Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1.5 v alkanut huutaa iltaisin :(

Vierailija
14.11.2014 |

Aiemmin jäi rauhallisena sänkyyn nukkumaan, nukahti alle 10 min. Nyt on toista viikkoa huutanut sängyssä jopa tunnin. Käyn noin viiden minuutin (en kestä kauenpaa)välein silittämässä, rauhottuu ja huuto alkaa heti kun poistun huoneesta.

Mikä voi yhtäkkiä olla pielessä ?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on välillä tullut myös noita vaiheita että nukkumaanmeno on itkuista mutta nopeasti on mennyt ohi. Ainoastaan kerran 1,5vuotiaana juuri oli toiseen korvaan tullut jälkitautina pieni korvatulehdus, silloin tulikin sellainen olo että ei ole normaalia joten käytiin tarkistamassa (ja tietysti kun vähän aiemmin oli ollut enterorokko jonka jälkeen tuli silmätulehduskin mutta päällisin puolin oli jo terve). Mutta jos tuntuu siltä niin kannattaa käydä tarkistamassa korvat, meillä tuo oli eka korvatulehdus. Mutta voi olla ihan normaali vaihekin.

Meillä lapsi ei edes ekan kuukauden jälkeen yksinkertaisesti osannut nukkua viereen vaikka imetin, sama nyt toisella vauvalla. Eli ihan luontaisesti sitten siirrytty omaan sänkyyn nukkumaan. Näitä vaiheita on ollut vain muutama ja usein siihen on liittynyt sitten päivisinkin eroahdistuskausi eli enemmän lapsi kiinni minussa. Ja silloin kun synnytin lapsi (1v2kk silloin) ei suostunut kolmeen yöhön nukkumaan joista viimeisenä synnytin :D kahtena viimeisenä tuli myös niitä supistuksia. Taisi nähdä naamasta että jotain erikoista tekeillä :D Muutoin on hyvä nukkuja, nukkunut läpi yön parikuisesta asti ja helposti nukahtanut iltarutiinien jälkeen itse.

Vierailija
2/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tälläistä oli kun lapsi pelkäsi ääniä joita kuului naapurista tai rapusta. Onko itku pelko itkua? Kipu itkua? Vai kiukuttelu itkua? Laitatko liian aikaisin nukkumaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yövaloa?

Vierailija
4/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:33"]Missä "häkkisängyssä" se nukkuu, kun suostuu ylipäänsä pysymään sängyssään? :D Kun meillä luovuttiin pinnasängystä vain vähän yli vuoden iässä, niin ei todellakaan pysynyt sängyssään, vaan pyrki sieltä kymmeniä kertoja pois. Nyt 3-vuotiaana jää kohtalaisella vaivalla sänkyynsä, kun ymmärtää puhetta paremmin ja sen on myös tehottava tai muuten tulee painava sana. Jotkut ovat kovapäisempiä. :D
[/quote]

Meillä 1v8kk on nyt vissiin 4kk nukkunut lasten sängyssä eikä ole kertaakaan tullut itse pois. Kiipeilee kyllä päivisin vaikka missä mutta sängystään ei tule vaikka olen näyttänyt että pääsee. Tosin kerran myös meni sänkyyn itse nukkumaanmenoaikaan niin että lähti kiipeemään, puolessa välissä kiipeemistä alkoi jo itkemään kun joutui nukkumaan mutta silti kiipes sinne sänkyyn ja kävi pää tyynyyn makaamaan peiteltäväksi. Silloin oli just tuo eroahdistuskausi niin ei ois halunnut nukkumaan mut tiesi että pitää mennä. Ilmeisesti mulla on vielä jotain auktoriteettia jäljellä, olen ajatellut että on ihan normaalia että se sängystäjuoksemisvaihe tulee vasta kun alkaa kunnon uhmaaminen :D

Vierailija
5/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä olen toiminut aina niin että käyn huoneessa ja pidän sylissä/halin sen aikaa että lapsi rauhoittuu niin että suostuu menemään sänkyyn ilman huutoa. Joskus annan vettäkin. Iltasatu luetaan ja soiva unilelu laitetaan vain ekalla nukutuskerralla, muilla en ota muuta kontaktia kuin pidän sylissä. Sylistä pääsee vaan sänkyyn, ei lattialle tai olkkariin. Lapsi huomaa että aika tylsää tää istuminen (ja saa kuitenkin turvaa ja läheisyyttä) ja yleensä max muutaman kerran jälkeen menee nukkumaan. Tuo ei ikinä ole nukahtanut jos minä olen samassa huoneessa (muuta kuin ekat kuukaudet tissille), jos olen ottanut sänkyymme niin istua töröttää siellä kun muut nukkuu ja lähtee jossain vaiheessa leikkimään. Iltapesujen jälkeen aiemmin lauloin unilaulun, sitten oli vaihe ettei tarvinnut mitään (vain peittelyt, halit, pusut) ja nyt luetaan aina kirja ennen nukkumaan menoa. Tassuttelut ja muut ei toimineet edes pienenä, tuttia ei huolinut ja unilelu kiinnosti vasta joskus 1,5vuotiaana.
-15 ja 18

Vierailija
6/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on eroahdistus.

Vierailija
7/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaisiko, hampaita tulossa... Itse nukutan samanikäisen sylissä tai sängyssä vieressäni. Olen huomannut, että lapsi tykkää kun ei tarvitse itsekseen nukahtaa. Nostan sitten omaan sänkyyn nukkumaan, kun on nukahtanut. Auttaisikohan teillä vastaava?

Vierailija
8/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:20"]

Pelottaisiko, hampaita tulossa... Itse nukutan samanikäisen sylissä tai sängyssä vieressäni. Olen huomannut, että lapsi tykkää kun ei tarvitse itsekseen nukahtaa. Nostan sitten omaan sänkyyn nukkumaan, kun on nukahtanut. Auttaisikohan teillä vastaava?

[/quote]

Varmaan auttais. En vaan haluais totuttaa jälleen viereen nukkumaan. Keväällä muutti omaan sänkyyn ja pitkät nukuttamisrituaalit jäi pois. Olin todella hyvilläni kun se kävi niin helposti. 

Toisinkuin 8-vuotias esikoinen nukkuu edelleen vieressä jos se päästää, jos en niin se nukkuu lattialla vieressä. En halua tätä nuorempaa opettaa samoille tavoille.

ap

Vierailija
9/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne. Eroahdistus ja varmasti meillä ainakin myös uhma. Kokeilee mitä saa läpi.

Vierailija
10/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä olet selvästi sellainen pomputeltava vanhempi.

Vierailija
11/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:25"]

[/quote]

Varmaan auttais. En vaan haluais totuttaa jälleen viereen nukkumaan. Keväällä muutti omaan sänkyyn ja pitkät nukuttamisrituaalit jäi pois. Olin todella hyvilläni kun se kävi niin helposti. 

Toisinkuin 8-vuotias esikoinen nukkuu edelleen vieressä jos se päästää, jos en niin se nukkuu lattialla vieressä. En halua tätä nuorempaa opettaa samoille tavoille.

ap

[/quote]

No pienempi varmaan ihmettelee miksi isompi saa nukkua vieressä mutta hän ei..

Vierailija
12/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:25"]

[/quote]

ap

[/quote]

No pienempi varmaan ihmettelee miksi isompi saa nukkua vieressä mutta hän ei..

[/quote]

Ei se sitä näe eikä tiedä.

Vierailija
13/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä "häkkisängyssä" se nukkuu, kun suostuu ylipäänsä pysymään sängyssään? :D Kun meillä luovuttiin pinnasängystä vain vähän yli vuoden iässä, niin ei todellakaan pysynyt sängyssään, vaan pyrki sieltä kymmeniä kertoja pois. Nyt 3-vuotiaana jää kohtalaisella vaivalla sänkyynsä, kun ymmärtää puhetta paremmin ja sen on myös tehottava tai muuten tulee painava sana. Jotkut ovat kovapäisempiä. :D

Vierailija
14/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:29"]

sä olet selvästi sellainen pomputeltava vanhempi.

[/quote]

Meinaatko tota tokaluokkalaista joka nukkuu vieressä ?  ap  

Vierailija
15/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:33"]

Missä "häkkisängyssä" se nukkuu, kun suostuu ylipäänsä pysymään sängyssään? :D Kun meillä luovuttiin pinnasängystä vain vähän yli vuoden iässä, niin ei todellakaan pysynyt sängyssään, vaan pyrki sieltä kymmeniä kertoja pois. Nyt 3-vuotiaana jää kohtalaisella vaivalla sänkyynsä, kun ymmärtää puhetta paremmin ja sen on myös tehottava tai muuten tulee painava sana. Jotkut ovat kovapäisempiä. :D

[/quote]

Juu, häkkisängyssä. Ei ole tulossa pois sieltä, nyt iltaisinkin se makaa silmät kiinni ja huutaa. Aamuisin nousee pystyyn. Vanhempi lapsi ei ikinä tottunut tuohon sängyyn. On ne niin erilaisia.  ap

Vierailija
16/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:33"]Missä "häkkisängyssä" se nukkuu, kun suostuu ylipäänsä pysymään sängyssään? :D Kun meillä luovuttiin pinnasängystä vain vähän yli vuoden iässä, niin ei todellakaan pysynyt sängyssään, vaan pyrki sieltä kymmeniä kertoja pois. Nyt 3-vuotiaana jää kohtalaisella vaivalla sänkyynsä, kun ymmärtää puhetta paremmin ja sen on myös tehottava tai muuten tulee painava sana. Jotkut ovat kovapäisempiä. :D
[/quote]

Meillä poika pysyy sängyssään, mutta älämölöö vaikka kuinka ja kauan :D ihmettelin, että kumma tapaus, kun ei sängystä poistunut, helpompi homma, huomautin muutamaan kertaan hiljentymään ja nukkumaan. Kyllä se sinne sitten jossain välissä simahti.

Mutta Ap, jospa kokeilisit että pikku hiljaa loittonet? Eli olet siinä vierellä pari iltaa, sitten siirryt lähemmäksi ovea ja siinä pari iltaa jne. Kunnes olet ulkona huoneesta?

Meillä oli aikoinaan kova työ opettaa pois uneen paijailu/silittely/taputtelu, se oli meiltä virhe. Nykyään riittää iltasatu ja poistuminen huoneesta (poika nyt 5). Sinne hän jää nukkumaan tai sitten höpöttelemään.

Vierailija
17/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 19:33"]

[/quote]

Juu, häkkisängyssä. Ei ole tulossa pois sieltä, nyt iltaisinkin se makaa silmät kiinni ja huutaa. Aamuisin nousee pystyyn. Vanhempi lapsi ei ikinä tottunut tuohon sängyyn. On ne niin erilaisia.  ap
[/quote]
Ilmeisesti meillä oli harvinaisen ketterä lapsi, kun alkoi osoittaa kiipeämispyrkimyksiä niin pienenä. Luovuttiin pinnoista ennen kuin muksahtaa laidan yli, kun todellakin oli sellainen temperamentti, että jos te ette perkele päästä mua täältä pois niin mä tuun itse. Ehkä teidänkin muksulla ottaa päähän, kun on siellä jumissa? Huhheijaa, on sekin projekti, että miten lapsen saa menemään sänkyynsä ihan itse ja vapaaehtoisesti. Jotkut voivat jatkaa illasta toiseen tuntien sänkyynpalautuskävelyjä talutuksineen, taputteluineen ja peittelyineen, jos lähtee sille linjalle. Meillä on sellainen jääräpäinen lapsi. Nykyään vien kerran tai pari sänkyynsä. Sen jälkeen komennan menemään itse ja peittelemään itse itsensä. Tsemiä. :D

Vierailija
18/18 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, kai se vaan on niin näiden lasten kanssa, ettei mitkään vaiheet kestä ikuisesti. Ei hyvät eikä huonot. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi