Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako perustoimeentulotuesta säästää?

Vierailija
26.09.2021 |

Eli jos multa jää tässä kuussa 100e käyttämättä, niin saanko silti seuraavassa kuussa täyden toimeentulotuen, vai katsotaanko tuo 100e tuloksi joka vähentää sitä?

Entä jos 3 kuukauden päästä mulla on 400e säästössä (kaikki tt-tuesta säästetty), niin saanko silloinkin edelleen täyden tuen?

Kelassa eivät osanneet vastata tähän

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nosta lompakkoon, niin kukaan ei kysele. 

Vierailija
2/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa säästää käteisenä, niin kauan kuin olet ttt -asiakas. Kela kyllä ottaa omansa pois heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelen, jos siitä pienestä rahasta saat jotain säästöönkin. Mutta nosta se tosiaan käteisenä äläkä jätä tilille. 

Vierailija
5/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on jo jonkin aikaa tehnyt mieli tehdä koe, ja säästää toimeentulotuesta tilille. Valitettavasti vain yhdeksän senttiä olen tähän mennessä säästöön saanut. 😂

Ei muuten vaikuttanut tt tukeen.

-eri

Vierailija
6/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa, mutta ei sitä kannata tilillä pitää.

Vierailija
7/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa. Ei sitä ole pakko tuhlata. Tarvit vastaavasti tietenkin vähemmän toimeentulotukea, ja sehän on vain hyvä.

Vierailija
8/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain säästää autoa varten (tiedossa oli työpaikka, jota varten tarvitsin auton). Sain 100e/kk säästettyä (vaati kyllä tosi tiukkaa budjettia). Neljännen kuukauden aikana joku käsittelijä kysyi, että vieläkö on auto hankinnassa, selitin juuri hierovani kauppoja. Viidennen ttt-kuukauden aikana tililtä näkyi sitten auto-ostos, enkä enää hakenut ttt:tä, kun siirryin työelämän pariin.

Että ainakin minä sain säästää ja yleisohjeena onkin, että saa säästää jos pystyy. Vaatii kyllä tosi paljon, että pystyy säästämään. Satanenkin teki tiukkaa, vaikka en mikään tuhlari muutoinkaan ole eikä ole kuin puhelinlasku.

Vierailija
9/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa saa mutta jos katsot Kysy Kela -palstaa niin huomaat että Kela tosi usein määrittää nämä säännöt omien mielentilojenssa mukaan. En ottaisi riskiä!

Vierailija
10/34 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sä sit tarvii toimeentulotukea seuraavalle kuulle jos sulla on rahaa?

Vierailija
11/34 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla kaksi ennakkotapausta päätetty,toisen mukaan sai säästää, ja toisen mukaan jos jää säästöön,ei tartte toimeentulotukea niin paljoa, eli ei saa säästää.

Vierailija
12/34 |
27.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan mahdotonta vastata tuohon, koska tosiaan Kelakaan ei näytä tietävän oikeaa vastausta.

Sekin on jännä, että Kela katsoo veronpalautuksen tuloksi, mutta mätkyjä ei laske menoiksi. Samoin velkoja kun maksaa pois, vaikka olisi velkakirjakin, niin eivät ole menoa. Kuitenkin tilille tulleet palautukset/hyvitykset ovat sitten taas tuloja. Huoh.

Minulla olisi tällä hetkellä oikeus toimeentulotukeen, mutta mielummin otan vajaan satasen takkiin joka kuukausi kuin alan selvittelemään jokaista tilisiirtoa.

Vierailija
13/34 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kelan keskusteluista löytyvä tieto toimeentulotukea saavan oikeudesta säästää poistettu?

Löytyy uusi päätös KHO:2021:129 13.9.2021/H3088, jossa määritellään: "Sosiaalihuollon asiakkaan pankkitilillä olleet säästöt, jotka olivat kertyneet muun ohella aiemmin myönnetystä perustoimeentulotuesta, voitiin ottaa huomioon käytettävissä olevina varoina määriteltäessä hänen oikeuttaan perustoimeentulotukeen myöhemmiltä kuukausilta."

https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2021/202103088h

Vierailija
14/34 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saat, mutta käteisenä. Jos on tilillä, et ole toimeentulotuen tarpeessa.

