Diabetespäivä! Tee pikatesti! Itse sain 18/26
Perusmamma, ikää 35 vee, lähisuvussa on tautia, "vähän" pullukka eli BMI 27. Elämäntapoja muuttamaan!
Perustetaanko riskiryhmä joka satsaa omaan (ja perheensä) hyvinvointiin? Mikä on sinun riskitulos? Miten voisit muuttaa omaa arkea?
Ison perheen mamma
Kommentit (53)
Sain 10, joista viisi, koska isälläni on diabetes.
Painoindeksi 28, mutta oli aiemmin lähellä 40 joten aika paljon on alas tultu ja tullaan vieläkin. Ehkä riski tuosta siis vielä laskee :)
Toi 80 sentin vyötärönymäryshän on tosi kapea! Hämmästyin kun mittasin omani, se oli 77. Ja olen kuitenkin pitänyt itseäni hoikkana. Ajattelin, ettei olisi riskirajat lähelläkään. Mittani siis 172/58, ja painoindeksi 19,5. No, mä olenkin palikka, mulla ei ole kurveja ei niin sisään- kuin ulospäinkään. Eli ei tissejä ja peppua, eikä myöskään vyötäröä. Olen vartalonmalliltani I. Mutta en SILTIkään ole ajatellut, että vyötärönympärykseni olisi lähelläkään riskirajaa. T. hämmästynyt
Ainiin, testitulos 2/26, pisteet liikunnan harrastamattomuudesta
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:21"]
en kuulu riskiryhmään! -timmimama bmi 22,3
[/quote]
timmi ja BMI 22 samassa lauseessa, tirsk :))
[/quote]
En tiedä miksi jaksoin provosoitua tästä, mutta et ole vissiin urheilusta ja lihasmassasta hirveästi lueskellut?
Sain kymmenen pistettä. Pisteitä tuli siitä, että verensokeria on viime aikoina mittailtu ja paastoarvo on ollut useasti koholla (yli tai lähellä 7). Todennäköisesti siis sairastun joskus kakkostyypin diabetekseen, vaikka olen hoikka ja liikunkin melko paljon. Nyt minulla on ns. "heikentynyt sokerinsieto" vai mikä se ilmaisu nyt olikaan.
13/26
Ikää jo 45, painoindeksi 26, vyötärönympärys yli 80 cm, raskausdiabetes
Tiedän, pitäisi pudottaa paino 70 > 60 (ja jos se vyötärökin siinä samalla kapenisi), pituutta 165
9 pistettä, jotka tulivat iästä, verenpainetaudista ja sukurasitteesta. Mitään ei ole siis tehtävissä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:57"]
Toi 80 sentin vyötärönymäryshän on tosi kapea! Hämmästyin kun mittasin omani, se oli 77. Ja olen kuitenkin pitänyt itseäni hoikkana. Ajattelin, ettei olisi riskirajat lähelläkään. Mittani siis 172/58, ja painoindeksi 19,5. No, mä olenkin palikka, mulla ei ole kurveja ei niin sisään- kuin ulospäinkään. Eli ei tissejä ja peppua, eikä myöskään vyötäröä. Olen vartalonmalliltani I. Mutta en SILTIkään ole ajatellut, että vyötärönympärykseni olisi lähelläkään riskirajaa. T. hämmästynyt
[/quote]
Samaa mieltä. Minulla kilot kertyy vatsaan, mutta vaikka laihduttaisin (165/73) ja kiloja tippuisi se tavoitteenmukainen 10-15, en pääsi tuohon 80 cm:iin. Ikää toki melkein 50 v
3/26. Mummolla ja tädillä 2-tyypin dm. Ihan ylipainolla hankittu.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 10:21"]
en kuulu riskiryhmään! -timmimama bmi 22,3
[/quote]
timmi ja BMI 22 samassa lauseessa, tirsk :))
[/quote]
Oletko vähän vajaa? BMI 22 melko lailla tarkkaan siinä normaalipainon keskivaiheilla. Jos se kaiken lisäksi koostuu enimmäkseen lihaksesta, niin kyllä kyseessä on ilman muuta timmi nainen. Tarkoittaako "timmi" sinulle alipainoista? Herää pahvi!
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 11:57"]
Ainiin, testitulos 2/26, pisteet liikunnan harrastamattomuudesta
[/quote]
Joo ei tuota vyötärönympäryksen viitelukemaa tarvitse ottaa ihan tosissaan. Itse kävin juuri työhöntulotarkastuksessa ja oma vy näytti siellä 79 senttiä ohut neule päällä. Bmi on 24,5. Läskiä löytyy jokusen verran, mutta niin on lihastakin. Työterveyshoitaja vaan tokaisi, että tää on tosi hyvä lukema urheilevalle naiselle. Kehaisi vielä x:n muotoiseksikin, on leveät hartiat ja leveä lantio. Siinä vaiheessa tuosta lukemasta kannattaa huolestua jos maha on eteenpäin suuri, sehän on ihan rakenteesta kiinni kuinka leveä vyötärö on.
3p sain, äitiniäidillä oli diabetes.