Onko työpaikallasi henkilö(itä), jonka kanssa et tule toimeen?
Onko työpaikallasi tyyppejä, jonka kanssa et kertakaikkisesti tule toimeen? Jutut, päällepäsmäröintiä tai jatkuva neuvominen ja päteminen etc.
Kuinka handlaatte tilanteen? Olla välittämättä tyypistä vaiko pitää vain mölyt mahassa?
nimimerkillä menee hermo työkaveriin!
Kommentit (22)
Juu, juuri tuollainen ap:n kuvailema tyyppi löytyy. Vituttaa ja oksettaa se tyyppi.
Yleensä olen hiljaa, ja sit tilaisuuden tullen rökitän takas. Siitähän se ottaa nokkiinsa, koska HÄN ei tee virheitä. Johtaa meidän virhetilastoja.
Esimies. Suoranaista kiusaamista. Henkilökohtaisuuksiin menemistä jne. Olenpitkällä vapaalla . En tiedä kuinka kestäb kun palaan.
Kyllä, suoraan esimieslinjassa. Olen ratkaissut asian välttelemällä häntä. Onneksi organisaatiohierarkiassa välissämme on lähiesimiestaso, ja hoidan kaikki asiat lähiesimieheni kanssa, jota pyydän tarpeen mukaan viemään ne eteenpäin. Jos hän istuu esim. samaan lounaspöytään, syön nopeasti ja jätän kahvin juomatta. Kun hän lähestyy minua työasioissa, yritän pitää tilanteen keston mahdollisimman lyhyenä. Onneksi hän luottaa sähköpostijohtamiseen, ja tätä tapahtuu harvoin.
Lisäksi selaan maanisesti avoimia työpaikkoja netistä.
Melkein jokaisella työpaikalla on niitä, joiden kanssa sinä et tule toimeen. Jospa kaikki yritettäisiin käyttäytyä paremmin toisia kohtaan, niin meillä olisi paljon mukavampaa. Naiset! Töissä pitää tehdä töitä, eikä ilkeillä toisille. Työnteosta teille maksetaan.
Luulen että itse olen sellainen tyyppi jota jotkut eivät työpaikalla siedä. Hermostun nopeasti enkä oikein siedä hitautta, jahkailua ja sellaista ''noo mitäs tässä ny tehrään''-palloilua ja joskus voin sanoa aika terävästi, jos asiat eivät etene.
Valitettavasti on. Naisella ikää jo yli 50v, mutta saa aikaan huonoa ilmapiiriä. Määräilee, muodostaa klikkejä, käy haukkumassa esimiehelle muita. Osa työyhteisöstä on lähtenyt tätä pönkittämään osittain siinä pelossa, ettei ole seuraava haukunnan kohde.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:28"]
Esimies. Suoranaista kiusaamista. Henkilökohtaisuuksiin menemistä jne. Olenpitkällä vapaalla . En tiedä kuinka kestäb kun palaan.
[/quote]
Toivottavasti sulla on vaihtoehtoja edes teoriassa etkä ole pikkupaikkakunnalta, jossa nykyinen työnanatajasi on ainoa alallasi. Vaikka on taantuma ja irtisanomisten myötä hakijoita avoimiin paikkoihin on satoja, joku niistä kuitenkin valitaan.
Jos palaat vapaaltasi vanhaan työpaikkaasi, onko esimiehen esimiehelle puhuminen ihan mahdoton ajatus? Kiusaaminenhan on työsuojeluasia, ja työnantajan on puututtava siihen. Jos kiusaaja on esimies, siihenkin on menettelytavat.
Lue vaikka tämä: http://www.tyosuojelu.fi/fi/hairinta
Toivon sulle kaikkea hyvää!
#5 jolla ei onneksi ole kiusaamista, vain huonoa johtamista ja kemiaongelmia
Lähdin hyvästä työpaikasta yhden työntekijän takia.
Oli alkuun niin ystävällinen ja mukava.
Sitten käytös muuttui aivan päinvastaiseksi.
Pomolle valitti tästä tyypistä muut työntekijät ja asiakkaat, mutta sai vain useita puhutteluja.
Puhui paskaa ihmisistä ja vaikeutti toisten töitä. Puhui pahaa asiakkaista toisille asiakkaille.
Otti ilkeilynsä kohteeksi nuoren hiljaisen kesätyöntekijän. Kun en jaksanut kuunnella kun hän haukkui tätä kesätyöntekijää, käskin hänen olla hiljaa. Silloin hän sanoi täydessä työpaikkaruokalassa tappavansa minut.
Ilmoitin asiasta pomolle. Kaikki muutkin uhkauksen kuulleet ilmoittivat. Pomo ei tehnyt mitään. Lopulta sanoin pomolle, että jompikumpi meistä lähtee, mutta pomo vain hyssytteli ja vähätteli asiaa.
Sain irtisanoutumisajaksi sairaslomaa, kun en enää töihin pystynyt menemään.
Nyt minulla on huonompi työ, mutta mukavat työkaverit.
Tulen toimeen kaikkien kanssa, koska minulla ei ole aina tarvetta laukoa mielipiteitäni ääneen eli jätän monta kertaa sanomatta mielipiteeni ja olen joustava. Vältän hankalia tyyppejä ja keskityn heidän kanssaan olemaan asiallinen työhön liittyvissa asioissa, muuten välttelen heitä. Toisten kanssa työnteko sujuu paremmin ja toisten kanssa se vaatii ponnistelua.
En tee mielelläni töitä joustamattomien tai laiskojen työkavereiden kanssa enkä myöskään taukoamatta puhuvien, koska työaikaa menee ihan älyttömästi tyhjistä asioista jauhamiseen- siis jos voin valita.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:30"]Kyllä, suoraan esimieslinjassa. Olen ratkaissut asian välttelemällä häntä. Onneksi organisaatiohierarkiassa välissämme on lähiesimiestaso, ja hoidan kaikki asiat lähiesimieheni kanssa, jota pyydän tarpeen mukaan viemään ne eteenpäin. Jos hän istuu esim. samaan lounaspöytään, syön nopeasti ja jätän kahvin juomatta. Kun hän lähestyy minua työasioissa, yritän pitää tilanteen keston mahdollisimman lyhyenä. Onneksi hän luottaa sähköpostijohtamiseen, ja tätä tapahtuu harvoin.
Lisäksi selaan maanisesti avoimia työpaikkoja netistä.
[/quote]
sama välttely oman lähiesimiehen kanssa. Saan tosin siitäkin kuulla että kun en käy hänen kopissaan kuten muut jne.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:30"]Kyllä, suoraan esimieslinjassa. Olen ratkaissut asian välttelemällä häntä. Onneksi organisaatiohierarkiassa välissämme on lähiesimiestaso, ja hoidan kaikki asiat lähiesimieheni kanssa, jota pyydän tarpeen mukaan viemään ne eteenpäin. Jos hän istuu esim. samaan lounaspöytään, syön nopeasti ja jätän kahvin juomatta. Kun hän lähestyy minua työasioissa, yritän pitää tilanteen keston mahdollisimman lyhyenä. Onneksi hän luottaa sähköpostijohtamiseen, ja tätä tapahtuu harvoin. Lisäksi selaan maanisesti avoimia työpaikkoja netistä. [/quote] sama välttely oman lähiesimiehen kanssa. Saan tosin siitäkin kuulla että kun en käy hänen kopissaan kuten muut jne.
[/quote]
Au, pahempi juttu, jos kyse on lähiesimiehestä. Mut sentään pelastaa oma lähiesimieheni, jota voin käyttää suojamuurina välissä.
Tsemiä sullekin!
Joo, katselee minua työpäivän aikana, muuten Ruoka\kahvitauolla olen hänelle ilmaa, eli ei ota kuuleviin korviinsa minun kommentteja keskusteluun, en ole hänelle olemassa. Eräs kerta joutui työ parikseni, huokaili itsekseen "en pysty tähän"...
onneksi määräaikainen työsuhde
Kyllä. Pätee ja kirjaimellisesti sabotoi muiden töitä, menee henkilökohtaisuuksiin, nimittelee. Mairea mielistelijä,yrittää hyötyä ihmisistä joista luulee olevan apua töissä. On pyrkinyt opiskelemaan, ei pääse.katkeroituu.Luottamusmies:)
Itseäni ärsyttää, kun hommia ei hoideta vaan lorvitaan jossain, jahkaillaan vaikka työtehtävät ovat selvillä. Töitä ei tehdä loppuun vaan jätetään kesken ( joko tarkoituksella tai huolimattomuutta tai luottaean, että joku muu sen hoitaa, kun ei itseä nyt huvita ) joka vaikeuttaa muiden työskentelyä. Muut joutuvat varmistamaan, koska tiettyjä asioita ei vaan voi jättää lojumaan.
