Kissa vai koira?
Kommentit (70)
Kummatkin, kumpaakin löytyy 1kpl.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:51"]
No jos kissan loukkaantumista pelkää, niin eikö silloin kuuluisi pelätä lastenkin luokkaantumista, siksi.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: jätätkö koirasi ulos ilman ihmisen valvontaa?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:02"]
Ihmisten parissa kasvanut kissa ei ole sen itsenäisempi eläin. Se kiintyy omistajaansa ihan yhtälailla (tästä on tutkimuksia) ja tarvitsee huolenpitoa. Tietysti jos puolivilliintynyttä kissaa (niinkuin monet navetassa syntyneet kissat ovat) ja ihmisten parissa kasvanutta koiraa vertaa keskenään niin ehkä tilanne onkin näin. Mutta jos koiraakin pidettäisiin puolivillinä niin varmasti sekin vaikuttaisi itsenäisemmältä eläimeltä.
Kissojen kouluttaminen on varmasti työläämpää kuin koirien (tarvitsee kunnolla motivointia), mutta ihan yhtä mahdollista kuin koirankin kouluttaminen on. Kissoja on aika vaikea ottaa mukaan esim. agilitykentille (koska pelkäävät kovia ääniä ja ovat reviiritietoisia), mutta muuten kissan kanssa harrastaminen on ihan omistajan luovuudesta kiinni.
Ja minä lenkkeilen kissani kanssa useiden kilometrien lenkkejä joka päivä (selvennykseksi, että kissa kävelee itse :D).
[/quote]
No en minä ole kenenkään kisassa nähnyt samanlaista kiintymystä omistajaansa kun koirassa. Ihan siitä siitä lähtien, kun omistaja tulee töistä kotiin, niin koirahan on pakahtumaisillaan onnesta.
Jos puhtaasti kouluttamisesta puhutaan, niin ei kissoja voi edes työläästi kouluttaa samalla tavalla kun koiraa, joten se ei ole mahdollista. Muuten tullillakin olisi huumekissoja, sokeilla sokeakissoja ja metsästäjillä karhukissa. Eli kissan kouluttaminen ihan yksinkertaisestikin on aika hankalaa, ja sen takia se varmasti karsii harrastajia.
Minä lenkkeilen hölkkäämällä, siksi koira on parempi ja sillä viittasin kunnon kohenemiseen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:14"]
Ihmisten parissa kasvanut kissa ei ole sen itsenäisempi eläin. Se kiintyy omistajaansa ihan yhtälailla (tästä on tutkimuksia) ja tarvitsee huolenpitoa. Tietysti jos puolivilliintynyttä kissaa (niinkuin monet navetassa syntyneet kissat ovat) ja ihmisten parissa kasvanutta koiraa vertaa keskenään niin ehkä tilanne onkin näin. Mutta jos koiraakin pidettäisiin puolivillinä niin varmasti sekin vaikuttaisi itsenäisemmältä eläimeltä.
Kissojen kouluttaminen on varmasti työläämpää kuin koirien (tarvitsee kunnolla motivointia), mutta ihan yhtä mahdollista kuin koirankin kouluttaminen on. Kissoja on aika vaikea ottaa mukaan esim. agilitykentille (koska pelkäävät kovia ääniä ja ovat reviiritietoisia), mutta muuten kissan kanssa harrastaminen on ihan omistajan luovuudesta kiinni.
Ja minä lenkkeilen kissani kanssa useiden kilometrien lenkkejä joka päivä (selvennykseksi, että kissa kävelee itse :D).
[/quote]
No en minä ole kenenkään kisassa nähnyt samanlaista kiintymystä omistajaansa kun koirassa. Ihan siitä siitä lähtien, kun omistaja tulee töistä kotiin, niin koirahan on pakahtumaisillaan onnesta.
Jos puhtaasti kouluttamisesta puhutaan, niin ei kissoja voi edes työläästi kouluttaa samalla tavalla kun koiraa, joten se ei ole mahdollista. Muuten tullillakin olisi huumekissoja, sokeilla sokeakissoja ja metsästäjillä karhukissa. Eli kissan kouluttaminen ihan yksinkertaisestikin on aika hankalaa, ja sen takia se varmasti karsii harrastajia.
Minä lenkkeilen hölkkäämällä, siksi koira on parempi ja sillä viittasin kunnon kohenemiseen.
[/quote]
Eli toisin sanoen koirasi on sinulle kissaasi tärkeämpi. Asia selkis.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:11"]
No jos kissan loukkaantumista pelkää, niin eikö silloin kuuluisi pelätä lastenkin luokkaantumista, siksi.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta: jätätkö koirasi ulos ilman ihmisen valvontaa?
[/quote]
Miten se koira tähän liittyy jos puhutaan ulkokissasta? Kannattaa tehdä eroa ulkokissan/koiran ja niiden käyttäytymisen välille.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:17"]
[/quote]
Se olisi selvinnyt jo kommentissa nro. 5 jossa kirjoitin, että koira.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:17"]
[/quote]
Se olisi selvinnyt jo kommentissa nro. 5 jossa kirjoitin, että koira.
[/quote]
Oho... siis kommentissa nro. 12, se on minun kirjoittama( meni ajatus sekasin) josta tämä keskustelu lähti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:14"]
[/quote]
[/quote]
Mun kissapa on kiintynyt juuri minuun. Asun maalla, kissa viettää päivät ulkona kun olen töissä. Melkein poikkeuksetta tulee tai on odottamassa kun tulen töistä, kehrää puskee, kiehnää (odottaa tietenkin ruokaakin). Jos lähden lenkille se saattaa hyvinkin lähteä oma-alotteisesti mukaan pitkäänkin reissuun. Jos puuhailen ulkona se voi pyöriä ja hyöriä mukana, tai sit mennä omia menojaan. Tuntee jopa auton, jos vieras auto tulee pihaan se menee omiin piiloihinsa.
Samoin sisällä, jos tulee aivan vieras ihminen kissa menee sohvan alle tms. paikkaan, eikä tule välttämättä ollenkaan esille. Useammin käyvien ihmisten kohdalla se ensin piiloutuu, mutta tulee kuitenkin esille vähän ajan kuluttua ja kaikkein tutumpien kohdalla käyttäytyy jopa tuttavallisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:36"]
Mun kissapa on kiintynyt juuri minuun.
[/quote]
Kissoja on erilaisia, ihan niin kuin koiria ja ihmisiä. Onneksi emme ole kaikki samalaisia.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:36"]
Miksi ihmeessä vedät nyt ne lapset tähän mukaan? :D
Minusta vaan on henkilökohtaisesti hieman outoa, että koiran pitämiseen panostetaan niin paljon (niiden kanssa harrastetaan ja niiden turvallisuudesta huolehditaan), mutta kissojen annetaan vain huolehtia itse itsestään ja aktivoida itse itsensä. En nyt tässä puhu erityisesti sinusta, vaan yleisestä ilmapiiristä. Minusta kissat ovat yhtä arvokkaita ja mahtavia lemmikkejä kuin koiratkin.
[/quote]
No jos kissan loukkaantumista pelkää, niin eikö silloin kuuluisi pelätä lastenkin luokkaantumista, siksi. En ota jatkossa niitä mukaan keskusteluun, joten se siitä. Fakta on, että koira vaatii enemmän huolenpitoa ja kissa on itsenäisempi, ainakin pihakissa. Joten kahden eri lajin eläimen pito/huolehtisen vertaaminen on turhaa. Ei hamsteria ja koiraakaan pidetä samalla tavalla.
Koiraa voi käyttää esim. metsästyksessä ja sen kanssa voi harrastaa vaikka mitä sen koulutukseen liittyvää. Tämän takia koirien kanssa harrastetaan enemmän, kissoilla tuo harrastus tarjonta taitaa olla aika rajoitteista.
Ps. Koiran kanssa on mukavampi lenkkeillä jos haluaa kunnon kohenevan.. :)
[/quote]