Työttömille kysymys työkokeilusta
Ootteko kokeilleet? Jos ette niin aijotteko? Jos ootte niin mitä ootte tykänneet?
Kommentit (35)
En enää ole työtön, työkokeilusta mulla on vain positiivisia kokemuksia. Kokeilu oli oman alan ulkopuolelta, mutta aika pian se alkoi omalta alalta tuntumaan. Kokeilun päätteeksi sovittiin vielä erikseen lyhyehkö harjoittelujakso, ja sen päätteeksi jäin taloon vakituisena työntekijänä. Tuntipalkka ei päätä huimaa, mutta tunteja saa tehdä oman halun ja jaksamisen puitteissa niin vähän/paljon kuin haluaa, eivätkä työtehtävät ole erityisen raskaita.
Jos olen oikein juoruista, uutisoinnista ja keskustelupalstoilta ymmärtänyt, olen lassonnut yksisarvisen. Tiivis työyhteisö, firman omistajaa kiinnostaa aidosti työntekijöiden viihtyvyys ja hyvinvointi, ja aikomuksenaan oli tosiaankin palkata ja kouluttaa uusi työntekijä eikä vaan kierrättää työttömiä ilmaisena työvoimana.
Työkokeilua ei ole mikään pakko hyväksyä työkkärissä tehtävään henkilökohtaiseen suunnitelmaan. Mikään laki ei niin määrää. Eli jos et näe itse tarvetta sille että kokeilisit jotain alaa/työtä, älä hyväksy sitä suunnitelmaasi vaan laita siihen jotain muuta. Hyvin yksinkertaista.
Luvataan jatkoa palkkatuella, mutta ei sitten kuitenkaan tarjota sitä, kun työkokeilujakso päättyy...
Vierailija kirjoitti:
Luvataan jatkoa palkkatuella, mutta ei sitten kuitenkaan tarjota sitä, kun työkokeilujakso päättyy...
No ei tietenkään kun työkkäristä saa lisää näitä "kokeilijoita" ja ihan ilmatteeks ja niin monta vaan kun haluaa!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään kun työkkäristä saa lisää näitä "kokeilijoita" ja ihan ilmatteeks ja niin monta vaan kun haluaa!!
Jep, asia on kyllä tullut hyvin selväksi...
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja työharjoittelu samassa paikassa, yhteensä vuoden ilmaisena voimana. Sitten minut korvattiin toisella ilmaisella tekijällä.
Työkokeilu nimike on korvannut työharjoittelunimikkeen. Työharjoittelu termi ei siis enää ole käytössä.
Eli tarkoitus on kokeilla jotain alaa että tietää mitä se pitää sisällään ennen kuin hakee alan tutkintoa opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
En enää ole työtön, työkokeilusta mulla on vain positiivisia kokemuksia. Kokeilu oli oman alan ulkopuolelta, mutta aika pian se alkoi omalta alalta tuntumaan. Kokeilun päätteeksi sovittiin vielä erikseen lyhyehkö harjoittelujakso, ja sen päätteeksi jäin taloon vakituisena työntekijänä. Tuntipalkka ei päätä huimaa, mutta tunteja saa tehdä oman halun ja jaksamisen puitteissa niin vähän/paljon kuin haluaa, eivätkä työtehtävät ole erityisen raskaita.
Jos olen oikein juoruista, uutisoinnista ja keskustelupalstoilta ymmärtänyt, olen lassonnut yksisarvisen. Tiivis työyhteisö, firman omistajaa kiinnostaa aidosti työntekijöiden viihtyvyys ja hyvinvointi, ja aikomuksenaan oli tosiaankin palkata ja kouluttaa uusi työntekijä eikä vaan kierrättää työttömiä ilmaisena työvoimana.
Ei työkokeilun tarkoitus olekaan palkata ketään. Se on sen työttömän kokeilu ja työnantaja ottaa hänet kokeilemaan omaan firmaansa hyvänhyvyyttään, toki pitää olla vähän uskoa siihen että kokeilijaan käytetty aika eli perehdytys tuottaa sen että kokeilija tekee töitä sen edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu ja työharjoittelu samassa paikassa, yhteensä vuoden ilmaisena voimana. Sitten minut korvattiin toisella ilmaisella tekijällä.
Työkokeilu nimike on korvannut työharjoittelunimikkeen. Työharjoittelu termi ei siis enää ole käytössä.
Eli tarkoitus on kokeilla jotain alaa että tietää mitä se pitää sisällään ennen kuin hakee alan tutkintoa opiskelemaan.
Ei pidä paikkaansa, edelleen opiskeluun kuuluu työharjoittelu kuten ennenkin. Se ja työkokeilu on kaksi ihan eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkokeilun tarkoitus olekaan palkata ketään. Se on sen työttömän kokeilu ja työnantaja ottaa hänet kokeilemaan omaan firmaansa hyvänhyvyyttään, toki pitää olla vähän uskoa siihen että kokeilijaan käytetty aika eli perehdytys tuottaa sen että kokeilija tekee töitä sen edestä.
Kokeilijan ei ole tarkoitus "tehdä töitä sen edestä", kokeilija ei saa korvata työntekijää jolle maksettaisiin palkkaa työstä.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on win-win tilanne
Totta, työkkärille ja yritykselle. Työttömälle ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Win-win-win tilanne siis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Win-win-win tilanne siis
Win-win-lose* tarkoitit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut enkä aio jatkossakaan.
En ole ollut valtavasti töissä ja nykyinenkin työttömyysjakso on pitkä. Ei mun silti tarvitse kokeilla millaista työnteko on tai muuta naurettavaa. Olen työkykyinen, teen hommani hyvin ja menen heti vaikka seuraavana päivänä töihin, jos hyvä, sopiva ja edes kohtuullista palkkaa maksava työpaikka löytyy.
Sä olet siis pitkäaikaistyötön joka ei lähde vapaaehtoisesti töihin enää ikinä.
Se jää nähtäväksi. En itse koe asiaa noin. Olinhan tuossa jokunen vuosikin sitten vuoden töissä. En toki ihan mihinkään alipalkattuihin tai vääränlaisiin hommiin enää lähde, mutta normaaleihin töihin milloin vain. Ei tämä työttömyyskorvauksella elo nyt niin mukavaa ole.
Jokunen vuosi sitten ihan kokonaista vuoden töissä?! LOL. Sulla ei ole riittävästi perspektiiviä arvioida ei eri työpaikkojen hyvyyttä eikä omaa kyvykkyyttäsi työntekijänä.
kun opettelee, niin oppii. kun osaa, niin saatat saada palkkaakin