Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva joka viikko hoidossa

Vierailija
14.11.2014 |

Mitä mieltä siitä, että joka viikko vanhemmilla on joku yhteinen viihdemeno ja vauva 3kk on hoidossa? Tai jos jonnekin on lähtö niin joku on äidin apuna pakkaamassa.

Omassa tuttavapiirissä olen tottunut siihen, että lähinnä tärkeisiin menoihin pyydetään hoitoapua ja yhteisiä viihdemenoja on 1-3 kertaa vuodessa. Muuten järjestellään menot siten, että toinen puoliso on hoitamassa.

Minusta vanhemmuuteen kuuluu se että kivoista menoista on myös osattava kieltäytyä ja itse hoidettava lapset. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla riittäisi koko ajan mielenkiintoisia kissanristiäisiä minne mennä.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut alusta hyvin halukas ottamaan lapsenlapsiani hoitoon. Mitä enemmän saan viettää aikaa heidän kanssaan, sitä läheisemmäksi suhteemme muodostuu. Olen hyvin onnellinen, jos lapset isompinakin tulevat mielellään mummolaan.

Ihmiset elävät elämäänsä eri tavoin, tekevät siitä omannäköisensä. Siihen meillä jokaisella on oikeus, edellyttäen tietysti, että asiat hoidetaan kunnolla ja kaikki osapuolet huomioonottaen.

Vierailija
22/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kolmannen lapsen jälkeen organisaatiokyky on parempi kuin esikoinen aikaan, mutta minusta se on ollut hyvä oppi että on saanut itse harjoitella asiat ja rutiinit eikä aina ole joku paapomassa vieressä.

Ja kyseessä ei ole tämän naapuripariskunnan kohdalla silloin tällöin, vaan 1-2 kertaa viikossa. Vauvakin vielä noin pieni ja vanhemmat lähempänä neljää kymmentä. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:46"]Eräs tuttu vie lapsen joka viikonloppu mummolaan että pääsee baariin vetään kännit.. Se on niin väärin.
[/quote]
Niin mitä sitten? Ei sentään sun lastasi sinne vie? Vai viekö kun noin kaivelee?
[/quote]
Oho, osuko ja upposko vai miten noin kiihdyit?

Vierailija
24/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan ok jos vauva on muutaman tunnin viikossa vaikka mummolla hoidassa. Se helpottaa elämää todella paljon. On ihanaa, että saa tavallaan jatkaa sitä aikuisen "lapsettoman" ihmisenkin elämää vaikka olisikin lapsia. Meillä ei ole lastenhoitajaa lapsille, ja voin vain haaveilla, miten helpottavaa olisi jos hoitaja löytyisi aina tarvittaessa.

Sitä en ymmärrä enkä hyväksy jos alle 3kk vauva on joka viikko tai joka toinen viikko 1-3 yötä hoidossa. Silloin ajattelen, että jotain on pielessä jo vanhempien kiinnitymyssuhteessa lapseen. Näitäkin esimerkkitapauksia on muutamia tuttavapiirissäni. He perustelevat tämän sillä, että kun vanhempi voi hyvin niin lapsikin voi. Jossain kuitenkin tulee raja vastaan. Miksei voi vain vuorotella niin, että vain toinen vanhemmista on poissa. Vauvan ollessa pieni, mennään vauvan ehdoilla.

Vierailija
25/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:25"]Toki kolmannen lapsen jälkeen organisaatiokyky on parempi kuin esikoinen aikaan, mutta minusta se on ollut hyvä oppi että on saanut itse harjoitella asiat ja rutiinit eikä aina ole joku paapomassa vieressä.

Ja kyseessä ei ole tämän naapuripariskunnan kohdalla silloin tällöin, vaan 1-2 kertaa viikossa. Vauvakin vielä noin pieni ja vanhemmat lähempänä neljää kymmentä. Ap.
[/quote]Eli jos molemmat vanhemmat ovat vauvan kanssa koko viikon kotona ja minä viikonloppuna 12-24h, tekee se kyllä enemmän vanhempien läsnäoloa kuin ap:n perheessä, bonuksena vielä mummon läsnäolo. Miten tämä voisi olla huono asia kenellekään?

Vierailija
26/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa esiintyy aika monta kertaa sanat "jaksaa", "pärjää", "sietää". MIKSI se on niin tärkeää kestää ja kerätä marttyyripisteitä siten, ettei vahingossakaan tee asioita ihan vaan siksi että se on KIVAA. Lapset saisi jättää hoitoon tietyn määrän vuodessa ja silloinkin vain jos on aivan murtumispisteessä. Ja baarin ei saa mennä, vain teatteriin. Jos on innokkaita mummoja, niin kuka siinä häviää, vaikka vanhemmat kävisi kerran viikkoon jossain, luultavasti vauva on tästä ajasta hereillä pari tuntia. 

Tiivistettynä: hoitoavun vastaanottaminen ei tarkoita sitä, ettei jaksaisi lasten kanssa. Kaikilla ei ole tarvetta todistaa, että JAKSAA ja SIETÄÄ yksinäisyyttä, arjen raskautta jne. Toiset ehkä nauttivat elämästä. Ja huom., se ei tarkoita automaattisesti lasten kärsimystä.

Vierailija
27/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
28/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun meilläkin olisi tuollanen tilanne että olisi mummoja ja muita mielellään auttamassa. Ihanaa olisi päästä joskus yhdessäkin jonnekin, eikä aina arpoa kumpiko menee tällä kertaa. Mummojen luona kyllä käydään kylässä mutta hoitoapua heiltä ei saa. Olkaa onnellisia te, joilla on hoitoapua ja mummot ja vaarit mielellään lastenlapsien kanssa!

Vierailija
29/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro. 27 jatkaa. Ajatelkaas, mun äiti oli meillä kerran viihdyttämässä mun helppoa, tyytyväistä vauvaa, että sain siivota " rauhassa". Samalla tosin tuli juteltua äidin kanssa, hauskaa oli. Ja toisaalta mä autoin vähän aikaa sitten äitiä haravoimaan, vaikka niillä ei ole kovin iso piha ja faijakin oli kotona. Ja ihan on virkeitä ja terveitä ihmisiä. Miten ne ei JAKSA haravoida vaikka on ite hankkinut sen pihan...

Vierailija
30/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä 25 kanssa tuosta yökyläilystä. Yksi perustelu on, että kyllä vauva on hyvässä hoidossa isovanhemmilla. Totta, varmasti hoitavat hyvin niillä resursseilla kuin pystyvät. Mutta kyllä vauvalla silti voi turvaton olo olla kun mummo mitä näkee ehkä kerran vk on alle puoli vuotiaalle ns "vieras".

Vierailija
31/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:46"]Eräs tuttu vie lapsen joka viikonloppu mummolaan että pääsee baariin vetään kännit.. Se on niin väärin.
[/quote]Se on hänen selviytymiskeinonsa. Ei juo kuitenkaan lasten läsnäollessa eli oikein tekee.
[/quote]

Selviytymiskeino mistä? Vauvaperhe-elämästä? Ei saatana mitä sakkia. Juodaan että kestetään elämää.

Vierailija
32/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
33/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset (2 ja 4v) on joka toinen perjantai mummilla ja papalla yökylässä. Näin on ollut jo yli vuoden. Se on ihanaa! Lapset saa viettää isovanhempien kanssa laatuaikaa, leipoa, saunoa, ulkoilla jne.. Ja me päästään esim ravintolaan syömään, ystävien kanssa peli-iltaa viettämään, mökille rentoutumaan, kotiin viettämään elokuva iltaa hyvän ruoan ja viinin parissa jne jne...

