vauva joka viikko hoidossa
Mitä mieltä siitä, että joka viikko vanhemmilla on joku yhteinen viihdemeno ja vauva 3kk on hoidossa? Tai jos jonnekin on lähtö niin joku on äidin apuna pakkaamassa.
Omassa tuttavapiirissä olen tottunut siihen, että lähinnä tärkeisiin menoihin pyydetään hoitoapua ja yhteisiä viihdemenoja on 1-3 kertaa vuodessa. Muuten järjestellään menot siten, että toinen puoliso on hoitamassa.
Minusta vanhemmuuteen kuuluu se että kivoista menoista on myös osattava kieltäytyä ja itse hoidettava lapset. Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla riittäisi koko ajan mielenkiintoisia kissanristiäisiä minne mennä.
Kommentit (60)
Kyllä 3kk kuulostaa aika pieneltä ollakseen ylipäänsä hoidossa
Eihän tämä muuten kai minua kiinnostaisi, mutta ihmettelen että pitääkö näin moni ihan "normaalina" että tavallaan se lapseton elämäntapa jatkuu vaikka vauva tulee taloon? Ehkä siksi nykyään on niin paljon ongelmia kun toteutetaan vain omia harrasteita muiden kustannuksella.
Minusta on ainakin ihanaa kun tietää sen yhteisen vapaaillan tulevan sieltä ja sitä suunnitellaan ja odotetaan. (Käydään1-3kertaa/vuosi). Eikä se ole nyt sinne-nyt tänne meininkiä. Ap
3kk ikäisen vauvan paikka on kotona vanhempiensa luona, pl. pakkotilanteet. Ei niin pientä kuulu retuuttaa paikasta toiseen, eikä varsinkaan yökylään.Jos ei pysty olla lapsen kanssa muutamaa kkuukautta putkeen, kannattaa pysyä lapsettomana.
Minusta on hyvä että nuoret vanhemmat osaavat ottaa vastaan hoitoapua ja pitävät itsestään huolta. Vauva on tietenkin jokaiselle vanhemmalle se tärkein mutta oman jaksamisen kannalta myös ystävät ja parisuhde vaatii "hoivaa". Itselläni on korkea kynnys ottaa vastaan lastenhoito/muita apua vaikka tässä perheessä siitä olisi hyötyä että saataisiin miehen kanssa välillä laatuaikaa ( meillä asuu 3lasta ja 2vielä muualla)
Minusta on hienoa että perheet viettävät aikaansa myös isovanhempien kanssa. Auttaen, yhdessä tehden, muuten vaan.Joskus lapset ovat serkkujen kanssa, välillä tätien ja setien, kummien tai ystävien kanssa.
Ei se ole mitenkään tavoiteltavaa, että kaikkein vaikeimman kautta voidaan sitten muille kehua, että ihan yksin kaikki on tehty. Niinkuin vauvaa pitäisi suojella muilta. Etteivät vaan vietä aikaansa kenenkään muun kun äidin, ehkä korkeintaan isän kanssa. Eikä nyt ainakaan ilman heidän valvovaa silmäänsä.
Hienoa että jotkut äidit uskaltavat olla eristämättä itseään ja lastaan muista, pyytää apua jos tarvitsevat, vaikka toiset kovasti sitä arvostelevat.
Mä oon sitä mieltä, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Sitäkin on tutkittu, että jo ihan pieni lapsi kykenee muodostamaan kiintymyssuhteen useampaan aikuiseen, ei vain äitiin (ja isään).
Mutta. 3kk ikäinen on kyllä tosi pieni. Sen ikäinenhän vierailee rinnallakin vielä muutaman tunnin välein. Vai eikö tämä äiti imetä? Siltikin sen syöttöhetken pitäisi olla pääsääntöisesti ihanaa sylittelyä ja hellyyttä niiden lähimpien aikuisten kanssa.
Mielestäni tuon ikäiselle noin usein hoidossa ei ole vielä hyvä juttu, mutta asia on eri jo esim 8-9kk ikäisen kanssa. Silloin useammasta läheisestä, tutusta ja turvallisesta aikuisesta on vain hyötyä lapsen kehitykselle, kunhan omat vanhemmat pysyy kuitenkin niinä läheisimpinä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:39"]Mä oon sitä mieltä, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Sitäkin on tutkittu, että jo ihan pieni lapsi kykenee muodostamaan kiintymyssuhteen useampaan aikuiseen, ei vain äitiin (ja isään).
Mutta. 3kk ikäinen on kyllä tosi pieni. Sen ikäinenhän vierailee rinnallakin vielä muutaman tunnin välein. Vai eikö tämä äiti imetä? Siltikin sen syöttöhetken pitäisi olla pääsääntöisesti ihanaa sylittelyä ja hellyyttä niiden lähimpien aikuisten kanssa.
Mielestäni tuon ikäiselle noin usein hoidossa ei ole vielä hyvä juttu, mutta asia on eri jo esim 8-9kk ikäisen kanssa. Silloin useammasta läheisestä, tutusta ja turvallisesta aikuisesta on vain hyötyä lapsen kehitykselle, kunhan omat vanhemmat pysyy kuitenkin niinä läheisimpinä.
[/quote]
Tarkoitatko että äidin pitää eristää itsensä muista kokonaan, kun vauvaa pitää silittää ja imettää parin tunnin välein? Korkeintaan neuvolassa saisi käydä? Ihan oikeasti 3kk vauva on pieni, mutta tarviiko koko äidin elämän pyöriä ensimmäiset 5 kk yhden lapsen ympärillä? Minnekään et voi mennä ja ketään et saa tavata, eikä muut todellakaan voi hoitaa vauvaa?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:39"]Mä oon sitä mieltä, että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Sitäkin on tutkittu, että jo ihan pieni lapsi kykenee muodostamaan kiintymyssuhteen useampaan aikuiseen, ei vain äitiin (ja isään).
[/quote]
Tarkoitatko että äidin pitää eristää itsensä muista kokonaan, kun vauvaa pitää silittää ja imettää parin tunnin välein? Korkeintaan neuvolassa saisi käydä? Ihan oikeasti 3kk vauva on pieni, mutta tarviiko koko äidin elämän pyöriä ensimmäiset 5 kk yhden lapsen ympärillä? Minnekään et voi mennä ja ketään et saa tavata, eikä muut todellakaan voi hoitaa vauvaa?
[/quote]
Kirjoittaja tuskin tarkoitti, että kotiin eristäydytään vaan vauva kulkee vanhempien mukana kylässä.
Ja kyllä, 3kk vauvaa saatetaan imettää parin tunnin välein, joskus useamminkin.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 22:30"]Eihän tämä muuten kai minua kiinnostaisi, mutta ihmettelen että pitääkö näin moni ihan "normaalina" että tavallaan se lapseton elämäntapa jatkuu vaikka vauva tulee taloon?[/quote]
Viikossa on tunteja toista sataa, miten se on lapsetonta elämäntapaa jos on vauvassa kiinni ne kaikki, vain paria tuntia lukuunottamatta?
Kuka on päättänyt, että vanhempien elämään kuuluu se, ettei kahdenkeskisiä menoja ole kuin pari kertaa vuodessa? Nekö, joilla ei läheisiä isovanhempia ja muita sukulaisia ole? Osalla vanhemmista taas niitä yhteisiä menoja ei ole sitäkäään vähää mitä teillä, heidän mielestään te saatatte elää "niin kuin lapsettomat", kun ihan joka vuosi pääsette jonnekin kahdestaan ;)
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:37"]
Jaa. No kiva jos on hoitoapua. Mä olen jo niin vanha ja kokenut, että ymmärrän monenlaisia tapoja elää...
[/quote]
Komppaan!
Ja siitä pakkaamisavusta ... Entä jos ruuanlaitosta innostunut ystävä tekee kerralla isomman satsin vaikka makaronilaatikkoa ja tuo sitä ystäväperheen pakastimeen? Tai kaverin lukioikäinen lapsi tulee pesemään ikkunat? Tai sisko ompelee verhot? Onko sekin väärin?
Vanha ja kokenut minäkin.
Koulut yms on aivan eriasia pyytää isovanhempia hoitoavuksi vaikka joka viikko, mutta että omaan ns "viihdekäyttöön" pyydetään apua useamman kerran VIIKOSSA, ei edes kuukaudessa vaan viikossa. Onko vanhempien pakko päästä harrastuksiin aina yhtä aikaa + ne yhteiset menot?
Eikö muka vanhemmuuteen yhtään kuuluu joustaa omista menoista ja kyllä, myös yhteisestä ajasta?? Ap
p.s edelleen kyse 3kk ikäisestä, tai sen molemmin puolin. Ei mistään koululaisista.
Ap jatkaa. ...moni ihmettelee miksi minua tämä kiinnostaa? Miksi tällä palstalla ylipäätään mikään aloitettu aihe ketään kiinnostaa?
Aihe lähti tämän naapurin kanssa käydystä keskustelusta. Ovat olleet menevä reilusti yli 30-v pariskunta ja tuli puheeksi esikoisen tuoma elämänmuutos ja annoin ymmärrystäni, koska itse kipuilin aikoinaan tämän asian kanssa aikani.
Yllätyin kun hän taas oli sitä mieltä, ettei vauvan nyt niiiiin hirveästi tarvitse menoihin vaikuttaa, koska on ne isovanhemmat joita voi ja pitää käyttää. Perusteluina mm juuri nämä täälläkin esiintuodut perusteet; suhteen kehittyminen mummojen kanssa ja pitää totuttaa pienestä pitäen toistenkin hoitoon.
En nyt ihan arvannut, että syntymästä alkaen.
Muuten kyllä mukava pari eivätkä nyt kännää pitkin viikkoja.
Ihanaa, että joillain on tukiverkkoja! Meillä ei ole hoitoapua arkeen, koska ainut kykenevä isovanhempi asuu kaukana. Joskus pääsemme kahdelleen syömään ravintolaan yms., kun mummi on meillä yökylässä.
Tärkein olisi kuitenkin ollut se apu arjessa, mutta hyvin olemme selvinneet. Lapsi siis jo 6-vuotias.
Mä olen kanssa sitä mieltä, että 3kk on vielä äärettömän pieni ja vanhempien ei pitäisi olla hänen luotaan kauaa poissa, max 3h silloin tällöin. Eli ei joka viikko.
Itse pidän tärkeänä myös sitä, että me laitamme vauvan nukkumaan.
Ja mitenköhän ap:lle kuluu muiden perheiden toimintamallit? Kateutta? Meillä on todella toivottu ja rakastettu pieni tyttö, puoli vuotias. Aloitin jatko-opinnot syksyllä jotta pääsen eroon vuorotyöstä kun hoitovapaa loppuu. Eli käyn koulussa 1-2 kertaa viikossa ja mies on myös työssä. Innokkaat isovanhemmat hoitavat lasta tällöin muutaman tunnin päivässä. Joskus on parin viikon harjoitteluja jolloin tyttöä hoitavat isovanhemmat 8h ellei isä ole kotona. En olisi aloittanut koulua ellei isovanhemmat olisi niin innokkaasti hoitamassa ensimmäistä lapsen lastaan. Imetyksen lopetin juuri ja vauva on erittäin kiintynyt myös isovanhempiinsa.
Käymme joskus myös miehen kanssa yhdessä syömässä tms eikä se muutama tuntinen ole todellakaan lapselta pois. Hanki sinäkin ap elämä niin on muuta kytättävää kun muiden perheiden hoitojärjestelyt.
Ap yrittää vakuuttaa olevansa muita parempi superäiti kun on kerran vuodessa miehen kanssa jossain kahdestaan. Jokainen eläkööt tavallaan, se ei heistä huonompia vanhempia tee vaikka kuinka ap yrität niin todistella. Vanhemmuuskin on jokin kilpailukeino nykyään?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:51"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 20:46"]Eräs tuttu vie lapsen joka viikonloppu mummolaan että pääsee baariin vetään kännit.. Se on niin väärin.
[/quote]
Niin mitä sitten? Ei sentään sun lastasi sinne vie? Vai viekö kun noin kaivelee?
[/quote]
Oho, osuko ja upposko vai miten noin kiihdyit?
[/quote]
Ei koska lapsillani ei ole sellaisia isovanhempia jotka hoitaisivat. Olen oikeastaan kateellinen niille joilla on tuollainen tukiverkosto ympärillään. Harmittaa lapsienikin puolesta, eivät he ymmärrä miksi ikinä ei mummolle pääse yökylään.
Sanotaan, että vanhempien välinen rakkaus on lapsen paras kpti. Se vaatii sen, että vanhemmat voivat myös olla kahdestaan kaikessa rauhassa kun lapsi on hyvässä, luotetussa hoidossa ja useammin kuin pari hassua kertaa vuoidessa.
Jos vauva-ajan elämä on äidin ryytymistä kotona, miehen pitkiä työpäiviä, kiistelyä kotitöistä jne., niin eipä siinä pääse vanhempien välinen rakkaus kukoistamaan.
2