Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aamuvirkut! Antakaa vinkkinne!

Vierailija
26.09.2021 |

Heips!

Mulla on sellainen elämäntilanne, että aamuvirkkuna elo olisi paljon helpompaa kuin tämä nykyinen iltavirkkuna elo. Toki aika monella taitaa tämä sama tilanne olla ihan ympäri vuoden… 😅 Haluaisin ihan tosi kovasti alkaa tykätä aamuista ja haluta mennä aiemmin nukkumaan. En ymmärrä, minkä ihmeen takia en vain osaa mennä ajoissa nukkumaan. Tuntuu kuin jotain oleellista menisi illasta ohi, jos nukun. Aamulla pitkään nukkuessa samaa ongelmaa ei ole.

Joten, vinkkejä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina aamuvirkku ja olen aina ajatellut ihan päinvastoin kuin ap. Minusta illalla ei ole minulle mitään annettavaa, voin siis aivan hyvin mennä nukkumaan kun kuitenkin ysiltä jo väsyttää. Jos taas joskus juhlimisen jälkeen nukun aamulla vaikka ysiin asti, musta tuntuu et olen missannut koko päivä, kaikki on jo ohi, päivän tehokkaimmat tunnit meni maatessa.

Tee niistä aamuista mukavia. Mä fiilistelen usein jo illalla sitä aamuvarhaista rauhallista kahvihetkeä. Kuuntelen aamulypsyä ja laittaudun töihin. Se on vaan niin parasta. Vireystila ja tehokkuus on maksimissaan, toisin kuin illalla väsyneenä pitkän työpäivän ja harrastusten jälkeen.

Vierailija
2/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen keskustelua. 🙈

Heh, itselleni klo 9 ei ole vielä edes inhimillinen heräämisaika. 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräät vain tarpeeksi aikaisin niin illalla nukuttaa. Jos ei.alkuun melatoniinia.

Vierailija
4/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene aikaisin nukkumaan, niin ei väsytä. Ei ole rakettitiedettä. Mies24

Vierailija
5/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää oikeasti aikaisin ja lähde pihalle. Lähde nauttimaan hiljaisia katuja, ihastelemaan ihmisten kausivaloja, keväällä ottamaan aurinko heräilevien lintujen kanssa vastaan ja häätämään aamukaste niityiltä takaisin metsän pimentoon. Nauti ruuhkattomuudesta, omasta tilasta ja ajasta. 

Pian huomaat, että illalla ei ole mitään annettavaa ja aamut ovat ne jolloin oikeasti missaat jotain. Ilta ja auringonlasku on välistä mukavaa vaihtelua, mutta käsisydämmellä, eikö suurimman osan parhaat nuoruuden kesien muistot liity juuri auringon nousuun. Näin niin kuin esimerkiksi :)

Vierailija
6/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkun elimistö on illalla parhaassa vireystilassa, ei väsytä. Ja jos herää aamulla aikaisin, koko päivän väsyttää, mutta illalla silti virkistyy.

Vierailija
7/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, iltasella on vaikea nukahtaa aikaisemmin mihin on tottunut, joten miten olisi herätyskello aamulla?

Aluksi tekee vaikeaa, mutta myöhemmin sitä löytää rytmin nukahtaa aikaisemmin ja herätä aikaisemmin. Herätyskello on sellainen ärsyke, että ainaskin itse herään hiukan ennen kuin se soi. Herätyskello on hyvä motivaatio herätä aikaisemmin (ainaskin itselläni).

Vierailija
8/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään olen aamuvirkku, sitä se ikä teettää. Mun mielestä on ihana nousta vapaapäivänä aikaisin ja ajatella, että on koko päivä edessä. Voin juoda kahvia rauhassa pitkään ja tuijotella netflixistä vaikka koko sarjan putkeen ja nukkua vaikka päiväunet. Ja tottakai sitä sitten illalla väsyttää kun aamulla noussut jo klo 6.

Mulla kanssa vähän sama kun joskus (krapulassa) nukkunut klo 11 niin koko päivä on jo mennyt ohi ja se on kamalaa.

Ja arkena taas on vaan töihin noustava.

Vierailija
9/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, iltasella on vaikea nukahtaa aikaisemmin mihin on tottunut, joten miten olisi herätyskello aamulla?

Aluksi tekee vaikeaa, mutta myöhemmin sitä löytää rytmin nukahtaa aikaisemmin ja herätä aikaisemmin. Herätyskello on sellainen ärsyke, että ainaskin itse herään hiukan ennen kuin se soi. Herätyskello on hyvä motivaatio herätä aikaisemmin (ainaskin itselläni).

Eiköhän suurin osa työssä käyvistä käytä herätyskelloa muutenkin...

Vierailija
10/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkun elimistö on illalla parhaassa vireystilassa, ei väsytä. Ja jos herää aamulla aikaisin, koko päivän väsyttää, mutta illalla silti virkistyy.

Näin siinä käy. Ei auta vaikka kuinka "opettelisi".

Vierailija
11/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta asti ollut iltavirkku. Elimistö ei vain toimi aamuisin. Tämä on vähän sama kuin aamuvirkkuja käskettäisiin vain valvoa myöhään ja todetaan, että niin helppoa se on. Olemme erilaisia. Onneksi.

Vierailija
12/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesta asti ollut iltavirkku. Elimistö ei vain toimi aamuisin. Tämä on vähän sama kuin aamuvirkkuja käskettäisiin vain valvoa myöhään ja todetaan, että niin helppoa se on. Olemme erilaisia. Onneksi.

Paitsi että aamuvirkkujen ei ole pakko valvoa illalla, kun taas iltavirkkujen pitää aamuisin herätä töihin ja kouluun.

Vierailija
13/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10 vuotta aikaisia aamuheräämisiä ei riittänyt siihen, että uni olisi tullut vähintään seitsemää tuntia aikaisemmin. Illalla ei väsytä, ei nukuta, ei tule uni vaikka mitä kikkakolmosia ja temppunelosia yrittäisi.

Ehkä pitäisi harkita sitä rakettitiedettä ja häipyä ilmakehän tuolle puolen, ei tarvitsisi välittää aamuvirkkujen aikatauluttamasta elämästä.

Vierailija
14/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oikein opetella voi. Meillä minä oon aamuvirkku ja mies illan sirkku. Meen aina ihan viimestään 23 nukkumaan ja herään ilman kelloa 6-7 aikaan, mies valvoo yhteen-kahteen ja heräilee 9-11 aikaan (yrittäjä, päättää omat työaikansa). Ei oo kahteen vuosikymmeneen muuttunut, ja kummallekin toisen rytmi on kauhistus.

Vierailija
15/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on tullut dokkari, missä tutkittiin voiko luonnollista unirytmiään muuttaa.

Kehnot oli tulokset, saattaa päinvastoin aiheuttaa vakavampia ongelmia nukkumisen suhteen.

Eli iltavirkusta ei saa aamuvirkkua väkisin, eikä päinvastoin.

Kannattaa ennemmin kiinnittää huomiota unen saannin määrään, oli sitten kumpi tahansa.

Iltavirkulle se on haastavampaa, jos aikaiset herätykset.

Vierailija
16/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän suurin osa työssä käyvistä käytä herätyskelloa muutenkin...

En tiedä, että käyttääkö Ap.

Myös herätyskellon lisäksi olisi hyvä rytmittää elämän mallia. Tehdä tiettyyn aikaan päivän rutiinit. Iltavirkun tapauksessa aikaistaa kaikkia tekemisiään. Myöhään illalla ei ole myöskään hyvä liikkua rasittavasti. Illan pitäisi olla rauhallista aikaa, jotta se uni olisi tullakseen aikaisemmin.

Vierailija
17/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka heräisin kuinka aikaisin, niin en silti osaa mennä illalla aikaisin nukkumaan. Töiden takia joutuu heräämään joskus jopa ennen neljää, mutta nukkumaan pääsen silti aikaisintaan klo 23. Vain sairaana nukun tuota aikaisemmin. Eikä auta melatoniinit mitään. Kesäaika on yhtä helvettiä, kun sisäinen kello on ympäri vuoden normaaliajassa ja herätyskello kesäajassa. Univelkaahan kertyy, sitä maksetaan vapaapäivinä sitten pois.

Ammatin takia olis kiva olla aamuvirkku, mutta helpompaa olis vaihtaa paremmin rytmiin sopivaan työhön kuin yrittää opetella aamuvirkuksi. Tänään heräsin 4.30 ja nyt tässä pikkuhiljaa alan vasta kunnolla virkistymään.

Vierailija
18/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi muuttaa. Kyllä minäkin pystyn valvomaan, mutta ei siitä iloa ole kun herää aamuviideltä joka tapauksessa. Tee illalla kun olet virkeänä mahdollisimman moni asia aamua varten valmiiksi niin pääset automaattiohjauksella ovesta ulos. Ei kaikkien tarvitse nauttia aamuista.

Vierailija
19/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy aamulla uimassa hallissa heti kun se aukeaa, ihastele heräävää kaupunkia:)

Vierailija
20/21 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä voi muuttaa. Kyllä minäkin pystyn valvomaan, mutta ei siitä iloa ole kun herää aamuviideltä joka tapauksessa. Tee illalla kun olet virkeänä mahdollisimman moni asia aamua varten valmiiksi niin pääset automaattiohjauksella ovesta ulos. Ei kaikkien tarvitse nauttia aamuista.

Just tää. Illalla kaikki valmiiksi. Aamulla sitten vaan autopilottimoodilla vessaan, vesilasi, vaatteet päälle, kamat mukaan ja menoksi. Aamupalan yrittää niellä matkalla töihin tai sitten myöhemmin tauolla. Mulla aamutoimiin menee 10-15minuuttia. Inhoan sitä, että pitäis pari tuntia ennen lähtöä herätä ja keitellä kahvit, laittaa ja syödä aamiainen, lukea sanomalehti, päättää vaatteet, pakata tarvittavat etc.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan