päivittäin.

Kun olin teini, vanhempani eivät tätä ymmärtäneet vaan sanoivat että joka kolmas tai joka toinen päivä riittää hiustenpesu, koska vesi maksaa. (ei edes oltu mitään köyhiä, luulen, että kyseessä oli vain joku sairas keino kontrolloida minua)

Lopputuloksena kuljin koulussa melkein aina pipo päässä koska pää oli aivan oksettavan rasvainen.

Sain jatkuvasti opettajilta huomautuksia ottaa pipo pois. (olen siis nainen. Yritin vedota, että pipo on asuste mutta jotkut opettajat pakottivat ottamaan sen pois silti)

Eli hyvä ap, että opastatte hyvään hygieniaan ja annat lapsen peseytyä! Anoppi voi suksia kuuseen.

Vierailija
47/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä miksi monikossa tämä postaus?

Vierailija
48/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt voi tytölle kyllä sanoa, että mummu horisee höpöjuttuja. On niin vanha ettei ymmärrä tämmösiä asioita. 

Minä en kyllä opettaisi tytärtä halveksimaan ketään tuolla lailla. Varsinkaan lähisukulaista. Voi sanoa, että isoäiti - jonka ikää emme edes tiedä, voi olla vähän yli viisikymppinen töissä käyväkin vielä! - on vain omaa mieltään, ja mielipiteen kanssa voi hyvin olla eri mieltä, ja tytär ei ole millään lailla poikkeava, esimurrosikä tule monelle tytölle jo alle kymmenvuotiaana.

Toki mummo toimi tyhmästi, mutta asiaa ei paranna ikärasismi ja haukkuminen yhtään.

Vierailija
49/49 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsi kovin ylipainoinen? Lihavilla lapsilla noita oireita tulee aiemmin kuin normaaleilla. 

Lapsi on normaalipainoinen/hoikka ja urheilullinen. Treenit 5 kertaa viikossa. Miten lapsen koko liittyy mitenkään anopin kommentointiin?

Ap