Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teennäinen keskiluokkalaisuus

Vierailija
25.09.2021 |

Luin erän somevaikuttajan ja kirjailijan kirjan kuluttamisesta. Miksi mua alkoi se teennäisyys ärsyttää? Hän on vähentänyt kulutusta ja käyttää vain yhtä mekkoa. Hän on tietoinen. Toisaalta sijoituksissa lienee rahaa rutkasti ja kesämökin tuolien päällystystä mietitään tarkkaan. Miksi mua ärsyttää? Ja mikä? Se että moni ei pysty edes valitsemaan moista. Yksi asu juhlasta toiseen on surullista arkipäivää. Ankeat valinnat eivät ole vapaaehtoisia.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tiivistää pointin tähän. Hänellä on mahdollisuus ”tehdä numero” vaatimattomasta elämäntyylistään. Kuitenkin turvana suuria mullistuksia tai muuta vastaan on osakesijoitukset, kesämökit, keskusta-asunnot. En ollenkaan vähättele hänen tapaansa elää ja hyvä kun downshiftaa. Ymmärrystä ei kuitenkaan heru yhtään esim. peräkylillä asuvalle joka oikeasti kulkee samoissa vaatteissa ja omistaa jopa vanhan kotteron päästäkseen töihin johonkin.

Vierailija
22/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mistä kirjasta puhut ja se oli kyllä aika ällöttävä. Kuplassa elellään vahvasti, kun kaikkien ystävien luona voi kyläillä kävellen, kaikki asuvat lähekkäin Helsingin kantakaupungissa. Keskiluokkaisen vapaaehtoiset kulutusvalinnat ovat cool, samat valinnat pienituloisen pakon sanelemana ovat... No, niistä ei kukaan välitä, menisivät kunnon töihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kutsut ekologista elämäntyyliä teennäiseksi keskiluokkaisuudenksi? Tarkoitatko sitä, että elämä ei ole keskiluokkaista oikeasti, vaan että se on joko ala-tai yläluokkaista?

Vai tarkoitatko sitä että keskiluokkainen elämä ei ole aitoa elämää?

Keskiluokkaisuus on juuri tuota some ja blogielämää, jota kaikkien pitäisi apinoida ja ihailla. Osaavat tehdä kaiken paremmin, mietitymmin ja eettisemmin.

Piilomainonta ja lifestylemarkkinointi tökkää silmään. Varmaan oikeinkin tyytyväisiä omissa samanhenkisten kuplissaan, jossa varmaan osaavat jatkaa toisen kesken jättämää lausettakin. Mikäpä sitä hyväosaisten harmoniaa rikkoisikaan, niinkauan kuin rahvas ei tule sitä sotkemaan. Asiat kuuluvat huolellisesti omiin lokeroihinsa konmarituksen jäljiltä.

Sinulla on ihan valtavan suppea näkökulma. Et taida ihan tunnistaa aitoa harmaata keskiluokkaa. Blogielämä on kaukana stereotyyppisestä keskiluokkaisuudesta. Sanoisin, että sinua ärsyttää joku ihan muu asia kuin teennäinen keskiluokkaisuus.

Minua taas ärsyttää se, että Suomessa yritetään tekohengittää jotain luokkatietoisuutta joka käyttää pohjana sellaisia varhain teollistuneiden maiden luokkajakoja joita ei Suomessa ole koskaan ollut. Suomen ”työläisillä” on hyvä sivistys- ja tietotaso ja tapakulttuurikaan ei ihan oikeasti poikkea enemmistön osalta keskiluokaksi miellettyihin.

No ei todella ole, mutta ei ole ns. keskiluokallakaan. Ei ole oikeasti kenelläkään täällä. Eihän täällä tiedetä edes keiden kulttuurilla, identiteetillä ja kielellä kykitään. Ei tiedetä keitä olivat alkuperäiset suomalaiset. Se on aika karkeaa sivistymättömyyttä ja apinatarhan tasoista kulttuurista omimista. Joillain afroleteillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.

Vierailija
24/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän mistä kirjasta puhut ja se oli kyllä aika ällöttävä. Kuplassa elellään vahvasti, kun kaikkien ystävien luona voi kyläillä kävellen, kaikki asuvat lähekkäin Helsingin kantakaupungissa. Keskiluokkaisen vapaaehtoiset kulutusvalinnat ovat cool, samat valinnat pienituloisen pakon sanelemana ovat... No, niistä ei kukaan välitä, menisivät kunnon töihin!

Hyvin kiteytit. Ap

Vierailija
25/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän tiivistää pointin tähän. Hänellä on mahdollisuus ”tehdä numero” vaatimattomasta elämäntyylistään. Kuitenkin turvana suuria mullistuksia tai muuta vastaan on osakesijoitukset, kesämökit, keskusta-asunnot. En ollenkaan vähättele hänen tapaansa elää ja hyvä kun downshiftaa. Ymmärrystä ei kuitenkaan heru yhtään esim. peräkylillä asuvalle joka oikeasti kulkee samoissa vaatteissa ja omistaa jopa vanhan kotteron päästäkseen töihin johonkin.

Eihän hän ole missään tuominnut peräkylän asukasta. Kesämökit ovat sukulaisten omaisuutta. Asunto velkarahalla ostettu miehen kanssa. Ihan töitä freelanceritkin tekevät. Jos hän osaa pistää sivuun joka kuukausi vaikka pienen summan, joka hänen sanojensa mukaan menisi turhaan p…n niin laittakoon sen rahastoon. Minäkin voin sijoittaa vaikka kympillä kuukaudessa S-pankin rahastoon ihan kokeilumielessä, koska noudatan ohjetta ”älä sijoita sitä, mitä et ole valmis häviämään”.

Muutenhan budjetin teko ja asioiden kyseenalaistaminen ovat ihan normaaleita asioita muillakin kuin keskiluokkaisilla ihmisillä. Esimerkiksi Takuusäätiön Penno näyttää minulle centilleen, että paljonko on humputteluvaraa.

Vierailija
26/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että he ovat nyt kovien pankkilainojen maksajia. He ajattelevat asuntojaan sijoituksina, joilla voi vielä saada jotain tärkeää jos muuttaa syrjäisemmälle seudulle. Nyt on vain asuntokupla kasvanut kovasti ja kukaan ei tiedä kuinka kovat ajat tuon Evergranden saneeraustoimet meillekin aiheuttavat. Moni suomalainen ja suomalaisyritys on sijoittanut Alibabaan, jota Kiinan kommunistinen puolue laittoi jo ruotuun. Kiinan tapahtumat heijastuvat väkisinkin tänne.

Vierailija
27/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että he ovat nyt kovien pankkilainojen maksajia. He ajattelevat asuntojaan sijoituksina, joilla voi vielä saada jotain tärkeää jos muuttaa syrjäisemmälle seudulle. Nyt on vain asuntokupla kasvanut kovasti ja kukaan ei tiedä kuinka kovat ajat tuon Evergranden saneeraustoimet meillekin aiheuttavat. Moni suomalainen ja suomalaisyritys on sijoittanut Alibabaan, jota Kiinan kommunistinen puolue laittoi jo ruotuun. Kiinan tapahtumat heijastuvat väkisinkin tänne.

Henkilöllä on muitakin sijoituksia kuin asuntoja. Hyvin harvalla noin nuorella on asiat noin hyvin.

Vierailija
28/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilöllä on muitakin sijoituksia kuin asuntoja. Hyvin harvalla noin nuorella on asiat noin hyvin.

Hän kyllä selitti, että joutuu rikkomaan porukoiden sosiaalisia normeja kun kulkee ihan ehjä mutta vanha talvitakki päällä ja käyttää esiintyessään aina samaa mekkoa. Hän on tainnut säästää aikamoisen summan sillä, että on sijoittanut ne talvitakki- ja vaaterahat eikä osallistu ulkomuodostaan päätellen mihinkään jatkuviin täytteiden ja pidennysten laittoon.

Hän on ihminen, joka nauttii tavoitteellisesta säästämisestä. Siksi normien rikkominen on hänelle helppoa. Jos vielä on saanut kasvaa kodissa, jossa on keskusteltu talousasioista niin niistä tulee luontevia pohdittavia jo viimeistään teininä kun aletaan säästää ajokorttiin jne. Hän saa aivoissaan saman palkinnon tunteen kuin vaikkapa nettikaupassa shoppaava kassalla juuri ennen maksamista. Aivotutkimusmenetelmä mukaan ostaja arvottaa tuotetta kaikista eniten juuri hetkellä ennen sen maksamista.

