Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko hemmotellut lapseni piloille?

Vierailija
14.11.2014 |

Yhdeksän vuotias lapseni ei ole koskaan mennyt yksin julkisilla minnekään. Autolla vien kouluun, harrastuksiin, kavereille. Ei osaa tehdä itselleen välipalaa, juotavaa osaa ottaa jääkaapista. En koskaan antaisi itse käyttää veistä, koska ei todellakaan ole kokemusta, eikä osaa sitä turvallisesti käyttää. Jos pyydän esim. kattamaan pöytää kun itse teen ruokaa, kitisee ettei halua, osaa, jaksa, ei tiedä missä meillä tavarat on keittiössä, kun kaikki tehdään aina valmiiksi. Aina ei edes pyydä ruokaa, sanoaa vaan, että haluaa jotain.

Ei osaa itse istua pöydän ääressä tekemässä läksyjä, aina pitää vahtia, että varmasti tekee niitä. Ei osaa pakata koulureppua, eikä huolehtia, että siellä on kaikki tarvittava. Usein ei ole esim. liikuntakamoja mukana, kun ei osaa pakata niitä, jos en muistuta. Tietenkin se on myös aina äidin vika, jos jotain jää, koska aina olen huolehtinut pakkaamisesta ja muistuttamisesta.

Ei osaa leikkiä nätisti muiden lastan kanssa, tai siis ei ole kohtelias niin, että jos tapaa uuden lapsen niin tekisi jotain itselleen vähemmän mieluisaa siksi, että joku toinen pyytää. Yleensä vaan valittaa. Ei ole kannustava muita lapsia kohtaan vaan pitää itseään muita parempana. Muistuttaa kyllä muita siitä missä itse on parempi.

Osaa olla maailman suloisin ja ihanin poika, onko peli ihan menetetty? Pilasinko lapseni?

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirien koulutuksessa tiedetään että palkitseminen toimii paremmin kuin rankaiseminen. Ehkä sama on tulossa ihmistenkin pariin. Pikku pakkotilanteita voi tehdä niin etteivät ne näytä rankaisemiselta. Esim. Eikö meillä ole maitoa? Mistä sitä saataisiin?

Vierailija
42/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut vielä muita kommentteja, mutta heti tuli mieleen, että olet vienyt lapseltasi onnistumisen kokemukset, yrittämisen ja erehtymisen tuoman tyydytyksen ja oppimisen ... Miten hän ylipäätänsä tulee toimeen muiden lasten (tai aikuisten) kanssa? 

Saako hän tehdä yhtään mitään itse, vastata mistään teoistaan itse? Miksi et kunnioita hänen yksilöllisyyttään? 

Lopeta heti tuo curling tai helikopterina olo tai mitä se nyt onkaan. Lyö pojalle veitsi käteen ja jätä hänet tekemään oma voileipänsä. Kai teillä nyt kotona laastaria on. Jos koulussa saa torut kamojen puuttumisesta, ota vastaan pojan suuttumus kun et niitä hoitanut hänen reppuunsa. Anna tehdä läksyt omassa rauhassa, tarkista ne kun ne on tehty.

Kai haluat, että hänestä tulee tasapainoinen, itsetuntoinen mies eikä mikään perässävedettävä ja passattava jättivauva? Päästä irti! 

Vierailija
44/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vielä mieleen Kaari Utrion erittäin viisas lause: vanhemman tehtävä on tuottaa lapselle pettymyksiä. Tarkoittaa, että on sanottava ei, vastoinkäymisistä pääsee yli, elämä jatkuu, joskus saa nenilleen, mutta ei siihen kuole.

28

Vierailija
45/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 01:10"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 01:06"]

No, hirveä paasaus täällä. Mutta Mulla on ADD-lapsi, eikä se tarkoita sitä, että hän olisi huonompi kuin muut. Unohtelevainen, mutta lempeä ja kiltti. Kauhea huuto siitä, että miten teidän lapsenne toimii. Ei ole apua, jos kyseessä sattuu olemaan erikoislapsi. Tuota nro 14 vuodatusta en edes jaksanut lukea, paasaa kuin höyrypää.

[/quote]

Joo energiaa riittää ja fiksu lapsi kyllä on, olisi kiva vaan tietää onko esim jotain käyttäytymisterapiaa missä lapsi voisi oppia käyttämään tämän kaiken energian johonkin fiksuun tekemiseen, kanavoimaan sen opiskeluun, harrastukseen tms, eikä tähän ainaiseen häsläykseen ja tehtävien välttelyyn ja vastaan sanomiseen ja kiukutteluun, kun asiat ei mene hänen tahtonsa mukaan.

[/quote]

Onhan sitä, ja sinun on opeteltava sitä antamaan. Sen nimi on keppi ja porkkana. Ininästä lähtee edut, asiallisesta touhusta saa niitä takaisin. Kun ongelma on se, että ei tehdä hänen tahdon mukaan, selitä että uhmaikäisen kuuluu opetella omaa tahtoa, mutta kouluikäisen kuuluu opetella antamaan siitä välillä periksikin, ja että äidin tehtävä on pitää huoli, että lapsi muistaa olevansa lapsi ja että ilman erittäin hyviä perusteluja lapselta se on viime kädessä äiti, joka sanoo mitä tehdään.

Muista, että se työ jonka viitsit nyt tehdä asioiden opettamiseen lapselle parantaa teidän molempien tulevaisuutta ja säästää valtavasti aikaa ja energiaa myöhemmin.

Vierailija
46/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Ei osaa käyttää veitseä? Oma saman ikäinen teki eilen makkarakeiton. Kuori ja pilkkoi porkkanat, perunat, lantut, sipulit, palsternakan.
Ja tuossa ei olllut mitään ihmeellistä.

Vierailija
47/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hyvä aika tehdä jotain. Lapselle omat kotityövelvoitteet tyyliin roskien vienti ja astianpesukoneen tyhjennys. Oman huoneen siistinäpidosta hyvä aloittaa. Läksyt tehtävä itse, vaikeissa kohdissa voi auttaa. Teette kodin säännöt yhdessä.

Vierailija
48/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veitseä???

Vierailija
49/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
50/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hemmottelun lisäksi haitannut lapsesi motorista kehittymistä. Hän on saanut harjoitusta esimerkiksi käden monipuolisessa käytössä tuhansia tunteja vähemmän kuin muut samanikäiset! Taidot eivät harjoittelematta kehity ja taidot sijaitsevat aivoissa.

Vaarannat lapsesi aivojen kehityksen. Korjaa tilannetta nopeasti.

Vierailija
51/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää käskeä ja määrätä, eikä pyytää. Ei lapsen kanssa tuollaisissa asioissa luoteta siihen, että hän empaattisesti tajuaa auttaa, vaan kylmästi pakotetaan.
Jos hän koko ajan kinuaa läksyihinsä vastauksia sinulta, kuulostaa kyllä siltä että hän lopulta ne saa tai on ainakin joskus saanut. Eihän hänellä muuten kävisi mielessä kinuta?

Vierailija
52/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat ei ole niin yksinkertaisia. Onhan tuo ap:n muksu hemmoteltu, mutta näin iän myötä olen huomannu, että monet ihan pilalle hemmotellut ovat kuitenkin tasapainoisia ja luottavaisia aikuisena. Suurimmat ongelmat on niillä, joista ei välitetty ja kohdeltiin kovasti, eikä todellakaan passattu. Eräs tuttavaperheen tyttö ei vielä yläkoulussakaan viitsinyt voikkaria tehdä ja oli sellainen äidin palleroinen. Nyt tuo tyttö on 41-vuotias, työskentelee hyvässä ammatissa, parisuhde on kunnossa ja lapset hyvinhoidettuja. Eihän tuo vieläkään mikään ahkera ole ja mielellään lykkää toisille kotityöt tmv., mutta elämässään on hyvin pärjännyt kuitenkin ja on hyvätahtoinen ihminen.

Vierailija
53/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että olet päästänyt hommat noin pitkälle, mutta vielä ehtii. Hyviäkin vinkkejä on tullut. Nyt vaan mukaan avuksi pilkkomaan ja puuhaamaan.
.

Meillä annettiin 4v käteen juuresveitsi, ja ehkä 7v ikäisenä iso kokkiveitsi. Ei ole juurikaan vahinkoja tullut. Väkipalat ja aamupalat osannut tarpeen tullen hoitaa eskari-ikäisestä. Ja empatiaa ja auttamishalua koulitaan koko ajan, vaikka jo hyvät perusteet on.
.
Vähän päivässä, niin vuodessa oppii jo paljon....

Vierailija
54/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitos kaikille vinkeistä!

Olen itsekin lukenut, että palkitseminen on parempi kun rankaiseminen, että ne positiiviset kannustukset jää mieleen paremmin. Tietty jos todella huonosti käyttäytyy niin varotusten jälkeen se on yleensä aina se telkkari / ipadin käyttöoikeus, joka lähtee. Kyllä sitäkin on tehty, mutta ne on aika äärimmäisi tilanteita. Lapsi on todella huono keksimään itse mitään tekemistä, ei osaa kauhean hyvin itse leikkiä vaan aina pitäisi olla keksimässä tekemistä tai roikkuu minussa kiinni eli kait näistäkin on hyötyä.

Keitin aamulla puuroa ja pyysin, että ottaa astiat pöytään ja kaataa maidon, niin kyllähän se onnistu, mutta koko ajan pelkäsin, että millon se maito on pöydällä. Sen verran huteran näköistä sähläystä oli, mutta onnistuhan se. Josko sitten illalla laittaisi vaikka tiskitkin koneeseen.

t. AP

Vierailija
55/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä jos maito kaastuu pöydälle, senhän voi pyyhkiä rätillä ja lapsi siis itse voi pyyhkiä. Jos astioita menee rikki (mitä en kyllä' usko) kun niitä laittaa tiskikoneeseen, niin sitten menee. Sitähän se opettelu on, aluksi menee vähän huonommin, sitten hyvin. 

Olet toiminut niinkuin olet toiminut myös oman mukavuutesi tähden, että asiat sujuisivat nopeammin ja tehokkaammin. Se ei ole lapsen etu. 

Vierailija
56/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus. Olet pilannut. 

Vierailija
57/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYTÖT! Juoskaa ap:n MAMMANpoikaa pakoon, kauas ja lujaa, vielä kun ehditte!

Vierailija
58/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on curlannut pentunsa pilalle. Just saying.

Vierailija
59/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli hyvä vinkkejä ja kommentteja, nyt vaan ilkeilyä. Kyllä se mammanpoika osaa hirveän hurmaavakin olla (kun sille päälle sattuu ja jotain haluaa), että varmasti teidänkin tytöt hurmaantuisi ja totuus paljastuisi vasta, kun eka yhteinen roskapussi pitää viedä ulos.

Vierailija
60/85 |
14.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea. Olet kasvasttanut sellainen pojan, joka on sitten aikuisena ihan samanlainen ja hänen mahdollinen vaimonsa tulee tilittämään AV:lle kuinka paska ja saamaton mies hänellä on.

Miksi lapset pitää kasvattaa noin? Meillä jo eskari-ikäinen osaa tehdä välipalaa itse. Ekaluokkalainen saa käyttää veistä pilkkoessaan hedelmää. He siivoavat itse omat huoneesa, kun sitä pyydetään.

Nyt AP:n kannattaa muuttaa tilanne täysin. Vielä on pienet mahdollisuudet kasvattaa lapsesi oikein.