Toisten ääneen sanomat huomiot/ ideat omitaan ja esitetään pomolle omina.
Esimiehellä ja meillä eri näkymys työntekemisestä ja sen sujuvuudesta.
Mulla sellainen vähän tosi-tv:stä tutun Tuulikin oloinen kollega, joka on todella mairea kaikille muille, kertoo olevansa työpaikan mammahahmo jne. Minullekin oli alkuun, kunnes syystä tai toisesta alkoi ottaa minua hampaisiinsa. Takertuu kaikkeen mitä sanon, ymmärtää väärin, puhuu todella tylysti ellei muita ole kuulemassa jne. Yrittää vähitellen eristää minua työyhteisöstä, esim. yhteisissä illanvietoissa piikittelee ja yrittää saada minua ikävään valoon. Välttelen nykyään hänen seuraansa mahdollisuuksien mukaan. Koska tyyppi on niin mairea muille, harva edes haluaisi uskoa kuinka ikävästi hän kohtelee minua. Muutama vuosi hänen eläkkeeseensä, saa nähdä kestänkö siihen asti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 14:37"]
Lähdin hyvästä työpaikasta yhden työntekijän takia. Oli alkuun niin ystävällinen ja mukava. Sitten käytös muuttui aivan päinvastaiseksi. Pomolle valitti tästä tyypistä muut työntekijät ja asiakkaat, mutta sai vain useita puhutteluja. Puhui paskaa ihmisistä ja vaikeutti toisten töitä. Puhui pahaa asiakkaista toisille asiakkaille. Otti ilkeilynsä kohteeksi nuoren hiljaisen kesätyöntekijän. Kun en jaksanut kuunnella kun hän haukkui tätä kesätyöntekijää, käskin hänen olla hiljaa. Silloin hän sanoi täydessä työpaikkaruokalassa tappavansa minut. Ilmoitin asiasta pomolle. Kaikki muutkin uhkauksen kuulleet ilmoittivat. Pomo ei tehnyt mitään. Lopulta sanoin pomolle, että jompikumpi meistä lähtee, mutta pomo vain hyssytteli ja vähätteli asiaa. Sain irtisanoutumisajaksi sairaslomaa, kun en enää töihin pystynyt menemään. Nyt minulla on huonompi työ, mutta mukavat työkaverit.
[/quote]
Huh huh! Kai ilmoitit tuosta uhkauksesta myös poliisille? Ihme toimimtaa kyllä pomoltasi! Olen ollut itse esimiesasemassa ja jos joku olisi työpaikalla uhannut toisen henkeä ja tapauksella todistajia, olisi saanut potkut välittömästi. Olisin myös kannustanut työntekijää, jota uhattu, tekeemään rikosilmoituksen.
Yksi sellainen tukka hyvin-tyyppi. Itsekin mainostaa kuinka hänellä on hirveä tarve päteä. Tosi suulas ja aina täytyy olla oikeassa. Mielistelee tiettyjä tyyppejä ja puhuu pahaa selän takana ja jopa toisten kuullen toisista. Pomojen lellikki.
Mun muutama työkaveri on saanut mut miettimään itsetuhoisia ajatuksia. Tunnen olevani loukussa töissäni. En voi lopettaa töitä, koska mul on asuntolaina ja palkka on niin surkea, että loppukuusta syön hernekeittoa. Tämä yksi minua ylempi työkaveri haukkuu työnjälkeäni, loukkaa henkilökohtaisesti, puhuu pahaa seläntakana ja katsoo pitkin nenänvartta. Häntä on aina pakko tervehtiä, tai hän tulee pitämään luentoa kasvotusten siitä, miksi en oikein tervehdi häntä. Tuntuu inhottavalta olla hänen kanssaa samassa vuorossa ja välillä olis kiva vaan jäädä töistä pois.
Ei ole. Se ei johdu kuitenkaan siitä etteikö meillä olis ärsyttäviä ja kusipäitäkin vaan siitä, et mä olen aikuinen ja päättänyt jo vuosia sit tulla toimeen kaikkien kans.
Juu, kaksi pätijää on sellaisia joiden kanssa en vain osaa olla neutraalisti. Edellinen pätijä oli edellisessä yksikössäni (ei jäänyt ikävä) ja toinen nyt uudessa, mutta pääsin onneksi eri pisteeseen kuin tämä nillittäjä.