Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla raskas elämäntilanne (syystä tai toisesta),

Vierailija
13.11.2014 |

mistä pienistä asioista ja/tai ajatuksista saatte iloa ja voimaa??

Tarvitsen vinkkejä tähän sumuun :/

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänä vuonna sairastanut syövän, kaksi läheistä kuollut, avioliitto tunneköyhä. Silti herään aamuisin onnellisena, koska olen elossa. Teen ympäristöstä viihtyisän, ja teen asioita joista nautin. Tänään herättyäni siivosin pari tuntia, vaihdoin lakanat jne. Kävin ulkona ja kaupassa. Kohta hämärtää, sytytän kynttilöitä ja lueskelen tai katson jotain hömppää. Ihanat kirjat ja hyvät sarjat auttavat. Ja puhdas koti, jossa on hyvä olla.

Syön terveellistä ruokaa, ja nautin jokaisesta suupalasta. Alkoholin olen jättänyt melkein kokonaan, sillä se vain tuo huonon olon jälkeenpäin.

Vierailija
2/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kiitos hyvistä vinkeistä. Ehkä joku näistä toimisi itsellänikin.

Ja voimia teille kaikille.. erityisesti niille, jotka menettäneet läheisiään tai joilla vakavia sairauksia itsellä/perhepiirissä!

Eihän pohjalta voi olla tie kuin ylöspäin.. jonakin päivänä aurinko pilkahtaa, onkin helpompaa, hyviä hetkiä on enemmän ja enemmän.. Näin yritän ajatella.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä terveellistä, mutta suklaa!

Vierailija
4/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnasta. Käyn kävelemässä, vaikka kortisonin heikentämät makaronijalat eivät tahdo kantaa minua. Toisinaan käytän kävelysauvoja, jotta voin varmistaa, että pysyn pystyssä.

Mätkähdän välillä polvilleni tai naama edellä maahan, mutta onneksi näin on tapahtunut kahden vuoden aikana vain kymmenen kertaa. Kasvoilleni olen päätynyt vain pari kertaa. Jos kaadun, niin jonkun pitää auttaa minut ylös kainaloista, koska olen niin heikossa kunnossa.

Palaan kuntosalille, kun voimani palautuvat. Odotan lämmintä kesää, niin pääsen uimaan. Uimahallit ja kylpylät ovat tartuntariskin vuoksi kiellettyjä paikkoja. Luettuani palstalta paatuneista uimahallikyttääjistä en todennäköisesti uskaltaisikaan mennä uimahalliin. Hahaa!

Ruoka ilahduttaa. Ostan kuivattuja papuja, liotan ne ja keitän seuraavana päivänä. Padan sekaan purkki Mutti-tomaattisäilykettä ja mausteita. Lisään mahdollisesti viljapossua, hyvää jauheliha ja/tai juustoraastetta. Hedelmiä, vihanneksia, kalaa, ruisleipää, pähkinöitä ja - ihan vaan terveyssyistä! :) - tummaa suklaata.

Keskustelut ja tapaamiset ystävien ja sukulaisten kanssa. Mukavaa kuulla toisten uutisia ja käydä yhdessä syömässä, konserteissa tai museoissa.

Juttelu Facebookissa samaa sairautta potevien kanssa. Tulee tunne, ettei minulla olekaan mitään hätää. Olen edelleen hengissä ja toivottavasti toivun joskus allogeenisen siirron jälkeen saamistani hyljintäoireista (maksa, munuaiset, silmät ja suu) ja pääsen eroon suuresta määrästä lääkkeitä. 

Käyn museoissa ja ilmaisissa konserteissa. Kiertelen kasvitieteellisissä puutarhoissa. Menen torille katsomaan myytäviä tuotteita ja ostan mielelläni marjoja tai sieniä. Matkustan yksin tai ystäväni kanssa bussilla johonkin kiinnostavaan kaupunginosaan ja ihailen taloja ja pihoja.

Autan vanhempia sukulaisia, jos olen paremmassa kunnossa.

Luen paljon. Varaan kirjastosta kiinnostavia kirjoja. Kuuntelen klassista musiikkia ja oopperaa. Katson netti-tv:stä. Areenalta katselen Komisario Lewis -sarjaa, Ruudusta MasterChef Australiaa ja Katsomosta Grand Designia. Dvd-valintoina mm. Rillit huurussa ja Frasier. Pidän romanttisista elokuvista ja komedioista.

Laitoin joulutavarat esille viikko sitten, koska rakastan joulua. :D YouTube-valintani on tällä hetkellä Bocellin joululaulut.

Notkun vauvapalstalla, koska täällä on ajoittain mielenkiintoisia kirjoituksia. Etsin netistä kiinnostavia artikkeleita mm. taiteesta. Facebookissa seuraan useita sanoma- ja aikakauslehtiä jne.

Mietin tulevaa työnhakua, jos vielä joskus toivun työkuntoiseksi. Minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa sairastamani syövän vuoksi. Tutkin työpaikkailmoituksia, luen työnhakuun liittyviä kirjoja jne.

Toisinaan huvittelen kiertelemällä vaatekauppoja ja jouluosastoilla.

Huolehdin kahdesta kissastani. Niiden hoidossa riittää tekemistä.

Siivoan ja järjestelen kotona. Annan hyväntekeväisyyskirpputoreille turhia tavaroita, esim. käyttämättömiä valokuvakansiota, astioita jne. 

Olen ollut melkein kolme vuotta kotona syövän vuoksi. Olin aluksi todella ikävystynyt, koska en voinut mennä minnekään suuren infektioriskin vuoksi. Minun oli mietittävä koko elämä uudelleen, joten tein listan kaikesta siitä, mikä minua kiinnostaa.

Jos olen huonossa kunnossa, niin pysyttelen kotona tai kodin lähellä. Voidessani paremmin kiertelen hiljaisina aikoina julkisilla paikoilla.

Haaveilen omakotitalon ostamisesta. Rahoituksesta puuttuu vaivaiset sata prosenttia, mutta odottelen vielä Lotto-miljoonia.

Mieti, mikä sinua kiinnostaa ja tee juuri sellaisia asioita, mitkä inspiroivat sinua. Liikunta on mielestäni kaikkein tärkein asia. Jos 20 minuuttia kävelyä, niin saat mielihyvähormonit liikkeelle ja voit paremmin. :)

Vierailija
5/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtava lista ideoita ja tekemisiä nro 21! Hienoa, että vakavasta sairaudesta huolimatta olet pystynyt ja pystyt tekemään noin monia asioita. Kiitos vielä inspiraatiosta.

-ap

Vierailija
6/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 lisää vielä, että menetin viime vuonna kaksi lähiomaistani puolen vuoden sisällä ja ystäväni hylkäsi minut sairauteni vuoksi. Jouduin useamman petoksen kohteeksi. Naapuri rikkoi kodinkoneeni eikä korvannut tekoaan minulle, luottokortiltani kavallettiin rahaa jne.

Ei tässä kaikessa auta muuta ajatella kuin elämän jatkumista. Parempaa on aina - tai ainakin toivottavasti - tiedossa.

Masentuneen miehen puoliso, ehdotan, että kokeilette vahvoja kalaöljykapseleita. Moni masentunut saa niistä paremman avun kuin lääkkeistä. Toivon, että elämääsi tulee pian iloa ja valoa. 

Hyvien asioiden kirjoittaminen muistiin on erittäin tärkeää. Kokeilethan, ap.

Maailmassa on kaikenlaista ilahduttavaa, mukavaa ja hyvin paljon kilttejä ja auttavaisia ihmisiä. Saan niin hyvää hoitoa sairaalan poliklinikalle, että hoitohenkilökunnalle pitäisi kirjoittaa runo. Raskas, kiireinen ja varmasti hankala työ, mutta he jaksavat huolehtia ystävällisesti potilaista.

Vierailija
7/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 14:31"]

Katselen mukavia asmr-viedoita Youtubesta, luen mielenkiintoista kirjallisuutta, ulkoilen, teen käsitöitä. Tee jokapäivä jotakin, mistä tykkäät.

[/quote]

Oletko minä? :) Nämä kaikki minullakin. Ja koiran haliminen.

Suklaata näköjään usein ehdotetaan, mutta minulle sen vaikutus on päinvastainen. Kaikki sokeripitoinen tekee minusta ahdistuneemman ja masentuneemman. Ajatus ei kulje, pyörii ympyrää, palaa takaisin ikäviin asioihin. Ilman sokeria olen tasapainoinen, vaikka elämäntilanne kurja onkin.

Vierailija
8/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

Luin tekstin, mutta käsite on edelleen minulle hämärä.

Vierailija
9/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen mukavia asmr-viedoita Youtubesta, luen mielenkiintoista kirjallisuutta, ulkoilen, teen käsitöitä. Tee jokapäivä jotakin, mistä tykkäät.

Vierailija
10/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

musiikista,luonnosta,lemmikistä,lapsesta,ystävistä, kun käyn suihkussa ja laitan hiukset kivasti.