Veromätkyt ja velkojen maksaminen eivät ole sellaisia välttämättömiä menoja, joihin saa toimeentulotukea. Ulosotto kuitenkin on, eli jos verot ja velat menevät ulosottoon, ne huomioidaan silloin, kun tuloista ulosmitataan jotain.

Vierailija
15/34 |
01.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilin ei tarvitse olla nollilla kun laittaa uuden hakemuksen, joten se satanen saa kyllä olla tililläkin silloin. Esim. itse laitan kesäkuun hakemuksen jo joskus viikon päästä, kyllä silloin saa vielä olla tilillä rahaa. Jos pidemmän aikaa säästää, niin kannattaa tehdä se käteisenä varmuuden vuoksi.

Vierailija
16/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilin ei tarvitse olla nollilla kun laittaa uuden hakemuksen, joten se satanen saa kyllä olla tililläkin silloin. Esim. itse laitan kesäkuun hakemuksen jo joskus viikon päästä, kyllä silloin saa vielä olla tilillä rahaa. Jos pidemmän aikaa säästää, niin kannattaa tehdä se käteisenä varmuuden vuoksi.

Ei kai kukaan säästä vain yhtä kuukautta? Miksi antaa noin turha neuvo. Lukeehan ne tiliotteet.

Vierailija
17/34 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole mistä säästää. Jos onnistut säästämään niin onnea.

Vierailija
18/34 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ei oman kokemukseni perusteella saa enää ollenkaan säästää. Kela hyväksyy summan x (en tiedä mihin kyseinen summa perustuu, koska se on joka kerta eri, päätös on "harkinnanvarainen") "sallituksi säästöksi" toimeentulotukea laskettaessa. Summa voi olla esim. 50, 100 tai 200 euroa ja kuukautta minkä perusteella lasketaan voi olla vielä puolet jäljellä. Jokainen voi laskea onko tuo todellista säästöä, jos tiliotteet on toimitettu kuluvan kuukauden (esim. tammikuu) puoleen väliin asti seuraavan kuukauden (esim. helmikuu) toimeentulotukihakemusta varten (toimeentulotukea suositellaan haettavan pari viikkoa aikaisemmin käsittelyaikojen vuoksi). Loput tilillä olevat rahat katsotaan varoiksi, joilla tulee elättää itseään seuraavassa kuussa. Tämä tekee elämästä erittäin stressaavaa ottaen huomioon, että menot eivät jakaudu tasaisesti joka kuukaudelle. Kelan ohjeissa vaaditaan ja velvoitetaan asiakasta varautumaan kyseisenlaisiin menoihin. Ristiriitaista, mutta sitähän se Kelan toiminta on. Hallitushan tavoittelee toimeentulotuen saajien määrän puolittamista? Tällaisella piiloleikkaamisellako se tehdään? Suomea on huomautettu (EU) sosiaaliturvan alhaisuudesta, joten ehkä ei voida suoraan leikata toimeentulotukea? Onkohan tämä ihan laillista? Tässä olisi tutkivalla journalistilla töitä!

Vierailija
19/34 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan mahdotonta vastata tuohon, koska tosiaan Kelakaan ei näytä tietävän oikeaa vastausta.

Sekin on jännä, että Kela katsoo veronpalautuksen tuloksi, mutta mätkyjä ei laske menoiksi. Samoin velkoja kun maksaa pois, vaikka olisi velkakirjakin, niin eivät ole menoa. Kuitenkin tilille tulleet palautukset/hyvitykset ovat sitten taas tuloja. Huoh.

Minulla olisi tällä hetkellä oikeus toimeentulotukeen, mutta mielummin otan vajaan satasen takkiin joka kuukausi kuin alan selvittelemään jokaista tilisiirtoa.

Olen saanut n. 2500 € lainan katsotun ei-tuloksi, koska se meni verovelan maksamiseen. Perusteellisen selvityksen se toki vaati ja lainan maksusuunnitelman. Siitä en ole varma vieläkö aktiivisesti lainan takaisin maksua seuraavat.

Vierailija
20/34 |
21.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tukia haet ja niitä saat niin heti pitää lypsää tili tyhjiin. Säilöt rahat kotiis johonkin jemmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme