Kissa vai koira?
Kommentit (70)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 16:52"]
Et tiedä yhtään täysjärkistä sisäkissaa? Mikä kommentti ;D kuulut varmaan myös niihin, joiden mielestä kissan pitää saada yhdet pennut ennen leikkauttamista tai että hyvin se pärjää talven Sulmen luonnossa. Hienoa, että tiedät ettei sisäkissa voi olla onnellinen. Laitatko lähteen vai mihin perustat tämän tietosi.
[/quote]
Itseasiassa en kuulu. :) Toki sisäkissa VOI olla onnellinen, mutta mikäli otetaan huomioon (perus)kissan lajinomaiset tarpeet, niin harvempi todennäköisesti on. Perehdy sinä itse kissaan lajina paremmin tai ota koira.
[/quote]
Ei tule lähdettä vai?
Kissat <3
Molempien kanssa olen ollut tekemisissä, mutta kissat ovat aivan selvästi fiksumpia. Lisäksi koirat eivät kehrää ja niistä lähtee kammottavia kovia ääniä (haukkumiset ja murinat) ja ovat kaikella tavalla epäsiistimpiä kuin kissat. En pese kissaani koskaan ja se tuoksuu ihanalta, koira haisee aina kammottavalta, vaikka sitä kuinka pesisi
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 07:46"]
Koira. Sen kanssa on mukava harrastaa/kilpailla (Toko) ja se on kiva lenkkikaveri. Meillä on myös kissa, mutta se nyt on lähinnä omissa oloissaan viihtyvä nukkuja.
[/quote]
Kissasi on omissa oloissaan viihtyvä nukkuja, koska olet itse laiska omistaja, joka ei aktivoi kissaasi.
t. lenkkeilijä-kissan omistaja. Lisäksi harrastamme temppuilua ja agilityä.
Jossain määrin molemmat; kissaa ei tartte hoitaa niin paljon, kun on itsenäisempi mutta siitä on seuraa vain sen minkä neiti/herra viitsii leikkiä :) . Koira on kourallisen mutta ainakin mmeidän hoitokoira seuraa koko ajan perässä, hivenen ärsyttävää ja lenkille 3 krt /pv
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:45"]
Kissasi on omissa oloissaan viihtyvä nukkuja, koska olet itse laiska omistaja, joka ei aktivoi kissaasi.
[/quote]
Kissani on pihakissa ja viettää aikansa ulkona, en tosiaan jaksa juosta sen perässä aktivoimassa sitä. Omissa oloissaan viihtyvä nukkuja se on silloin kun se on kotona.
Kissat. Ovat muutenkin ihania, mutta myös terveempiä.
Minulla on aina ollut maatiaiskissoja, jotka ovat aina eläneet yli 16-vuotiaiksi ja kuolema on tullut joka kerralla siitä ensimmäisestä sairastumisesta. Rotukoirien jalostus on mennyt niin pitkälle, että useimmat sairastuvat kroonisesti jo nuorina --> kauhea määrä kärsimystä. Yhdenkin tuttavan koiran ihottuma- ja allergiajutut ovat jotain ihan hirveää katsottavaa. En ottaisi rotukoiraa mistään hinnasta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:45"]
[/quote]
Kissani on pihakissa ja viettää aikansa ulkona, en tosiaan jaksa juosta sen perässä aktivoimassa sitä. Omissa oloissaan viihtyvä nukkuja se on silloin kun se on kotona.
[/quote]
Niin. Ulkoistat aktivoinnin kissalle itselleen ja vielä sellaisella tavalla, joka ei ole sille turvallinen. Ei hyvä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:53"]
En ottaisi rotukoiraa mistään hinnasta.
[/quote]
Ota sitten sekarotuinen.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:55"]
[/quote]
Ota sitten sekarotuinen.
[/quote]
Jaa siis sellainen, jossa yhdistyvät vielä kahden rodun huonot geenit. Ei kiitos.
Korkeintaan jonkun romanialaisen katukoiran voisin ottaa, koska ovat saaneet todennäköisesti lisääntyä melko vapaasti useita sukupolvia. Mutta sellaisen rahtaamiseen tänne liittyy niin paljon muita eettisesti arveluttavia juttuja, että ei kiitos sillekään vaihtoehdolle.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:54"]
Niin. Ulkoistat aktivoinnin kissalle itselleen ja vielä sellaisella tavalla, joka ei ole sille turvallinen. Ei hyvä.
[/quote]
Täällä maalla kissat on aina olleet pihakissoja. Pitääkö niitä nyt alkaa jalostamaan sisäkissoiksi, että sinulle tulee hyvä mieli? En usko, että pihakissat on yhtään sen huonommassa asemassa, kun kerrostaloasunnossa koko ikänsä viettävät.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:59"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:55"]
[/quote]
Ota sitten sekarotuinen.
[/quote]
Jaa siis sellainen, jossa yhdistyvät vielä kahden rodun huonot geenit. Ei kiitos.
Korkeintaan jonkun romanialaisen katukoiran voisin ottaa, koska ovat saaneet todennäköisesti lisääntyä melko vapaasti useita sukupolvia. Mutta sellaisen rahtaamiseen tänne liittyy niin paljon muita eettisesti arveluttavia juttuja, että ei kiitos sillekään vaihtoehdolle.
[/quote]
No älä ota koiraa sitten, ota hamsteri.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 08:54"]
[/quote]
Täällä maalla kissat on aina olleet pihakissoja. Pitääkö niitä nyt alkaa jalostamaan sisäkissoiksi, että sinulle tulee hyvä mieli? En usko, että pihakissat on yhtään sen huonommassa asemassa, kun kerrostaloasunnossa koko ikänsä viettävät.
[/quote]
No se nyt vain on fakta, ettei vapaa ulkoilu ole kissalle turvallista, ei ole kyse minun mielialoistani.
Kyllä maalla on varmasti suhtauduttu lemmikkeihin aika käytännönläheisesti (katit on ulkona pyydystämässä hiiriä. Jos ilves vie tai auto ajaa päälle niin ei se mitään, koska seuraavana keväänä syntyvät uudet katinpojat). Se on kuitenkin minulle, juuri omaan lemmikkiini kiintyneelle, vieras tapa pitää lemmikkiä. Jokainen tosin valitsee lähestymistapansa lemmikinpitoon itse. :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:08"]
No se nyt vain on fakta, ettei vapaa ulkoilu ole kissalle turvallista, ei ole kyse minun mielialoistani.
Kyllä maalla on varmasti suhtauduttu lemmikkeihin aika käytännönläheisesti (katit on ulkona pyydystämässä hiiriä. Jos ilves vie tai auto ajaa päälle niin ei se mitään, koska seuraavana keväänä syntyvät uudet katinpojat). Se on kuitenkin minulle, juuri omaan lemmikkiini kiintyneelle, vieras tapa pitää lemmikkiä. Jokainen tosin valitsee lähestymistapansa lemmikinpitoon itse. :)
[/quote]
Olet taas niitä ihmisiä joiden mielestä kissaa pitää vahtia/huolehtia kun lapsia, joten tätä keskustelua on turha jatkaa. Tosin lapsetkin joutuvat vaaroihin ulkona ollessa, mutta ei niitäkään voi asuntoon 18 vuodeksi teljetä.
Tosiaan, se on jokaisen oma asia millä perusteilla lemmikkiä pitää, kunhan se tapahtuu laillisesti ja lemmikkiä rääkkäämättä. Tosiasia on kuitenkin se, että jokainen elävä olento ennemmin tai myöhemmin joutuu luonnon loputtomaan kiertokulkuun.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:08"]
[/quote]
Olet taas niitä ihmisiä joiden mielestä kissaa pitää vahtia/huolehtia kun lapsia, joten tätä keskustelua on turha jatkaa. Tosin lapsetkin joutuvat vaaroihin ulkona ollessa, mutta ei niitäkään voi asuntoon 18 vuodeksi teljetä.
