Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin arkeologi voi työllistyä?

Vierailija
13.11.2014 |

Muuten kun yliopistoon tutkijaksi.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museoihin, kaivauksille. Suomessa melko huonosti työpaikkoja, maailmalla paremmin.

Vierailija
2/7 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa sanoisin, että kaupan kassalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ollessa pieniä tehtiin duunia maailmalla, kouluun halutiin heidät Suomeen ja vaihdettiin samalla itse museotutkijaksi ja konsultiksi. Töitä löytyy kun tekee, olen välillä tehnyt keikkaa taidekaupan alalla esineiden ajoittajana ja luetteloijana, samoin kaikenlaista muuta ajoittamista ja laskemista on pyydelty, samoin luentoja ja ties mitä kaikkea, hauska asiantuntijuus tämä!

Vierailija
4/7 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on kaivauksilla ulkomailla

Vierailija
5/7 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museovirasto, museot, tutkimusorganisaatiot kuten Suomen akatemia, yms. , turismi, kulttuurielämä, tiedotusvälineet, yms. Riippuu mihin erikoistut ja mikä on sivuaine ynnä muut mahdolliset taidot. Työkokemus ja verkostot.

Vierailija
6/7 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on yöissä Helsingin kaupunginmuseolla.

Vierailija
7/7 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tulossa kirjoittamaan, että Suomi kun ei ole sivistyksen kärkimaita, ihmiset harvoin edes tietävät, mitä arkeologia on. He tietävät korkeintaan Indiana Jonesin ja kalevalakorut. Suomessa on myös enimmäkseen sillä tavalla taviksia ja pelokkaita ihmisiä, että koulutus valitaan ei mielenkiinnon vaan varman päivätyön perusteella. Yleensä niin, että varmana tai turvallisena pidetään aloja, joilla tutkintonimike = ammattinimike = tehtävät. Sitten mökötetään kahvihuoneessa 40 vuotta ja surraan yksinään, kun ei illat, viikonloput ja lomat riitä niille mielenkiintoisemmille asioille, jotka aikoinaan koulutusvalintaa tehtäessä hylättiin "epävarmoina". Minusta tämä on oikeastaan ihan hyväkin näin, sillä tällä tavalla pelokkaat tavikset todellakin karsiutuvat erilaisilta erikoisasiantuntija-aloilta. Eivät he niillä osaisi työllistyä vaan joutuisivat kaupan kassalle. Olin tulossa kirjoittamaan, että ap, kohta sinulle joku ehdottaa kaupan kassaa, ja sieltähän se oli jo heti tullutkin, 3:s viesti. :D