T. Viimeinen vuosi on ollut koko elämäni raskain. ihmissuhteita katkennut, liian monta oikeasti läheistä ihmistä kuollut jne..

Vierailija
11/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa asmr?

Vierailija
12/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuminen auttaa, vaikka kukaan kuulija ei voisikaan niitä ikäviä tai vaikeita asioita mitenkään poistaa tai niissä varsinaisesti auttaa. Jos joku läheinen/ystävä jaksaa kuunnella, niin se on hienoa. Tietämättä millaisista asioista kärsit, sanoisin, että etsi joku vertaistukiryhmä, niiden voima on käsittämättömän suuri.

Vierailija
13/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnosta, ystävistä, sellaisista harrastuksista jotka tässä tilanteessa ovat mahdollisia.

Yksi tärkeimmistä keinoistani on listata joka ilta hyviä asioita siltä päivältä. Vaikka olisi ollut kuinka karmeaa, yleensä löytyy kuitenkin aina edes joain pientä hyvää.

Vierailija
14/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on aika hektistä, joten nautin siitä kun välillä saa olla hetken yksin. Nyt pimeänä vuodenaikana pidän kynttilöiden polttamisesta. Mukillinen punaviiniglögiä on taivaallinen nautinto pimeänä, kylmänä iltana. Nämä nyt tulivat äkkiseltään mieleen. :) jaksamista sinulle!

Vierailija
15/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga, ystävien seura, siivoaminen, lukeminen, hyvien tv-ohjelmien katsominen ja ulkoilu jos vain on valoisaa. Seksi. Nukkuminen.

Vierailija
16/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilu, lapset ja telkun tuijotus auttavat pahimpaan... Todella raskas elämänvaihe menossa. Nyt on ollut jo kaksi vuotta :( aina kun on ollut vähän seesteisempi jakso, on tullut uutta iskua vyön alle. On ollut vakavaa sairautta, 2 läheistä ihmistä on kuollut jne. Aika vaikea on löytää niitä ilonpilkahduksia... Onneksi on pienet lapset joiden takia jaksaa...

Vierailija
17/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa kuukaudessa näen ystäviä, asuvat toisella paikkakunnalla joten siksi harvoin. Olen lähinnä 24/7 lasten kanssa kotona, pihalla, leikkikentällä, ruokakaupassa, mummolassa.. kun illalla lapset ovat nukahtaneet noin klo 20, katson telkkaria ja käyn TUPAKALLA. Typerää, mutta rentouttavaa ja olkoon ainut paheeni.

Vierailija
18/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin jouluvalon ikkunaan, sitä on kiva katsella. Kynttilöitä voisi polttaa ja katsella rauhassa sitä lämpöä ja hehkua hämärässä huoneessa illalla. Illalla on mukava juoda kuumaa kaakaota ja syödä keksejä. Luen kirjoja. Kävelen rauhallisia lenkkejä ja nautin hiljaisuudesta. Makoilen sohvalla ja mietin mukavia asioita.

Vierailija
19/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

liikunta on auttanut paljon, esim. lenkkeily, jooga/bodybalance, erilaiset kuntojumpat yms. Jos en muuta ole jaksanut, niin ainakin reipas kävely ja rauhallinen joogavenyttely.

Toinen paljon auttanut keino on ollut kirjoittaa päiväkirjaa, ei sellaista jossa kerron mitä olen tehnty, vaan tunnepäiväkirjaa, johon kirjaan vain ajatuksia sellaisina kun ne sillä hetkellä tulee mieleen, miettimättä kielioppia tai lauserakennetta, saatan jopa kesken lauseen vaihtaa ihan toiseen aiheeseen, jos mieleen tuleekin joku toinen asia. Joskus toki tahdon kirjoittaa selkeästi, sillä tavalla selkeyttää ajatuksiani, mutta usein auttaa se, kun vaan kirjoittaa mitä mielessä liikkuu, sillä sen saa pois päästä pyörimästä.

Lisäksi olen lukenut paljon self help - kirjoja, esim. avioerosta kertovat (vertaistukea, neuvojakin) ja mm. näistä kirjoista olen saanut hyviä vinkkejä:

Russ Harris: Onnellisuusansa – Elinvoimaa hyväksymisen ja omistautumisen avulla

Kimmo Takanen: Tunne lukkosi

http://www.tunnelukkosi.fi/

Vierailija
20/24 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen. Kuljen pää perseessä ja elän mielikuvitusleikeissäni. Siellä minulla on parempi mies, koti jonka siivoustasosta ei tarvitse taistella viikoittain nykyisen elukan kanssa, lapseni ovat siellä vanhempia ja olen taas töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi