Työ"kaveri" from hell
On alemmalla koulutuksella, mutta tekee samaa "virkaa". On eniten sairauslomalla, myös lapsen takia nykyisin. Varastaa ideasi, ajatuksesi, jopa vitsisi. Ei tee työtehtäviä, sluibaa missä vaan ikinä pystyykin. Laulaa eteenpäin kaiken tekemisistäsi ja "avautumisistasi" esimiehelle. Kiertää muiden työpisteissä ja raportoi edellä mainitut asiat esimiehelle. Kyttää kaapit, kalenterit ja tietokoneen(ilm. sivuhistorian?)Aikaahan hänellä on kierroksille, koska välttelee omia työtehtäviään.
Suunnittelee työpäivänsä siten, että kykenee juoksemaan omilla asioillaan kesken päivän. Pelkkien sijaisten ollessa töissä häipyy monta tuntia etuajassa kotiin, eikä tietenkään merkitse näitä poissaoloja työvuorolistaan, korvaamisesta puhumattakaan. Hän käyttää myös hyväkseen asiakkaiden "etuja", mutta en voi niitä nyt tähän tarkemmin eritellä, mutta törkeää touhua on.
Esiteltyään muiden ratkaisumallit ominaan, ottaa kunnian muiden töistä omiin nimiinsä. Esiintyy muiden tahojen, kuten omaisten silmissä hyvän tahdon lähettiläänä, vetäisten maton muiden työntekijöiden alta. Hänellä on kuulemma "auktoriteettia", ja siksi asiat hoituvat. Oikeasti kyse on siitä, että hän välttelee ikäviä työtehtäviä, eikä niitä siis hoida. Esim. tottakai asiakas on hyväntuulinen, kun häneltä ei vaadita mitään. Ammattitaitoista..kyllä kyllä.
Olen lopen kyllästynyt tähän perseen nuolijaan. Yritän vältellä häntä ja olla mahdollisimman vähän tekemisissä, mutta se on aika mahdotonta. Hänellä kun tuntuu olevan aina asiaa. Eli totaalinen puhumattomuuskaan ei toimi.
Kertokaapa, mitä helvettiä asiassa voi tehdä? En aio väistää ja vaihtaa työpaikkaa yhden lusmupetterin takia, koska itse olen ammatillinen ja hoidan työni HYVIN.
Tilanne on jo mennyt siihen pisteeseen, että alan olla vainoharhainen. Olen jopa ajatellut, että hän on salakuuntelee työpistettäni. Miksi muuten hän tietäisi tulla juuri tulen palavaa aihetta käsittelemään tai oikeammin: selittelemään. Sen nyt olen oppinut melkein, etten omia henk.koht asioita hänelle kerro, ne kun eivät todellakaan jää "meidän välisiksi".
Esimiehelle on turha mennä kertomaan, koska hänet on kiedottu jo sormensa ympärille tiukasti. Joten miten toimia??
Ja kertokaa vastaavia kokemuksia, ehkä niistä saisi vertaistukea, kiitos?!
Kommentit (23)
Noh noh, jos ei pärjää työyhteisössä, voi perustaa oman yrityksen.
Lukitse kone, kun poistut paikalta. Älä kerro windowsin salasanaa kenellekään. Älä kerro työkavereille henkilökohtaisia asioita, jos ne ei ole sellaisia, että voisit huutaa niitä torilla kaikkien kuullen. Ystävät on salaisuuksia varten.
Jos kalenteri on vielä vanhanaikainen paperiversio, niin osta niin iso käsilaukku mihin se mahtuu ja kanna sitä mukana. Älä jätä pöydälle mitään papereita, joita kuka tahansa ei saisi nähdä.nälä kuutenkaan huutele ideoitasi kenellekään, vaan esitä ne sopivassa tilaisuudessa esimiehelle/kaikille itse. Kukaan ei voi varastaa töitäsi ja ideoitasi, jos et itse niitä tarjoa varastettavaksi.
Älä turhaan seurustele eli juorua tämän ihmisen kanssa. Kun hän tulee paikalle, tee töitäsi ja sano vaikka, että on kiire, pitää tehdä yksi juttu. Jos kyselee mitä, niin älä vastaa, tee vain töitäsi. Tai soita vaikka joku 'työpuhelu' jollekin. Jos voit kuunnella musiikkia, niin pistä kuulokkeet korville. Se on hyvä tapa eristäytyä. Eikä tarvitse edes kuunnella musiikkia, olet vaan kuulokkeet korvilla ja et ole kuulevinasi työkaveria, kun hän tulee paikalle puhumaan sinulle. Sitten voit jossain välissä sanoa, ettet kuullut hänen tuloaan ja on vähän kiire.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2014 klo 18:49"]
Kyttää tietokoneen ja sivuhistorian? Miten se on mahdollista? Meilläpäin ainakin kirjaudutaan ulos/lukitaan kone silloin kun ei itse olla paikalla.
[/quote]
Ihan samaa ihmettelin minäkin. Missä työpaikassa ensinnäkin saa vielä poistua työpisteeltä loggautumatta ulos koneelta (tietoturva!) ja vaikkei tällaista olisikaan ohjeistettu, niin eikai kukaan nyt niin tyhmä ole, että jättää koneen muiden katsottavaksi poistuessaan paikalta? Kalenterikin on nykyään yleensä outlookissa kaikkien nähtävissä, joten salaisuudet sinne kannattaa laittaa private -optiolla. Kaapeissa on lukot ja avain?
Vai väitätkö, että tämä työkaveri tulee vaan koneellesi, tuuppaa sinut siitä pois ja alkaa selata sivuhistoriaasi?