Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lyhentäisitkö asuntolainaa, jos ei olisi pakko?

Vierailija
13.11.2014 |

Jos voisi Ruotsin maillin mukaan ottaa 100 vuoden lainan ja sitäkään ei tarvisi maksaa, muuta kuin korot.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 13:08"]

Näillä koroilla asuntolainan lyhentäminen yhtään nopeammin kuin on pakko on yksinkertaisesti tyhmää. Sama raha vaatimattomankin tuoton sijoituksina maksaa korot moninkertaisesti takaisin. Jos korot merkittävästi nousee, niin voi sitten realisoida ne sijoitukset ja maksaa sen asuntolainan pois.

[/quote]

Riskittömiltä sijoituksilta taitaa olla turha odottaa yli 3% tuottoa. Esim. 10 tonnin ylimääräiset lyhennykset näin sijoitettuna tuottaisivat vuodessa keskimäärin alle 300e, ja siitä vielä verot pois niin nettona jäisi 200e. Tästä pois asuntolainan korko esim. 1%, niin tuottoa jääkin luokkaa satanen. 

Eli jos esim. minä olisin pistänyt nämä edellisen viiden vuoden ylimääräiset lyhennykset lainan sijaan johonkin turvalliseen sijoitukseen, niin olisin ehkä luokkaa 1000 euroa rikkaampi. Maksimissaan pari tonnia. Arvostan lainattomuuden tuomaa mielenrauhaa ja tyydytystä enemmän kuin sitä vaivaista tonnia tai paria. Se, että arvostan eri asioita kuin sinä, ei tee minusta tyhmää.

Vierailija
22/26 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä, minä tavallaan säästän sillä, että maksan asuntolainaa, koska asunto on varallisuutta. Kun jään eläkkeelle, olen maksanut asunnon enkä ole ihan p.a., pahan paikan tullen voin myydä asunnon ja saan rahaa, ja vaikka en sitä tekisi, niin ainakin asumismenot pienenee, kun ei tarvitse enää maksaa kuin yhtiövastiketta. Eläkkeellä kun tulotkin putoaa aika tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei näillä koroilla kannata lyhentää sitä lainaa, kun sen rahan saa paljon paremmin tuottamaan sijoittamalla sen muualle. Eiköhän se oe Stubbillakin tässä se juju." - Näin otaksun olevan, mutta toisin kuin Stubb(e)illa, niin minulla melko tavallisella tossunkuluttajalla ei ole tietoa siitä, mikä olsi nyt ja enemmän kuin mieluusti vielä kauemman ajanjakson -sopisiko realisointipäivään asti se varma ja parempi sijoitus, minkä voi muuttaa (realsioida) ,sitten kun on tarve maksaa asuntolainaa pois ja väliin jää vielä mahd. hieman voittoakin. Kuulen jo korvissani, että miksi en ostanut oikeaan aikaan  talvivaaran nokian ja tai stockmannin osakkeita. Olisi ehkä kannattanut, mutta tätä kirjoittaessani olen iloinen että en ostanut niitä, enkä ainakaan lainarahalla ja ajatellut maksavani niillä, tai niiden tuotoilla asuntolainasta muutakin kuin korot.

Mutta, koska edelleenkään en tiedä, mikä olisi ns. varma sijoitus, jonka voisin "oikealla hetkellä" (lisää tähän päivämäärä) realsioida ja maksaa siten mahd. asuntovelan pois. Kertosiko, joku?   t. "20"

Vierailija
24/26 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi en ? Olen ostanut ekan asuntoni halvalla, samoin mieheni. Maksettiin toinen asunto pois, laitettiin toinen vuokralle ja lopulta myytiin kummatkin pois ja ostettiin niin iso mihin pankki antoi lainaa.

Nyt on kaikilla lapsilla oma huone, kiva sijainti, autopaikka. Me asutaan tässä toivon mukaan lopunikämme. Koska tiedämme ettei eläketuloja tule, on hyvä että pakolliset kulut, eli asuminen pääasiassa on edullinen, koska taloyhtiössä on suuret vuokratulot.

Elämme ihan tarpeeksi leveää elämää, ei lyhennykset mitään vie pois. Mutta työttömänä tai eläkeläisenä vailla tuloja olisi mahdotonta asua tässä, joten tämä on meidän valintamme.

Vierailija
25/26 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhentäisin silti. Tuossa on se riski, että hintojen laskiessa onkin velkaa enemmän kuin omaisuutta. Ja korkomenot on valtavat. Haluaisin ilman muuta mitoittaa lainan niin, että pystyn sen maksamaan ja päästä siihenkin vaiheeseen joskus, että olen velaton. Eläkkeellä tulot tippuu merkittävästi, joten silloin tuollaisen lainan hoitaminen voi olla mahdotonta. Eläkkeellä taloudellisesti pärjääminen riippuu (ainakin Suomessa) hyvin pitkälle siitä, onko velaton omistusasunto (jolloin asuminen kohtuuhintaista) vai ei.

Vierailija
26/26 |
13.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

en lyhentäisi. asuntojen hinnat on inflaatiokorjattuja mutta lainapääoma ei.