Missä iässä teillä alkoi laskimoiden vajaatoiminta näkyä?
Itsellä on alkanut nyt tänä kesänä. Oon 38. Mulla on aina ollut luiset jalkaterät, joista näkyy kaikki suonet sekä ohuet nilkat. 37-vuotiaana pystyin vielä hyvin pitämään varrettomia sukkia ja leggingsejä ja treenitrikoita. Tänä kesänä siihen sukan ja leggingsin alta näkyvään nilkan osaan on vaan alkanut kertyä turvotusta, niin että siitä huomautellaan. Sekä sukat että leggingsit on sopivaa kokoa. Itseasiassa samoja kuin viime vuonna ja painokin on sama. Yleensä sanotaan että miehet huomaa mitään, mutta mies alkoi ensimmäisenä huomauttelemaan. Olikin kyllä sillä kerralla melkoiset turvotuspallot nilkoissa. Lisäksi turvotusta on välillä jalkapöydissäkin. Ei näy luut eikä suonet entiseen malliin muuta kuin aamulla, kun ei ole vielä noussut sängystä. Myös sääriin kokonaisuudessaan on tullut paljon enemmän mustelman näköisiä hämähäkkiverisuonia ja mustelman värisiä kiemuraisia isoja suonia. Viime vuonna näitä oli näkyvissä jo muutamia, mutta tänä kesänä määrä on varmaan triplaantunut. Hävetti jo hamettakin pitää.
Tälle ei voi varmaan ite mitään? Ei parantaa eikä hidastaa? Ei auta kuin leikkaukset? Niihin ei oo varaa eikä oikein intoakaan. Saa vissiin sanoa hyvästit hameille ja legginseille. Oon normaalipainoinen. Sirot nilkat ja jalkaterät on olleet aina mun vartalon kaunein piirre, joten niiden menettäminen harmittaa. Netissä luki että liikunta auttaisi itse turvotukseen. Aika paljon kävelen ja pyöräilenkin, lähes joka päivä, mutta tuntuu että sen teho on tilannekohtaista. Välillä se auttaa ja välillä ei mitään, vaan nilkkoja turvottaa silti.
Kommentit (26)
Nyt 52 v mies. Ekat suonikohjut leikattiin kaksvitosena. Yhteensä kolme kertaa leikattu.
Eipä sinänsä haittaa, olen edelleen kovatasoinen kestävyysurheilija (amatööri).
Noita hämähäkkisuonia yms on mulla ainaki ollu jo lapsesta asti.
Mistä muuten turvotus johtuu? Kerran raskauden aikana pelästyin, ku jalkaterät oli ku norsun tassut. Meni ohi. Nykyään alkanu kertyä turvotusta jalkapöytään, polven alle ja kantapäiden viereen, nilkkoihin.
Turvotus johtuu nesteen kertymisestä, käytännössä siis imusuoniston toiminnasta on kyse. Lääketieteellinen diagnoosi on ödeema.
Syitä turvotukseen on monia. Joillakin on taipumusta tähän, etenkin kun ilma on lämmin ja kostea tai jos tekee seisomatyötä. Toisilla se voi johtua sairaudesta, yleisiä ovat sydämen vajaatoiminta sekä lymfologiset ja verisuonistoon sekä munuaisiin liittyvät sairaudet.
AP, voit kokeilla suolan vähentämistä sekä nesteen juomisesta huolehtimista sekä liikuntaa, etenkin vesijumppa ja vesijuoksu on hyvä keino. Imusuonisto tarvitsee nestettä vähän väliä toimiakseen kunnolla ja lisäksi liikuntaa, joka pumppaa nesteen liikkeelle. Vedessä lisäksi auttaa vedenpaine, joka hieman "puristaa" jalkoja. AP:n kannattaa myös kiinnittää huomio istumisasentoon, koska istuessa nivusten imusolmuke painuu vähän kasaan ja neste jämähtää painovoiman takia helposti juuri sääriin ja nilkkoihin. Joku rahi tai palli olisi hyvä, tai divaaniosa sohvassa, missä voi istua niin että nojaa taakse ja nostaa jalat suoraan eteen. Eikä pitäisi istua pitkiä aikoja yhteenmenoon vaan välillä nousta, kävellä ja pumpata nilkkoja. Sängyssä voi illalla maata ja nostaa jalat suoraan seinälle ylös.
Tukisukkia on kahdenlaisia, on kevyet tukisukat, joita saa melkein mistä vaan polvisukkina, sekä ohuempaa ja paksumpia. Parhaimmat sukat ovat kompressiosukat. Noita ensiksi mainittuja voi kokeilla ensin, onko niistä apua. Jos kuitenkin myös polven alue on turvonnut, sitten on valittava stay-up sukat tai sukkahousut. Näitä kevyempiä, joissa on mittana denierit, löytyy Sokoselta, Stokkalta, Lindexiltä, yms. Nuo kompressiosukat ovat niitä, joissa on paineluokat, jotka on ilmaistu elohopeamillimetreinä (mmHg) - niissä 15–20 mmHg on hyvä aloittelijalle (niitä puristavimmat ovat lääkinnälliset kompressiosukat, joita varten tarvitsee lääkärinlausunnot).
??
Olen 66v eikä tuollaista ongelmaa edes täällä etelässä. Eikä suonikohjujakaan. Sormet saattaa turvota hetkellisesti jos lenkkeilee pidempään yli 30 asteessa.
Ha Ha! ;D
Olen hoikka ja liikunnallinen. Ekat kohjut teininä tuli. Annoin olla, koska vanhemmillakin o ollu. Oireilemaan rupesi esikoisen syntymän jälkeen. Menin ihan terkka lääkäriin ja sieltä verisuonikirurgiaan. Näki hyvin ultral, et on vajaatoimintaa. Ny ootellaan sit kutsua laserointiin!
Et on ihan periytyvä juttu, eikä auta mikää!