[/quote]
Kivat johtopäätökset vedit minusta, mutta ei se mitään. Minä olen valinnut pitää kissaani samalla tavalla kuin useimmat pitävät koiraansa - eli en päästä sitä ulos ja vapaaksi ilman valvontaa. Sinä voit valita pitää kissaasi toisin, jos haluat.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:22"]
Kivat johtopäätökset vedit minusta, mutta ei se mitään. Minä olen valinnut pitää kissaani samalla tavalla kuin useimmat pitävät koiraansa - eli en päästä sitä ulos ja vapaaksi ilman valvontaa. Sinä voit valita pitää kissaasi toisin, jos haluat.
[/quote]
Varmasti ei kannata sisäkissaa päästää yksin ulos, se on ihan ymmärrettävää. Et tunnu tekevän eroa sisä-ja ulkokissan välillä. 25 vuoteen meillä ei ole yksikään kissa kuollut mihinkään sellaiseen jonka olisi ulkona olo aiheuttanut, joten ei se niin kamalan vaarallista ole. Jos jokaista mahdollista vaaraa pelkää, niin sitten ei kannata päästää niitä lapsiakaan ulos.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:22"]
[/quote]
Varmasti ei kannata sisäkissaa päästää yksin ulos, se on ihan ymmärrettävää. Et tunnu tekevän eroa sisä-ja ulkokissan välillä. 25 vuoteen meillä ei ole yksikään kissa kuollut mihinkään sellaiseen jonka olisi ulkona olo aiheuttanut, joten ei se niin kamalan vaarallista ole. Jos jokaista mahdollista vaaraa pelkää, niin sitten ei kannata päästää niitä lapsiakaan ulos.
[/quote]
Miksi ihmeessä vedät nyt ne lapset tähän mukaan? :D
Minusta vaan on henkilökohtaisesti hieman outoa, että koiran pitämiseen panostetaan niin paljon (niiden kanssa harrastetaan ja niiden turvallisuudesta huolehditaan), mutta kissojen annetaan vain huolehtia itse itsestään ja aktivoida itse itsensä. En nyt tässä puhu erityisesti sinusta, vaan yleisestä ilmapiiristä. Minusta kissat ovat yhtä arvokkaita ja mahtavia lemmikkejä kuin koiratkin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 09:36"]
Miksi ihmeessä vedät nyt ne lapset tähän mukaan? :D
Minusta vaan on henkilökohtaisesti hieman outoa, että koiran pitämiseen panostetaan niin paljon (niiden kanssa harrastetaan ja niiden turvallisuudesta huolehditaan), mutta kissojen annetaan vain huolehtia itse itsestään ja aktivoida itse itsensä. En nyt tässä puhu erityisesti sinusta, vaan yleisestä ilmapiiristä. Minusta kissat ovat yhtä arvokkaita ja mahtavia lemmikkejä kuin koiratkin.
[/quote]
No jos kissan loukkaantumista pelkää, niin eikö silloin kuuluisi pelätä lastenkin luokkaantumista, siksi. En ota jatkossa niitä mukaan keskusteluun, joten se siitä. Fakta on, että koira vaatii enemmän huolenpitoa ja kissa on itsenäisempi, ainakin pihakissa. Joten kahden eri lajin eläimen pito/huolehtisen vertaaminen on turhaa. Ei hamsteria ja koiraakaan pidetä samalla tavalla.
Koiraa voi käyttää esim. metsästyksessä ja sen kanssa voi harrastaa vaikka mitä sen koulutukseen liittyvää. Tämän takia koirien kanssa harrastetaan enemmän, kissoilla tuo harrastus tarjonta taitaa olla aika rajoitteista.
Ps. Koiran kanssa on mukavampi lenkkeillä jos haluaa kunnon kohenevan.. :)
Meillä rotukissa ja on todella aktiivinen,
jopa liiankin seuraa hakeva, kokoajan jaloissa.
Ihan erilainen kun maatiainen, siitäkin
kokemusta. Kyseinen rotu ei edes kuulu
ulkokissaksi, eikä sinne edes haluakaan!