Zalandolle palautetaan puolet ostoksista
– Ne ovat kestämättömällä pohjalla, taloudellisesti, ekologisesti ja eettisesti, Saarijärvi sanoi kaupan trendejä käsitelleessä tilaisuudessa tänään.
Saarijärvi kutsuu ilmiön ääripäätä "opportunistiseksi palautuskäyttäytymiseksi". Vaate palautetaan vaikkapa juhlan jälkeen tai tilataan monta ja otetaan se, joka tulee ensimmäiseksi tai maksaa vähiten.
Aika käsittämätöntä ja joukossa ihan selvästi ihmisiä jotka käyttää tätä mahdollisuutta vain hyväksi. Joitakin ei luultavasti edes hävetä, koska ovat tottuneet tähän minä minä kulttuuriin ja siihen, että on oikeuksia.
Tuntuu, että joskus ennenvanhaan ihmisillä oli sentään jotain periaatteita, eikä heti rynnätty käyttämään kaikkea hyväksi, vain sentakia että se on mahdollista.
Kommentit (58)
Katsopa Zalandon tietoja myytävistä tuotteista. On vaikea tietää oikeaa kokoa/onko tuote muuten sopivan mallinen jos ei yhtään ole mittoja tai edes mitään kuvailua tuotteesta. Osassa ei ole yhtään mitään muuta tietos kuin materiaali. Ihan itseäänkin saavat syyttää kun palautuksia tulee paljon.
Kumpi on järkevämpää:
A) tilaat yhden koon, saattaa hyvin todennäköisesti olla väärän kokoinen, palautat tuotteen ja teet uuden tilauksen
B) tilaat useamman koon, löydät oikean koon, palautat muut koot, ei tarvitse tehdä uutta tilausta
Kaupoilla on nykyään oikeus periä palautuksen kulut asiakkaalta, mutta mm. Zalando on päättänyt olla perimättä. Tuolla tavalla varmasti vähenisi hupitilailu. Mutta noissa räteissä on varmasti niin isot katteet, että puolet tilauksista maksaa kaikkien tilausten kulut ja jääpä vielä hyvät voitotkin taskuun.
Ymmärrän ekologisen pointin (kamaa raahataan Saksasta Suomeen ja takaisin jatkuvasti), mutta miten tuo on eettisesti kestämätöntä?
Nettikaupasta ostaessa joku saattaa tilata monia kokoja samasta vaatekappaleesta, että voi sovittaa niitä kotona, että mikä näyttäisi parhaimmalta päällä. Netissä et pysty sitä sovittamaan.
Toki jos palautukset ovat ongelma niin kannattaa poistaa esim. lasku maksuvaihtoehdoista pois, koska silloin kynnys palautukseen nousee, jos oletkin maksanut kortilla ja et jaksa alkaa sähläämään vielä tilin kyttäyksen kanssa paketin palautuksen lisäksi.
Tietysti on väärin "ostaa" vaikka mekko, käyttää sitä juhlissa ja sitten palauttaa. Zalandolla on kuitenkin se 30 päivän palautusoikeus (tai ainakin oli).
Anyway, tästä on ennenkin naristu ja tullaan narisemaan, mutta nykyaika on niin helppoa. Tilaat ja palautat, tilaat ja palautat.
Ja Zalandolla on aina yhtä kokoa se kolme kappaletta varastossa.
Ei Zalandoon saa palauttaa käytettyjä tuotteita vaikka onkin 30 vrk palautusoikeus.
Jotenkin arvasin, että keskustelu menee puolusteluksi ja paikalle ryntää mammoja joilla on ihan hyvät syyt palauttaa vaatteensa.
Minkätakia joka ainoa kerta kun laitat tälläisen avauksen, niin paikalle ryntää nämä henkilöt. Kyse ei ole teistä, vaan kritisoin niitä jotka käyttää hommaa hyväksi ja heitä on vaikka kuinka paljon, jos tuollainen palautusprosentti.
Mutta jatkakaa vain kusettamista, sopii tähän nykyajan menoon loistavasti.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:30"]Ei Zalandoon saa palauttaa käytettyjä tuotteita vaikka onkin 30 vrk palautusoikeus.
[/quote]
En niin sanonutkaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:31"]
Jotenkin arvasin, että keskustelu menee puolusteluksi ja paikalle ryntää mammoja joilla on ihan hyvät syyt palauttaa vaatteensa.
Minkätakia joka ainoa kerta kun laitat tälläisen avauksen, niin paikalle ryntää nämä henkilöt. Kyse ei ole teistä, vaan kritisoin niitä jotka käyttää hommaa hyväksi ja heitä on vaikka kuinka paljon, jos tuollainen palautusprosentti.
Mutta jatkakaa vain kusettamista, sopii tähän nykyajan menoon loistavasti.
[/quote]
Suurin osa palautuksista on juuri niitä, että tilataan samaa vaatetta kahta eri kokoa / kahta eri väriä ja katsotaan mikä näyttää parhaimmalta.
Harva tilaa tuotteita käyttääkseen niitä jossain juhlissa, vaatteissa se on aika vaikeaakin, kun jää kuitenkin jälki. Ja harva myös tilaa huvikseen, ei niitä paketteja ole kiva hakea, pakata, palauttaa, tulostaa palautusilmoitus. En jaksa uskoa, että moni tekisi tuota vain huvin vuoksi. Kyllä varmaan useimmilla on tarkoituksena ostaa vaatteita jos ne vaan sopivat ja ovat hyviä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:31"]
Jotenkin arvasin, että keskustelu menee puolusteluksi ja paikalle ryntää mammoja joilla on ihan hyvät syyt palauttaa vaatteensa.
Minkätakia joka ainoa kerta kun laitat tälläisen avauksen, niin paikalle ryntää nämä henkilöt. Kyse ei ole teistä, vaan kritisoin niitä jotka käyttää hommaa hyväksi ja heitä on vaikka kuinka paljon, jos tuollainen palautusprosentti.
Mutta jatkakaa vain kusettamista, sopii tähän nykyajan menoon loistavasti.
[/quote]
Mitä kusettamista?
Minä kerran kämmäsin tilauksen kanssa ja tilasin saman tuotteen 2 eri tilauksena parin minuutin välein....huomasin kuin sain 2 tilausvahvistusta. Laitoin aspaan viestiä heti, siis alle vartti tilauksesta, että toinen on vahinko ja sen saa perua. Vastaus tuli seuraavana päivävä, egtä tklauksen peruminen om mahdotonta, jätä noutamatta, se toinen palautuu sitten aikanaan ja hyvittävät.
Siis miten vaikeaa voi olla painaa delete-nappia tilauksen kohdalla? Toisekseen se raha oli pois mun visa-saldosta melkeen kuukauden.
Tiedän muutaman tapauksen jossa vaate tilataan, käytetään yksissä kuvauksissa n tunnin verran(samalainen tilanne kuin sovittaisi ja palauttaisi) ja palautetaan. Mitä tästä sitten on haittaa? Vaate palautuu entisellään heille ja päätyy takaisin myyntiin.
Usein tosin zalandon kanssa joillain on ihan sopimuskin että lähettävät kuvausvaatteita joita sitten promotaan.
Mutta kun tälläinen palautussysteemi on mahdollinen niin saahan sitä käyttää.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:53"]
Minä kerran kämmäsin tilauksen kanssa ja tilasin saman tuotteen 2 eri tilauksena parin minuutin välein....huomasin kuin sain 2 tilausvahvistusta. Laitoin aspaan viestiä heti, siis alle vartti tilauksesta, että toinen on vahinko ja sen saa perua. Vastaus tuli seuraavana päivävä, egtä tklauksen peruminen om mahdotonta, jätä noutamatta, se toinen palautuu sitten aikanaan ja hyvittävät. Siis miten vaikeaa voi olla painaa delete-nappia tilauksen kohdalla? Toisekseen se raha oli pois mun visa-saldosta melkeen kuukauden.
[/quote]
Mistä tilasit? Zalandossa voi omilts sivuilta perua tilauksen.
Keräilen työkseni verkkokauppatilauksia firmassa x. Kaikkea on nähty. Pahimmat on käytetyt vaatteet jotka palautetaan likaisina, eipä niitä enää myyntiin voi laittaa.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:02"]
Keräilen työkseni verkkokauppatilauksia firmassa x. Kaikkea on nähty. Pahimmat on käytetyt vaatteet jotka palautetaan likaisina, eipä niitä enää myyntiin voi laittaa.
[/quote]
No eihän niistä likaisista tule sitten antaa rahoja takaisin? Ehdoissa lukee käyttämättömistä tuotteista ja niiden palautusoikeudesta.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 18:53"]Minä kerran kämmäsin tilauksen kanssa ja tilasin saman tuotteen 2 eri tilauksena parin minuutin välein....huomasin kuin sain 2 tilausvahvistusta. Laitoin aspaan viestiä heti, siis alle vartti tilauksesta, että toinen on vahinko ja sen saa perua. Vastaus tuli seuraavana päivävä, egtä tklauksen peruminen om mahdotonta, jätä noutamatta, se toinen palautuu sitten aikanaan ja hyvittävät.
Siis miten vaikeaa voi olla painaa delete-nappia tilauksen kohdalla? Toisekseen se raha oli pois mun visa-saldosta melkeen kuukauden.
[/quote]
En tiedä miten keräävät. SAP tai vastaava ehkä? Poistaminen ei välttämättä niin helppoa, riippuu vähän. Jakelukeskuksen ainakin on oltava jäätävän kokoinen, sen verran suuri valikoima.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:02"]
Keräilen työkseni verkkokauppatilauksia firmassa x. Kaikkea on nähty. Pahimmat on käytetyt vaatteet jotka palautetaan likaisina, eipä niitä enää myyntiin voi laittaa.
[/quote]
No eihän niistä likaisista tule sitten antaa rahoja takaisin? Ehdoissa lukee käyttämättömistä tuotteista ja niiden palautusoikeudesta.
[/quote]
Millä todistat tuotteen käytetyksi? Selityksiä löytyy aina. Oli jo valmiiksi kainaloista likainen ym. Juu niin varmaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 19:02"] Keräilen työkseni verkkokauppatilauksia firmassa x. Kaikkea on nähty. Pahimmat on käytetyt vaatteet jotka palautetaan likaisina, eipä niitä enää myyntiin voi laittaa. [/quote] No eihän niistä likaisista tule sitten antaa rahoja takaisin? Ehdoissa lukee käyttämättömistä tuotteista ja niiden palautusoikeudesta. [/quote] Millä todistat tuotteen käytetyksi? Selityksiä löytyy aina. Oli jo valmiiksi kainaloista likainen ym. Juu niin varmaan.
[/quote]
No miksi sellainen sääntö sitten on, että vain puhtaat ja käyttämättömät saa palauttaa jos ei siitä sanktiota saa vaikka on selkeesti käytetty? Eikö tarvii ees laput olla kii?
Jos on kainaloissa hikiläntit niin ei ne varastossa oo siihen tullut.. selvää pässinlihaa.
Vähintäänkin puolet! Nimim. lähikaupassa nähtyä
Taidan olla Zalandon ihanneasiakas. Olen ihannemitoissa, 91-63-87. 173 cm, eli osaan tosi hyvin valita mikä sopii. Tilaan tuttuja merkkejä, joiden koot ovat siten tuttuja ja huteja ei tule. Joskus tilaan myös tuntemattomia merkkejä, mutta niidenkin suhteen olen taitava. En ole palauttanut. Jos sellainen tilanne tulisi, että vaate, kengät eivät sopisi, lahjoittaisin sukulaisnaisilleni.
Jos kaikki palauttavat noin paljon, niin eikö ole vaarana, että Zalando ajautuu niin suuriin vaikeuksiin, että toiminta on pakko lopettaa. Kuka voittaa? Ei ainakaan asiakas. Tosi kiva nettikauppa, mahtavan suuret valikoimat, kivat nettisivut.
Minä tilaan Zalandosta ja palautan tuotteet jos eivät miellytä. En todellakaan ala maksamaan tuotteita jos eivät ole mieleisiä eikä pelkkien kuvien perusteella saa useinkaan todellista kuvaa vaatteesta. Monissa vaatteissa ei voi olla varma koosta, joten tilaan usein kahta eri kokoa, joskus kolmeakin. Koot vaihtelevat eri vaatteissa niin paljon, ettei voi koskaan tietää mikä olisi sopiva. Näin ollen varmistaa myös sen, että sen todennäköisesti oikean koon saa. Jos tilaisi vain yhden koon niin välttämättä ei sopisi, joutuisi vaihtamaan ja ei välttämättä ole enää silloin toista kokoa tarjolla.