Hei naiset, nuori mies kysyisi teiltä seksuaalisesta ahdistelusta?
Käveltiin kaverin kans äsken kaupasta kotiin. Asutaan suht rauhallisella omakotitalo-alueella. Meidät ohitti about samanikäinen n 20 -vuotias nainen. Hän puhui puhelimeen jollekin siitä että pian on kotona ja että ei tarvitse huolehtia, täällä on rauhallista.
Nainen käveli tosi nopeasti ja vilkuili koko ajan taakseen kuitenkin matkan aikana.
Ei olla tästä hirveästi puhuttu koulussa, mutta puhuttu jotain samanikäisten tyttöjen kanssa.
Jotenki siis jätkänä ja siskonkin omaavana, tää asia myös kiinnostaa. Että miten teille sais luotuu sitä turvallisempaa kokemusta kävellä illalla ulkona? Olikohan nainen pelokas juuri meistä vai yleisesti vaan varuillaan?
Joo, en tiiä saiks tästä selkoa :D Mut olis kiva tietää siitä että miten me nuoret voidaan luoda parempaa turvallisuutta naisille ja tytöille omalla käytöksellä.
Kommentit (51)
Jos kuulen, että miesjoukko juttelee esim. lätkästä tai seuraavan viikon tenteistä, niin en heti oleta, että ovat metsästämässä naisia.
Ja ei kannata ainakaan pimeällä/syrjässä kävellä aivan tytön/naisen perässä, vaan vaihtaa vaikka kadun puolta jos mahdollista. Kiva, että mietit tällaisia!
Jutelkaa yhdessä jostain tavallisista aiheista kuten aiemmassa kommentissa mainittiin lätkä esim. Ja älkää vilkuilko, huudelko mitäään naisten perään. Jos mahdollista, menkää eri reittiä kuin nainen, tai huomattavasti kauempana tästä.
Voi olla, ettei se tyttö edes puhunut puhelimeen, vaan ainoastaan esitti puhuvansa.
Jos olisin nuori nainen tuossa tilanteessa, niin auttaisi jo paljon jos kuulisin nuorten miesten puhuvan suomea. Vielä parempi, jos puhuisivat ruotsia :-D Ruotsinkielisiä nyt ei ainakaan tarvitse pelätä.
Olen nainen ja mulle on pari kertaa pimeään aikaan lenkkeillessä käynyt niin että edellä lenkkkeilevä nainen on alkanut vilkuilla taakseen ja tihentänyt tahtia. Samalla nauratti ja harmitti ja teki mieli huutaa että hei, minäkin olen nainen, en jahtaa sinua. Mutta arvelin että huutaminen pahentaisi tilannetta.
Varmaan kannattaa hidastaa tahtia jos sulle käy niin että huomaat edellä kävelevän olevan peloissaan. Pysähdy ja katsele omaa puhelintasi niin että toinen saa etumatkaa ja huomaa ettet ole hänen perässään.
Joo puhuminen auttaa, tässäkin. :D Jos kaksi miestä kävelee ja kuulen heidän puhuvan lempiruuistaan tai jostain kevyestä, en todellakaan ajattele heidän syöksyvän perääni siltä istumalta. Itseasiassa olen pari kertaa huomannut miesten vaihtavan kadun puolta ja hidastavan kävelyvauhtiaan merkittävästi kun ollaan samaan aikaan oltu kävelemässä. En toki voi olla varma kuvittelinko nämä tapaukset vain, vai miettivätkö miehet oikeasti näitä asioita ja toimivat tarkoituksella. Silti jäi kiva mieli :) Kiitos kun mietit asioita! Se tulee maksamaan itsensä takaisin, jokainen nainen (niinkuin toki mieskin) ansaitsee kävellä rauhassa.
Hienoa, että mietit tätä!
Kannattaa jättää nainen/tyttö huomiotta tollasissa tilanteissa. Siis älä tuojota tai ala juttelee. Jos voit jutella esim kaverille ni puhu vaikka jääkiekosta tms. Siis ihan normaalia toimintaa. Jos kävelet perässä ni hidasta vauhtias tai vaihda vaikka toiselle puolelle katua. Siis, ettet kävele ihan perässä kiinni.
Jos näät, että on jotaan hämäräheppuja näkyvillä, ni älä häviä pimeyteen.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, ettei se tyttö edes puhunut puhelimeen, vaan ainoastaan esitti puhuvansa.
Jos olisin nuori nainen tuossa tilanteessa, niin auttaisi jo paljon jos kuulisin nuorten miesten puhuvan suomea. Vielä parempi, jos puhuisivat ruotsia :-D Ruotsinkielisiä nyt ei ainakaan tarvitse pelätä.
Mä teen usein kävellessäni niin että alan puhumaan puhelimeen illalla pimeällä, jos perässä/vastaan tulee mies :-D Eli hyvin mahdollista että hänkin vain esitti, ikäänkuin kokevansa olonsa turvallisemmaksi ja viestivänsä teille että ”minua pelottaa”.
Jos huomaat jonkin miehen ahdistelevan naista niin mene heti väliin. Jos joku nainen selkeästi näyttää ahdistuvan jonkun miehen seurasta niin mene seivaamaan tilanne jotenkin tyylikkäästi ja sitten jätät naisen rauhaan ettet ainakaan itse ahdista häntä.
Entä jos on yksin liikenteessä? Olisi kiva kuulla neuvoja myös siihen tilanteeseen. Vai naiseksiko pitää muuttua, että ei tarvitse pelätä? :D Mies24
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaat jonkin miehen ahdistelevan naista niin mene heti väliin. Jos joku nainen selkeästi näyttää ahdistuvan jonkun miehen seurasta niin mene seivaamaan tilanne jotenkin tyylikkäästi ja sitten jätät naisen rauhaan ettet ainakaan itse ahdista häntä.
Tuossa tulee helposti hakatuksi. Mies24
Vierailija kirjoitti:
Nämä valkoritarit on myösvittua vailla tilanteen jälkeen, yrittävät vain eri taktiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis meinaat että kaikki svedua vääntävät on lähtökohtaisesti Håkaneita?
Kiitos vastauksista! Hyviä vinkkejä, otetaan käyttöön!:D Ap
Itse naisena ja tytön äitinä on todettava miten surullista nykyaika on. Olen itse aina pelännyt pimeällä kulkemista ja miehiä. Ja pelkään vieläkin. Näkisinpä vielä sen ajan, ettei kenenkään tarvitsisi pelätä toista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä se, kun näitä sekopäitä ja huumejuippeja on kulmat täynnään. Kaikenlaista sekakäyttäjää. Mieluummin soittaisin poliisin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää nainen/tyttö huomiotta tollasissa tilanteissa. Siis älä tuojota tai ala juttelee. Jos voit jutella esim kaverille ni puhu vaikka jääkiekosta tms. Siis ihan normaalia toimintaa. Jos kävelet perässä ni hidasta vauhtias tai vaihda vaikka toiselle puolelle katua. Siis, ettet kävele ihan perässä kiinni.
Idioottimaista että henkilön joka ei ole tehnyt mitään väärää pitää kävely nopeuskin jonkun vainoharhaisen niuvaniemen potilaan takia muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä se, kun näitä sekopäitä ja huumejuippeja on kulmat täynnään. Kaikenlaista sekakäyttäjää. Mieluummin soittaisin poliisin.
Samoin. En todellakaan vaaranna omaa henkeäni ja terveyttä tuntemattoman ihmisen vuoksi. Poliisi saa hoitaa tilanteen. Mies24
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idioottimaista että henkilön joka ei ole tehnyt mitään väärää pitää kävely nopeuskin jonkun vainoharhaisen niuvaniemen potilaan takia muuttaa.
Ei tarvitsekkaan. Ihmisen pitää aina tiedostaa se, että tuonne kun lähtee yön selkään kulkemaan niin se on aina vaarallisempaa kuin päivä aikaa liikkuminen. Yökerhoissa ja baareissa aikansa viettäminen on aina vaarallisempaa kuin kotona kirjan lukeminen. Minä en itse liiku öisin keskustan alueella, koska mulla ei ole siellä mitään toimitettavaa siihen aikaan.
No paras tapa on vain olla kiinnittämättä naiseen / tyttöön mitään huomiota. Iskuyrityksiä on turha tehdä pimeällä kadulla. Se koetaan vain pelottavaksi ja ahdistavaksi. Edelleen kun emmme voi olla varmoja, kuka teistä on se normaali ja mukava mies ja kuka ei. Joten paras tapa on sivuuttaa meidät kokonaan.