Sattuuko luuydinpunktio enemmän kuin epiduraali?
Aina välillä influenssan yhteydessä tulee mieleen, että aivokalvontulehdus on jälkitautina mahdollinen. Sattuukohan luuydinpunktio/lannepisto (ovatkohan nuo sama asia?) aivan hirveästi? Itselläni esim epiduraali ei sattunut, mutta ovatkohan nuo kuinka erilaisia toimenpiteitä?
Tottakai aivokalvontulehdusta epäiltäessä näyte pitäisi vain ottaa, enkä itsekään siitä tietenkään kieltäytyisi. Olen vain miettinyt tuota kipua, onko se kuinka järjetöntä.
(Opiskelijana avustin kerran jossakin luuydinpunktiossa tms ja isoa miestä oli pakko pitää hartiavoimin kiinni. Näytteen imeminen vihloi kuulemma aivan hirvittävästi päästä varpaisiin asti ja mies lähes itki...)
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:15"]
Miten epiduraali tai spinaali voi sattua? Onko yksilökohtaista? Minusta tuntui aivan minimaaliselta pistokselta, samanlainen kuin verikoe. Tavallaan jopa helpompi kuin verikoe, koska selkä ei ole kovin herkkä paikka pistää.
[/quote]
Mulla ei ekalla kerralla sattunu epiduraali mut toka kerta oli ihan hirvee. Riippuisko pistäjästä?
Itse en kyllä noihin ilman nukutusta suostuisi ikinä, kävi sitten miten kävi vaikkei toimenpidettä tehtäs.. Jos lapsillekin tehdän nukutuksessa niin kyllä luulisi että aikuisellekin jos toimenpide on aivan välttämätön eikä potilas vain anna tehdä sitä hereillä...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:15"]Miten epiduraali tai spinaali voi sattua? Onko yksilökohtaista? Minusta tuntui aivan minimaaliselta pistokselta, samanlainen kuin verikoe. Tavallaan jopa helpompi kuin verikoe, koska selkä ei ole kovin herkkä paikka pistää.
[/quote]
Minulla epiduraali sattui aivan kauheasti. Tosin siitä jäikin ikuinen vamma selkään, jotka ovat kuulemma yleisiä varsinkin pienikokoisilla naisilla :/
Kaksi kertaa lapsena otettu luuydinpunktio ja olihan se kipu ainakin lapsen mielestä helvetillinen. Epiduraali ei sattunut yhtään.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:10"]
Lapsille tehdään LYP nukutuksessa nykyisin. Onneksi.
[/quote]
Voisiko joku kertoa, miksi ei tehdä aikuisille, jos lapsillekin tehdään? Kyllä se aikuisillekin sattuu.