Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin sait tietää, mistä juusto on tehty?

Vierailija
25.09.2021 |

Eli siis missä tilanteessa ja minkä ikäisenä opit ekan kerran, että juusto tehdään maidosta? Mä olin silloin joku toka-kolmasluokkalainen. Opin sen ympäristötiedon tunnilla kun käsiteltiin ruuan tietä pellolta pöytään. Kuulin jostain että moni oppii tämän jo ennen koulun aloitusta, ja joku ihmetteli että mä opin sen vasta koulussa. Opetetaanko tämä yleensä päiväkodissa? Juusto ja maito eivät maistu samalta, joten ei sitä pienenä arvellut että juustoa tehdään maidosta.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oon mä ton aina tiennyt..

Vierailija
2/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään mielikuvaa, yleensäkin käsite maitotuote on ollut tuttu. Reilusti ennen kouluikää olen myös seurannut, kuinka mummo teki kotijuustoa juhlapyhiksi ja juustomassa oli juustomuotissa valumassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun otin juustoista kyrpykkää suuhuni. Silloin tajusin mistä juusto on tehty.

Vierailija
4/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla pientilalla asuneena ei kyllä ollut mitään erityisiä kuvitelmia, mistä asiat tulevat. Vasikka teurastettiin, ja siitä saatiin sitten lihat lautaselle. Vilja kylvettiin, puitiin ja jauhettiin ja siitä tuli jauhoa josta pystyi tekemään ruokaa tai leipomaan. Maito lypsettiin, kun lehmä oli poikinut, että se maito nousi, ja siitä sitten sai maitoa juotavaksi, piimää, kermaa, viiliä ja juustoa. Ja mummon venäläinen sisko teki kettumaitoa (eli uunissa haudutettua maitoa, johon muodostui paksu ketto päälle). Kaikkea ei tehty itse, vaan se maito lähti meijeriin, jossa tehtiin esimerkiksi se voi.

Ja kyllä oli jo 70-luvulla televisio, josta tuli ihan ohjelmiakin. Niistä oppi kaikenlaista.

Vierailija
5/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista. Mutta muistaako kukaan semmosia juustoja 80-luvulta, joissa oli punainen vahamainen suoja ympärillä? Pienenä muovasin niistä itselleni tekokynnet. Oli ihan vähän ohis :D

Vierailija
6/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä muista. Joskus pienenä tietysti, mutta muistikuvaa ei ole.

Vierailija
7/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muidta. Ja kotona on opetettu mistä mikäkin ruoka tulee.

Vierailija
8/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä muista. Mutta muistaako kukaan semmosia juustoja 80-luvulta, joissa oli punainen vahamainen suoja ympärillä? Pienenä muovasin niistä itselleni tekokynnet. Oli ihan vähän ohis :D

Kyllä, pallo-Edamissa oli ainakin punainen vahakuori. Ja monessa muussakin juustossa ja nykyäänkin, jos ostaa muuta kuin Valion perusjuustoja. Muistelen olleen myös hieman sulatejuustomaista paprikajuustoa, jota ostettiin paloina tiskiltä ja siinäkin oli punainen vahakuori.

Ei kai tuollaista tarvitse erikseen opettaa jossain laitoksessa, kyllähän lapset kyselevät ja puhuvat vanhempiensa kanssa ja televisiokin oli tosiaan olemassa. Juustojakin oli juuri kotijuustoa, sulatejuustoa, tuorejuustoa ja raejuustoa. Luulisi melko pienenkin lapsen tietävän, että ne tehdään maidosta kuten jogurtit, jäätelöt, viilit ja rahkatkin.

Vierailija
9/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun lapsena näin mummon tekevän leipäjuustoa omien lehmien maidosta. Meijeristä saattoi tilata punakuorista pallojuustoa, joka oli tehty lähimeijerissä siitä maidosta, jota kerättiin tonkissa.

Oma lapseni kysyi joskus pienenä "kuka sen on tehnyt", kun kaupasta ostettiin jotain. En enää muista, oliko se leipä vai joku vaate. Lapsillekin oli täysin selvää, että jossakin on joku, joka niitä tekee. 

Vierailija
10/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä mitään aavistusta :D enpä usko että mua on mitenkään erityisesti kiinnostanut juuston alkuperä.

Vierailija
11/18 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tosiaan mitään kotijuustoa tehty, olen siis kaupunkilainen ja synnyin ysärillä.

Ap

Vierailija
12/18 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin olla aika pieni. Tulee mieleen kun kymmenen vuotta nuorempi veljeni luuli että sinihomejuusto tehdään homeisista kuolleista lehmistä/niiden maidosta ja ei suostunut syödä sitä ennen kuin myöhemmin 🤣

Vierailija
13/18 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista aikaa, etten olisi tiennyt. Kotoa tuollaiset opitaan.

Vierailija
14/18 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole kuusta tehty.

Vierailija
15/18 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalaislapsille on näihin vuosikymmeniin ollut täysin selvää, mistä tulee maito, liha, kananmunat, perunat, porkkanat, jauhot ym. maataloustuotteet ja jopa villa. Leipää eivät välttämättä osaa  yhdistää pellolla kasvavaan viljaan, jos sitä ei kasva kotitilalla eivätkä merinovillaisia alusvaatteita lampaisiin.

Vierailija
16/18 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ole kuusta tehty.

Kuu on poron pintaa eli nahan alla olevaa rasvaa. Sitä saattavat saamelaiset syödä juuston tapaan, vaikka kuivattuna kahvin kanssa. Tunnetaan myös munaskuut, joka on tarkoittanut munuaiskuuta eli munuaisten ympärillä olevaa rasvaa.

Vierailija
17/18 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jotain 11 tai 12 kun olin veljeni kanssa kesätöissä maalaistalossa. Maito vietiin tonkassa hevosen kärryllä maitolaiturille, josta  maitoauto vei sen meijeriin. Sitten haettiin taas hevosella se maitotonka ja siellä oli palautuksena juustotanko. Meillä kotona ei ollut koskaan juustoa, en ainakaan muista.

Vierailija
18/18 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan punakuorista Edamia edelleenkin.