Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko luuydinpunktio enemmän kuin epiduraali?

Vierailija
13.11.2014 |

Aina välillä influenssan yhteydessä tulee mieleen, että aivokalvontulehdus on jälkitautina mahdollinen. Sattuukohan luuydinpunktio/lannepisto (ovatkohan nuo sama asia?) aivan hirveästi? Itselläni esim epiduraali ei sattunut, mutta ovatkohan nuo kuinka erilaisia toimenpiteitä?

Tottakai aivokalvontulehdusta epäiltäessä näyte pitäisi vain ottaa, enkä itsekään siitä tietenkään kieltäytyisi. Olen vain miettinyt tuota kipua, onko se kuinka järjetöntä.

(Opiskelijana avustin kerran jossakin luuydinpunktiossa tms ja isoa miestä oli pakko pitää hartiavoimin kiinni. Näytteen imeminen vihloi kuulemma aivan hirvittävästi päästä varpaisiin asti ja mies lähes itki...)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kyllä teki spinaali aivan saatanan kipeetä synnytyksessä... Jos voisin valita uudestaan olisin jättänyt ottamatta. Kai tohon punktioon voi pyytää humautuksen tai esilääkkeen/ilokaasun avuksi? Itse en varmaan suostuisi muuten, muutenkin on kamala neulakammo ja pelkkä verikoe pistää vapisemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuydinpunktio ja lannepisto ovat aivan eri asioita. Luuydinpunktio otetaan rintalastasta tai suoliluusta eli lonkan takaa. Sillä tutkitaan erilaisia veritauteja yms. Lannepistolla otetaan selkäydinkanavasta selkäydinnestettä eikä se yleensä satu kovin paljon.

Jos on jouduttu jopa pitämään kiinni kivun takia, silloin on saatettu ottaa ihan koepala luuytimestä eikä pelkkää imaisunäytettä.

Vierailija
4/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ei ole sen kipeämpi toimenpide kuin epiduraali.

Vierailija
5/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tehty sekä lannepisto että luuydinpunktio. Lannepisto neljine kiinnipitäjineen oli paha, mutta pieleen mennyt luuydinpunktio oli yhtä kidutusta sen vajaan tunnin, minkä lääkäri yritti näytettä saada, tuloksetta. Lääkäri itse sanoi kivun olevan verrattavissa luunmurtumaan, kun neula lipsahtaa suoliluun harjanteesta. Ja minulla se lipsahti kymmeniä kertoja. Välillä yritystä vaihdettiin toisen puolen luihin. Olin kaksi viikkoa täysin liikuntakyvytön. Toimenpiteestä on vuosi aikaa ja vieläkin lonkkaluita särkee vietävästi rasituksen jälkeen ja huonolla ilmalla.

Vierailija
6/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuydinpunktio on valitettavasti erittäin kivulias toimenpide.

Vierailija
7/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lannepisto sattui todella paljon. Kaksi lääkäriä yritti löytää oikeaa kohtaa ja kyllä siinä aika kauan kärsittiin. Bonuksena sitten toimenpiteen jälkeinen päänsärky ja kaksi veripaikkaa, jotka eivät auttaneet. Pahin kipu kaikista. Ollaan yksilöitä!

Vierailija
8/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin ahdistaa kun lapsena piti nähdä se Mirja Pyykön ohjelma osasto 10:stä. Siinä lapsilta otettiin luuydinpunktioita. Eikö siihen mitään puudutusta/nukutusta saa vieläkään? Vanha pelko heräsi taas.

Vierailija
9/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille tehdään LYP nukutuksessa nykyisin. Onneksi.

Vierailija
10/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:10"]

[/quote]

No miksei myös aikuisille?!

Vierailija
11/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:10"]

[/quote]

Hienoa. Kunpa aikuisillekin voitaisiin tehdä :(

Vierailija
12/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko epiduraali jonkun mielestä kivulias toimenpide?

Vierailija
13/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten epiduraali tai spinaali voi sattua? Onko yksilökohtaista? Minusta tuntui aivan minimaaliselta pistokselta, samanlainen kuin verikoe. Tavallaan jopa helpompi kuin verikoe, koska selkä ei ole kovin herkkä paikka pistää.

Vierailija
14/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:15"]

Miten epiduraali tai spinaali voi sattua? Onko yksilökohtaista? Minusta tuntui aivan minimaaliselta pistokselta, samanlainen kuin verikoe. Tavallaan jopa helpompi kuin verikoe, koska selkä ei ole kovin herkkä paikka pistää.

[/quote]

Joo ja ne kivut, joiden takia epiduraalin otin, olivat jotain niin hirveää, ettei siinä paljon epiduraali enää sattunut. :P

Vierailija
15/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 22:15"]

[/quote]

No kyllähän se sattui, itselläni on alaselkä aivan järjettömän arka paikka, jopa kosketus sattuu, niin eihän tui kivalta tuntunut, eniten sattui puudutus, se itse laittaminen tuntui lähinnä ilkeältä. Tämä siis elektiiviseen sektioon, kiireelliseen sektioon ei yhtäjaksoisen kohtukrampin ja tunnin anestesiologin odottelun jälkeen sattunut mikään muu, kun se, ettei saanut olla nojautuneena taaksepäin. Muuten en olisi edes huomannut, vaikka jalka olisi viety :D

Mies kertoi, että rintalastasta otettu luuydinnäyte oli ihan käsittömän kivulias kokemus. Hänellä ei ole kovin matala kipukynnys ja sanoi, ettei murtuma tuntunut missään verratuna tuohon näytteenottoon.

Vierailija
16/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei sattunut ihmeemmin, olivat vain inhottavia, ja luuydinnäytettä otettaessa henki salpaantui kun neula oli ytimessä (ei ollut pelottava tai paha tunne, lähinnä sellainen "ilmat pihalle" -olo, joka tulee joskus kaatuessa tai pudotessa). Lisäksi hirvitti Se voima, jota lääkäri joutui käyttämään päästäkseen luuytimeen käsiksi, mietin tuleekohan neula selkäpuolelta ulos, mutta eihän Se tietenkään tullut. Lääkäriäkin toimenpide jännitti selvästi, oli uransa alkuvaiheessa vasta. Puudutuksessa vaikeinta oli saada selkä pyöreäksi ison mahan kanssa, hyvin meni sekin. Jälkikäteen palelsi hirveästi, sekin helpotti saman päivän aikana. Parasta on olla miettimättä näitä, nämä tehdään jos tarvii ja sitten homma onkin jo ohi.

Vierailija
17/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spinaali ei onnistunut. Epiduraali tehty 3 kertaa. Ekalla kerralla onnistui jotenkin, sattui kyllä todella paljoun. Toisella kerralla kolme hoitajaa piti kiinni. Kolmannella kerralla sain jo todella lamaavan esilääkityksen.

Luuydinpunktio (eli kristapunktio) tehty myös. Se sattui aivan älyttömästi. Kaksi hoitajaa piteli kiinni pahimmassa kivussa ja kipulääkettä sain niin paljon kuin oli mahdollista antaa. Punktion jälkeen olin todella pitkään lääketokkurassa.

Vierailija
18/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:25"]Aina välillä influenssan yhteydessä tulee mieleen, että aivokalvontulehdus on jälkitautina mahdollinen. Sattuukohan luuydinpunktio/lannepisto (ovatkohan nuo sama asia?) aivan hirveästi? Itselläni esim epiduraali ei sattunut, mutta ovatkohan nuo kuinka erilaisia toimenpiteitä?

Tottakai aivokalvontulehdusta epäiltäessä näyte pitäisi vain ottaa, enkä itsekään siitä tietenkään kieltäytyisi. Olen vain miettinyt tuota kipua, onko se kuinka järjetöntä.

(Opiskelijana avustin kerran jossakin luuydinpunktiossa tms ja isoa miestä oli pakko pitää hartiavoimin kiinni. Näytteen imeminen vihloi kuulemma aivan hirvittävästi päästä varpaisiin asti ja mies lähes itki...)
[/quote]

Miten olet voinut avustaa jos et noita edes erota toisistaan? Olet opiskellut hoitoalalla ja noin pihalla toimenpiteistä. Et kaiketi toimi hoitoalalla?

Vierailija
19/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuydinpunktio on sattunut joka kerta niin valtavasti, että en suostu kyseiseen toimenpiteeseen enää koskaan. 5 kertaa tehty, se saa riittää.

Vierailija
20/25 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei epiduraali satu yhtään, viimeksi sain 18 v sitten kun sain sektion.