vauva joka viikko hoidossa
Mitä mieltä siitä, että joka viikko vanhemmilla on joku yhteinen viihdemeno ja vauva 3kk on hoidossa? Tai jos jonnekin on lähtö niin joku on äidin apuna pakkaamassa.
Omassa tuttavapiirissä olen tottunut siihen, että lähinnä tärkeisiin menoihin pyydetään hoitoapua ja yhteisiä viihdemenoja on 1-3 kertaa vuodessa. Muuten järjestellään menot siten, että toinen puoliso on hoitamassa.
Minusta vanhemmuuteen kuuluu se että kivoista menoista on myös osattava kieltäytyä ja itse hoidettava lapset. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla riittäisi koko ajan mielenkiintoisia kissanristiäisiä minne mennä.
Kommentit (60)
Hienoa, että pienen lapsen äidillä on hyvä tukiverkosto. Muuten käy näin...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014111418836850_uu.shtml
Puhut varmaan musta! Mää käytän kyllä apuja kun niitä on saatavilla. Mummit ja siskot on jonossa ovella kun haluavat suvun ensimmäisen prinsessan hoitoon.
Nää on surkeita tapauksia. Miksi lapsia pitää tehdä, jos heidän kanssaan ei jakseta elää tavallisen tasaista ja turvallista arkea?!
Ihanaa että joku jaksaa hoitaa. Itsekin olen vuorotellen hoitanut nelikuista vauvaa lapsen toisen mummon kanssa kun vanhemmilla on ollut yhtä aikaa menoa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:42"]Nää on surkeita tapauksia. Miksi lapsia pitää tehdä, jos heidän kanssaan ei jakseta elää tavallisen tasaista ja turvallista arkea?!
[/quote]Miten se arki siitä häiriintyy jos paikalla on rakastava mummi?
Mäkin hoidan aina siskoni lasta kun pyytää. aina. Ihan, koska tahdon ja lapsi on mulle erityisen rakas.
Eräs tuttu vie lapsen joka viikonloppu mummolaan että pääsee baariin vetään kännit.. Se on niin väärin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:46"]Eräs tuttu vie lapsen joka viikonloppu mummolaan että pääsee baariin vetään kännit.. Se on niin väärin.
[/quote]
Niin mitä sitten? Ei sentään sun lastasi sinne vie? Vai viekö kun noin kaivelee?
Meillä isovanhemmat ovat vielä työelämässä joten kieltämättä on suuri kynnys heitä rasittaa omilla viihteellä juoksemisella.
Katkera. .? En kyllä ole, enemmänkin ylpeä siitä, että pärjäätään miehen kanssa kaksin näiden kolmen lapsen kanssa. Ja osataan järjestää asiat niin, että vuorotellen päästään harrastuksiin tms.
Siedän myös yksinäisyyttä mitä kotiäitinä väkisin kokee. Osaan organisoida asiat niin, että miehen ollessa töissä saan pakattua meidän kaikkien (paitsi miehen) tavarat tulevaa ulkomaanmatkaa varten. Siihen ei omaa äitiä tai anoppia tarvita. Ap.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:46"]Eräs tuttu vie lapsen joka viikonloppu mummolaan että pääsee baariin vetään kännit.. Se on niin väärin.
[/quote]Se on hänen selviytymiskeinonsa. Ei juo kuitenkaan lasten läsnäollessa eli oikein tekee.
Kateusko siellä puhuu? Anna hyvä ihminen toisten elää tavallaan! Ei sinun tapasi elää ole juuri se oikea.
Ihan hienoa että lapsella on paljon läheisiä jotka haluavat viettää lapsen kanssa aikaa! Täällä suomessa on
liian tuomitsevaa porukkaa ja heti on huono vanhempi jos lapsi on muiden kanssa kun omien vanhempiensa.
Se on ihan yleistä tuolla muualla maailmassa että lapsen kasvatukseen ja hoitoon osallistuu mummot ja kummit ja muut. Mikä on ihan hienoa! Näin vanhemmat jaksavat paremmin kun saavat myös harrastaa edelleen niitä aikuisten juttuja välillä. En oikein ymmärrä mikä tässä on se ongelma? JOs kuitenkin lasta rkastetaan ja vietetään hänen kanssaan aikaa? Ehkä jopa laadukkaampaa aikaa kun vanhemmat saavat olla myös "omina itsenään " välillä.
Ei tarvitse olla marttyyri ja ajatella että kun tulee lapsi,koko maailma pyörii vaan lapsen ympärillä. En käsitä tollasta ajattelua ollenkaan.
Ja se miten tämä vanhempi oman vapaansa käyttää, ei kuulu kenellekkään.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:51"]Meillä isovanhemmat ovat vielä työelämässä joten kieltämättä on suuri kynnys heitä rasittaa omilla viihteellä juoksemisella.
Katkera. .? En kyllä ole, enemmänkin ylpeä siitä, että pärjäätään miehen kanssa kaksin näiden kolmen lapsen kanssa. Ja osataan järjestää asiat niin, että vuorotellen päästään harrastuksiin tms.
Siedän myös yksinäisyyttä mitä kotiäitinä väkisin kokee. Osaan organisoida asiat niin, että miehen ollessa töissä saan pakattua meidän kaikkien (paitsi miehen) tavarat tulevaa ulkomaanmatkaa varten. Siihen ei omaa äitiä tai anoppia tarvita. Ap.
[/quote]Ole vaan ylpeä. Minä olen iloinen ja otettu että saan hoitaa pikkuista lapsenlastani kun vanhemmat ovat poissa. Ja he ovat viikonloppuiltaisin ja öisin töissä.
Jaa, meidän tyttö on kohta 3 kk ja viihtyy jo muidenkin kuin minun seurassa. Mummi on jo innoissaan hoitamassa. Käy meillä joka viikko muutenkin. On sovittu, että pian sovitaan vakioilta, jona mummi saa hoitaa. Me voimme sitten tuona iltana mennä syömään, salille, lenkille, tavata ystäviä tms. mieheni kanssa. Mitä väärää tässä on, jos se sopii kaikille??
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:42"]Nää on surkeita tapauksia. Miksi lapsia pitää tehdä, jos heidän kanssaan ei jakseta elää tavallisen tasaista ja turvallista arkea?!
[/quote]
Jakseta ja jakseta... Ei se aina oo sitä. Kerta viikkoon hoidossa ei ole edes paljon. Tekee hyvää molemmille.
Mitä se sulle kuuluu? Eikö ole hyvä, että vanhemmat saavat rauhassa kaksinkeskeistä aikaa ja jaksavat vauvankin kanssa varmasti paremmin???
T. Lapseton
Meidänkin perheessä on vähän lapsia. Ja niille hoitajia, ihan pyytävät milloin sas at hoitaa. Annan mielelläni hoitoon leffan tai ravintolaillallisen ajaksi. En yön yli.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:51"]Meillä isovanhemmat ovat vielä työelämässä joten kieltämättä on suuri kynnys heitä rasittaa omilla viihteellä juoksemisella.
[/quote]
Oletkos hetkeäkään R miettinyt, että sinä tosiaan olet miehesi kanssa siellä kolmen lapsen kanssa? Ensimmäisessä lapsessa on opettelunsa. Oliko sinulla kaikki narut hallussa ensimmäisen jälkeen? Vauvat ovat myös yksilöllisiä. Ehkäpä sinun vauvasi on se kaikkien oppaitten unelmavauva, ja se toinen taas sen vastakohta.
Se, että äiti voi ja uskaltaa pyytää apua, vaikka vain pakatakseen tavaroita, ei todellakaan ole mikään huonon äidin mittapuu. Eikä se, ettet sinä tarvitse apua, tee sinusta sen parempaa äitiä.
Yhteinen ulkonakäyminen voi tehdä myös erittäin hyvää parisuhteelle, joka kokee suuria muutoksia vauvan syntymisen myötä. Hyvässä parisuhteessa on myös hyvän perhe-elämän avaimet. Jos tukiverkosto on ja vauva voi hyvin, niin miksi ihmeessä ei voisi käydä ulkona?
Loppukaneettina kuitenkin se suurin kysymys: Mitä hittoa se edes sinulle kuuluu? Elä omaa elämääsi! Jos huolenaihe on todella kova, niin suosittelen olemaan yhteydessä lastensuojeluun.
Jaa. No kiva jos on hoitoapua. Mä olen jo niin vanha ja kokenut, että ymmärrän monenlaisia tapoja elää...