Me ollaan todella läheisiä mun vanhempien kanssa ja asutaan lähekkäin, joten nähdäänkin vähintään 1-2 kertaa viikossa. Meidän lapset rakastaaa mummia ja pappaa ja kun kuulevat että pääsevät taas yökylään, niin molemmat innostuvat tosi paljon. Aina kun isovanhemmat tulee käymään, niin nää pienet juoksee eteiseen vastaan ja hyppää syliin.:)

Me kaikki, lapset, vanhemmat ja isovanhemmat ollaan todella onnellisia kaikin puolin, niin ei näe tässä oikeen mitään ongelmaa

Vierailija
34/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidänkin lapset isovanhempia näkee, melkein viikottain. Vietetään aikaa yhdessä ja he leikkivät lasten kanssa. Mutta kyllä minulla on silti aina se hoitovastuu.

Eikä meidän elämä ole tylsää ja karua, ilotonta puurtamista. Tehdään asioita yhdessä perheenä ja miehen kanssa vietämme iltaisin kahden keskistä aikaa jne

Ehkä olen "vanhanaikainen" ja ajattelen, että kun tulee perhettä niin elämässä jotkut asiat vaan jää vähemmälle eikä koko aikaa olla työllistämässä lähisukua tai ystäviä lastenhoidon vuoksi. Ja huom! Vähemmälle ei kokonaan pois.
Ja minulle on ihan sama käykö vanhemmat keikalla vai teatterissa. Ap.

Vierailija
35/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. ..Kyseessä siis vauva 3kk. Perhe-elämää takana 3kk. Lapsenhoitoa viikottain tai heti kun tulee pikkasen poikkeuksellnen tilanne.
Aivan eri asia kuin että 2,3,4 vuotiaat käy pari kertaa kuussa mummon ja papan luona.

Vierailija
36/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa mummo joka hoitaisi lapsia. Tai edes joku. Ei ole ketään. 

Ihanaa että jollain on tukiverkot kunnossa ja läheisiä ihmisiä elämässä auttamassa :-)

Vierailija
37/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua olla erossa vauvastani alle puolivuotiaana. Siis tuntia pidempään. Kiinteitä kun syö, voin jo olla pari-kolmekin tuntua, yötä erossa vasta lähempänä 1,5v. Minäkin saan kyllä apua ja esim. kampaajalla käyn niin, että äitini tulee mukaan, jotta voi pitää vauvaa sylissä, kärrytellä tms. Kolmas vauva, eikä imetyksen sitovuus haittaa yhtään. Tiedän, miten nopeasti kasvavat. Hoitoapu kelpaa sitten jo hyvin taaperoiässä, silloin tarvitsen välillä jo irtiottoja.

Vierailija
38/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidan mielelläni lapsenlapsiani viikonloppuisin vaikka olenkin työelämässä. Lapset ovat käyneet yökylässä n. yksivuotiaasta alkaen, sitä ennen kävin hoitamassa kotona. Lapset antavat minulle niin paljon, että en missään nimessä pidä heidän kanssaan touhuamistaan rasittavana. Päin vastoin, heidän kanssaan olemisesta saa lisää energiaa ja heidän lähdettyäänkin muistelen hymyssä suin heidän touhuamistaan.

Vierailija
39/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
40/60 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:15"]Mä en halua olla erossa vauvastani alle puolivuotiaana. Siis tuntia pidempään. Kiinteitä kun syö, voin jo olla pari-kolmekin tuntua, yötä erossa vasta lähempänä 1,5v. Minäkin saan kyllä apua ja esim. kampaajalla käyn niin, että äitini tulee mukaan, jotta voi pitää vauvaa sylissä, kärrytellä tms. Kolmas vauva, eikä imetyksen sitovuus haittaa yhtään. Tiedän, miten nopeasti kasvavat. Hoitoapu kelpaa sitten jo hyvin taaperoiässä, silloin tarvitsen välillä jo irtiottoja.
[/quote]

Juuri näin. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän