Kyllä on pankkitilin avaaminen vaikeaa!
tänään olin aikeissa avata lapselleni pankkitiliä. Lapsi on siis alaikäinen.menin siis pankkiin A. Jonkin aikaa sisällä ihmeteltyäni ( missään ei näkynyt ketään) huomasin, että pitäisikö ottaa joku jonotuslappu, asiakkaitakaan ei näkynyt. Sekuntia ennen, kun otin tuon lapun ilmestyi virkailija. Kysyi mitä haluan. -avata tilin lapselle? -onko alaikäinen? - onko itselläsi tiliä tässä pankissa? No, eipä ole, kun ajattelimme puolisoni kanssa, että voisi pankki olla joku ihan toinenkin. Itsekin lapsena avasin aivan itse tilin ihan muuhun pankkiin, missä vanhempieni tili oli. Ja siellä pankkiasiani velat ja varat on aina olleet, ovat vieläkin. Pankki sai tuolloin pitkäaikaisen asiakkaan.
niin marssin pankkiin B, mikä on se "oma pankkini. Suuri psnkkisali loisti tyhjyyttään. Nyt kuitenkin tuli heti palvelu/neuvonta ständille heti virkailija. -avaisin tilin lapselleni. -ei käy, kun ei ole toinen vanhempi. -minulla on valtakirja häneltä (hänkin on kyseisen pankin vakiasiakas). -tämä valtakirja ei käy. Teidän pitää varata aika tänne, tilin avaaminen vie niin paljon aikaa. Tai voitte tehdä sen oman pankkihenkilöllenne kysymällä verkkopankissa, sitten menee aikaa vielä kolme pankki päivää. Ymmärsin, että pankkitili olisi ollut olemassa aikaisintaan ensi torstaina.
menin pankkiin C. -voisinko avata tilin lapselleni (tämä pankki on "omani", mutta ei mitenkään aktiivikäytössä) - kyllä sopii. Voimme täyttää paperin valmiiksi. Toinen huoltaja voi allekirjoittaa sitten vain. ( kerroin, että hän voi tulla paikalle klo 16 jälkeen). Niin teimme kaikki papeit valmiiksi. Hain miehen töistä ja hän allekirjoitti ja saimme tilinumeron ja muut paperit lapsellemme.
Mitä tästä opin? Asiat on nykyisin aivan mahdottoman vaikeaksi tehtyjä. Sitkeydellä tämä kuitenkin onnisti, mutta kyllä ennen oli helpompaa. Arvelivatkohan virkailijat pankkisaleissaan, että lapseni tsi minä olemme suuriakin rahan pesijöitä? Viimeisellä pankki c:llä oli muuten pienin sali.
Kommentit (37)
tuli itselle vain typerä olo ja hävetti kun lähdin sieltä kun singaali olis semmoista tyyliin toisin sanoen sanottuna että "emme tarvise sinua tänne pankkiin"olis pitänyt maksaa jotain bonuskertymää tms?ym ja tietysti kortista ja pankkipalvelukuluja ja semmoisia maksuja ,ihan hepreaa,mihin pankkeja yksityinen köyhä tarvii,rahat suoraan käteen olis parempi systeemi
Kasarilla käytiin papan kanssa pankissa avaamassa tili. Polaroidilla mv-kuva ja siinäpä ne suurimmat muodollisuudet olikin. Ei kyselty vanhempien perään mitään. Olivat silloin eri pankin asiakkaita.
Niin, kysehän on pelkästään lapsen oikeuksien turvaamisesta. Pankkityössä olen nähnyt kaikenlaista: miten toinen vanhemmista yrittää käyttää lapsen omaisuutta toisen tietämättä tai ottaa velkaa lapsen nimissä tms. Tilanteet muuttuvat ja se virallinen huoltaja, eli edunvalvojakin, voi ajautua tilanteeseen, että lapsen varoja käytetään häikäilemättä. Se, että kummaltakin edunvalvojalta tarvitaan suostumus ja käyttöoikeus tiliin joko yhdessä tai tarvittaessa erikseen, on vain hyvä asia.
Meillä onnistui lapsille tilin avaukset vuosina 2008-2010 käymättä pankissa lainkaan. Tilit yhä voimissaan ja aktiivisena.
Tunnistautumiset yms. muut kuittaukset hoitui verkkopankin kautta. Molemmilla vanhemmilla tili kyseisessä pankissa ja molemmilla verkkopankkitunnukset. Kotiin taisi tulla kirjeitä, jotka piti allekirjoittaa myös ja lähettää. Emme siis koskaan näyttäneet naamaamme tilien saantia varten.
Vierailija kirjoitti:
Mikä pankki se C vaihtoehto oli?
Olen pankkitilin tarpeessa ja minulle saa suositella hyvää pankkia.
S Pankki.
Kyllähän te nyt ymmärrätte, että pankit eivät tahallaan halua olla hankalia. Ensinnäkin viranomaiseten säätely ja valvonta on kasvanut valtavasti viime vuosina ja tulee vieläkin kasvamaan. Voitte jo henkisesti varautua siihen, että taas pankit utelevat sitä ja tätä, ja mitä sekin virkailija sillä teidolla tekee. Ei mitään, mutta kun on pakko kysyä.
Toisekseen, tänä päivänä vilpittömästi halutaan pitää kiinni asiakkaan oikeuksista, tässä tapauksessa lapsen ja isän. Pankissa tiedetään, että 90 % vanhemmista, mummeista ja kummeista on liikkeellä hyvissä tarkoituksissa, mutta ne muutamat jotka ovat valmiita väärinkäyttämään lapsen tiliä tietoja, pakottavat varmistamaan henkilöllisyyden ja sen että henkilö itse tai hänen huoltajansa suostumat palvelun avaamiseen. Tänä päivänä väärinkäytön mahdollisuuksia on hurjasti enemmän kuin ennen.
Nordeassa pitkän kyselyn saanut tod.näk. täytti MIFID direktiivin mukaisen sijoittajakuvan, joka nykyisin vaaditaan kaikkeen sijoitusneuvontaan, mukaan luettuna kaupankäynti arvo-osuustililtä.
Nyrkkisääntönä voin myös sanoa, että asiat on helpointa hoitaa oman pankin kanssa, varsinkin jos on verkkopalvelu. Viesti tai valtakirja verkkopankin kautta ja lähes kaiken saa hoidettua. Tai kannattaa soittaa ja kysyä, ei vain varata aikaa tai marssia pankkiin. Pankit eivät ole ilkeyttään siirtäneet henkilökuntaa pois tiskin. Ollakseen kannattava pankin ei vain kannata pitää kovin montaa ihmistä odottelemassa satunnaisia sisään kävelijöitä. Harva asiakas siitä myöskään haluaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla käytiin papan kanssa pankissa avaamassa tili. Polaroidilla mv-kuva ja siinäpä ne suurimmat muodollisuudet olikin. Ei kyselty vanhempien perään mitään. Olivat silloin eri pankin asiakkaita.
Joo niissä ihan ensimmäisissä pankkikorteissa oli tosiaan valokuva, minullakin oli sellainen. Sitten kun pankissa vaihdettiin kortti uuteen, niin se kuvallinen otettiin pois joten ei jäänyt muistoksi.
OP Turku Maariankatu marraskuu 2016. Yritystili ei auennut. Ei perusteluja. Tradenomi kertoi ettei ymmärrä liikeideaa. Sanoin ettei sinun tarvitsekaan ymmärtää, olethan pienipalkkainen juoksupoika vain, ole hyvä ja avaa tili. Ei avannut. Aivopesty idiootti. Onneksi on muita pankkeja myös sosialistisen suomen ulkopuolella.
Joo muuten ei näköjään tarvitse toisen huoltajan nimiä paperiin. Näin kävi ainakin minulle kun exäni kävi tilin lapsellemme avaamassa. Pankintätit sanoin kun kysyin kuinka se on mahdollista niin sanoivat että kohtahan hän täyttää 16. Siihen oli vielä puoli vuotta aikaa...
iki kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia minulla. Olisin halunut avata tilin lapsenlapselleni ristiäislahjaksi, joiden piti olla päivän päästä, mutta ei onnistu. Olisin antanut ristiäislahjaksi pankkikirjan, jossa olisi ollut pieni "pesämuna" alkajaisiksi ja sinne olisi sitten voinut aina silloin tällöin laittaa sitten syntymäpäivärahaa, niin että vanhemmilla olisi sitten varaa ostaa sellaista mitä lapsi milloinkin tarvitsee.
Jos haluat antaa lapselle rahaa, joka on tarkoitettu lapselle tehtäviin hankintoihin, niin ne rahat pitää antaa silloin vanhemmille. Vanhemmat eivät saa lapsen rahoilla ostella mitään toppahaalareita tai polkupyöriä. Tällaiset hankinnat pitää tehdä aina vanhempien rahoilla.
En tiedä miten vaikeaksi muun elämänne teette mutta netissä tilin avaaminen (alaikäinen lapsi) vie max 10 min. Tarvitset vain henkilökortin itselle ja kenelle tili avataan. Tekstiviesti lähtee toiselle vanhemmalle joka käy hyväksymässä tilinavausen.
Tämä menee asian vierestä, mutta blokkasin vahingossa nettitunnukset ja Suomessa käydessäni hain uudet tunnukset. Samalla he halusivat päivittää tietoni ja kysyivät mm. palkkatuloni ja omaisuudesta yleensä. Sanoin vain, että ei ole verotettavaa tuloa Suomessa. Onko tämä ihan yleistä, että tuollaisia tietoja päivitetään?
Minä halusin avata tilin tyttärelleni joka oli alaikäinen.
Ekassa pankissa vaadittiin myös isän suostumus. Selitin että sellaista on kyllä melkoisen mahdoton saada kun isä on häipynyt ajat sitten jälkiä jättämättä. En tiedä missä asuu vai asuuko, vai onko jo kadulla. Pitäisikö minun alkaa jäljittää isää joka ei koskaan tytön elämässä ole edes ollut eikä millään tavalla koskaan osallistunut. Elatusmaksuja ei ole maksanut, ei mitään.
No mentiin toiseen pankkiin. Tili saatiin ja pääsi liittymään vielä johonkin alle 12-vuotiaitten kerhoonkin josta sitten saa tarroja ja muuta helyä ja on säästöpossun tyhjennyspäivät ym. Tili muuttui automaattisesti nuorisotiliksi kun 12 oli täytetty.
Tästä siis muutama vuosi aikaa, ehkä säännöt on vielä tiukemmat nykyään, en tiedä. Mutta täysin älytöntä hommaa!
iki kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia minulla. Olisin halunut avata tilin lapsenlapselleni ristiäislahjaksi, joiden piti olla päivän päästä, mutta ei onnistu. Olisin antanut ristiäislahjaksi pankkikirjan, jossa olisi ollut pieni "pesämuna" alkajaisiksi ja sinne olisi sitten voinut aina silloin tällöin laittaa sitten syntymäpäivärahaa, niin että vanhemmilla olisi sitten varaa ostaa sellaista mitä lapsi milloinkin tarvitsee. Paremmin kuitenkin tietävät kuin mummi ja tarve voi olla äkkinäinenkin. Pankkipalveluiden käyttö on tullut tosi vaikeaksi. Pitiäisi olla aika varattuna ja koko vauvaperhe pitäisi raahata paikanpäälle pankkiin ennenkuin ruvetaan edes keskustelemaan tilin avauksesta. Mikä kumma siinä on ettei lapselle voi mummit avata tiliä. Mehän voimme asua aivan eri paikkakunnilla. Vastasyntyneillä vauvoilla ei ole edes mitään henkilötodistuksia niin että heitä tarvitsisi pankkiin raahata, vanhemmathan sitä tiliä kuitenkin käyttävät niin kauan kuin on tarpeen. Kyllä menee pankeillä hyvin kun ei 50 eur talletus kelpaa ilman kauheata paperisotaa ja byrokratiaa. Aktiassa alkoivat kauppaamaan heti jotain sijoituksia tai arvopapereita, ei tavallisen ihmisen vähäiset kympit ole minkään arvoisia. Jonkun sijoitusosuuden osto olisi ollut helpompaa kuin tilin avaus.
Meillä kummi avasi lapselle säästötilin ja lapsi sai pankkikirjan ristiäislahjaksi. Minun piti käydä myöhemmin sopimassa yksityiskohdat ja antaa oma suostumus. Tili oli kuitenkin avattu ja olemassa. 2000- luvulla.
Äitini avasi aikanaan pienelle kummipojslle tilin, tarkoitus antaa se 18-v. Lahjaksi. Käynti pankissa riitti. Välillä laittoi 50 tilille., vähän sinne rahaa kertyi. Antoi sitten sen.
S- pankkiin oli helppo avata tili. Tosin avasin itselleni, mutta olen luottotiedoton. Ei edes se heitä häirinnyt. Hyvin on kaikki toiminut. Palkka mulla menee Nordeaan, mutta S-pankkiin säästän rahaa jemmaan ja joskus maksan laskuja sieltä.