Mies haluaa vaikuttaa kohtuuttomasti asioihini
Esimerkki: kerron että olemme siskoni kanssa ajatelleet yhdessä mennä avoimeen yliopistoon kurssille X.
Mies ilmoittaa että hänestä nuo kurssit on ihan turhia, kun voisin opiskella saman itsenäisestikin ja edetä paljon nopeammin ja keskittyä itselleen relevantteihin asioihin. Ehdottaa että unohtaisin kurssin ja lukisin mieluummin itse kirjallisuutta aiheesta.
Totean että joo, hyvä pointti, mutta haluaisin tehdä tämän nimenomaan siskoni kanssa yhdessä ja valmis kurssirakenne takaa sen että opiskelu ei jää muisen juttujen alle.
Mies suuttuu, koska en ole kiinnostunut hänen ehdotuksestaan tai mielipiteestään asiassa.
Olenko ihan kohtuuton kun en jaksaisi tuollaista?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä ehdottomia ihmisiä. Tottakai parisuhteessa pitää olla keskusteluyhteys. Ei se ole mikään parisuhde, jossa asia kuin asia on toiselle osapuolelle vain ilmoitusluontoinen asia. Sellainen on lähinnä kämppäkaveruutta. Olen hyvin hämmästynyt ja ihmeissäni, miten kommentit voivat heittää niin häränpyllyä välillä. Jokin toinen asia kun kirvoittaa kysymyksiä, kuten oletko keskustellut tästä puolisosi kanssa.
Mahdollisia syitä miehen suuttumiseen on monta. Hän on kontrolloiva, halveksii kaikkia vaimon ehdotuksia ihan periaatteesta, hän pelkää, että yhteinen aika jää minimiin, tai vaimo muuttuu opiskelun myötä (eli alkaa tiedostaa paremmin osaamistaan ja hyviä puoliaan), kokee kurssimaksut turhaksi rahanmenoksi, tulee mustasukkaiseksi jostain syystä, onhan näitä syitä tai tekosyitä pilvin pimein, joita ei normaalisti tulisi edes ajatelleeksi.
Ap voi kuitenkin tehdä ratkaisunsa ihan itse, mutta miehen kanssa pitää tällaisesta keskustella. Miksi hän suuttui, miksi hänen ehdotuksensa olisi ollut parempi ja mitkä hänen vaikuttimensa tässä ovat. Siinä kaikki.
Aloituksessahan annetaan vain esimerkki siitä miten kontrollointia tapahtuu. Nähtävästi mies pitäisi jotenkin osallistaa mukaan aivan kaikkeen päätöksentekoon joka koskee jotenkin hänen vaimoaan. Vaikka se ei vaikuttaisi mieheen mitenkään. Minusta tuo kuulostaa todella hälyttävältä ja epäterveeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä ehdottomia ihmisiä. Tottakai parisuhteessa pitää olla keskusteluyhteys. Ei se ole mikään parisuhde, jossa asia kuin asia on toiselle osapuolelle vain ilmoitusluontoinen asia. Sellainen on lähinnä kämppäkaveruutta. Olen hyvin hämmästynyt ja ihmeissäni, miten kommentit voivat heittää niin häränpyllyä välillä. Jokin toinen asia kun kirvoittaa kysymyksiä, kuten oletko keskustellut tästä puolisosi kanssa.
Mahdollisia syitä miehen suuttumiseen on monta. Hän on kontrolloiva, halveksii kaikkia vaimon ehdotuksia ihan periaatteesta, hän pelkää, että yhteinen aika jää minimiin, tai vaimo muuttuu opiskelun myötä (eli alkaa tiedostaa paremmin osaamistaan ja hyviä puoliaan), kokee kurssimaksut turhaksi rahanmenoksi, tulee mustasukkaiseksi jostain syystä, onhan näitä syitä tai tekosyitä pilvin pimein, joita ei normaalisti tulisi edes ajatelleeksi.
Ap voi kuitenkin tehdä ratkaisunsa ihan itse, mutta miehen kanssa pitää tällaisesta keskustella. Miksi hän suuttui, miksi hänen ehdotuksensa olisi ollut parempi ja mitkä hänen vaikuttimensa tässä ovat. Siinä kaikki.Puhutaan edelleen y h d e s t ä avoimen yliopiston kurssista. Kyllä sellainen on ilmoitusasia.
Nimenomaan miksi yksi pieni kurssi aiheuttaa suuttumuksen. Eikö todellakin ole aihetta keskustella miehen kanssa? Ilman keskustelua syystä ei pääse selville.
Entäs jos tämä sama toistuu kaikilla elämän sektoreilla?
Mies haluaa osallistua päätöksentekoon siitä mitä vaimo syö aamupalaksi. Loukkaantuu jos nainen syö leivän vaikka mies ehdottaa puuroa.
Mies että hänen ravintolasuosituksensa huomioidaan, jos vaimo lähtee ystävänsä kanssa lasilliselle. Loukkaantuu jos menevät muualle.
Nainen ostaa pari uutta vaatetta. Mies loukkaantuu koska nainen ei ensin pyytänyt miehen mielipidettä.
Kyllähän tuo on todella rajoittavaa ja käytännössä jonkinlainen lupaprosessi. Jos asiat ei mene just niinkuin mies toivoo, voi suutahtaa ja syyttää toista.
Vierailija kirjoitti:
Ap voi kuitenkin tehdä ratkaisunsa ihan itse, mutta miehen kanssa pitää tällaisesta keskustella. Miksi hän suuttui, miksi hänen ehdotuksensa olisi ollut parempi ja mitkä hänen vaikuttimensa tässä ovat. Siinä kaikki.
Ei pidä keskustella, koska tämä ei vaikuta mieheen tai miehen elämään mitenkään. Ihan eri asia olisi jos ap harkitsisi vaikka maisteriopintoja tai muuta isompaa. Avoimen yliopiston kurssi on ihan mitätön kokonaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi kuitenkin tehdä ratkaisunsa ihan itse, mutta miehen kanssa pitää tällaisesta keskustella. Miksi hän suuttui, miksi hänen ehdotuksensa olisi ollut parempi ja mitkä hänen vaikuttimensa tässä ovat. Siinä kaikki.Puhutaan edelleen y h d e s t ä avoimen yliopiston kurssista. Kyllä sellainen on ilmoitusasia.
Nimenomaan miksi yksi pieni kurssi aiheuttaa suuttumuksen. Eikö todellakin ole aihetta keskustella miehen kanssa? Ilman keskustelua syystä ei pääse selville.
Ainoa keskustelu, mikä miehen kanssa kannattaa käydä, on se että aikooko mies muuttaa käytöstään vai jättääkö ap hänet.
Mitään järkevää syytä ei ole sille että mies on tuosta kurssista suuttunut, joten ap:n tehtävä ei todellakaan ole millään lailla hyvitellä ja yrittää keskustella miehen motiiveista.
No jos teillä muilla on niin, että mitään keskustelua ei mistään käydä, koska oikeus, niin älkää olettako, että kaikki parisuhteet ovat sellaisia.
Jos itse sanoisin miehelleni, että haluan alkaa tehdä asiaa x, niin hän sanoisi, että eihän siihen ole mitään estettä. Sama toisinpäin. Pitäisin outona käytöksenä, jos mieheni vain ilmoittaisi uusista suunnitelmistaan, jos se edes jollain tasolla vaikuttaisi myös minuun. Niin me toimimme esim. hankintojenkin suhteen. Asioista keskustellaan, ei suututa, ei salailla, eikä tehdä asioista mitään valtapeliä.
Sitä se nimittäin on myös, jos pitää korostetun raivokkaasti vouhkata, kuinka minun ei tarvitse kysyä mitään lupia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa keskustelu, mikä miehen kanssa kannattaa käydä, on se että aikooko mies muuttaa käytöstään vai jättääkö ap hänet.
Mitään järkevää syytä ei ole sille että mies on tuosta kurssista suuttunut, joten ap:n tehtävä ei todellakaan ole millään lailla hyvitellä ja yrittää keskustella miehen motiiveista.
Kyllä jos tilanne on tuo. Miksi olla suhteessa, jossa puoliso pyrkii estämään kaiken. Ainakin itse puhun asioistani miehelleni, koska hän tukee ja kannustaa. Tuollainen suhde on itsensä kiduttamista.