Osaatko kääntää nuo kaikki paikannimet (Hesarin kansi)?
Siis tuo Alepan mainos 24.9. Osa noista on pieleen kirjoitettu, ja osasta joutuu aika lailla arvailemaan, mitä lie ovat. Osaako joku paikallinen suomentaa nuo kaikki paikannimet?
Kommentit (23)
Päivis, Kökkeli ja Kartsi ei sano mulle yhtään mitään. Muut luulen tietäväni.
Kirjoitusasut varmaan vaihtelevat puhujasta riippuen, ei murresanoista varmaan oikein voi sanoa, että ne ovat väärin?
Vierailija kirjoitti:
Kellis on itselle ihan vieras, muut tuttuja tai arvattavissa
Kellokoski
Vierailija kirjoitti:
Kellokoski (Tuusulassa).
Suurimman osan tunnistan mutten kaikkia.
Kantsu, Runski (olisko Ruskeasuo?), Jäke, Puksu, Mellari, Meklu, Martsi (Martinkylä?), Kaltsi, Kellis, Havis (Havukoski?) ei aukea ihan heti.
Kökkeliä en tiedä, mutta arvaan: Köklax eli Kauklahti?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitusasut varmaan vaihtelevat puhujasta riippuen, ei murresanoista varmaan oikein voi sanoa, että ne ovat väärin?
Päivis voisi olla Päiväkumpu, Kökkeli on Kauklahti (tulee ruotsinkielisesta nimestä Köklax). Kartsi on outo
Vierailija kirjoitti:
Kantsu, Runski (olisko Ruskeasuo?), Jäke, Puksu, Mellari, Meklu, Martsi (Martinkylä?), Kaltsi, Kellis, Havis (Havukoski?) ei aukea ihan heti.
Kantsu on Kannelmäki. Jäke on Järvenpää. Puksu on Pukinmäki. Mellari on Mellunkylä. Martsi on ehkä Martinlaakso. Kaltsi vois olla Kallio. Kellis on Kellokoski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivis voisi olla Päiväkumpu, Kökkeli on Kauklahti (tulee ruotsinkielisesta nimestä Köklax). Kartsi on outo
Karakallio Espoossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantsu on Kannelmäki. Jäke on Järvenpää. Puksu on Pukinmäki. Mellari on Mellunkylä. Martsi on ehkä Martinlaakso. Kaltsi vois olla Kallio. Kellis on Kellokoski.
martinlaakso on martsari
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma pitäis olla Krunika yhdellä koolla, ja Hertsika, ja tietenkin Hagis eikä Hakis, koska stadilaiset tykkää käyttää paljon g:tä k:n tilalla. Roihuvuorta olen kuullut sanottavan nimellä Roihis, ei Roihikka.
Niin, ja mikä on Kisis?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kökkeli on Kauklahti, Kartsi on todnäk Kartanonkoski ja Päivis oisko Päiväkumpu?
Kisis on Kisahallin Alepa, Runski Runeberginkadun. Kartsi on tässä varmaan Kartanonkoski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma pitäis olla Krunika yhdellä koolla, ja Hertsika, ja tietenkin Hagis eikä Hakis, koska stadilaiset tykkää käyttää paljon g:tä k:n tilalla. Roihuvuorta olen kuullut sanottavan nimellä Roihis, ei Roihikka.
Niin, ja mikä on Kisis?
-ap
Krunikka on kahdella k:lla, Hakis k:lla, ja se on Roihikka tosiaan. Kisis on Kisahalli (Töölössä). T: neljännen polven stadilainen
No ainaki se on selvää, että ton kirjoittaja on junantuoma. Ymmärrän kyllä mitä kaikissa on haettu, mut osa kyl niin pöndesti väännetty, että ei oo stadilainen asialla.
Vierailija kirjoitti:
Kisis on Kisahallin Alepa, Runski Runeberginkadun. Kartsi on tässä varmaan Kartanonkoski.
Aika vaikee arvata noita, kun sijainniltaan ne voi olla ihan mitä vain Helsingin ytimen kadunnimistä kehyskuntiin (esim. Runeberginkatu vrs. Järvenpää).
Vierailija kirjoitti:
No ainaki se on selvää, että ton kirjoittaja on junantuoma. Ymmärrän kyllä mitä kaikissa on haettu, mut osa kyl niin pöndesti väännetty, että ei oo stadilainen asialla.
Ja onko tahallaan laitettu tuo "sinun kortteli, sinun valikoima"? Ei stadilainen ikinä sanois niin. Olis ees "sun korttelis, sun valikoimas" jos ei halua kääntää slangiksi noitakin.
Huono mainos kaiken kaikkiaan.
-ap