Vierailija
29/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua ärsyttää se, että joku valitsee samantasoiseen elämään kuin sinä? Tuntuuko sinusta siltä, että sinulta ikään kuin katoaa oikeus valittaa ja vaatia lisää jos joku kertoo ihan vapaaehtoisesti elävänsä sellaista elämää? Tosiasiahan on se, että Suomessa todennäköisesti on ihan valtava määrä sellaisia ihmisiä, jotka elävät suht koht vaatimattomalla elämäntyylillä vaikka heillä olisi mahdollisuus käyttää rahaa enemmänkin.

Täällä palstalla toistuu kerta toisensa jälkeen tämä sama teema: On se niin väärin että meiltä köyhiltä viedään köyhyyden tuntomerkit.

Pitäisikö miettiä, että onko se elämä ihan niin köyhä kuitenkaan?

Pahoittelen samantien yllä olevan viestini kärjekästä tyyliä. Kyllä minä ymmärrän sen oikein hyvin että jatkuva köyhyys ei todellakaan ole ilo. Ja niinkin on, että kun ei ole sitä köyhyyttä, ei ihan pysty ymmärtämään että miltä se tuntuu. Itse olen ollut köyhä, ja luulen että tällaisesta yli viisikymppisten sukupolvesta suurin osa on kokenut sitä mitä nykyisin kutsutaankö köyhyydeksi. Aikaisemmin se oli ihan normaalia elämää.

Jos saman elintason kokemus on ollut suurimmalla osalla sukupolvesta samaan aikaan, se ei ole enää samanlainen köyhyyden kokemus kuin nykyisin, jolloin keskiluokkaisuus on normaalia ja köyhyys epänormaalia ja vähän hävettävääkin. 

Itse ajattelen niin, että köyhyydessä pahinta on nimenomaan marginaaliin joutuminen ja kokemukset epäonnistumisesta. Ennen oli rikkaita ja tottakai myös köyhiä, mutta köyhän ja keskiluokan ero elintasossa ja mahdollisuudessa tehdä valintoja ei ollut niin suuri, mitä se on nykyisin. Tästä seuraa kokemus syrjään joutumisesta, nurkkaan ajautumisesta, yhteiskunnallisen vaikutuksen vähenemisestä omalta osalta ja tärkeimpänä kokemus sivusta seuraamisesta. 

Vierailija
30/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös hän ole kohta nelikymppinen?

Vierailija
31/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua ärsyttää se, että joku valitsee samantasoiseen elämään kuin sinä? Tuntuuko sinusta siltä, että sinulta ikään kuin katoaa oikeus valittaa ja vaatia lisää jos joku kertoo ihan vapaaehtoisesti elävänsä sellaista elämää? Tosiasiahan on se, että Suomessa todennäköisesti on ihan valtava määrä sellaisia ihmisiä, jotka elävät suht koht vaatimattomalla elämäntyylillä vaikka heillä olisi mahdollisuus käyttää rahaa enemmänkin.

Täällä palstalla toistuu kerta toisensa jälkeen tämä sama teema: On se niin väärin että meiltä köyhiltä viedään köyhyyden tuntomerkit.

Pahoittelen samantien yllä olevan viestini kärjekästä tyyliä. Kyllä minä ymmärrän sen oikein hyvin että jatkuva köyhyys ei todellakaan ole ilo. Ja niinkin on, että kun ei ole sitä köyhyyttä, ei ihan pysty ymmärtämään että miltä se tuntuu. Itse olen ollut köyhä, ja luulen että tällaisesta yli viisikymppisten sukupolvesta suurin osa on kokenut sitä mitä nykyisin kutsutaankö köyhyydeksi. Aikaisemmin se oli ihan normaalia elämää.

Jos saman elintason kokemus on ollut suurimmalla osalla sukupolvesta samaan aikaan, se ei ole enää samanlainen köyhyyden kokemus kuin nykyisin, jolloin keskiluokkaisuus on normaalia ja köyhyys epänormaalia ja vähän hävettävääkin. 

