Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömille kysymys työkokeilusta

Vierailija
26.09.2021 |

Ootteko kokeilleet? Jos ette niin aijotteko? Jos ootte niin mitä ootte tykänneet?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kokeillut. Ekalla kerralla se ei mennyt niin hyvin. Lupasin nimittäin tehdä täyttä päivää. Eikä siinä mitään jos se kokeilu olisi ollut pelin hengenmukainen mutta kun tein työtä siinä missä toiset palkalliset.. Uuden oppiminen, täydet päivät ja työmatkat jne veivät mehut vaikka pidin kyllä todella paljon siitä työstä. Yllätys yllätys mua ei sit kuitenkaan palkattu sinne vaan mun tilalle otettiin toinen harjoittelija.. Mut se eka kerta kuitenkin vahvisti sen ajatuksen että haluan tylskennellä alalla.

-ap-

Vierailija
2/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus on se että ilmaiseksi tekeminen ei lisää työllisyyttä. Kokeilijoita käytetään ilmaisena apuna jolla kasvattaa voittoa sen palkan verran. Täysin piip, piip, piip systeemi koko työkokeilu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kerralla meni paljon paremmin.

Olin ensimmäiseksi itse sisäistänyt sen mikä on työkokeilun idea, eli tutustua alaan, tehdä eri työtehtäviä mutta ei kuitenkaan niin että veisi jonkun toisen työt, vaan että oon enemminkin sellainen pikkuapuri, joka otetaan mukaan ja joka perehdytetään eti työtehtäviin, sitäkään ei muuten ollut ekassa paikassa. Joten tein heti alkuun sellaisen sopimuksen että oon 4h päivässä kokeilussa ja sitten kysyin aina jos en jotain ymmärtänyt tai olin vähääkään epävarma. Myös toistelin sen mitä työnohjaajat sanoivat varmistaakseni sen että olin ymmärtänyt asian oikein. Välillä kun ihminen on ollut todella pitkään allalla ei tulr huomanneeksi kuinka paljon uutta informaatiota uusi ihminen joutuukaan ottamaan vastaan. Termit, paikat, nimet, käytännlt jne jne.

Ja se olikin jo alusta asti aivan eri tilanne kuin aikaisemmin! Opin paljon ja jatkosuunnitelmat vahvistuihat ja selkenivät.

-ap-

Vierailija
4/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu ja työharjoittelu samassa paikassa, yhteensä vuoden ilmaisena voimana. Sitten minut korvattiin toisella ilmaisella tekijällä.

Vierailija
5/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vuosia sitten kokeilemassa alaa, jota halusin opiskella. Ihan mukava kokemus, ja sovelluin kaikkien mielestä alalle hyvin. Yllätys olikin suuri, kun työkkäri ei puoltanut aikomiani opintoja, vaikka suurinpiirtein tuputtivat tätä työkokeilua. Loppupeleissä jäi siis ikävä maku suuhun, eikä niinkään työkokeiluyrityksen vuoksi.

Vierailija
6/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hyviä kokemuksia?

Vierailija
7/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokeillut enkä aio jatkossakaan.

En ole ollut valtavasti töissä ja nykyinenkin työttömyysjakso on pitkä. Ei mun silti tarvitse kokeilla millaista työnteko on tai muuta naurettavaa. Olen työkykyinen, teen hommani hyvin ja menen heti vaikka seuraavana päivänä töihin, jos hyvä, sopiva ja edes kohtuullista palkkaa maksava työpaikka löytyy.

Vierailija
8/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut valtavasti töissä ja nykyinenkin työttömyysjakso on pitkä. Ei mun silti tarvitse kokeilla millaista työnteko on tai muuta naurettavaa. Olen työkykyinen, teen hommani hyvin ja menen heti vaikka seuraavana päivänä töihin, jos hyvä, sopiva ja edes kohtuullista palkkaa maksava työpaikka löytyy.

Sä olet siis pitkäaikaistyötön joka ei lähde vapaaehtoisesti töihin enää ikinä.

Vierailija
9/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan ihmisiä jotka menevät työkokeiluun. Se jo osoittaa halua päästä opiskelemaan/työelämään kiinni. Tsemppiä teille 👍

Vierailija
10/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä olet siis pitkäaikaistyötön joka ei lähde vapaaehtoisesti töihin enää ikinä.

Se jää nähtäväksi. En itse koe asiaa noin. Olinhan tuossa jokunen vuosikin sitten vuoden töissä. En toki ihan mihinkään alipalkattuihin tai vääränlaisiin hommiin enää lähde, mutta normaaleihin töihin milloin vain. Ei tämä työttömyyskorvauksella elo nyt niin mukavaa ole.

Vierailija
11/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kertonut TE-toimistolle, että koska minulla on kaksi ammattia, joita olen harjoittanut sekä palkkatyössä että yrittäjänä 25 vuoden ajan, minulla ei ole tarvetta käydä kokeilemassa työntekoa. Minut voi kyllä palkata töihin, jos tarvetta työntekijälle on.

t. maisteri ja ammatillinen opettaja 57 v.

Vierailija
12/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kertonut TE-toimistolle, että koska minulla on kaksi ammattia, joita olen harjoittanut sekä palkkatyössä että yrittäjänä 25 vuoden ajan, minulla ei ole tarvetta käydä kokeilemassa työntekoa. Minut voi kyllä palkata töihin, jos tarvetta työntekijälle on.

Eihän se idea oo se että mennään kokeilemaan mitä työnteko on, vaan että mitä tietty ala on käytännössä. Ja siitä saa vähän tunyulaa siitä että mitä eri vaihtoehtoja ja tehtäviä eti alalla on ja että mihin itse coisi soveltua. Tosin sun iässä sulla on varmaan ja hyvä käsitys omista vahvuuksisra jne, mut uusi ala on kuitenkin aina uusi ala :)

Vierailija
13/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se idea oo se että mennään kokeilemaan mitä työnteko on, vaan että mitä tietty ala on käytännössä. Ja siitä saa vähän tunyulaa siitä että mitä eri vaihtoehtoja ja tehtäviä eti alalla on ja että mihin itse coisi soveltua. Tosin sun iässä sulla on varmaan ja hyvä käsitys omista vahvuuksisra jne, mut uusi ala on kuitenkin aina uusi ala :)

Tuohan se idea tosiaan on. Uusien alojen kokeileminen kuitenkin tuntuu järjettömältä, kun omille aloillekaan ei pääse, koska on liian vanha. Kouluttautumista uudelle alalle ei edes TE-toimisto mieti, koska on aika utopistista ajatella, että vastavalmistuneella kuusikymppisellä olisi olennaisesti paremmat mahdollisuudet työllistyä kuin 57-vuotiaalla omien alojensa konkarilla.

Vierailija
14/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut valitettavasti ja pelkkiä huonoja kokemuksia. Orjatyöksi kutsutaan ihan syystäkin.

Vierailija
15/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon kokeillut. Ekalla kerralla se ei mennyt niin hyvin. Lupasin nimittäin tehdä täyttä päivää. Eikä siinä mitään jos se kokeilu olisi ollut pelin hengenmukainen mutta kun tein työtä siinä missä toiset palkalliset.. Uuden oppiminen, täydet päivät ja työmatkat jne veivät mehut vaikka pidin kyllä todella paljon siitä työstä. Yllätys yllätys mua ei sit kuitenkaan palkattu sinne vaan mun tilalle otettiin toinen harjoittelija.. Mut se eka kerta kuitenkin vahvisti sen ajatuksen että haluan tylskennellä alalla.

-ap-

Miksi se oli yllätys yllätys? Työkokeilun tarkoituskaan ei ole johtaa työllistymiseen kyseiseen paikkaan. Et löydä mistään sellaista tavoitetta tai lupausta.

Vierailija
16/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyssytätte? Työkokeilu = hyväksikäyttöä = ei todellisia, pysyviä työllisyysvaikutuksia.

Vierailija
17/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap-

Työkokeilu on 1-6kk työn kokeilemista, eli jos olet ollut pitkään pois työelämästä vaikka sairauden takia ja haluat kokeilla että kykenetkö tekemään töitä tai jos olet vaihtamassa alaa ja haluat kokeilla että onko kyseinen työ/ala sulle varmasti se oikea ennenkuin hakeudut alan kouluun. Yleensä ei ole tarkoituskaan että sinut palkattaisiin siihen paikkaan jossa olet työtä kokeilemassa, vaan se tarkoitus on nimenomaan se kokeilu että tykkäätkö ja pystytkö. Se on sitten yleensä ihan eri prosessi etsiä palkkatyötä. Se voi löytyä hyvässä lykyssä samalta työnantajalta, useimmiten ei.

Se ei ole mikään harjoittelu, harjoittelua tehdään kun ollaan jo alalla eli alan koulussa ja harjoitellaan niitä asioita käytännössä joita on opittu teoriassa koulussa. Kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
18/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen etu on työkokeilu? Ehkä sen työpaikan, joka pystyy säästämään sillä, ettei tarvitse palkata ketään, mutta on joku joka jakaa palkattujen työntekijöiden työtaakkaa.

Työvoimatoimiston ja tilastojen, kun joku saadaan siivotuksi pois edes hetkellisesti listoilta.

Työkokeilu on kyllä sanatarkasti määritelty, että kokeilijalla ei ole mitään ihmisarvoa. Ei ole työsuhde, ei ole palkkaa, ei ole lomia, ei kerry eläke, ei makseta sairaspäivistä edes kulukorvausta saati sitä sairaslomarahaa, mitä työntekijä normaalisti saa. Lisäksi sinut voidaan leimata työmarkkinoilla jotenkin epäilyttäväksi, koska olet vain "kokeilija". Kuka sinut palkkaa kokeilujakson jälkeen? Ei ainakaan kukaan näistä "kokeilijatyöpaikoista", koska systeemi puskee automaatiolla uusia kokeilijoita tilalle.

Vierailija
19/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hyssytätte? Työkokeilu = hyväksikäyttöä = ei todellisia, pysyviä työllisyysvaikutuksia.

Työkokeilun päämäärä ei ole pysyvä työvaikutus, vaan se että se työntekijä saa tietoa siitä työstä, että kykeneekö tekemään tai haluaako tehdä kyseistä työtä. Se työn saaminen on sitten se seuraava askel jos todetaan että kyllä kykenen ja haluan.

Vierailija
20/35 |
26.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu ja työharjoittelu samassa paikassa, yhteensä vuoden ilmaisena voimana. Sitten minut korvattiin toisella ilmaisella tekijällä.

Miten se työharjoittelu oli mahdollista? Olitko siis opiskelija? Ei nykyään työharjoittelijoita ole kuin opiskelijat tai vastapalkatut jotka vielä ovat opettelemassa uutta työtään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi