Newyorkilainen kirjailija muutti Pohjois-Karjalaan ja ällistyi – hehkuttaa kirjassaan heijastinliiveihin pukeutuvia suomalaisia supernaisia
https://yle.fi/uutiset/3-12112789
Lukekaa tämä!
Kuten olen aina sanonut, Suomi ei ole lapsivihamielinen maa eikä juntti, vaan maailman paras maa!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
"Lähtipä Joensuun keskustasta mihin suuntaan tahansa, varttitunnissa pääsee metsään. Tämä fakta on Moriyaman mielestä ihmeellinen."
Itse asiassa Helsinginkin keskustasta lähtiessä pääsee varttitunnissa metsään. Jopa useampaan, joissa on hyviä marja- ja sienipaikkoja.
Kerro ne meillekin juuhan!
Vierailija kirjoitti:
"Lähtipä Joensuun keskustasta mihin suuntaan tahansa, varttitunnissa pääsee metsään. Tämä fakta on Moriyaman mielestä ihmeellinen."
Itse asiassa Helsinginkin keskustasta lähtiessä pääsee varttitunnissa metsään. Jopa useampaan, joissa on hyviä marja- ja sienipaikkoja.
Jep Manhattanilta ei pääse varttitunnissa metsään, keskuspuistoa tuskin lasketaan sellaiseksi. Mahtaisko tuo tuo New York olla vähän isompi tiheemmin asutettu kylä. Metropolialueella asuu 23,8 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alko pänniä tuo naisten ylistäminen. Tuo pitäs viiä käymään sankarivainajien muistomerkillä ja kertoa vähän Suomen historiasta
Vaikka arvostan rintamamiesten uhrauksia, kyllä ne naisetkin sota-aikana jotain tekivät. Käytännössä pyörittivät yhteiskuntaa ilman miehiä. Siitä vain harvemmin puhutaan, ja niin tapahtui ihan kaikissa sotaa käyvissä maissa.
eli on kivempaa olla ottamassa luoteja vastaan kuin maatöissä tai tehtaalla?
Kasvata kassit, nössykkä.
SA-INT
Jenkeissä naiset ovat niin alistettuja, että tasa-arvo tuntuu ihan ihmeelliseltä. Alkaa tulle ylilyöntejä.
Vierailija kirjoitti:
Alko pänniä tuo naisten ylistäminen. Tuo pitäs viiä käymään sankarivainajien muistomerkillä ja kertoa vähän Suomen historiasta
Tämä on jäänyt vaivaamaan vaikka sen kirjoittaja pahoittelikin viestiään ylilyöntinä. Itse perusasia kuitenkin pysyy ja paranee nuorempien myötämelskeessä. Eikö nelikymppinen ymmärrä alentavansa oman kantansa arvoa suhtautumalla noin kateellisesti naisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jäänyt vaivaamaan vaikka sen kirjoittaja pahoittelikin viestiään ylilyöntinä. Itse perusasia kuitenkin pysyy ja paranee nuorempien myötämelskeessä. Eikö nelikymppinen ymmärrä alentavansa oman kantansa arvoa suhtautumalla noin kateellisesti naisiin?
Tuo asennehan on juuri sitä tulokastavaraa. Moni tyhmempi nainen/mies ei edes tajua imeneensä itseensä matalemman tason kulttuurien ominaisuuksia.
Ja mihin se naisten rakentama maa on johtanut? Syntyvyys laskee, hyvinvointivaltio vetelee viimeisiään, valtionvelka tähtitieteellinen ja työttömyys huipussaan.
Ehkä asiat olisi kuitenkin pitänyt jättää miesten hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin se naisten rakentama maa on johtanut? Syntyvyys laskee, hyvinvointivaltio vetelee viimeisiään, valtionvelka tähtitieteellinen ja työttömyys huipussaan.
Nojoo, tämä vuosikymmen ei ehkä ole paras meriitti naisten onnistumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä nekään mitään olisi sotineet ellei kotirintamalla olisi muonaa sotilaille tehty, lotat hoivanneet ja naiset pitäneet tehtaat ja tilat käynnissä
Suomessa elettiin vielä agraariaikaa, eikä tehdastyöllä ollut niin suurta merkitystä kuin esim. USA:ssa.
Mutta kovaa työtä oli naiselle yksinään pienenkin tilan pitäminen ja kaupunkilaiset naiset tekivät oman osuutensa halkojentekotalkoissa ja olivat apuna pelloillakin sadonkorjuuaikana.
Hei te miehet, jotka hermostutte siitä, että naisia kehutaan! Kyllä Suomi on tarvinnut teitä miehiäkin! Naiset on vain liian usein unohdettu, antakaa heillekin välillä se valokeila. Kommenteista päätellen tiedätte hyvin, miltä tuntuu kun juhlapuheissa unohdetaan joku ryhmä mainita. Naisille sitä on tapahtunut iät ja ajat, teille siihen verrattuna kenties hyttysenpisulin verran. Joten nyt aikuistukaa ja antakaa naistenkin välillä loistaa.
Vierailija kirjoitti:
Käsilaukku kädessä marjoja poimimassa. Kuvassa näkyy käsilaukun sangat kyynärtaipeessa, itse en marjasta käsilaukun kanssa.
Minä kyllä olen joskus poikennut käsilaukun kanssa metsään poimimaan ihan pari desiä marjoja ihan huvikseni, tehnyt vaikka pienen mustikkamaidon kotona. Ei se ole niin kummallista, jos se marjametsä ei ole ihan missään korvessa vaan omien normaalien reittien varrella. Eri asia jos lähdetään viiden ämpärin kanssa metsään urakoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL, minusta on vain hauskaa, että Suomessa normaali on jossain Amerikassa joku supernainen :D
Tätähän on järkevimmät puhuneet, että Suomessa naiset saavat ja osaavat tehdä ihan kaikki mitä miehetkin ja joskus enemmänkin. Meille siinä ei ole mitään omituista, mutta ilmeisesti joissain maailmankolkissa se herättää ihmetystä.
Katsoin eilen dokumentin rautakauden johtajanaisesta. Lopussa ilmeisesti amerikkalainen tutkija (yli 50 v. nainen itsekin) summasi, miten ihmeellistä ja käsittämätöntä tällainen "vanhin hallitsee, sukupuolella ei väliä " olisi nykyään.
No ehkä hänen yhteiskunnassaan. Tervetuloa Suomeen. Minäkin olen kotoisin emäntävaltaiselta paikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä nyt kadehditaan.
Vierailija kirjoitti:
Heh, nyt on läksyt opiskeltu huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon kirjottanu ton viestin enkä oo pahotellu sitä koska ei siinä oo mitään pahoteltavaa. Ja ihan kaksvitonen oon.
Kas vaan. Sehän yksi toinen newyorkilainen skribentti joutui lähtemään Suomenlinnasta kesken takaisin maitojunalla, kun ei kestänyt sitä luonnonvoimien armoilla elämistä.
Mutta vieläkään ei ole selvinnyt, vaihtoiko newyorkilainen kirjailija farkut verkkarihousuun?
Ajatteleeko kukaan muu, että noilla jutuilla saa myytyä kirjaa hyvin muissa maissa?
Ei tuossa puskassa taida olla yhtään marjaakaan, lavastettu kuva.