Itse ajattelen niin, että köyhyydessä pahinta on nimenomaan marginaaliin joutuminen ja kokemukset epäonnistumisesta. Ennen oli rikkaita ja tottakai myös köyhiä, mutta köyhän ja keskiluokan ero elintasossa ja mahdollisuudessa tehdä valintoja ei ollut niin suuri, mitä se on nykyisin. Tästä seuraa kokemus syrjään joutumisesta, nurkkaan ajautumisesta, yhteiskunnallisen vaikutuksen vähenemisestä omalta osalta ja tärkeimpänä kokemus sivusta seuraamisesta. 

Köyhyydessä pelkään eniten sitä, että joutuisin ottamaan kulutusluottoja. Muuten sitten minulle on aika lailla samantekevää, koska en harrasta mitään rahaa nielevää. Vihaan olla kesämökillä ja siksi minua ei pyydetä enää kenenkään mökille tuskailemaan, että koska pääsee takaisin kaupunkiin.

Vierailija
32/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla tuntuu olevan alemmuudentuntoa. Etkö todellakaan tunnista tehneesi valintaa jos asut syrjäkylällä? Syrjäkylällä asuminen on niin spesiaali juttu että olen aina ajatellut että se elämäntavan valitsevat tietävät mitä tahtovat siinä missä Helsingin keskustaan jättilainojen avulla tunkevatkin.

Vierailija
33/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä olet erityisesti joutunut luopumaan tai jäämään paitsi?

Vierailija
34/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pidetään sitä yhtä mekkoa mutta samana aikaan ostetaan sohvalle uudet kausityynyt ja sohvapöydälle syysrekvisiitat on ne on niiiin ihania. 

Vierailija
35/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alasti, koska ainoa mekkoni on pesussa. En pysty just nyt vastaamaan Vatsapissapuheluun.

Vierailija
36/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo pidetään sitä yhtä mekkoa mutta samana aikaan ostetaan sohvalle uudet kausityynyt ja sohvapöydälle syysrekvisiitat on ne on niiiin ihania. 

Mutta tuollaiset kausityynyt ja syysrekvisiitat on niin naurettavia asioita että eikö se enemmänkin herätä sääliä.

Vierailija
37/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen varmaan outo kun mua alkoi nyppiä. Ap

Vierailija
38/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitään jos joku tekee noin omasta halustaan ja iloiten mutta siinä vaiheessa jos sitä aletaan vaatia muiltakin loppuu ainakin minulta ymmärrys.

Ja muutenkin tuollainen oman ekologisuuden ja elämäntavan kehuskelu ei anna kovin hyvää kuvaa ihmisestä.

En ole kateellinen. Pystyisin koska tahansa käyttämään vain yhtä mekkoa päivästä toiseen jos haluaisin mutta en halua.

Vierailija
39/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen, siitä se ärtymyksen tunne johtuu.

Yritä suhtautua siihen rakentavasti eikä tuhoavasti. Mitä sinä haluaisit ja mitä voisit alkaa tehdä saavuttaaksesi sen?

Vierailija
40/55 |
25.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään jos joku tekee noin omasta halustaan ja iloiten mutta siinä vaiheessa jos sitä aletaan vaatia muiltakin loppuu ainakin minulta ymmärrys.

Ja muutenkin tuollainen oman ekologisuuden ja elämäntavan kehuskelu ei anna kovin hyvää kuvaa ihmisestä.

En ole kateellinen. Pystyisin koska tahansa käyttämään vain yhtä mekkoa päivästä toiseen jos haluaisin mutta en halua.

Yleltä löytyy juttu, jossa hän toteaa ilmastonmuutoksen vastaisten toimien kuuluvan keskiluokalle ja varakkaille eikä vähävaraisille. Varakkaalla on vara valita parempaa, laadukkaampaa ja lähellä korjattavampaa.

Ihan tavalliselta vauvanvaatteita kierrättävältä ja pyöräilevältä sekä joukkoliikennettä käyttävältä ihmiseltä vaikuttaa. Jos haluaa, että hänen elämänsä luksukseen varatut rahat käytetään ravintoloissa syömällä niin se ilo suotakoon. Helsingissä on paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista valita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän